Bilder som syns i en webbläsare men inte i en annan

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bilder som syns i en webbläsare men inte i en annan

Inläggav Titti » 2008-01-11 3:06:15

Jag har en hemsida och där finns bla ett antal bilder, ditlagda vid olika tillfällen. När jag tittar på den i min vanliga webbläsare (Firefox) kan jag se samtliga bilder. Även om jag väljer en annan av husets datorer kan jag se dem i Firefox trots att den datorn inte använts för att redigera hemsidan.

Från Internet Explorer är det några bilder som inte syns utan det blir en sån där liten förarglig ruta med ett rött kryss i. Detta gäller både IE6 och IE7. Jag har använt samma metod för att ladda upp dem (via Frontpage) och hittar inte felet. Det kvarstår om jag tar bort dem och laddar upp dem på nytt.

Jag blir inte klok på detta och undrar om någon har någon ledtråd att komma med? Jag använder IE7 för att komma åt att administrera hemsidan av tekniska skäl, webbhotellet stöder inte Firefox på den punkten.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Savanten Svante » 2008-01-11 3:12:37

när du skrev html-koden, fick du rätt på om det skulle vara en eller en / i sökvägen till bilden?

har ett vagt minne om att firefox är mer förlåtande om det står fel!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2008-01-11 10:46:27

Hej Titti! Jag var inne på din sida - jag fick ju ditt visitkort på TA:s möte ;-) - och såg att det bara är bilder med åäö i filnamnen som blir röda kryss.

Det beror på att IE inte gillar nationella tecken i bildnamn.

<a target="_blank" href="http://www.google.se/search?q=ie+bildnamn+%C3%A5%C3%A4%C3%B6&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a">Googlesökning 'IE bildnamn åäö'</a>

Om du skulle vilja slippa döpa om de bilderna det gäller finns det en lösning i <a target="_blank" href="http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=383590">den första länken</a> med funktionen rawurlencode(). Men ärligt talat det verkar så ruskigt bökigt, jag vet inte ens vilket språk det är, det liknar javascript lite. Länken är från 2003 och idag tror jag inte någon använder en sån sak som echo (såvida man inte underhåller väldigt gamla sidor). Jag menar hur roligt är detta:

Kod: Markera allt
$url = "åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";
// Detta fungerar inte som tänkt:
$url = "mapp/åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";
// Så här ska det vara
$url = "åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";


Lycka till!

Måste lägga till att jag gillar din sida skarpt - bra innehåll och personlig design! Fast jag är ju iofs hundtokig så lite "part i målet" :lol: Uppdaterar du den ofta?

Det enda jag tänkte på är att det är bra att datera det man skriver. Till exempel, om man kommer helt ny besökare till sidan, och ser texten Valpar väntas vecka 7. Eh..i år eller? Och när skrevs den texten? Datera är bra för att ge beökaren en känsla för hur ofta sidan uppdateras. Ta det inte som kritik! Bara ett tips i all välmening! :wink:

För att slippa datera för hand varje gång du uppdaterar skulle du kunna flytta hela sajten till ett bloggverktyg - då får du det helt automajtiskt på köpet! Själv diggar jag bloggverktyg typ Wordpress starkt, de har massvis med fördelar.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2008-01-11 21:02:33

barracuber skrev:Hej Titti! Jag var inne på din sida - jag fick ju ditt visitkort på TA:s möte ;-) - och såg att det bara är bilder med åäö i filnamnen som blir röda kryss.

Det beror på att IE inte gillar nationella tecken i bildnamn.


Tusen tack!

Precis det var felet. Nu syns de i IE också. Så roligt för mina besökare... ;) Firefox godtog åäö utan knot men det vet man ju hur det är med Microsoft. Jag tänkte inte ens på det utan var mer inne på att de kunde vara i något annat filformat eller så.


barracuber skrev: Jag menar hur roligt är detta:

Kod: Markera allt
$url = "åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";
// Detta fungerar inte som tänkt:
$url = "mapp/åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";
// Så här ska det vara
$url = "åäö.gif";
echo "<a href="">Länk</a>";



Rätt kul faktiskt om man har gott om tid, jag gillar sånt...

barracuber skrev:Måste lägga till att jag gillar din sida skarpt - bra innehåll och personlig design! Fast jag är ju iofs hundtokig så lite "part i målet" :lol: Uppdaterar du den ofta?



Tack igen!

Om du bara visste hur mycket mer texter jag har skrivit som skall läggas ut! Vi hade en hemsida ihop en period, jag och en annan uppfödare, men vi tappade intresset för att uppdatera den så vi lade ner den istället. Där fanns ganska många texter jag skrivit som skall in på den här sidan bara jag lyckas lista ut (dvs ta mig tid till det) hur jag skall åstadkomma fler knappar att klicka på. Annars är det inte stor mening med det. Redan nu finns bilder som bara nås via länkar på andra sidor och så vill jag inte ha det.

En besöksräknare och en markering vid de olika knapparna som visar var det finns nyheter vill jag också ha. Och gärna en möjlighet att automatiskt få en hint om när det finns nyheter att titta på för den som är intresserad av det.

Själva stommen till sidan har en bekant gjort, sen har jag utvecklat den och fyllt den själv men all cred för den skall jag inte ha själv.

Jag uppdaterar den inte så ofta som jag skulle vilja, det går i perioder lite beroende på hur mycket annat jag har omkring mig som stjäl eller ger energi och på hur mycket nytt jag har att lägga ut. Förra året köpte jag mig en riktigt bra digitalkamera och med den kan jag lägga ut betydligt mer bilder på valpar tex - det roar framförallt valpköpare.

barracuber skrev:Det enda jag tänkte på är att det är bra att datera det man skriver. Till exempel, om man kommer helt ny besökare till sidan, och ser texten Valpar väntas vecka 7. Eh..i år eller? Och när skrevs den texten? Datera är bra för att ge beökaren en känsla för hur ofta sidan uppdateras. Ta det inte som kritik! Bara ett tips i all välmening! :wink:


Jag tänkte inte så eftersom jag uppdaterar den relativt ofta - men det kan ju inte (tillfälliga) besökare veta. Jag lade ut dagens datum manuellt i alla fall.


barracuber skrev:För att slippa datera för hand varje gång du uppdaterar skulle du kunna flytta hela sajten till ett bloggverktyg - då får du det helt automajtiskt på köpet! Själv diggar jag bloggverktyg typ Wordpress starkt, de har massvis med fördelar.


Jag har aldrig ens försökt använda bloggverktyg så det fordrar nog en helkväll och påföljande natt om jag ska sätta in mig i det... med en kunnig handledare helst... :wink:
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-11 21:25:06

Titti skrev:
Jag har aldrig ens försökt använda bloggverktyg så det fordrar nog en helkväll och påföljande natt om jag ska sätta in mig i det... med en kunnig handledare helst... :wink:


Bloggverktyg är ganska enkelt ! Kan man skriva kan man blogga.

Wordpress blir snyggast http://www.wordpress.com
Det finns väldigt många mallar att välja på.

Blogger ska du undvika. Dom hade i varje fall så sent som i våras inga designer som funkade bra med IE 6 och är allmänt jobbiga och opedagogiska när det gäller att lägga till nya användare. Om man vill vara flera som bloggar. Fördelen är att man lätt kommer högt i träfflistorna på Google med bloggerbloggar.

Enklast om man inte har bloggat förut är blogg.se

Allra störst flexibilitet vad det gäller design och liknande får man om installerar bloggverktyget där man har sin hemsida.
Men det kräver vissa funktioner hos webbhotellet och är lite svårare.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-01-11 23:23:15

Tittl skrev:Om du bara visste hur mycket mer texter jag har skrivit som skall läggas ut! Vi hade en hemsida ihop en period, jag och en annan uppfödare, men vi tappade intresset för att uppdatera den så vi lade ner den istället. Där fanns ganska många texter jag skrivit som skall in på den här sidan bara jag lyckas lista ut (dvs ta mig tid till det) hur jag skall åstadkomma fler knappar att klicka på. Annars är det inte stor mening med det. Redan nu finns bilder som bara nås via länkar på andra sidor och så vill jag inte ha det.

En besöksräknare och en markering vid de olika knapparna som visar var det finns nyheter vill jag också ha. Och gärna en möjlighet att automatiskt få en hint om när det finns nyheter att titta på för den som är intresserad av det.


Besöksräknare? Mitt svar är: det absolut smidigaste som finns idag är att använda bloggverktyg. Där finns statistik inbyggt som man både kan visa på bloggen och själv sitta och analysera. Fast den bästa statistiken får man nog alltid från webbhotellet.

Hint om nyheter? Mitt svar är: använd RSS (som alltid är integrerat i bloggverktyg). Man behöver egentligen inte tänka på det, det bara finns där. Visst kan man bygga maillistor osv men RSS är en standard som fler och fler känner till. Dock behöver ju användaren ha nån form av RSS-läsare men det finns mängder av gratisprogram att välja på, t ex Google Reader.

Titti skrev:Jag uppdaterar den inte så ofta som jag skulle vilja, det går i perioder lite beroende på hur mycket annat jag har omkring mig som stjäl eller ger energi och på hur mycket nytt jag har att lägga ut. Förra året köpte jag mig en riktigt bra digitalkamera och med den kan jag lägga ut betydligt mer bilder på valpar tex - det roar framförallt valpköpare.


Låter både intressant, roligt och även inkomstbringande(?). Säljer ni valpar alltså? Är det s.a.s. den affärsidéen ni jobbar med? Du får gärna pm:a mig om du vill. Vore intressant att förstå eran verksamhet lite mer.

Titti skrev:
barracuber skrev:Det enda jag tänkte på är att det är bra att datera det man skriver. Till exempel, om man kommer helt ny besökare till sidan, och ser texten Valpar väntas vecka 7. Eh..i år eller? Och när skrevs den texten? Datera är bra för att ge beökaren en känsla för hur ofta sidan uppdateras. Ta det inte som kritik! Bara ett tips i all välmening! :wink:

Jag tänkte inte så eftersom jag uppdaterar den relativt ofta - men det kan ju inte (tillfälliga) besökare veta. Jag lade ut dagens datum manuellt i alla fall.


Vore det inte skönt ifall verktyget skötte det åt dig helt automagiskt?

Titti skrev:
barracuber skrev:För att slippa datera för hand varje gång du uppdaterar skulle du kunna flytta hela sajten till ett bloggverktyg - då får du det helt automajtiskt på köpet! Själv diggar jag bloggverktyg typ Wordpress starkt, de har massvis med fördelar.


Jag har aldrig ens försökt använda bloggverktyg så det fordrar nog en helkväll och påföljande natt om jag ska sätta in mig i det... med en kunnig handledare helst... :wink:


Det är enklare än du tror. Faktum är att bloggverktyg har seglat upp som det bästa alternativet att bygga sajter idag. Om vi pratar någorlunda okomplicerade sajter så finns det ingen anledning att knacka HTML längre.

Va, säger någon? Bloggverktyg är väl bara för bloggar? Mitt svar är: det finns bloggverktyg där man, förutom att man bloggar, även enkelt bygger sidor som smidigt integreras med själva bloggen, så att känslan blir en sajt snarare än bara en blogg. Man slipper det tunga, komplicerade HTML-kodandet eftersom man jobbar i bloggverktygets editor, oavsett om man skriver ett blogginlägg eller redigerar/skapar en webbsida.

Min favorit är Wordpress. Om du inte har prövat den, gör det! Du kommer att älska den! * nej jag är inte sponsrad av Wordpress ;-) *

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2008-01-11 23:40:52

Bjäbbmonstret skrev:
Titti skrev:
Jag har aldrig ens försökt använda bloggverktyg så det fordrar nog en helkväll och påföljande natt om jag ska sätta in mig i det... med en kunnig handledare helst... :wink:


Bloggverktyg är ganska enkelt ! Kan man skriva kan man blogga.

Wordpress blir snyggast http://www.wordpress.com
Det finns väldigt många mallar att välja på.


Wordpress.com använder jag på <a target="_blank" href="http://minosa.wordpress.com">min AS-blogg</a>. Det är helt gratis och otroligt enkelt att komma igång med. Mallarna är bra men inte så många. Addressen till bloggen blir alltid <blablabla>.wordpress.com, där <blablabla> är det man själv väljer. (är osäker på hur det funkar ifall man vill omdirigera en egen domän).

Om man istället betalar en liten slant och kör "riktig" Wordpress på ett webbhotell får man tillgång till oändligt många fler mallar, de flesta open source. Man kan även bygga egna mallar om man kan HTML och CSS.

Bjäbbmonstret skrev:Blogger ska du undvika. Dom hade i varje fall så sent som i våras inga designer som funkade bra med IE 6 och är allmänt jobbiga och opedagogiska när det gäller att lägga till nya användare. Om man vill vara flera som bloggar. Fördelen är att man lätt kommer högt i träfflistorna på Google med bloggerbloggar.


Är inte säker på att Google medvetet "premierar" Blogger bara för att de är ägare till Blogger - det vore lite skandalöst om det kom fram. Hur högt man hamnar i träfflistor beror snarare på hur pass bra innehåll man har, hur många som länkar till en, hur många besökare man har och hur populära de besökarna är, hur ofta man bloggar, hur mycket man är beredd att betala för populära sökord som stämmer med bloggens innehåll. Bland annat. En hel vetenskap egentligen.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:17:31, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-12 1:07:15

barracuber skrev:Är inte säker på att Google medvetet "premierar" Blogger bara för att de är ägare till Blogger - det vore lite skandalöst om det kom fram. Hur högt man hamnar i träfflistor beror snarare på hur pass bra innehåll man har, hur många som länkar till en, hur många besökare man har, hur ofta man bloggar, hur mycket man är beredd att betala för populära sökord som stämmer med bloggens innehåll, om man har annonser, hur många annonsklick man har. Bland annat. En hel vetenskap egentligen.

/Barracuber


Nej jag tror inte det är därför de premierar bloggerbloggar för fenomenet fanns redan innan Google tog över Blogger. Det har jag trott handlade om den höga trafiken och de många inlänkningarna till Blogger som gör att de sidorna får en högre placering förhållande till de mesta andra sajter du kan publicera något på. Det verkar helt enkelt som du får en släng av sleven om du väljer att publicera där. Speciellt profiler med ens namn brukar komma rätt högt. Men som du säger är såntdär en djungel.

Hur många länkar spelar roll jag men länkarna viktas ju i förhållande till vart de kommer ifrån också. Wordpress är också bra för att varje inlägg kommer fram rätt bra i sökmotorerna jämfört med andra liknande system.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:17:33, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Titti » 2008-01-12 15:19:23

barracuber skrev:Besöksräknare? Mitt svar är: det absolut smidigaste som finns idag är att använda bloggverktyg. Där finns statistik inbyggt som man både kan visa på bloggen och själv sitta och analysera. Fast den bästa statistiken får man nog alltid från webbhotellet.

Hint om nyheter? Mitt svar är: använd RSS (som alltid är integrerat i bloggverktyg). Man behöver egentligen inte tänka på det, det bara finns där. Visst kan man bygga maillistor osv men RSS är en standard som fler och fler känner till. Dock behöver ju användaren ha nån form av RSS-läsare men det finns mängder av gratisprogram att välja på, t ex Google Reader.


Ska titta på det. På webbhotellet där jag har min domän finns ett bloggverktyg baserat på Frontpage. Erfarenhet? Det ser snyggt ut på exemplen i alla fall.

Men jag har en viss fallenhet för "back to basics" och gillar egentligen inte färdiga verktyg man stoppar in saker i och ut kommer något jag inte har full koll på hur det gick till. Det gör att många bra saker inte blir gjorda alls... :?


barracuber skrev:Låter både intressant, roligt och även inkomstbringande(?). Säljer ni valpar alltså? Är det s.a.s. den affärsidéen ni jobbar med? Du får gärna pm:a mig om du vill. Vore intressant att förstå eran verksamhet lite mer.


Ja, jag föder upp någon valpkull om året. Det är inkomstbringande - men det skapar mer utgifter än inkomster. Det är min stora hobby sedan många år tillbaka. Även jag är alltså intresserad av och hyfsat bevandrad i genetik.

Alla som köper en valp tror att man skär guld med täljkniv men de enda som gör det är de som föder upp oregistrerade valpar efter omeriterade föräldrar och som tar alldeles för många kullar på sina tikar. Jag tillhör Svenska Kennelklubben, följer deras regler till punkt och pricka och går med förlust varje år... Men det är roligt!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum



Logga in