Den vänliga språkpolistråden

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Inger » 2011-07-26 1:00:32

Förslag:

Eftersom det verkar som om många yngre aldrig riktigt fått lära sig stavning och man som lite äldre eller språkintresserad har svårt att låta bli att rätta, så kanske man kan göra det här istället för att komma med OT-kommentarer i trådarna? Dessutom behöver ingen känna sig utpekad om man bara skriver ordet man vill upplysa om utan att citera. Så kan de som gärna vill lära sig läsa här i tråden och de som inte vill lära sig slipper.

Bra eller dålig idé?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zima33 » 2011-07-26 1:08:16

Bra idé!!

Jag vill upplysa om att det heter aspergers, inte asperpergers eller asbergers!! 8)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Inger » 2011-07-26 1:16:48

Då vill jag upplysa om den inkonsekventa stavningen på 'dröm', 'drömde, 'drömma' och 'drömmare' men 'dom', 'döma', 'dömde' och 'domare' trots att samtliga ord låter som om de borde ha två m.

Man alltså inte gå efter hur orden uttalas när man bestämmer hur många m man ska klämma dit. Tyvärr.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zima33 » 2011-07-26 1:25:51

Jag kom på en sak till: det heter egentligen, inte igentligen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Lakrits » 2011-07-26 1:28:59

Inger skrev:Då vill jag upplysa om den inkonsekventa stavningen på 'dröm', 'drömde, 'drömma' och 'drömmare' men 'dom', 'döma', 'dömde' och 'domare' trots att samtliga ord låter som om de borde ha två m.

Man alltså inte gå efter hur orden uttalas när man bestämmer hur många m man ska klämma dit. Tyvärr.

Och på Helsingborgsdialekt uttalas dessutom domare som [du'mmare] och dummare som [do'mmare].
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Inger » 2011-07-26 1:52:48

Illa. Tur man inte bor i Helsingborg!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-26 10:10:34

Jag tycker det är en bra idé. Sen handlar det inte alltid om ovilja att lära sig. Jag har en hel del problem med grammatik och stavning och vissa saker verkar jag aldrig lära mig (tex. de och dem). Fick ha kvarsittning i ett "rum" som mer var en skrubb i skolan för att de ansåg att jag bara var lathet som gjorde att jag fick IG på grammatik och vissa delar av stavningstest. Så det handlar inte alltid om ovilja att lära sig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav geocache » 2011-07-26 10:27:23

Hallå Inger!

Bra idé tycker jag med.

Det är ett (två igenkligen /medvetet felstavat 8)!) ord som "aspergaren i mig" och den svenskspråkkunnige i mig slåss med: från svenskalektionerna i skolan vet jag ju att man ska säga i stil med "vad gjorde du med dem", men det känns mycket mycket mera "asperger-rätt" för mig att istället uttrycka det som "vad gjorde du med de". Och i min lilla värld är "dom" något man kan få av en domare (sic!; *vinkar till Lakrits*), eller i vissa fall något som sitter på ett ånglok; "ångdom" eller "sanddom". Men då uttalas det ordet med långt o.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zombie » 2011-07-26 13:26:10

Jo, det är en bra idé.

Kanske blir det då också fler frågor om saker som redan har avhandlats i Språket, så än bättre om den som råkar vara alert söker och länkar.

En del av bakgrunden till stavningen av dom/döm- och dröm- har vi här:
post148738.html#p148738
post149228.html#p149228
post533745.html#p533745
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Banzai » 2011-07-26 13:34:47

Inger skrev:Då vill jag upplysa om den inkonsekventa stavningen på 'dröm', 'drömde, 'drömma' och 'drömmare' men 'dom', 'döma', 'dömde' och 'domare' trots att samtliga ord låter som om de borde ha två m.

Man alltså inte gå efter hur orden uttalas när man bestämmer hur många m man ska klämma dit. Tyvärr.

Tack, detta kände jag inte till, ska försöka klämma in det i huvudet. Om någon har fler ord med "m" i så tipsa gärna, jag har alltid haft problem med när det ska vara två och när det ska vara ett...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Nefarious » 2011-07-26 13:37:17

Skämt och sidor.



*ryser*
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zombie » 2011-07-26 13:40:49

Kanske passar bättre antingen om du förklarar hur det ska heta, eller i någon av de här?:
sprakligt-jag-stor-mig-pa-t21759.html
blandade-sprakfel-stavfel-och-liknande-t9672.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav atoms » 2011-07-26 13:48:09

geocache skrev:Hallå Inger!

Bra idé tycker jag med.

Det är ett (två igenkligen /medvetet felstavat 8)!) ord som "aspergaren i mig" och den svenskspråkkunnige i mig slåss med: från svenskalektionerna i skolan vet jag ju att man ska säga i stil med "vad gjorde du med dem", men det känns mycket mycket mera "asperger-rätt" för mig att istället uttrycka det som "vad gjorde du med de". Och i min lilla värld är "dom" något man kan få av en domare (sic!; *vinkar till Lakrits*), eller i vissa fall något som sitter på ett ånglok; "ångdom" eller "sanddom". Men då uttalas det ordet med långt o.


Ja, si ångdomen nu fö tin di staver söm kratter å de sulle di övelåte te trägårsmäsjtarn.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Banzai » 2011-07-26 13:50:35

Nefarious skrev:Skämt och sidor.



*ryser*

:lol:

Ved och brasa! (egetuppfunnet och inte speciellt kul)

Eller; Skämt åsido, Ve och fasa
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Inger » 2011-07-26 14:41:37

Zombie skrev:En del av bakgrunden till stavningen av dom/döm- och dröm- har vi här:
post148738.html#p148738
post149228.html#p149228
post533745.html#p533745

Perfekt, tack!

Banzai skrev:Ved och brasa! (egetuppfunnet och inte speciellt kul)

Jo, det var ju jättekul. Jag älskar såna där fyndiga ordlekar!

KaosPrinsessa skrev:Jag tycker det är en bra idé. Sen handlar det inte alltid om ovilja att lära sig. Jag har en hel del problem med grammatik och stavning och vissa saker verkar jag aldrig lära mig (tex. de och dem). Fick ha kvarsittning i ett "rum" som mer var en skrubb i skolan för att de ansåg att jag bara var lathet som gjorde att jag fick IG på grammatik och vissa delar av stavningstest. Så det handlar inte alltid om ovilja att lära sig.

Så hemskt!

Jag har samma med matte. Inte så illa att jag skulle kunna få en dyskalkyli-diagnos men allt utöver de fyra räknesätten och procent på miniräknaren är som grekiska för mig. Spelar ingen roll hur mycket någon försöker förklara, kontoret är bara stängt och matte-receptorerna på permanent semester. Hade särskild matte i högstadiet och i gymnasiet sket det sig helt och hållet. Medan språk gick som smort från dag ett utan att jag behövde anstränga mig det minsta. Antar att man helt enkelt har talang för olika saker.

Men nu har i alla fall alla språkpoliser en tråd att skriva sig sig i när det kliar i fingrarna, och sen är det ju helt frivilligt att läsa för den som vill - och kan - lära sig något på köpet.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-26 15:11:50

Inger skrev:Jag har samma med matte. Inte så illa att jag skulle kunna få en dyskalkyli-diagnos men allt utöver de fyra räknesätten och procent på miniräknaren är som grekiska för mig. Spelar ingen roll hur mycket någon försöker förklara, kontoret är bara stängt och matte-receptorerna på permanent semester. Hade särskild matte i högstadiet och i gymnasiet sket det sig helt och hållet. Medan språk gick som smort från dag ett utan att jag behövde anstränga mig det minsta. Antar att man helt enkelt har talang för olika saker.

Har likadant med matte, grammatik och matte är fruktansvärt -.- Har aldrig bett om att få dyskalkyli utrett, men det jag läst om det så skulle jag definitivt få den diagnosen. Kan knappt räkna alls :/
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Zombie » 2011-07-26 18:13:05

Inger skrev:
Banzai skrev: skrev:
Ved och brasa! (egetuppfunnet och inte speciellt kul)

Jo, det var ju jättekul. Jag älskar såna där fyndiga ordlekar!

Håller med.
Och tycker ofta du är rolig och fyndig. Och klok, omtänksam med mera. Sträck på dig! ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-26 23:04:57

* Det heter inte "situationstecken", det heter citationstecken.
* Det heter inte "väll", det heter väl.
* Det heter inte "denna veckan", det korrekta är denna vecka eller den här veckan. Felet kallas dubbel bestämd artikel.
* Asperger har ingenting med aspar på berget eller Aschberg att göra. Kom över ditt svenska språköra och försök ta in uttal, betoningar och stavningar från andra språk.
* Pain riche uttalas inte pajn risch.
* Por favor uttalas inte piour faouvorr.

-Förresten. Varför är sverigedemokrater alltid så dåliga på språk och kultur?
De säger sig värna detta men är så gott som alltid analfabeter i båda områden.
De skulle aldrig kunna härleda ett citat till Nils Ferlin eller Verner von Heidenstam. Jag har i alla fall aldrig sett en sverigedemokrat klara av en så enkel sak.
Ändå uttalar de sig alltid om "den svenska kulturen". De kanske skulle sätta sig i skolbänken igen och läsa en specialkurs kallad "svensk kultur"? Några lektioner på modersmålet skulle heller inte skada.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Banzai » 2011-07-26 23:22:46

Zombie skrev:
Inger skrev:
Banzai skrev: skrev:
Ved och brasa! (egetuppfunnet och inte speciellt kul)

Jo, det var ju jättekul. Jag älskar såna där fyndiga ordlekar!

Håller med.
Och tycker ofta du är rolig och fyndig. Och klok, omtänksam med mera. Sträck på dig! ;)

:oops:

Vad rara ni är (både snälla och sällsynta, eller sällsynt snälla ;) ). Jag är mest van att få "blickar" när jag sätter igång med mina språkliga tokerier, när inte min mamma suckar och skakar på huvudet då förstås.

Detta är för övrigt min bibel när det gäller rättstavning: http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Just det, jag efterlyser lite konkreta och lättförståeliga tips på kommatering o.dy. Efter att ha läst engelska i ett år så har jag förlorat all förmåga när det gäller att sätta ut dessa små luringar på rätt ställen, på båda språken dessutom (vill endast ha tips om svenskan dock).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Flia » 2011-07-27 16:48:43

Banzai skrev:Just det, jag efterlyser lite konkreta och lättförståeliga tips på kommatering o.dy. Efter att ha läst engelska i ett år så har jag förlorat all förmåga när det gäller att sätta ut dessa små luringar på rätt ställen, på båda språken dessutom (vill endast ha tips om svenskan dock).


Jag börjar också få problem med det, kanske för att jag inte jobbar med det längre. Att man skriver på forum och i chattar (både på svenska och engelska) kan också vara en anledning.
Den enklaste kommateringen tycker jag är när det förekommer bisatser. Jag fick lära mig att man kan välja mellan parentes, tankestreck eller kommatecken på båda sidor om bisatsen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Lakrits » 2011-07-27 16:53:30

Språkrådet har givit ut boken Svenska skrivregler (länk: bokfynd.nu), som tar upp många av de vanligaste svårigheterna som uppstår när man skriver texter av olika slag.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav geocache » 2011-07-27 18:17:37

atoms skrev:
geocache skrev:Hallå Inger!

Bra idé tycker jag med.

Det är ett (två igenkligen /medvetet felstavat 8)!) ord som "aspergaren i mig" och den svenskspråkkunnige i mig slåss med: från svenskalektionerna i skolan vet jag ju att man ska säga i stil med "vad gjorde du med dem", men det känns mycket mycket mera "asperger-rätt" för mig att istället uttrycka det som "vad gjorde du med de". Och i min lilla värld är "dom" något man kan få av en domare (sic!; *vinkar till Lakrits*), eller i vissa fall något som sitter på ett ånglok; "ångdom" eller "sanddom". Men då uttalas det ordet med långt o.


Ja, si ångdomen nu fö tin di staver söm kratter å de sulle di övelåte te trägårsmäsjtarn.


:-)005 :lol:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Flinta » 2011-07-27 18:48:07

nogrann - noggrann

medans - medan
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Sheyen » 2011-07-27 19:14:30

"Brevé", "brevid" osv.

Det stavas "bredvid".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Språket



Logga in