Det övernaturliga

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav geocache » 2011-03-26 19:32:40

Sheyen skrev:Gjorde demonen någonting?

Den tittade bara stint på mig, och såg extremt arg ut.

Hur länge såg du demonen?

Det vara bara några få sekunder, sedan "jagade" jag bort den. Efter det hade jag ingen mera sådan upplevelse (detta var för omkring tjugo år sedan).

Men det skulle vara intressant att få veta vad det rent praktiskt var som orsakade det där ljudet i telefonen... :-)063
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2011-03-26 19:34:05

Sheyen skrev:
Parvlon skrev:jag är ett levande bevis på att man kan vara död och ändå befinna sig på internet.

Hur kan en person som är död vara ett levande bevis?


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Det övernaturliga

Inläggav Kahlokatt » 2011-03-31 14:53:45

För att återgå till ämnet... :roll:
I Tipsa medlemmarna (var det väl?) har jag postat ett inlägg om rymdmannen i Solway Firth. Klart mysko historia som jag verkligen gillar. Annars är jag inte så jätteinne på UFO-historier; jag föredrar spöken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Det övernaturliga

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-03-31 21:20:22

Själv är jag väldigt intresserad i det övernaturliga och har själv varit med om en del udda fenomen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Det övernaturliga

Inläggav mnordgren » 2011-04-08 22:03:41

Moderator:

Flyttade diskussionen om teorier om vad som orsakar övernaturliga upplevelser hit:

post526696.html#p526696
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Det övernaturliga

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-08 22:13:22

Är tacksam för det. Jag började bli riktigt irriterad över att ingen ville berätta om övernaturligheter, utan bara gräla. :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Det övernaturliga

Inläggav Parvlon » 2011-04-08 22:16:43

Kahlokatt skrev:Är tacksam för det. Jag började bli riktigt irriterad över att ingen ville berätta om övernaturligheter, utan bara gräla. :(
Menar du min och Zombies diskussion så tror jag det handlade om att det var sent på kvällen och att det vi diskuterade var OBE's eller som jag ser det hallucinationer.

Jag tycker det är roligt att blåsa hål på övernaturliga påståenden men ska försöka låta bli i denna tråden. Tror inte att vi vet allt heller så ämnet är helt klart intressant.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Det övernaturliga

Inläggav hysteriskt » 2011-07-01 20:27:53

Tjo! *Blir sådär ivrig som man kan bli när man får prata om ett av sina specialintressen*
Detta är ett utav mina störtsta intressen!!
Ville bara räcka upp handen och säga att jag också tror på det övernaturliga. :D
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: Det övernaturliga

Inläggav Bigge » 2011-07-01 20:43:59

Kahlokatt skrev:Jag har märkt att aspergare tenderar att vara mycket rationella. Själv har jag ärv ett intresse för det "övernaturliga" främst efter min farmor, som gärna läste spökhistorier och trodde på diverse "knytt".
Jag är mer skeptisk nu än jag var som barn, men fortfarande älskar jag ruskiga historier som får håret att resa sig. Jag läser alla mystiska historier jag kommer åt: Om spökerier, hemsökta platser, kryptozoologi, mystiska försvinnanden, UFO:n, tidsförskjutningar, konstiga naturfenomen, allt! Min yngre bror har också börjat intressera sig för det övernaturliga.
Finns det fler aspisar här som gillar att läsa sådant?


Inte bara läsa. Jag har konkret upplevt. Fått hjälp att stänga mig och fortsätter att vara "stängd". Det vardagliga är knepigt nog. Men jösses vad jag ska hemsöka och spöka för alla som hånade mig när jag levde "här". :shock:
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: Det övernaturliga

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-01 22:11:13

rdos skrev:
Parvlon skrev:Jag är faktiskt ett spöke. Min kropp dog för över tio år sedan och all kontakt med mig är "övernaturligt". Det är inte alla som förstår detta men jag är ett levande bevis på att man kan vara död och ändå befinna sig på internet.




Döda skriver inte på Internet. :evil:





Hmm. Nångång 95-96 sådär läste jag om döda som kontaktade sin anhöriga över epost.


Alla sånna rapporter upphörde när det blev mer känt att alla datorer som är kopplade till nätet har en unik adress..



Jag VILL att det övernaturliga ska finnas, dock verkar det bara vara idioter som faktiskt "får kontakt" och det finns aldrig några bevis.

Nån med konkreta upplevelser här kanske vill ställa sig under vetenskaplig kontroll? Kontrollera framkalla ett fenomen?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Det övernaturliga

Inläggav hysteriskt » 2011-07-01 22:21:31

Finns ju forskare i ämnet. Som t.ex. Robert Hahn - Vetenskapsman och andlig tänkare. (Han och hans fru har skivit fyra böcker i ämnet)
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: Det övernaturliga

Inläggav lasseivägen » 2011-07-01 22:27:50

@Svante S
I min ungdom fans det en tok som fick in röster från de döda på radion. Men jag tror han var en Radiidot.
Med varja nytt tekniskt genombrott dyker det alltid upp folk som vill göra pengar på det. Den senaste förväntade undergången för jorden blev ju inställd, men det fins tydligen ett nytt datum. Men om alla förutsagda undergångar hade besannats hade jorden utplånats säkert flera tusen gånger om, idag.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Det övernaturliga

Inläggav Savanten Svante » 2011-07-02 1:13:21

lasseivägen skrev:@Svante S
I min ungdom fans det en tok som fick in röster från de döda på radion. Men jag tror han var en Radiidot.
Med varja nytt tekniskt genombrott dyker det alltid upp folk som vill göra pengar på det. Den senaste förväntade undergången för jorden blev ju inställd, men det fins tydligen ett nytt datum. Men om alla förutsagda undergångar hade besannats hade jorden utplånats säkert flera tusen gånger om, idag.


http://www.leopoldreport.com/WEISE.html

Arne Weise gillar sånt :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Det övernaturliga

Inläggav Laika » 2011-07-02 1:29:07

Savanten Svante skrev:Nån med konkreta upplevelser här kanske vill ställa sig under vetenskaplig kontroll? Kontrollera framkalla ett fenomen?

Jag skulle gärna göra det, men jag har upplevt saker till synes slumpmässigt. Forskare får gärna komma hit och ställa sig i mina föräldrars jätteläskiga hus med diverse mätutrustning, men risken finns att de får stå här länge. Märkligheterna verkar gå i perioder.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Det övernaturliga

Inläggav ca » 2011-07-02 10:07:28

En på jobbet berättade om någon mirakelmetod där ett ärr nästan försvunnit av att en healingtant viftat med glödande kol ett par cm från det... det hade funkat jättebra både för henne och en kompis. Äuhhhm... jag ställde mig väldigt tveksam men bet mig i läppen för att inte råka dumförklara henne, men sa att troligen är det mest suggestion och möjligen ökat blodflöde tillfälligt. Hon blev obekväm och bytte ämne.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Det övernaturliga

Inläggav ca » 2011-07-02 10:12:59

Jag tror absolut att folk ofta upplever sig ha sett spöken m.m. men använder fel förklaringsmodeller och väljer att tolka in "andar" och sådant. Det är fråga om associationer, mönsterigenkänning och pareidoli. Fullt naturligt att människor gör så.. men inte mer verkligt för det.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Det övernaturliga

Inläggav Laika » 2011-07-02 10:47:25

ca skrev:Jag tror absolut att folk ofta upplever sig ha sett spöken m.m. men använder fel förklaringsmodeller och väljer att tolka in "andar" och sådant. Det är fråga om associationer, mönsterigenkänning och pareidoli. Fullt naturligt att människor gör så.. men inte mer verkligt för det.

Jag tror också det. Vardagen blir mer intressant om vi tolkar en fladdrande gardin som ett spöke i stället för ett vinddrag. Tro på en andevärld ger dessutom tröst och mening åt livet, precis som tro på en gud. Eftersom vi har så mycket vetenskap runt oss har gudar förlorat den naturliga plats de hade för människorna förr. Därför behöver vi något annat att tro på, och jag tror att det är anledningen till att antalet spökprogram på teve ökar och att fler och fler tror på alternativmedicin. Vetenskap kan helt enkelt inte fylla alla de funktioner som religionen tidigare fyllde.

Att det är såhär betyder dock inte att det inte finns övernaturligheter. Jag tror på det paranormala i viss utsträckning men tror att det har gått till överdrift de senaste åren. Att man tror betyder inte att man ska sluta ifrågasätta.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Det övernaturliga

Inläggav Miche » 2011-07-02 11:04:45

Tack Laika för en bra redogörelse. Jag instämmer i den till 100%
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det övernaturliga

Inläggav ca » 2011-07-02 11:30:10

Håller med miche, tror du är helt rätt ute där.

Det går naturligtvis aldrig att bevisa det övernaturligas ickeexistens heller. Men jag behöver personligen inget utöver den naturliga världen.. och all ny förståelse som den vetenskapliga metoden gräver fram är mer än nog för att hålla mig nästan konstant fascinerad. Världen är fantastisk som den är utan att behöva hitta på.

Men har respekt för din syn Laika. Du har ju i alla fall tänkt genom saken ordentligt, vilket är allt man kan begära. :-)
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Det övernaturliga

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-02 21:48:23

En gång i höstas när jag mådde jättedåligt låg jag på min säng och var alldeles knäckt av ångest. Då kände jag plötsligt hur en hand eller tass lades alldeles mjukt på mitt huvud. Jag blev inte alls rädd; tvärtom kändes det precis som om någon vill säga "var inte ledsen, det går över". Min katt var inte i närheten, så det var inte han. Jag vill gärna tro att det var min förra katt som på något sätt lyckades trösta mig från andra sidan. En skeptiker skulle förmodligen säga att jag bara kände spänningar i huvudet, men jag vet vad jag kände.

En gång pratade jag med min mormors döde bror i en dröm. Han var snäll när han levde, så jag var inte rädd för honom. Han sade att han mådde bra och att jag skulle hälsa till min mormor. Det gjorde jag senare; hon blev väldigt tagen. Jag tror att han valde att komma till mig och inte direkt till mormor för att han visste att jag inte skulle bli känslomässigt påverkad på samma sätt, och för att mormor och jag står varann nära.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Det övernaturliga

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-03 20:43:25

Det vore intressant om folk sa att de sett tomtar & vättar på sina skogspromenader men idag ser alla ufos eller tror på ngt omskrivet new age-fenomen.
Således: det går trender i vad människor tror sig se eller uppleva vilket minskar trovärdighetshalten.

Men jag respekterar människors privata upplevelser och tankar om andliga ting. Det är mångleriet runtomkring jag dissar. Bara så ni vet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Det övernaturliga

Inläggav Flawed » 2011-07-03 20:59:54

En gång efter att ha druckit för mig kopiösa mängder sprit, fick jag till en rätt snaskig profetia.
Jag har aldrig träffat människorna som jag tillkännagav profetian igen,så jag vet inte om jag gjorde något intryck.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Det övernaturliga

Inläggav BigPete » 2011-07-03 21:06:07

Mormor talar alltid om småtomtar i skogen, hon är fullt frisk och yrar inte utan för henne är de så jäkla stenhård verklighet.

Själv har jag inte sett eller upplevt något, visst kan man koppla ihop saker och göra sjukt långa samband men det är inget jag ägnar tid åt.

Det närmsta jag kommit är när exfrun testade vår nya kamera och tog ett par bilder rakt ut på ett kalhygge. När vi sedan öppnade fotot i datorn så kan man på bilden se 4-5 människoansikten i bilden, precis som du halv-framkallar två bilder samtidigt.
Ska leta fram den bilden igen, det har varit åtskilliga photoshopexperter som tittat på den, fullkomligt obehandlad men alla ser ansiktena, endel ser t.o.m. fler.

Övernaturligt eller inte, låter jag vara osagt. Dock rätt intressant.
Hjärnan kan forma rätt mycket åt oss utan att vi vet det.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Det övernaturliga

Inläggav Moggy » 2011-07-03 21:30:11

BigPete skrev:Mormor talar alltid om småtomtar i skogen, hon är fullt frisk och yrar inte utan för henne är de så jäkla stenhård verklighet.

Själv har jag inte sett eller upplevt något, visst kan man koppla ihop saker och göra sjukt långa samband men det är inget jag ägnar tid åt.

Det närmsta jag kommit är när exfrun testade vår nya kamera och tog ett par bilder rakt ut på ett kalhygge. När vi sedan öppnade fotot i datorn så kan man på bilden se 4-5 människoansikten i bilden, precis som du halv-framkallar två bilder samtidigt.
Ska leta fram den bilden igen, det har varit åtskilliga photoshopexperter som tittat på den, fullkomligt obehandlad men alla ser ansiktena, endel ser t.o.m. fler.

Övernaturligt eller inte, låter jag vara osagt. Dock rätt intressant.
Hjärnan kan forma rätt mycket åt oss utan att vi vet det.



Låter intressant, skulle gärna se bilden.

Hoppas du hittar den!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in