Tips om sökfunktionen?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips om sökfunktionen?

Inläggav jonsch » 2011-07-22 17:21:33

Somliga verkar få ut en hel del ur sökfunktionen. Men jag sökte just på "planering" och fick först på sida 4 upp en tråd vars titel börjar med det ordet - jag hoppas jag använde en ineffektiv metod? Prövade inga "avancerade" begränsningar i sökningen.

Finns det tips att ge?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Tips om sökfunktionen?

Inläggav osäker » 2011-07-22 18:36:58

Ville jag ha trådar om planering skulle jag söka bland sådana med planer* i rubriken, och räckte inte det skulle jag söka bland sådana med det i trådstartsinlägget.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Tips om sökfunktionen?

Inläggav Miche » 2011-07-23 0:49:30

Sökfunktionen (dvs avancerad sökning) är uppdelad i följande rubriker som används enligt följande:

Sökfråga

Sök efter nyckelord: Här kan man skriva in de ord man söker efter, i ditt exempel jonsch kan man skriva planering*

Sök efter författare: Om man vet vem som skrivit ett inlägg går det bra att skriva namnet på användaren (det kan räcka med början och avsluta med *)

Sökalternativ

Sök i kategori: Markera de kategorier där du tror att du kan få träff om du vill begränsa sökningen. Det går alldeles utmärkt att markera flera kategorier genom att hålla ner Ctrl-tangenten när man klickar med musen, klick en gång till med Ctrl nedtryckt på en redan markerad kategori avmarkerar denna. Om inga kategorier är markerade söks hela forumet igenom.

Sök i underkategorier: Om du ex.vis markerar kategori Att leva som Aspergerare görs sökningen även i avdelningen Studier och arbetsliv om Ja är markerat, annars bara i Att leva som Aspergare.

Sök inom: Markera inom vad sökningen ska ske, i jonsch exempel ovan hade alternativet Endast trådämnen begränsat resultatet rejält och det hade blivit träff på första sidan.

Visa resultat som: Om Trådar markeras visas inte varje enskilt inlägg som råkar passa in på träffen, utan endast de trådar som uppfyller sökvillkoren, antalet träffar begränsas därför rejält.

De tre sista rubrikerna tror jag är tillräckligt självförklarande (och klockan är sen) så de orkar jag inte ge någon beskrivning av.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Thurizas » 2012-07-02 17:17:55

Sökfunktionen fungerar inte för mig. De ämnen eller trådar jag normalt valt att söka där då jag varit lat och inte orkat leta upp dom ger inte ett enda resultat längre. :(

Är det så för flera eller är det bara jag som har otur?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2012-07-02 18:29:31

För mig fungerar sökfunktionen som förut. Men jag brukar använda Avancerad sökning, eftersom jag då kan välja att få trådar istf en oändlig massa inlägg.

Vad får du för felmeddelande?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Thurizas » 2012-07-02 19:06:41

Information

Inga träffar hittades.

Detta trots att det tidigare alltid funkat.

Och det är inte den avancerade sökfunktionen jag använder, men jag kanske får ta och börja med den då?

Edit- jag får inte upp det jag söker på avancerad sökning heller.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2012-07-02 19:12:38

Det meddelander får jag också ibland fast jag vet att ordet förekommit i inlägg/rubrik. Ibland är ordet för vanligt, ibland för ovanligt. Fast det felet/bugen är inget nytt.

Ibland är ordet för långt, men då kan man skriva typ de första tio bokstäverna följda av en asterisk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Thurizas » 2012-07-02 22:16:25

Det skumma i det hela är att det funkat att söka på just det jag gjort och då har jag fått fram det jag önskat. Det är först nu det inte funkar.

Har testat några andra trådar och dessa får jag upp önskat resultat på, dock är det trådar jag normalt inte söker på.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Varför fungerar inte sökfunktionen?

Inläggav Liebert » 2012-07-02 23:18:30

Vi har ändrat sökmotor, det är därför du upplever de här problemen. Vad är det du söker på? Om du inte vill skriva det i tråden kan du skicka ett pm till mig.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Zombie » 2012-07-20 14:10:43

Apropå sökningar hade ni visst bytt sökmotor häromveckan? Tillbaka till phpBB2:s då? I varje fall har jag märkt att man återigen inte kan söka på färre än fyra tecken, vilket utesluter en del viktiga eller omtjafsade specifika sökord som NPF, AST, ECT och hen. Å andra sidan verkar man slippa mötas av den där (så gott som) buggen att sökord är "för vanliga", och säkert av andra brister hos phpBB3:s sökmotor som jag inte orkar kolla om de är borta. Men det gick inte att få bådas fördelar samtidigt alltså?


Co_Admin

Diskussionen härstammar från denna tråd:

trad-for-felanmalningar-t27479.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Miche » 2012-07-20 14:14:47

Nej, jag tror inte att sökmotorn är bytt (det går knappast att göra utan enormt många timmars hårt arbete), i och med ändringar som är gjorda i forumet som minskade problemen avsevärt har troligen Liebert lättat upp lite på restriktionerna för sökning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Zombie » 2012-07-20 14:18:24

Okej, vad som, jag är inte expert. Men somligt har förändrats, det har både Liebert antytt och (även) jag märkt. Och inte bara upplättade restriktioner alltså.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Miche » 2012-07-20 14:21:12

Ok, ett inlägg jag missat. Det är möjligt att det finns ett tillägg till phpbb3 som har installerats eller möjligen något gjorts i databasen, men knappast återgång till phpbb2.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Liebert » 2012-07-20 14:51:10

Det finns två olika metoder för forumsöket, var och en med sina för- och nackdelar. När vi felsökte i samband med prestandaproblemen nyligen gjorde jag ett byte för att se om vi kunde minska databaskopplingarna. Det verkar inte som bytet hade så stor påverkan så det går att byta tillbaka. Problemet är bara att forumet i så fall måste släckas 12-24 timmar för att bygga upp sökindex igen.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: TRÅD FÖR FELANMÄLNINGAR! (LÄS NOGA)

Inläggav Miche » 2012-07-20 14:56:26

Känns knappast nödvändigt eftersom det verkar som om det mesta fungerar riktigt bra nu!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips om sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2014-05-06 1:27:08

Bump!

En irriterande sak med sökfunktionen är att den är så engelsk att varken Å, Ä el Ö finns.

T ex om jag utvecklar ett specialintresse för sälar och vill kolla vad som redan skrivits om sälar förut innan jag startar en sältråd. Jag söker då på trådrubriken med "säl*" i för att få med sälar, sälbestånd, sälarter, sälskinn, säljakt etc. Då får jag givetvis upp trådare med ""sälja", "sällskap" och "sällsynt" i rubriken. Men även salt, salu, salmonella, Salander, Salem, sålt etc.

Samma sak om jag skulle vilja söka på "sot*", då kommer alla ord som börjar med "söt" upp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in