Intresse för fotboll?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Pemer » 2007-11-01 23:44:31

För att BP åkte ur? :cry:

Eller för att inte Djurgården vann guldet? Hehe, det tycker jag var skönt... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:26, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2007-11-01 23:48:34

Pemer skrev:För att BP åkte ur? :cry:

Eller för att inte Djurgården vann guldet? Hehe, det tycker jag var skönt... :D


Nej, nej.
För att guldet är VÅRT! Guldet är hemma igen. Och jag riktar min glädje emot stockholmsjävlarna på helt personlig grund ty det känns bättre.
Att BP åkte ut var trist...
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Fotboll

Inläggav NIF » 2011-07-14 4:20:33

Är det någon annan som är inbiten fotbollsfanatiker? Är själv gnagare och hoppas lite sådär typiskt naivt på guld denna säsong.

Utanför Allsvenskan är det Borussia Dortmund som gäller och Premier league trots att jag inte hejar på något nuvarande lag i Premier League.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om fotboll.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Re: Fotboll

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-14 4:27:57

Jag är inte inbiten fotbollsfan och jag hoppas ingenting vad Allsvenskan beträffar men mitt lag är Hammarby.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fotboll

Inläggav Miche » 2011-07-14 7:59:00

För egen del anser jag att ämnet är något av det mest OOOOOintressanta som överhuvudtaget existerar...

Tack för mig i den här tråden...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fotboll

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-14 9:47:16

Miche skrev:För egen del anser jag att ämnet är något av det mest OOOOOintressanta som överhuvudtaget existerar...

Tack för mig i den här tråden...

+1
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Fotboll

Inläggav jorand » 2011-07-14 12:16:20

Föredrar ishockey av bland annat geografiska skäl, men försöker följa Liverpools bollsparkande relativt regelbundet. Svensk ligafotboll har jag inget stort intresse av, men håller ju lite koll på hur det går ändå. Främst för norrlandslagen (och dit räknas inte Gefle ;)).

Äldre tråd om sportintresse: http://www.aspergerforum.se/nagra-sportdarar-har-t19322.html
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Fotboll

Inläggav aspiemelly » 2011-07-14 16:03:11

var det nån som ropade på mig? LOL

Fotbollstok är väl bara förnamnet när det gäller mig. Har rest över halva europa och lärt mig ett språk (skall lära ett till ev.) pga mitt fotbollsintresse. Har två släktingar inom "branschen" och de få vänner jag har är alla från fotbollsvärlden eller hockeyvärlden (men kontakten med dom går liksom i ide under fotbollsdelen av året).

Ser det mesta från Landslag till div 5, kan bli tätt med matcher ibland. Nästa vecka kommer som vanligt köra slut på mig då Gothia Cup kör igång. 35 000 ungdomar + familjer och ledare m.m. intar staden och 110(!) fotbollsplaner maxas med matcher hela dagarna. Tror det var 4,500 matcher förra året. Nej, inte ens jag såg alla haha! Brukar välja lag som inte spelar i centrum, klarar helt enkelt inte miljön med hundratusentals människor runt centrum planerna.

Ps Jorand, är det sundsvall då? Eller Friska viljor kanske? (enda två jag känner någon i däruppe)
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Fotboll

Inläggav Lizzie » 2011-07-14 16:06:49

Jag är lite fotbollsknäpp jag med.. Mina lag är Aik o Liverpool...
Lizzie
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-07-14
Ort: Norrköping

Re: Fotboll

Inläggav adhderic » 2011-07-14 16:13:02

Haha måste finnas två sorters AS. De som hatar all sport och de som har Sport som specialintresse.
Min Farsa var helt sporttokig. Varje Söndag klistrad till TV och radio för att få reda på hur det gick i Matchen.

Morsan och jag totalt ointresserade. Okay det är kul att själv spela och dribbla och skjuta mål
men att titta på det. Näh :)
adhderic
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2011-07-13

Re: Fotboll

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-18 12:38:46

adhderic skrev:Haha måste finnas två sorters AS. De som hatar all sport och de som har Sport som specialintresse.

Jag utgör antagligen ett mellanting. Jag tycker att vissa sporter och vissa aspekter av sporter är intressanta men jag är inte någon kalenderbitare av rang.
Att jag säger att mitt lag är Hammarby handlar mer om färg än om fotboll. Någon slags socialkulturell identifikation, ett slags ställningstagande.
I allmänhet är bajare mer genuina och gemyliga än t. ex typiska Djurgårdstyper vill jag påstå.
"Det här är jag och det här står jag för" - jag gillar att definiera mina ståndpunkter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fotboll

Inläggav 424stil » 2011-10-03 18:36:17

Jag är helt galen i fotboll. Skrev en tråd om det för några timmar sedan.

Jag är Göteborgare men mitt lag i Sverige är ändå AIK för jag gillar lag från huvudstäder.

Mitt riktiga lag är Tottenham Hotspur från London, det är dom enda jag verkligen brinner för, dom andra lagen (som AIK) följer jag bara och blir lite halvglad om dom vinner.

Mina andra lag är Roma från Rom och Paris Saint Germain från...surprise...Paris. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll.

Inläggav chipset » 2011-10-08 2:58:46

Gillar också fotboll och jag hejar på AIK. Jag går på alla AIK.s hemmamatcher och jag gillar också Tottenham Hotspurs i England.


http://www.youtube.com/watch?v=j_iq8D5kBBo


http://www.youtube.com/watch?v=roC_qcqL6v0


http://www.youtube.com/watch?v=hXgMX6oo5Bk
chipset
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-06-21
Ort: solna

Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-04 0:31:48

Nu är fotbolls-EM över för den här gången och vi blickar vidare mot höstsäsongerna i de stora europeiska ligorna (och allsvenskan har tydligen börjat nu också...)

Vilka lag går långt? Vilka vinner CL? Hur går Silly Season?

Ska bli intressant med Villas-Boas som ny tränare i Tottenham, och Podolski i Arsenal. Blir intressant vilka värvningar: stannar Balotelli, som gjort ett oerhört bra EM, kvar i City? Zlatan i Milan?

Själv tror jag att Chelsea och Liverpool tar revansch från förra året, medan jag har svårt att tro att Arsenal kommer göra någon större prestation i Premier League, särskilt om det blir som ryktena säger och van Persie säljs vidare. Blir intressant om City kan försvara titeln.

Bundesliga är det Dortmund eller Bayern som gäller: jag hoppas för Bayerns skull att de slipper den notoriske straffmissaren Robben i år. ;) Gomez har varit i storform under EM, ska bli kul att få se vad han går för.

Jag tror att Barcas storhetstid är på väg mot sitt slut, trots spanskt EM-guld. De matchar inte Reals köpeskit, och jag tror de kommer få det svårt, även om jag håller på dem jämfört med Madrid. (Men, mest på Athletic Bilbao).

Serie A vet jag för lite för, ni som vet, fyll på och spekulera!

I The Championship hoppas jag på Nottingham Forest. 8)

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd om fotboll.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-04 22:46:08

Härlig tråd kvicksilver!

Saker som jag hoppas på nästa säsong (inom dom Europeiska toppligorna):

*Att Tottenham kommer topp4 igen och denna gången tar sig till CL. Jag hoppas att AVB spelar ett mer modernt spelsystem än Redknapp och att vi roterar laget bättre än förra säsongen. Jag hoppas också att vi satsar ordentligt på att försöka vinna Europa League denna gången.

*Att PSG misslyckas igen.

*Att någon annan än Real eller Barca vinner spanska ligan (lär inte hända).

*Att Zlatan går till engelska ligan så man kan se honom spela varje helg (dock inte Chelsea eller Arsenal).

*Att Leeds går upp till Premier League.

*Att Tottenham börjar bygga sin nya arena. Att vi värvar Jan Vertonghen (please!) och Emmanuel Adebayor.

*Att Neymar går till en europeisk klubb så man får se vad hypen handlar om. Hoppas också att några andra brassar kommer t ex Ganso (troligt) och Leandro Damiao (mindre troligt).

*Att ett lag som åtminstone verkar vara hederligt vinner CL.

*Att Rangers på något sätt lyckas reda ut sina problem, hade varit tråkigt om kanske den minst spännande ligan i Europa blev ännu tråkigare. Som det ser ut nu kommer Celtic vinna skotska ligan överlägset dom närmsta fem säsongerna.

*Att AIK kommer till gruppspel i Europa League och får där möta Tottenham (snälla Gud, jag kan offra mycket för det! :-)Happy )

*Att Schalke vinner tyska ligan och att finnen Teemu Pukki gör många avgörande mål.

*Att Robin van Persie vägrar skriva nytt kontrakt med Arsenal och blir såld till Man City LOL.

*Att Hulk byter klubb till någon i dom större ligorna så man får chans att se honom spela oftare och inte bara i europa-cup spel.

*Att Roma tar sig till CL igen.

*Att Tottenham vinner något av värde (antingen FA-cupen eller europa league, ligan är omöjlig för oss att vinna, ligacupen är värdelös).

*Att Tottenham säljer Luka Modric till Real för runt 40 miljoner pund (ganska realistiskt) och jag slipper se den förrädaren smutsa ner vår tröja mer och att resten av hans karriär präglas av total värdelöshet och noll pokaler.

*Att Liverpool gör en bra säsong (för min bästa väns skull, hatar att se honom lida).

*Att Arsenal kommer utanför topp4, missar CL, att deras bästa spelare lämnar dom och inga av kvalite kommer in, att dom fortsätter att rasa år efter år och får ekonomiska bekymmer och att alla som är på något sätt förknippade med den klubben får årtioden av sömnlösa nätter.

*Att Roman Abramovitch tröttnar på sin leksak Chelsea och inser att dom är en själlös förening med enbart plastsupportrar och slutar pumpa in pengar och att dom återgår till sin naturliga hemvist antingen i mitten av tabellen eller i en division under den högsta.

*Att något tragiskt (fotbollsmässigt) händer John Terry.

*Att Joey Barton gör minst en skandal. Samma gäller Mario Balotelli.

Orkar inte komma på nåt mer. Ser bara SÅ mycket fram emot nästa säsong (som vanligt). EM har varit ok, men det är ligafotbollen som är mitt kött och blod.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-04 23:04:21

En typisk vecka för mig under säsongen ser ut såhär:

Måndag - ibland match på kvällen i engelska ligan runt 21.00. Ibland en match i Allsvenskan 19.00.
Tisdag - Champions league 20.45.
Onsdag - Champions league 20.45.
Torsdag - Europa league 19.00 och 21.00.
Fredag - tyska ligan 20.30.
Lördag - engelska ligan 13.45, 16.00 och 18.30. Franska ligan 21.00.
Söndag - spanska ligan 12.00, engelska ligan 14.30 och 17.00, franska ligan 21.00.

Om det är en vecka utan CL och europa league så brukar det vara cupmatcher från england dom dagarna. Fotboll är mitt liv. :lol:

Ett tag struntade jag i att se CL matchen på kvällen och tittade istället i repris på morgonen dagen efter så man kunde se fyra matcher på rad från kvällen innan istället för bara en men det känns fel att se fotboll i repris (det ska vara live) så jag slutade med det.

Kollar ibland på Amerikanska eller Argentinska ligan på natten om jag inte kan sova. :roll:

Jag önskar jag hade möjlighet att följa Italienska ligan bättre men den krockar med den Engelska så det går inte. Jag är tacksam att Franska ligan går sent på lördagar och söndagar så man har chans att följa den, en helt klart underskattad liga med spännande spelare och fina klassiska lag med bra och fanatisk publikstöd som t ex Marseille och Saint Etienne.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-04 23:15:45

Haha, PSG. Ska bli intressant att få se vilka spelare PSG mäktar att få ihop i sommar, det de är beroende av egentligen. Får se hur det slutar sedan i CL-gruppspelet. 8)

Ja, synd att det gått som det gått för Rangers. Varför skulle man inte kunna flytta Celtic till Premier League i stället? Finns ju ett walesiskt lag (Swansea) där nu, så. Fast de har ju iofs alltid spelat i den engelska pyramiden så.

Ska nog följa La Liga lite extra i år, trots ojämnheten. Följde Europa League och blev makalöst kär i Athletic Bilbao, har alltid gillat de lite smått, gillar även att se Atletico Madrid och Falcao.

Däremot så är det Forest i första hand och City i andra hand (tar emot skitmycket efter att de blivit uppköpta att känna något starkare stöd...)

Kommer framför allt att följa PL, Championship och La Liga samt de stora cuperna (Europa League och Champions League)

Letar efter bra streamingsmöjliheter, Viaplay finns för PL, FA-cupen och Champions League för 199 kr/mån, letar annars efter någon stor utländsk där man kan se Championship och/eller alltihop. Vet att TV4 Sport sänder Europa League och The Championship, men ingen aning om hur bra streamingsmöjligheter de har.

424stil, härligt schema du har. 8)

Mitt ser ut nåt i stil med:

Måndag: ev PL
Tisdag-Onsdag: Champions League
Torsdag: Europa League
Fredag: Ev The Championship
Lördag-Söndag: Premier League eller The Championship på dagen, La Liga på kvällen

Med studier, träning och lite öl på sidan av så blir det ett perfekt liv. ;)

Tycker det är skitmysigt att sitta och titta på fotboll på en helgkväll vid 22, synd att man inte riktigt har den traditionen i England (förutom i The Championship - rekommenderas om man vill se "klassisk" engelsk fotboll a lá Stoke).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-04 23:38:17

kvicksilver:

Jag tycker det är intressant med Bilbao att dom får bara värva spelare från Baskien. Det är nån slags klubbpolicy. I alla fall förut hade dom enbart spanjorer med baskiskt ursprung i laget, jag vet inte om det är så fortfarande men dom har i alla fall noll utlänningar i truppen. Kan inte säga om jag tycker det är fel eller rätt men däremot är det imponerande att dom kan vara såpass bra år efter år med den filosofin.

En liknande grej var när Celtic vann europa cupen (dåvarande CL) 1967 med enbart spelare från Glasgow. Något liknande kommer aldrig hända i fotboll igen troligtvis.

Jag försöker också följa Championship ibland. Den krockar ju med Premier League 16.00 på lördagar så det händer inte så ofta men om 16.00 matchen är med nåt osympatiskt lag t ex Chelsea eller Arsenal så ser jag hellre på en Championship match helt klart.

Ibland önskar jag att jag hade en flickvän istället men vad fan skulle det vara bra för? :lol:

Jag slutade faktiskt se på fotboll i januari 2010. Jag tänkte att det får vara nog och sa upp kanalerna. Jag inbillade mig i en månad att jag kunde leva utan det och tittade på skitprogram där folk ska köpa ett hus på den engelska kusten och nyheterna och annan smörja. Efter en månad hade jag grov abstinens och var tvungen att köpa kanalerna igen.

I 2006 så var jag hemma hos en kompis och vi drog tjack. Det kom dit en snubbe som hade en tatueringsmaskin och frågade om jag ville ha en tatuering. Jag visade honom Tottenhams logga på internet och sa "den vill jag ha så stort det går i ryggen" :lol: . Över den står det THFC med gotiska bokstäver och "The pride of North London since 1998" under. Sen står det TOTTENHAM stort på min högra underarm och HOTSPUR FC på vänstra. Dom är dock gjorda av proffs och jävligt snygga. Om jag är på dåligt humör så drar jag bara upp tröjan och kollar på min arm och känner stolthet och drömmer mig bort till framtida framgångar. Jag ska tatuera in "WHITE AT HEART" skitstort på magen nån dag (vår arena heter White Hart Lane).

Jag tänker på Tottenham ungefär 50% av dagen, kanske 40% annan fotboll. Runt 10% tänker jag på övrig skit som familj, vänner, jobb och sånt men jag brukar få ångest av att tänka på sånt så jag förtränger dom tankarna och tänker på fotboll igen.

Tack för denna tråden kvicksilver! Om du söker så hittar du en Premier League tråd som jag skapat och en tråd där folk ska skriva in sina favoritlag men det var i princip bara jag som skrev i dom. :cry:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-04 23:45:41

Det sjuka är att jag är inte stolt över normala saker, typ morsan blev jättestolt över mig när jag klarade av Komvux och sen hade ett jobb men det spelade ingen roll för mig.

Jag blir stolt när pizzabagaren säger "här har du din pizza mr. Tottenham" eller när dom tuffa killarna på gården skriker "Gareth Bale kommer lämna er för Barca i sommar" efter mig. Det är sånt som spelar roll. Riktiga saker. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-04 23:58:59

424stil skrev:kvicksilver:

Jag tycker det är intressant med Bilbao att dom får bara värva spelare från Baskien. Det är nån slags klubbpolicy. I alla fall förut hade dom enbart spanjorer med baskiskt ursprung i laget, jag vet inte om det är så fortfarande men dom har i alla fall noll utlänningar i truppen. Kan inte säga om jag tycker det är fel eller rätt men däremot är det imponerande att dom kan vara såpass bra år efter år med den filosofin.


Jag gillar den policyn - kanske inte att alla lag borde ha den, men jag gillar idén om att lokala talanger (Athletic har ett förhållandevis ungt lag) kommer fram och får chansen. Visst är det bra att utländska spelare kommer och ger lite inflytande i ligor. Jag gillar satsningar på ungdomsakademier som börjar ploppa upp efter Barca.

Haha, får också höra att jag borde skaffa flickvän. Blir krogen ett par gånger i månaden i stället för att kompensera. (Är dock inte jätteförtjust i sportbarer allmänt sett - för mycket skrik, gormande och människor som är ganska ointresserade av sporten...)

Mitt fotbollsintresse var ganska ljummet tills i våras, då jag träffade några kompisar som verkligen brann för det, och sen dess har det varit en stor del av mitt liv. För mig gör det sjukt mycket som ångesthanterare och eskapism, när allt går åt helvete i ens liv så finns fotbollen kvar som terapi på lördagkvällarna, när man bara vill dissa allt och alla, krypa in under en filt och se klassiska lag som ingen bryr sig om längre.

Jag ser verkligen fram emot EL i år - lag som Tottenham, Liverpool, Bayer Leverkusen, Napoli, Inter, Marseille...

Jag blir stolt när pizzabagaren säger "här har du din pizza mr. Tottenham" eller när dom tuffa killarna på gården skriker "Gareth Bale kommer lämna er för Barca i sommar" efter mig. Det är sånt som spelar roll. Riktiga saker.


:D

Närmaste för min del är att folk påpekar jämt att jag skulle se ut som Joe Hart om jag lät bli att raka håret. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav mnordgren » 2012-07-05 0:14:18

Ibland önskar jag att jag också hade ett engelskt lag att hålla på. Vet inte varför riktigt.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav slackern » 2012-07-05 0:18:18

mnordgren skrev:Ibland önskar jag att jag också hade ett engelskt lag att hålla på. Vet inte varför riktigt.


Kanske en önskan att innerst inne vara en huligan?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav 424stil » 2012-07-05 0:20:02

Jag ser också fram emot Europa League. Många fina lag med nästa säsong.

Jag stör mig bara på en sak och det är att lagen som kommer trea i CL grupperna ramlar ner i Europa league. Tycker det ger hela turneringen en oseriös känsla. Varför ska förlorare premieras? Helt sjukt om du frågar mig.

Personligen så tycker jag att man ska skrota hela Europa league och istället återinföra Cupvinnar Cupen. Fram till slutet av 90 talet fanns ju CL, UEFA cupen (Europa league) och CVC. I princip så funkade det så här: vann du ligan var du med i CL, vann du cupen var du med i CVC och kom du på en topplacering i ligan men inte vann nåt så var du med i UEFA cupen. Jag kan hålla med om att det var en liga för mycket men varför skrotade dom CVC? Det var en fin cup där du faktiskt var tvungen att vinna något för att komma med.

Tycker UEFA ska återinföra CVC men det kommer dom aldrig göra dom korrupta svinen som bara bryr sig om pengar. :evil:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotboll i allmänhet

Inläggav kvicksilver » 2012-07-05 0:23:55

424stil skrev:Jag stör mig bara på en sak och det är att lagen som kommer trea i CL grupperna ramlar ner i Europa league. Tycker det ger hela turneringen en oseriös känsla. Varför ska förlorare premieras? Helt sjukt om du frågar mig.:


Fast jag tycker det är befogat: minskar gapet mellan CL och EL. Däremot tycker jag att vinnaren av EL borde få iaf CL-kvalplats följande säsong.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Intressanta intressen



Logga in