Vad kan man få för stöd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad kan man få för stöd?

Inläggav UlfAdolf » 2008-01-06 23:27:24

Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.
Senast redigerad av UlfAdolf 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
UlfAdolf
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-11-25

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-06 23:33:05

UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


detta kan du få..Grattis då är det väl bara att fira med champange då.?

allt detta Läs och se stjälv..

http://www.socialstyrelsen.se/regelverk ... etillvissa

Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade – LSS

Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade – LSS
LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra.

LSS ger rätt till tio insatser för särskilt stöd och särskild service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger. En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det i allmänhet får antas vara till fördel för den enskilde.



Finns tex Fhsk för AS ..mm
http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=225
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-01-06 23:35:34

Självklart får du studera fast du har AS. Däremot kan det vara problem att få studera om du t.ex. går på vissa typer av bidrag, men det har ju inget specifikt med någon diagnos att göra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-06 23:39:10

UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


http://www.forsakringskassan.se/privatp ... ersattning

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... k_lange_sa
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-06 23:46:41

UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


Dom hära ska du också kontakta så du får Maximal hjälp osv..
LSS och sjukbidrag har du rätt till..

http://www.aspergercenter.nu/
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-06 23:50:29

manne skrev:
UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


Dom hära ska du också kontakta så du får Maximal hjälp osv..
LSS och sjukbidrag har du rätt till..

http://www.aspergercenter.nu/


KONTAKTA OSS
Aspergercenter
Besöksadress: Hjalmar Cederströms gata 3
Postadress: Box 17519, 118 83 Stockholm
Telefon: 08-690 56 34
Fax: 08-690 59 08

Förtur till bostad
Förtur till bostad ett alternativ för Dig med Aspergers syndrom/HFA. Du som har diagnosen Aspergers syndrom/HFA, kan ha sådana speciella behov och svårigheter som gör att Du kan beviljas förtur i bostadskön. Här finns mer information om förtur och hur Du ska göra.

Bostad med särskild service - en rättighet enligt LSS
Du som har diagnosen Asperger syndrom/HFA, kan ha svårt att bo och sköta en lägenhet ensam. Du har enl. LSS då rätt till bostad med särskild service eller annan särskild bostad.


Ps alla med AS jag känner sedan FHSK har fått förtur på lägenheter runt om i landet..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav ufo » 2008-01-06 23:55:11

UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.

Du kan få hjälp med det mesta. Då du tillhör "personkrets ett" så skall denna hjälp anpassas inviduellt efter dina behov.
För att hårdra det till det yttersta så skulle det alltså gå att få hjälp med att få någon som torkar en i röven eftersom man har sååååå svårt med äklig bajs på fingrarna. Det var ett överdrivet exempel men det skulle tas upp som en seriös sak.
Men det finns många Aspies som fungerar så pass bra att hjälp inte behövs. Så gå igenom dina behov.
Någon Aspie-bidrag finns ej. Men du kan bli långtidssjukskriven pga AS och få "förtidspension".
Flera här på forumet studerar så det skall nog gå alldeles utmärkt det med.

Behandling är också en högst inviduell sak.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-06 23:57:59

manne skrev:
manne skrev:
UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


Dom hära ska du också kontakta så du får Maximal hjälp osv..
LSS och sjukbidrag har du rätt till..

http://www.aspergercenter.nu/


KONTAKTA OSS
Aspergercenter
Besöksadress: Hjalmar Cederströms gata 3
Postadress: Box 17519, 118 83 Stockholm
Telefon: 08-690 56 34
Fax: 08-690 59 08

Förtur till bostad
Förtur till bostad ett alternativ för Dig med Aspergers syndrom/HFA. Du som har diagnosen Aspergers syndrom/HFA, kan ha sådana speciella behov och svårigheter som gör att Du kan beviljas förtur i bostadskön. Här finns mer information om förtur och hur Du ska göra.

Bostad med särskild service - en rättighet enligt LSS
Du som har diagnosen Asperger syndrom/HFA, kan ha svårt att bo och sköta en lägenhet ensam. Du har enl. LSS då rätt till bostad med särskild service eller annan särskild bostad.

Ps alla med AS jag känner sedan FHSK har fått förtur på lägenheter runt om i landet..


LSS – Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade

LSS är en rättighetslag, vars beslut kan överklagas. Lagen ska garantera vissa insatser till:

– personer med utvecklingsstörning eller autism

– personer med betydande begåvningshandikapp efter hjärnskada i vuxen ålder

– personer som har stora och varaktiga funktionshinder och därför behöver mycket stöd

Habiliteringscentren har ansvaret att erbjuda ”rådgivning och annat personligt stöd” enligt denna lag. Rådgivning och annat personligt stöd kompletterar andra insatser som ges av habiliteringen eller socialtjänsten. Insatserna ska enligt lagen vara framför allt av "rådgivande och allmänt stödjande karaktär, där medicinska, psykologiska, sociala och pedagogiska aspekter av funktionshindret beaktas."
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:00, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-07 0:12:42

manne skrev:
manne skrev:
UlfAdolf skrev:Jag har precis blivit diagnosticerad med aspergers och jag undrar vad exakt det är för hjälp man kan få? Vad kan man få för pengar och behandling, och hur är det med studier? Kan man få någon extra hjälp att gå på universitetet eller får man ens gå på universitetet? Kan man få hjälp med att få jobb? Ös på med all hjälp man kan få bara.


Dom hära ska du också kontakta så du får Maximal hjälp osv..
LSS och sjukbidrag har du rätt till..

http://www.aspergercenter.nu/


KONTAKTA OSS
Aspergercenter
Besöksadress: Hjalmar Cederströms gata 3
Postadress: Box 17519, 118 83 Stockholm
Telefon: 08-690 56 34
Fax: 08-690 59 08

Förtur till bostad
Förtur till bostad ett alternativ för Dig med Aspergers syndrom/HFA. Du som har diagnosen Aspergers syndrom/HFA, kan ha sådana speciella behov och svårigheter som gör att Du kan beviljas förtur i bostadskön. Här finns mer information om förtur och hur Du ska göra.

Bostad med särskild service - en rättighet enligt LSS
Du som har diagnosen Asperger syndrom/HFA, kan ha svårt att bo och sköta en lägenhet ensam. Du har enl. LSS då rätt till bostad med särskild service eller annan särskild bostad.
[color=black]
Ps alla med AS jag känner sedan FHSK har fått förtur på lägenheter runt om i landet..
[/color]
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav UlfAdolf » 2008-01-07 17:09:11

manne skrev:
manne skrev:Dom hära ska du också kontakta så du får Maximal hjälp osv..
LSS och sjukbidrag har du rätt till..

http://www.aspergercenter.nu/


KONTAKTA OSS
Aspergercenter
Besöksadress: Hjalmar Cederströms gata 3
Postadress: Box 17519, 118 83 Stockholm
Telefon: 08-690 56 34
Fax: 08-690 59 08

Förtur till bostad
Förtur till bostad ett alternativ för Dig med Aspergers syndrom/HFA. Du som har diagnosen Aspergers syndrom/HFA, kan ha sådana speciella behov och svårigheter som gör att Du kan beviljas förtur i bostadskön. Här finns mer information om förtur och hur Du ska göra.

Bostad med särskild service - en rättighet enligt LSS
Du som har diagnosen Asperger syndrom/HFA, kan ha svårt att bo och sköta en lägenhet ensam. Du har enl. LSS då rätt till bostad med särskild service eller annan särskild bostad.


Ps alla med AS jag känner sedan FHSK har fått förtur på lägenheter runt om i landet..


Tack så mycket, men jag bor inte i närheten av STHLM, jag har redan lägenhet och jag ska inte jobba än på några år, ska studera. Men kan ju vara bra att kontakta sedan när jag är färdig på universitetet.
Senast redigerad av UlfAdolf 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
UlfAdolf
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-11-25

Re: Vad kan man få för stöd?

Inläggav manne » 2008-01-08 11:07:05

UlfAdolf skrev:
Tack så mycket, men jag bor inte i närheten av STHLM, jag har redan lägenhet och jag ska inte jobba än på några år, ska studera. Men kan ju vara bra att kontakta sedan när jag är färdig på universitetet.


glömde en sak..

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... _man_gora/

Stöd och insatser
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2008-01-13 20:56:59

Enligt LSS har man rätt till

bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna


Vad innebär det, förutom gruppboende som inte passar alla?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-13 21:50:03

Alien skrev:Enligt LSS har man rätt till

bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna


Vad innebär det, förutom gruppboende som inte passar alla?
Ja, det lär man aldrig få reda på för det är nog godtycklig. Men jag vet tex att jag har rätt till en stor bostad pga mina grava perceptionsstörningar.

Det vill säga, det anses som plågeri att tvinga mig till compact living i en liten lägenhet då jag under sådana förhållanden omöjligen kan få överblick över mina saker, min mat etc. Jag skadar mig och går ständigt in i möbler och slår mig på alla möjliga sätt om saker står för tätt.

Jag har inte nyttjat någon sådan rättighet, men om det skulle bli så att boendekostnaden skulle öka så jag inte har råd med min stora lägenhet är det nog möjligt att jag skulle kunna få en dyr hyra betald med ovanstående motivering.

Ett exempel på individuellt anpassat boende tror jag, typ.

Fan, det där borde jag kolla upp egentligen, för jag betalar redan idag några hundringar utöver bostadstillägget :roll: . Men det är ju så, det är lätt att ha rättigheter för folk som inte orkar engagera sig i att avkräva dessa. Jag orkar inte engagera mig förrän situationen blir ohållbar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2008-01-13 21:59:26

Jag gick in på det i någon annan tråd. *Annan särskilt bostad* är en lägenhet med den anpassning som är aktuell i fallet (om ens någon), utan att det handlar om någon personal som ska klampa in.

Om kommunen väl inser att det inte föreligger behov av uppassning av någon stödpersonal gäller det att de fattar att rätt till hjälp med tak över huvudet är något man har ändå, om det liksom inte kan tillgodoses på annat sätt. Och det är i så fall kommunens sak att leda i bevis att den LSS-berättigade är kapabel att skaffa lägenhet av egen kraft.

Och har man en usel sjukpension och har betalningsanmärkningar är saken rätt klar, då är man helt körd i alla andra sammanhang. Då har man rätten antingen till social förtur, eller annat särskilt boende enligt LSS, bägge varianterna överlappar varandra och är en rätt vi halvdugliga aspergare har. Det måste inte nödvändigtvis vara ett gruppboende eller serviceboende, kommunen har lika stor skyldighet att hjälpa oss med denna tredje variant.

Nu har den här "tredje" formen av särskilt boende verkat okänd för många kommuner, tomtarna här i Botkyrka har definitivt inte fattat det hittills. Men efter min ansökan om förhandsbesked i Huddinge kommun för att eventuellt flytta hem till mitt ursprung igen är det just det vi har diskuterat.

Där har man det upplägget att jag helt enkelt får ställa mig i kö till vad som i Huddinge kallas "träningslägenhet", som man hyr i andra hand av kommunen och efter två år övergår i eget kontrakt.

Detta och det om tandvårdsstöd borde kanske ligga i klistrade trådar om vilka rättigheter vi har...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flinta » 2008-01-13 22:58:01

Om man tilldelas en "vanlig" lägenhet genom LSS, betalar man då vanlig hyra eller reduceras den ( med hur mkt?) och anpassas till ens sjukersättning? Om den reduceras, skiljer sig den sig då från kommun till kommun (från innerstad till glesbygd)?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Pemer » 2008-01-14 0:04:01

Tror aldrig det lär handla om någon reduktion där, utan man får nog alltid betala den faktiska hyran. Och innebär det att man behöver få hjälp med bostadstillägg/bostadsbidrag krävs pappersexercis.

Jag kan således just nu se det som att det är pappersexercisen för att få bostadstillägg för pensionärer jag slipper genom att jobba ihop knappt lika mycket via arbete i stället.

Men det är dåligt betalt för den mängd arbete uppdragsgivarna förväntar sig. 700 respektive 1680 kr efter skatt per månad, det är något mindre än jag skulle haft i bostadstillägg annars, så jag går back på jobbet, men försöker bita ihop för att jag hoppas det är en framkomlig väg ut i arbete.

Men det är påfrestande att jobba uppemot 50-75% av heltid för att få in nästan lika mycket som jag skulle haft rätt att få i bidrag utan motprestation annars, och anser sig uppdragsgivarna missnöjda får jag svidande kritik direkt, trots att båda två är fullt medvetna om mina förutsättningar.

Det är bra jävla svinaktigt, faktiskt, och ändå är det jag som inte vill bränna några broar i hockeyvärlden och lider och tiger. Precis som med med min senaste anställning för sju år sedan, hos Stockholms Ishockeyförbund, där jag blev uppsagd under så osakliga grunder att vi hade kunnat överklaga uppsägningen och jag fått en månadslön per månad jag varit anställd i skadestånd. Men valde att avstå just för att inte bränna några skepp. Har för säkerhets skull jobbat för just sthlmsförbundet en gång om året, på ungdomsseriernas finaldag i Globen, och belönades senast i fjol med chansen att vara speaker i Globen. Fan vad man horar bara för att man gillar sporten som sådan. :shock:

Marknadsmässig lön för att sköta det jag nu går något back på som anställd på heltid är så där 30.000 i snitt, där det förvisso är fett avlönade stjärnjournalister som drar upp snittet, men runt 20.000 borde vara en rimlig lön på den riktiga arbetsmarknaden. Får väl se vad det kan komma för summor i fråga om man kan skaka fram lönebidrag.

Tror det skulle ligga en viktig poäng i hur jag mår och hur redo för ett riktigt arbete jag verkligen är att behålla 25 procent sjukersättning, men risken är att lönebidragssystemen inte medger mer än 90% av upp till ca 16.000 kronor per månad för heltid, och då skulle det knappt bli någon skillnad alls mot nu om man nöjde sig med 75% arbetstid.

Men i morgon ska det äntligen bli av att kika ordentligt på det där! Fasen, har snackat om det sedan i somras...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-01-14 0:47:17

Pemer och andra,

Ni såg det säkert också, men de sade på TV igår att för den som har förtidspension (eller vad det nu formellt heter just för dagen) ska få tjäna upp till 3000-4000 kronor utan att få någon reduktion och utan att riskera bli av med sin pension. Visserligen sade inte ansvarig minister om det gällde per månad eller per år, men man får väl utgå från att det gällde per månad (fast man vet ju aldrig med politiker, det är ju bra på att få det att låta bättre än det är).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-01-14 1:04:26

Faktum är också att mina personliga mailkontakter med socialförsäkringsutskottets ordförande sade att de här reglerna för bostadstillägget skulle mjukas upp 1 juli i fjol, men jag har inte märkt någon skillnad eller förstått vad lagtexten om beräkning av bostadstillägg faktiskt säger. Skulle kanske ha lyssnat med de där bostadstilläggsuträknarna borta i Hallunda om principerna har ändrats apropå sidoinkomster som understiger bostadstillägget.

Det är trots allt knappast orimligt att även den som har sjukersättning plus bostadstillägg kan få behålla en liten vit sidoinkomst han kan dra in.

Men jag förstod detta som att man talade om 3-4000 per månad, ja.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flinta » 2008-01-16 22:08:08

Pemer skrev:Tror aldrig det lär handla om någon reduktion där, utan man får nog alltid betala den faktiska hyran. ...


Det har jag svårt att tro. Hur skulle annars så många med vår diagnos som enbart har sjuk- eller aktivitesersättning kunna finansiera sina dyra!LSS-boenden i t ex Stockholms innerstad? Bor man på ngn form av boende som går under SoL, så har iaf jag den erfarenheten att hyran reduceras och anpassas till ens inkomst (i mitt fall aktivitetsersättning). Ngn som vill berätta om hur det fungerar i er kommun/stadsdelsnämnd?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav sommar » 2008-02-20 12:57:42

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=11566

Detta har man laglig rätt till då man har AS. eftersom alla med AS. tillhör personkrets 1 enligt LSS och alla som tillhör personkrets har rätt till tandvårdsintyg/nödvändig tanvård. Då funkar det precis som högkostnadskortet/skyddet inom sjukvården dvs. man betalar max 900 kr för sjukvård , sedan frikort i 12 månader, betalar 900 kr igen, frikort igen,osv. För oss med AS. gäller samma högkostnads resp. frikort för tandvård. Alltså man betalar totalt max 900 kr, sedan frikort.

Har man LSS-insatser söker man via LSS/biståndshandläggaren i sin hemkommun. Ring kommunens växel o. fråga o. be o. få prata med den. Har man inga andra LSS-insatser söker man via sitt landsting. Sök efter info på nätet.

Men, här får man vara beredd o. kämpa för vissa kommuner och landsting försöker kringå denna lag + att det sällan informeras om detta. Jag fick infon tackvare forumet. Det finns en här på forumet som ev. kan hjälpa till; nicknamn A. (Hon hjälpte mig). Det finns även skrivet en massa om detta här på forumet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav UlfAdolf » 2008-02-20 13:16:35

Har haft möte med hon som satte min diagnos idag och detta är fan inte sant!

Det jag behöver hjälp med är liksom träning i socialt samspel och sådana grejer, och en sysselsättning på dagarna och hon säger att kravet för att jag ska få det är att jag har en god man, att det kommer en person några gånger i veckan hem till mig och handlar mat med mig och ser till så att det är städat och att jag äter flera, flera gånger om dagen, och den enda sysselsättning de hade att erbjuda är att måla tavlor och laga mat med efterblivna och mongolider.

Jag tror jag skiter i alltihop istället och lever som en arbetslös eremit. Det kan väl inte vara sant att de ställer sådana krav på en? Jag är ju liksom inte retarderad, känns inte så jävla kul att praktiskt taget behöva bli omyndigförklarad för att få vård för sitt handikapp. Vad fan ska jag göra?
Senast redigerad av UlfAdolf 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
UlfAdolf
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2007-11-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-20 14:34:19

Det där låter fullkomligt vansinnigt, UlfAdolf!
En god man är till för att ha hand om en persons ekonomi. Ingenting annat. Dagcenter är till för förståndshandikappade. Det är fan en kränkning att ens föreslå något sådant åt en aspergare!
Det säger sig ju självt att en normalbegåvad människa inte blir stimulerad av att sitta & måla flörtkulör tillsammans med mongoloider!!
Fan vad sned jag blir...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2008-02-20 14:56:39

Det är absolut inte sant, de har inte rätt att ställa krav av detta slag på dig för att hjälpa dig med det du behöver hjälp med. Pm:a mig gärna, sådant här sitter jag inte bara och ser på, här ska maktmissbrukande lögnare sättas på plats!

Den som satte din diagnos kan ju inte vara den som jobbar inom LSS? Då ska vederbörande fan inte sitta och ge dig galen information, jävla psykopatfasoner.

Fan, jag blir så jävla förbannad över detta systematiska ljugande och denna systematiska inkompetens!

Har du fått en diagnos inom autismspektrumet ingår du i personkrets 1 för LSS, och har rätt till en individanpassad hjälp utifrån dina personliga förutsättningar, och det ingår inga som helst krav på att du måste ha god man eller något annat! Det ingår inte på något sätt i LSS-bestämmelserna att det ska handla om några krav gentemot dig, mer än att du också samarbetar enligt den plan ni gör upp förstås.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-02-20 15:04:03

Flinta skrev:
Pemer skrev:Tror aldrig det lär handla om någon reduktion där, utan man får nog alltid betala den faktiska hyran. ...


Det har jag svårt att tro. Hur skulle annars så många med vår diagnos som enbart har sjuk- eller aktivitesersättning kunna finansiera sina dyra!LSS-boenden i t ex Stockholms innerstad? Bor man på ngn form av boende som går under SoL, så har iaf jag den erfarenheten att hyran reduceras och anpassas till ens inkomst (i mitt fall aktivitetsersättning). Ngn som vill berätta om hur det fungerar i er kommun/stadsdelsnämnd?

Hur dyra tror du de är? I många fall är det säkert som där jag bor, bostadsrätter som kommunen äger och hyr ut i andra hand. Och därmed antagligen lägre månadskostnad än hyran om det hade varit hyresrätt.

Och har man sjuk- eller aktivitetsersättning får man ju bostadstillägg för pensionärer, 92% av hyran. Där kommer alltså "subventionen". Samma hyra, men förutsättningarna att betala den får man hjälp med om en låg aktivitets- eller sjukersättning inte räcker.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in