De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav hysteriskt » 2011-07-04 23:03:05

Jobbade som volontär på ett äldreboende där de hade boken "De ovanliga: människor som går mot strömmen" av Åke Mokvist. Det har kommit både en första bok och sedan en andra. Böckerna handlar om människor som är annorlunda på något sätt, t.ex. människor som bor ute i skogen och lever helt efter sin egen filosofi. Mycket intressant bok som handlar om både äldre och yngre orginal.

Någon annan som har läst dessa böcker eller någon som blev nyfiken på att läsa dem?
Själv ska jag önska mig båda i julklapp då jag bara hann läsa lite i dem på jobbet.

(Bild tagen från adlibris.com)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav slackern » 2011-07-04 23:07:57

Jag har bara bläddrat i dom och tycker dom verkar vara sjukt intressanta.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav lasseivägen » 2011-07-04 23:54:22

Har läst lite i första boken.
Var på en föreläsning med Åke Mokvist, väldigt intressant, han berättade mycket om hur det var att intervjua personerna. En trevlig person, dessutom bor han på Tjörn.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Inger » 2011-07-05 1:36:43

lasseivägen skrev:Har läst lite i första boken.

Jag också. Verkade fin.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Zima33 » 2011-07-06 23:23:17

Jag har den på bilden och den är trevlig. Tjejen på framsidan är väl Emelie Cajsdotter tror jag? Hon har skrivit några böcker själv, en heter Zander och tiden och är väldigt bra :D
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Musicus » 2011-07-07 12:19:58

Har böckerna och tycker att de är mycket intressanta. Tror att jag upptäckte den första boken genom att jag hade läst om av personerna, Helena Langenhed, i Dan Korns böcker. Korn har skrivit flera böcker som handlar om människor som bor i ålderdomliga och förfallna miljöer. Många av dem är naturligtvis "original", så Korns böcker liknar Mokvists. Bägge rekommenderas varmt.

Mokvists sätt att berätta känns genuint. "De ovanliga 2" innehåller kanske lite väl mycket upprepningar, vilket beror på att en stor del av persongalleriet är samma som i första boken.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-07 12:45:39

Hm. Jag känner lite löst en kille som skulle vara med i någon sådan bok, men jag tror det var en annan författare. Vad finns det för fler liknande böcker? Boken han skulle vara med i, skulle komma ut typ nu eller kanske för något år sedan.

I tvåan, står det något om en ung kille i 20-årsåldern, som bor i Halland? Väldigt trevlig person som jag träffar ibland då han gillar gamla motorcyklar och har dykt upp på "oldstyle-träffar".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-07 16:06:00

Har läst båda och rekommenderar dem varmt. Människorna i boken ger perspektiv åt livet.
Dan Korn. Skall kollas upp, Langenhed verkar ha varit en väldigt intressant människa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Musicus » 2011-07-07 17:03:33

Bror Duktig skrev:I tvåan, står det något om en ung kille i 20-årsåldern, som bor i Halland? Väldigt trevlig person som jag träffar ibland då han gillar gamla motorcyklar och har dykt upp på "oldstyle-träffar".

Nej, det gör det tyvärr inte.
KrigarSjäl skrev:Dan Korn. Skall kollas upp, Langenhed verkar ha varit en väldigt intressant människa.

Senaste boken där Korn skrivit om Langenhed är Mot strömmen. Första gången han skrev om henne tror jag var i Se himlen genom taket.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Bror Duktig » 2011-07-07 17:49:41

Musicus skrev:
Bror Duktig skrev:I tvåan, står det något om en ung kille i 20-årsåldern, som bor i Halland? Väldigt trevlig person som jag träffar ibland då han gillar gamla motorcyklar och har dykt upp på "oldstyle-träffar".

Nej, det gör det tyvärr inte.

Vad synd. Min man säger nu att killen var med i ett av de senare numren av Gård & Torp. Ska se om jag hittar hans namn.

Han sade att han hade blivit intervjuad och skulle vara med i någon ny bok om ovanliga personer. Tror det var för två år sedan han berättade det.

Jag får för mig att det var Fylking han pratade om, men det känns helt fel nu. Kan verkligen Gert Fylking ha jobbat, eller jobbar, med en sådan bok? Hjärnan kanske spelar mig ett spratt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-07 18:42:32

Musicus skrev:Senaste boken där Korn skrivit om Langenhed är Mot strömmen. Första gången han skrev om henne tror jag var i Se himlen genom taket.

Tack för det!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-07 18:44:06

Ni som läst böckerna, vilka personer tycker ni verkat mest intressanta?
Jag kommer ihåg Greve Magnus Stenbock särskilt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Musicus » 2011-07-07 19:29:15

De personer vars historier fångade mig mest var, förutom Helena Langenhed, Aina Haglund, Tord Löwenborg och Greven. Kanske också Ove Johnsson.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-09 20:18:49

Jag har läst den första och lite i den andra. Jag gillade den gamle gubben på omslaget, han som sade att han kände sig som ett "tröll". Han var en skön snubbe. Helena, var det den gamla tanten som de tror blev dräpt? Henne gillade jag också. Andra skakade jag bara på huvudet åt, som käringen som lät sin son ränna i skogen i stället för att gå i skolan och som påstod att hon åkte UFO om nätterna. Håhåjaja.
Hon som är gift med Berlinmuren är ju rolig. Skulle gissa att hon har AS.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-10 17:27:37

Kahlokatt skrev:Jag har läst den första och lite i den andra. Jag gillade den gamle gubben på omslaget, han som sade att han kände sig som ett "tröll". Han var en skön snubbe. Helena, var det den gamla tanten som de tror blev dräpt? Henne gillade jag också. Andra skakade jag bara på huvudet åt, som käringen som lät sin son ränna i skogen i stället för att gå i skolan och som påstod att hon åkte UFO om nätterna. Håhåjaja.
Hon som är gift med Berlinmuren är ju rolig. Skulle gissa att hon har AS.

Hon är med, reportaget som grund, i första hand objektumsexuell.
Visst hajar man till en aning och tycker det verkar bisarrt, men den mänskliga variationen är ju som bekant stor. Men sammankoppla inte AS med att vara objektumsexuell va...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-20 21:36:02

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har läst den första och lite i den andra. Jag gillade den gamle gubben på omslaget, han som sade att han kände sig som ett "tröll". Han var en skön snubbe. Helena, var det den gamla tanten som de tror blev dräpt? Henne gillade jag också. Andra skakade jag bara på huvudet åt, som käringen som lät sin son ränna i skogen i stället för att gå i skolan och som påstod att hon åkte UFO om nätterna. Håhåjaja.
Hon som är gift med Berlinmuren är ju rolig. Skulle gissa att hon har AS.

Hon är med, reportaget som grund, i första hand objektumsexuell.
Visst hajar man till en aning och tycker det verkar bisarrt, men den mänskliga variationen är ju som bekant stor. Men sammankoppla inte AS med att vara objektumsexuell va...


Nej, det var väl inte just DET jag kopplade samman med AS, utan hennes personlighet i största allmänhet. Förresten är hon den enda objektumsexuella person jag hört talas om, för det verkar ju inte vara samma sak som en fetisch, alltså att hon känner lust när hon ser murar. Hon TÄNDER ju verkligen på dem.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-31 4:57:38

En bok med liknande tema, Röster från skogen : människor och natur på Bredfjället, Stefan Edman,
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185815438
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav sanny » 2011-08-05 18:36:04

Ja,jag har bläddrat i den första ett par gånger.
Verkar intressant.

Kom att tänka på "Hästmannen" som gick på tv för en tid sen. Är som dessa människor.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav atoms » 2011-08-09 0:19:02

Materialet till den första boken förekom som en utställning som visades runt om i Sverige kring 1999-2000, bl.a. på Arbetets Museum i Norrköping; var där och tittade runt - baxnade och kände mig väldigt hemma.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav plixness » 2011-08-09 10:56:30

Gillar anslaget. Framförallt om det sker på ett ödmjukt och öppet sätt, vilket det trots allt verkar som att författaren har lyckats med.
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Re: De ovanliga (bok) av Åke Mokvist

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-09 11:19:24

Hej!

Jag ar givetvis tvungen att låna den på biblioteket, och håller på att läsa den just nu. Mycket bra bok.

Hälsningar

Lilla Gumnman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in