Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder etc.)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-20 11:11:01

Lukt:
Kan man känna av feromoner även med doften? Jag tycker mig göra det. Eller så är det så att när rätt feromoner presenteras ihop med en viss doft, så tror man att det är feromonerna som doftar?

Generellt så har jag kanske något bättre luktsinne än medel. När jag är frisk.

Syn:
Ljuskänslig, samt ser dåligt och blir trött i s.k. mysbelysning. Mysbelysning kan jag bara tolerera om det är noll krav på att man ska försöka tolka ansikten eller göra något som att äta med bestick. Men ligga på soffan i mysljus med sin partner och kanske äta något enkelt ur en påse är ok.

För några år sedan var jag på en konstig träff med kvinnor, där det skulle ätas ostbricka. Då skulle vi ha mysbelysning. Det resulterade ihop med mina hörselproblem av liknande typ, att jag inte fattade vem som sade vad, blev trött som det värsta, tappade mat överallt.

Hörsel:

Jag hör mycket bra, förutom att när jag är stressad så kopplar hjärnan ned och jag får som ett brusande likt det man kan få strax innan man svimmar. Då hör jag såklart inte bra alls. Annars är jag en sådan som hör minsta ljud (när jag inte är stressad då).

Sedan har jag svårt för att höra när många pratar, eller om man ska prata med en person men är på ett ställe med mycket ljud. Det KAN gå, men är väldigt krävande/ansträngande.

Känsel:
Tål inte åtsittande kläder eller sådant som jeans med ben som vill vrida sig lite. Klarar tvättlappar numer, men inte förr (tror de är mjukare nu). Är mycket kräsen med underbyxor, eftersom de naturligt har en kant, och den stör sensoriskt, eller så retar jag mig till vansinne om det inte sitter exakt likadant på båda sidorna (något som jag kanske inte hade tänkt på om jag inte hade känt allting så jävla väl).

När det gäller beröring, så kan jag känna mig som jag hade tagit mångdubbel dos codein om man gör vissa saker mot min hud. T.ex. trycker med en skurborste över korsryggen och övre delen av rumpan. Ibland vill jag inte få massage eftersom det är så jobbigt när man slutar X) Om frisören har ett visst handlag, så är det så skönt i hårbotten att jag helt glömmer allting. Detta måste ju vara något fel. Ingen annan har det så med känseln.

T.o.m. när jag tatuerades, var det skönt. Men såklart att inte vilka skador som helst är sköna. Det var inte skönt t.ex. när en bit av lillfingret slets loss när jag fastnade i koppelkroken till min förra hund när hon for efter en hare på Skaraslätten och jag inte var beredd.

Jag verkar extra känslig för beröring, men får inte ont av det så som många med AS beskriver.

Har problem med konsistens på mat i munnen, men problemen minskar med åren och med insikterna om att det inte är så jävla roligt att laga egen mat utan man får "bita ihop" och äta om man får mat. På så sätt har jag tvingats lära mig att klara det mesta i matväg. Som yngre och framför allt som barn var jag extremt kräsen med mat, främst konsistenser tror jag. Även anorexin hjälpte mig nog till viss del, eftersom den skapade ett så stort sug att det övervann allting.

Smak:
Vet inte. Är löjligt förtjust i så salt godis som möjligt och har varit sedan jag var så liten att man inte borde ens klara att äta det. Även salt mat har jag alltid varit förtjust i. Jag har vissa symptom som visar på att jag behöver mer vanligt koksalt, så kanske det hänger ihop med saltsuget.

Jag har trott att det var vissa smaker på mat jag inte kunde äta, men tror att det mer handlar om konsistenser och känsla mot insidan av munnen.

Jag har inga egenskaper som fjärilsförmåga att skilja på smaker, men kan ibland känna de beska smaker på vissa livsmedel, som inte alla kan känna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav weasley » 2011-07-24 1:25:00

@BD

Det finns ett ämne som är genetiskt om man kan känna det eller inte. Tror det var någon amin så det kan mkt väl finnas i maten och den ska tydligen smaka lite beskt. Säger de som kan känna smaken alltså. Jag är inte en av dem.

Pss ska det finnas lukter som man bara kan känna om man har gener för att detektera dem. Rätt spännande det där...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-24 1:47:25

Ljus
Har svårt för starka ljus, annars inget problem.
Kan bli väldigt hypnotiserad av blinkande ljus, dock kan det vara farligt för mig då jag har epilepsi.

Ljud
Har svårt för höga ljud som alarm. Rycker lätt till av alla plötsliga ljud.
Har svårt att höra sånt som sägs i normal samtalston, det liksom flyter bort.
Andra lägre ljud verkar jag kunna höra rätt bra. Misstar ofta ljud för röster och tvärtom.

Taktil
Klarar inte av kläder som sitter åt eller skaver alls. Kan i princip bara ha bomull och viskoskläder. Kan inte ha linnen/ärmlöst och föredrar att ha långärmat eller t-shirt med ärm ner till armbågen.
Mina matproblem är nog mer taktila än smakmässiga för det jag inte klarar av är vissa texturer, som tex sånt som är slemmigt (ex fruktbitar i yoghurt, såser och gröt).
Jag tycker inte om lätt berörning annat än på nacken och ryggen, men även där gärna lite fastare. Men samtidigt har jag rätt låg smärttröskel.
Har svårt att känna av mina inre kroppssignaler, som inre smärta, hunger etc.

Smak
Hmm är väll vissa smaker jag har svårt med som typ beskt, starka mintsmaker och kött.


Tror inte jag har glömt nått.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 10:53:57

weasley skrev:@BD

Det finns ett ämne som är genetiskt om man kan känna det eller inte. Tror det var någon amin så det kan mkt väl finnas i maten och den ska tydligen smaka lite beskt. Säger de som kan känna smaken alltså. Jag är inte en av dem.

Pss ska det finnas lukter som man bara kan känna om man har gener för att detektera dem. Rätt spännande det där...

Men det verkar inte vara antingen eller, om jag känner de där beska smakerna. Så det verkar som att man kan känna dem mer eller mindre. T.ex. så är inte ALL brysselkål besk som den är för en del, utan den är lite besk, och inte alltid. Aldrig oätligt besk som en del tycker.

Med det sista, menar du som feromoner då?

När en hund (som ju är experten på sådana här bitar) känner feromoner, så ser man ju att den är medveten om det. Och på något sätt måste den ju bli medveten om dem, annars kan den ju inte så målmedvetet leta eller följa. Fast kanske det är riktiga dofter inblandade som leder den?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika material)

Inläggav mumsisen » 2011-07-24 11:42:18

blött papper typ tidningspapper ryser...
obehandlat trä... typ glasspinnar i munnen
klubbpinnen som löser upp sig i munnen rys...
vad har ni ni inte gillar

********************

Moderator:

Slog ihop trådar om samma ämne.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 11:45:37

- Frigolit, särskilt gnida bitar mot varandra.
- Obehandlat trä ja, typ nya sopkvastskaft *ryyys* men folk på ställen där "nu städar vi alla gemensamt" blir vansinnigt irriterade när man "försöker komma undan städningen". Jag brukade nästan gråta mig igenom städningen.
- Ta på vissa "mirakeltrasor" särskilt om man har torra händer.
- ibland kan jag inte ta i nytvättat tyg, och klarar inte att bädda om min säng då. Jag vet inte varför det inte alltid är så, men känslan är ungefär som den med obehandlade nya träkvastskaft. Boendestödet brukar tro att jag "inte har lust" (det är min tolkning av suckarna och stönandena).

Jag har fler saker, men kommer inte på dem nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav kullan » 2011-07-24 11:46:02

Blött tidningspapper är riktigt äckligt.

Allt som är kladdigt och kletigt.

Allt som är flottigt och fett. ( Typ hushållspapper man torkat ur stekpannan med )
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 11:46:37

Ja just ja, om jag klipper naglarna väldigt korta, så kommer den ovana huden därunder åt att känna saker. Och då blir reaktionerna värre. Då blir det extremt jobbigt med nytvättat lakanstyg eller jeans.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 11:47:25

Tillägger mer efter att kullan skrev:
- kladdig känsla på händerna. Spelar ingen roll om det är efter en apelsin eller det äckliga svett man får en varm kvalmig dag när svetten inte vill dunsta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav kullan » 2011-07-24 11:50:25

Bror Duktig skrev:Tillägger mer efter att kullan skrev:
- kladdig känsla på händerna. Spelar ingen roll om det är efter en apelsin eller det äckliga svett man får en varm kvalmig dag när svetten inte vill dunsta.


Ja fy vad äckligt. :x icon
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav mumsisen » 2011-07-24 11:53:06

Bror Duktig skrev:Ja just ja, om jag klipper naglarna väldigt korta, så kommer den ovana huden därunder åt att känna saker. Och då blir reaktionerna värre. Då blir det extremt jobbigt med nytvättat lakanstyg eller jeans.

usch ja det är riktigt creapy...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav PelleVångman » 2011-07-24 11:54:14

- Frigolit
- Slemmiga Saker

Är typ de två sakerna jag ogillar beröring vid..
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Gafsan » 2011-07-24 12:18:32

strävt papper (typ ritpapper av dålig kvalitet). Och skumgodis (får faktiskt gåshud av att tänka på det... äter det dock gärna *s*)

Sen tycker jag att det är extremt läskigt att gå barfota på en del sorters klinkers/kakel som har ungefär samma smått sträva yta som papperet och skumgodiset.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-24 12:19:25

Allt som är kladdigt (typ när man blir kladdig om händerna) eller skrovligt (ex. frigolit, trä, sån där rektangulär svamp man använder när man diskar, viss sorts papper.)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 12:20:47

Jag ser att jag kommer på mer när ni andra skriver.

Jag har också svårt för vissa typer av papper, och känner precis hur otäckt billigt papper kan vara. Men inte alltid, och jag vet inte varför (förutom det med naglarna). Vissa saker är otrevliga jämt, andra inte jämt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Gafsan » 2011-07-24 13:30:56

mumsisen skrev:obehandlat trä... typ glasspinnar i munnen
klubbpinnen som löser upp sig i munnen rys...
vad har ni ni inte gillar


Haha... jag ÄLSKAR att tugga på glasspinnar och klubbpinnar! Jag tuggar gärna på dem tills de är helt upplösta och uppätna... Tänk vad olika det kan vara! :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Maldita » 2011-07-24 14:10:57

Blöta, kalla, slemmiga saker. Dissekera en bläckfisk i skolan var inte så värst roligt. Hantera kött/fisk när man lagar mat är inte det bästa (samma äckliga slemmiga känsla). Potatisgnocchi känns slemmigt och hemskt i munnen, tvangs äta det när jag var liten och får fortfarande kväljningar. Kväljningarna jag tidigare fick av att äta mozarellaost har dock försvunnit.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Lakrits » 2011-07-24 14:13:23

Vissa typer av elektrolysseparationsgeler, fast bara de som är cancerframkallande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Sheyen » 2011-07-24 14:57:04

Jag gillar många olika sorters texturer. Jag gillar att ta på saker och känna. Länge. Jag brukar göra det väldigt ofta. Kan sällan låta bli. Jag gillar även att smaka på saker och känna konsistenser. Champinjoner är en av många saker som jag älskar att ta på och äta på, bara för att texturen och konsistensen tilltalar mig. Men ibland vill jag smaka på sådant som människor "inte ska" smaka på. Nyligen var jag och Fenren i en hundprylsaffär och jag blev otroligt frestad när jag såg hundgodiset som fanns där, i lösvikt. Jag kände på alla sorterna och ville stoppa in dem i munnen.

... Men jag avskyr kletiga saker. Sådant som fastnar på händerna, t.ex. Det känns vidrigt (och läskigt).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-24 15:15:18

Fast just hundgodis smakar ofta inte alls vad texturen och utseende lurar en att tro ;-) Däremot är äggfoder för fåglar riktigt gott!

Hundchoklad är iofs ofta rätt så gott, och har intressantare smak än vanlig choklad.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav Moggy » 2011-07-24 15:43:03

Kalla saker som man fastnar på är min fasa.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: vad tycker ni det är läskigt att ta på ... (olika materi

Inläggav kullan » 2011-07-24 15:54:25

Isbitar med frost på. när dom är så kalla att det fastnar på fingrarna. Hua :-)006
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav Moggy » 2011-07-24 16:45:41

kullan skrev:Isbitar med frost på. när dom är så kalla att det fastnar på fingrarna. Hua :-)006


:-)002 :-)002 :-)002
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sensoriska svårigheter (syn, hörsel, beröring, kläder et

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-24 19:13:21

Sheyen skrev:Men ibland vill jag smaka på sådant som människor "inte ska" smaka på. Nyligen var jag och Fenren i en hundprylsaffär och jag blev otroligt frestad när jag såg hundgodiset som fanns där, i lösvikt. Jag kände på alla sorterna och ville stoppa in dem i munnen.

Så blir det för mig med både med hundgodis och andra saker väldigt ofta. Vill gärna lukta, klämma och smaka på sånt man inte bör göra det på (och ja det där kan tolkas fel :P)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in