Bra dataspel för aspisar??

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav prodge64 » 2011-03-14 18:24:24

Jag vill inte gå in på några detaljer, men vill man så kan man spela WoW helt gratis. Det spelar ingen roll när du ändå inte vill interagera med andra, men då tappar också spelet hela poängen (enligt mig). För jag vill inte heller interagera med andra, absolut inte när det sker på deras villkor i alla fall. Men att spela på en helt tom server har jag provat, å det var bland det tråkigaste jag har varit med om.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Xzirie » 2011-03-14 18:35:35

modestrick skrev:ÄR det där World of warcraft nåt skoj? Jag tyckte det vanliga warcraft spelet var rätt skoj. ett tag iaf. det jag inte gillar med tanken på internetspel som wow är att jag absolut INTE vill interagera med andra människor. Jag vill bara spela mot datorn. Går det i WOW? vad kostar det att spela förresten? vad behöver man för dator?


Man kan vara så social man vill i WoW, men hela poängen är ju att spela med andra. Man är ju i en värld där det ständigt springer runt andra spelare men visst går det att soloquesta till 85 om man känner för det. Helt kommer man inte undan andra spelare däremot, det finns inget single player mode.
Det kostar ca 120 kr i månaden och går att spela på i stort sett vad som helst.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Akira » 2011-03-14 20:04:17

Testa Minecraft! Konstruerat av svenske Markus Persson.

http://www.minecraft.net/
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Inläggav Lordthj » 2011-03-23 5:14:48

Jag tror faktiskt inte det finns specifika spel för människor med Asperger då vi alla är så olika. Men om jag är tvungen att säga någon tror att i många fall är strategispel något som vi gillar. Eller spel där man måste behöver erfarenhet och väldigt mycket kunskap för att kunna vinna som i t.ex. RTS/MMORPG.

Jag själv har för kort attention-span för det (ADHD </3), även om jag dragit upp en karaktär till 80 pre-cata i WoW, dock slutade jag ganska fort efter det då det blev så långtråkigt. Drygt att spela ensam också.

Spelar mest på min 360 numera, spel av alla möjliga genrer. Crysis 2 kommer ut i morgon, YAAAAAAAAY!

:D
Lordthj
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2011-02-12

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-12 23:40:46

Dragon Age Origins och Dragon Age II har tränat upp mitt lokalsinne betydligt. Plötsligt fattade jag hur olika centrala platser (järnvägsstation, busstorg, huvudgator...) hänger ihop i den stad i vilken jag jobbat i tio år. Det är tack vare att jag måste navigera med kartan uppe i hörnet samtidigt som min karaktär är vänd mot olika väderstreck. Rätt vad det var kollade hjärnan hur den skulle göra för att ställa om sig.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav lar66 » 2011-04-13 8:09:38

Warzone 2100 (fungerar inte med Windows 7, troligtvis inte heller Vista; finns även till Linux):

Det är numera lanserat helt fritt efter att ha varit en stor hit för länge sedan (ca 1999?), många anhängare finns att tillgå vid problem.

Ett krigsstrategispel där man bygger upp sitt försvar mot en sannolikt robotstyrd invasionsarmé, säkrar zoner och erövrar nya områden. Man "konstruerar" sina egna varianter av allt, monterar dem bitvis, bygger olika typer av fabriker osv. Man får detaljstyra en hel del, viktigt att lära sig snabbknappar för det mesta (det måste gå fort ibland).

En frustration var att en del rullande enheter var för "dumma" att ta sig runt enkla hinder, blev ibland tvungen att t.o.m. detaljstyra metervis för att dirigera runt... En annan att en lång bit in i spelet så får spelet felaktigt för sig att du inte har klarat banan! Man får då köra ett fusk så att du får godkänt innan den tidpunkten.

Man kan spara omgången precis när man vill, och det är lätt att göra backup på dem.


Annars har jag ibland kastat mig in i Half-Life 2 Deathmatch, ett slags individuell variant av Counter Strike. Man kan hjälpas åt på vissa banor (typ fånga flaggan), eller när man känner för det. Särskilt kul är det att skjuta s.k. "Team Killers" ;-) .
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav gemini » 2011-04-13 8:54:09

Vet att dessa redan nämnts men om man som trådskaparen vill konstruera något perfekt så är ju Ceasar 3, Farao, Zeus - olympens härskare och Roller coaster tycoon perfekta spel. Synd att det inte görs liknande spel längre.

Mitt favorit strategispel är nog Age of empire 3, älskar att se armeérna marschera i raka taktfasta led. Även Empire earth har jag fastnat för i perioder. Fördelen där är att man kan bygga en civilisation från stenåldern till framtiden.

WoW har jag också spelat tidigare, nackdelen är ju som sagt att man måste interagera med andra, dock kan battlegrounds vara roligt för där kör ju alla lite av sitt egna race, även fast det kan vara till en nackdel ibland. Men då behöver man åtminstone inte sitta i Ventrilo eller liknande.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav modestrick » 2011-04-13 12:46:16

För en sådan 5 år sedan så kom Nästa del i Caesar serien och jag hade väldigt stora förväntingar på det men Caesar 4 var ju rena skämtet. hade noll charm, utful grafik, segt och otympligt hemskt... sedan dess kom inga fler spel från Sierra(eller vad de heter). I Emperor har jag byggt den abolut perfekta staden som bara går att bygga. estetisk, Stor, mäktig, perfekt balans, feng shui, symetrisk, drar in 60000 guldslantar varje år osv osv. laddar den staden ibland och bara tittar på den för att känna harmonin flöda.. haha... fast det är mkt som spelet saknar. önskar ett superspel med allt det bästa från alla de spelen som kom innan i samma serie. Gillade verkligen att Farao och Zeus hade svenskt tal. tyckte om de små filmsnuttarna som dök upp titt som tätt i Caesar3. Det jag tycker minst om med både Zeus och Emperor är att husen ser så tråkigt likadana ut. borde vara typ 5-6 olika hustyper åtminstone så staden inte ser ut som tråkig förort med länga efter länga med likadana hus. Farao hade den bästa musiken tycker jag. väldigt stämnigsfull. Roligt med alla olika gudar, monster å hjältar i Zeus, osv osv.. kul det vore att jobba som spelutvecklare. Finns det någon man kan skriva till med sina finfina spelidéer???

hepp/R
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav earlydayminer » 2011-04-13 17:28:27

earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav emer2 » 2011-04-13 23:05:56

Klara det på under sex minuter, om du kan? :-)025
http://www.characterarcade.com/games/8b82f6e040d2c36d003347218bdbe3eb/
Under åtta kan ses som godkänt!
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav treeman » 2011-04-13 23:14:49

Jag kan ju designa/koda dataspel. Funderar på att koda ett lite snabbt med en gravallvarlig
grön aspie-boll som rullar omkring i en värld och plockar mera visdom.

Visast vinner. Får spåna vidare... det ju inte hugget i sten än. Hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav prodge64 » 2011-04-14 6:24:09

emer2 skrev:Klara det på under sex minuter, om du kan? :-)025
http://www.characterarcade.com/games/8b82f6e040d2c36d003347218bdbe3eb/
Under åtta kan ses som godkänt!

4:16 ;)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Ackvelina » 2011-04-15 17:15:36

Inte ett dataspel egentligen, utan mer ett pussel eller tidsfördriv: http://www.griddlers.net/. Det kan hålla mig sysselsatt i timmar. En varning: Om man tänker "bara en liten stund till" är risken stor att man hittar sig själv vid datorn klockan fyra på morgonen, med sådan kramp i armen och nacken att man inte kan släppa musen.
Ackvelina
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-12-06
Ort: Västkusten

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav emer2 » 2011-04-15 22:45:21

prodge64 skrev:
emer2 skrev:Klara det på under sex minuter, om du kan? :-)025
http://www.characterarcade.com/games/8b82f6e040d2c36d003347218bdbe3eb/
Under åtta kan ses som godkänt!

4:16 ;)

I´m impressed!!!
Har mycket sällan gjort det på under fem. Under sex är bra. Så om du gör det på 4:16, så är det riktigt bra. :shock:
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Pontus » 2011-04-26 14:21:17

Arkimedes skrev:Bra datorspel för aspisar:



League of Legends. 8)

Heroes of Newerth! 8)
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Hundralappen » 2011-04-26 14:23:33

Counter strike 1.6 såklart!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav thefairy » 2011-04-26 15:13:51

Gillar spel som Rollercoaster och hitta saker spel eftersom man måste se detaljer :)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav DIProgan » 2011-04-26 15:39:20

Akira skrev:Testa Minecraft! Konstruerat av svenske Markus Persson.



http://www.minecraft.net/


+1
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav ehhvado » 2011-04-26 18:53:02

League of Legends, bra för aspies eftersom koncentration och kunskap behövs
ehhvado
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-04-26

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Spleling » 2011-06-20 20:55:09

Många gamla favoritspel nämnda :)

Civ 4
Caesar 2
Rollercoaster Tycoon 2
League of Legends
Empire Earth
Minecraft

Är alla underbara. Andra tips är:

Rome, Total War
Mount and blade
The settlers 2 (gärna gold edition för trevligare grafik)
Alla Tower defence.
Portal. (2 inte spelat 1..)
Incredibots på Newgrounds.

Finns säkert många fler att komma på så fort det inte går att ändra.. Slår ett extra slag för The Settlers 2. Kan vara det bästa spelet som gjorts.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Savanten Svante » 2011-06-20 21:20:38

Braid!

Ascool spelide där man alltid kan backa tiden, och ibland faktiskt MÅSTE backa tiden för att klara leveln...



Vill minnas att just den leveln kör tiden baklänges när man går till vänster, och framlänges när man går till höger.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav lasseivägen » 2011-06-20 21:58:36

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Kommer inte på nåt spel, men jag tycker det är kul att göra ritningar i AutoCad.


Bäst att börja med att låna en lärobok i AutoCad på bibblan, det finns på svenska, lättfattligt och bra. Kan nog vara knepigt att börja utan den.

Jag har försökt lite med 3D, men det blev för mycket för mig, jag klarar mig bra med 2D. Jag använder AutoCad R15.

[img] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... triebe.png
Fel av mig, jag använder AutoCad R14. Det är inte jag som ritat snäckväxeln, så proffsig är jag inte. Den oc
När jag tänker efter så verkar det vara väl lämpat för aspiesar att sitta och pilla och knåpa med AutoCad! :)


Hade en ganska ny Autocad i macken, men höll på att få racha av den helt bedrövliga hanteringen av 3D, förstår om du gav upp.

Skrev nyss inlägg i tråden om jobb jag inte vill ha, växellådskonstruktör, är lyckligt pensionerad från det jobbet. För den som vill 3D modellera, är nog det mest användarvänlig SolidWorks. Går att få tag på skolversioner. Har själv CAD'at i omkring 20 år, senast 14 år med Pro/Engineer. Men kan fortfarande tänka mig att rita hus, eller kajaker i 3D cad.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Husky » 2011-06-20 22:15:05

Arkimedes skrev:
Miche skrev:
Arkimedes skrev:Farmville. Där kan du bygga en perfekt farm. :-)047

Stressande, måste in vid vissa tider för att skörda osv, nä fy fan, ingenting för mig (men jag känner ett antal stressputtar som gillar det).


Jag gillade spelet men tröttnade av just den anledningen som du nämnde.


Själv har ja lirat Farmville sen det släpptes på fejjan, instämmer om detta när det gäller skördetider... dock brukar ja ta sånnt som tar par dagar.. VÄGRAR köpa nån sketen "unwither ring" för 250 farmcash typ 300 svenska kronor ...
visst drygt när grejerna vissnar och spelet var otroligt beroende framkallande.... fast tur man alltid dragit ut till o från o göra andra saker i mellan åt o bara skita totalt i spelet ^^

är riktigt förtjust i den grafiken de har och den åpå nintendo 64 för Zelda ocraina of time och majoras mask... dock pallar ja inte av stressen o så när det kommer vissa svåra moment med vissa bossar blir på tok för hispig ^^ och hyper aktiv :( ... o sims spelen stör ja mig på :( massa jä**a krav de ställer hela tiden blä ^^

nah håller mig till min lilla låtsas farm o skiter i vissa moment där när ja inte känner för det ^^
Husky
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Gnällbältet :/

Re: bra dataspel för aspisar??

Inläggav Husky » 2011-06-20 22:18:24

vet inte om det redan nämnts men spelet AION e annars rätt så najs har spelat wow tidigare dock så har det vart med "gubben" min som i sin tur hjälp mig mest med allt o lett vägen ^^

När det gäller Aion så är det väldigt snarlikt WOW dock tyckte jag att AION inte var lika stressande iaf för mig utan lite mer avslappnande då det ser lite ut som en "pur dröm" ^^ riktigt fantasi aktigt och sucessivt stegrande i svårighetsgrad :)
Husky
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Gnällbältet :/

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in