SVD: Heminredningens historia

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-05-31 13:06:02

SVD har en artikel om heminrednings historia under hela 1900-talet.
Här är länken:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 202339.svd

När man läser den här artikeln så förstår man bakgrunden till dagens uppfostrings gör om-program med stränga TV-experter i heminredning, barnuppfostran, rensning och städning m.fl. där experter har bestämda åsikter och smak om hur ett hem ska se ut som jag inte gillar alls.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-31 16:57:41

Det finns inga "stränga" experter, det är bara tv-format.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-06-14 21:02:07

Det finns ytterligare en artikel i samma tidning om heminredning och den har rubriken: "De vill visa upp den ostajlade sanningen"
Här är länken:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 230058.svd

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-06-14 21:08:36

Det är inte hemskt eller något fel med ljusa och fräscha hem, men det känns som krav från experterna i både heminredningstidningar och i uppfostrings gör om-program i TV, att folk ska ha ljusa och fräscha hem som stör mig och som jag inte gillar alls eftersom jag tänker att det finns människor som trivs utmärkt i sina stökiga, ostädade, skräpiga och överfulla hem även i längden.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-15 2:39:21

Det är bara en trend som passerar likt ett lågtryck, och som bara berör dig om du är inredningsarkitekt, hemstylare (onödigt yrke?) eller reklamapa.
Vi andra behöver inte bry oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-06-15 6:46:25

Men jag är inte inredningsarkitekt alls utan det som stör mig är att heminredningsexperter har bestämda uppfattningar och krav på hur ett hem ska se ut på ett visst sätt för att man ska trivas, över huvuden på oss. Det är den sortens förhållningssätt som jag inte gillar alls.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav aycon » 2011-06-15 13:00:03

Jag ser inte heminredningsråden/trenderna som pekpinnar eller krav utan som inspiration. En inspiration jag oftast dissar hårt 8) .


Sen tycker jag dom missar en grej där i artikeln och det är att en stor del av våra bostäder byggdes för ca 40 år sedan och en stor del av dom har orginalinredning i kök och badrum. Avlopp och vattenledningsstammar har en förväntad medellivslängd på ca 30 år så det är dag nu, vi måste riva ut våra kök och våra badrum och när det är dag ungefär samtidigt i så mycket som hälften av alla bostäder i landets största stad samtidigt är det väll ganska naturligt att det skapas trender och en stark marknad. Trender inom inredning har ju alltid funnits! Men att det ligger så starka trender i just kök och badrum och vägg/tak/golv-ytskikt är inte alls konstigt eftersom det är sånt som man måste ändra när vattenskador uppstår, de gamla köksstommarna börjar gå sönder eller de gamla ytskikten är utslitna.


Att trenden blivit just vitt är bara en fluga! Jag kommer ihåg när jag flyttade hemmifrån, då var det andra färger som var inne, då var det mörka murriga färger som vinrött och skogsgrönt.
Samma sak i möbler.. fram till i år har trenden varit att ha stooooora soffbord och på möbelvaruhusen är alla soffborden enorma! Men då säger inredningsarkitekten som är trött på att möblera med stora soffbord att det är fint med små soffbord istället. Det är hans privata åsikt efter att ha varit styrd av butikernas utbud i X antal år. När han säger det kommer en massa människor få upp ögonen för små soffbord varpå möbelvaruhusen upptäcker att de säljer bättre och börjar tillverka fler såna (ja, de kanske rent av också hör inredningsarkitekten och sätter igång fabrikationen direkt).


Det handlar om förmågan vi människor har att säga JA i större omfattning än vi har att säga NEJ. Men det är en förmåga som oftast är svagare eller helt saknas hos många med NPF.

Har man en svag JA-sägar benägenhet så kommer man inte säga "Ja, ett litet soffbord vore toppen för oss!" utan kanske istället "Nä, jag gillar vårt soffbord!" eller "Ja, ett grönt soffbord vore fint men det vore praktiskt om det vore stort." (man uppmärksammar färgen vilket andra kanske inte skulle göra eftersom de bara fokuserar på ställningstagandet som "experten" uppmärksammade).
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-15 15:03:26

Noli skrev:Men jag är inte inredningsarkitekt alls utan det som stör mig är att heminredningsexperter har bestämda uppfattningar och krav på hur ett hem ska se ut på ett visst sätt för att man ska trivas, över huvuden på oss. Det är den sortens förhållningssätt som jag inte gillar alls.

När förekommer det menar du?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav aycon » 2011-06-15 15:14:46

Noli skrev:Men jag är inte inredningsarkitekt alls utan det som stör mig är att heminredningsexperter har bestämda uppfattningar och krav på hur ett hem ska se ut på ett visst sätt för att man ska trivas, över huvuden på oss. Det är den sortens förhållningssätt som jag inte gillar alls.

mvh Noli

Det är marknadsföring och säljsnack de sysslar med. Precis som vilken reklamfilm som helst! Stör du dig på reklam också? Tvingar reklamfilm och reklampelare dig att köpa saker du inte vill ha? Känner du att reklam berättar för dig hur du ska känna, tänka och tycka?


Ibland kan jag faktiskt störa mig på att sånt rent säljsnack får förekomma i pressen och TV utan att det står "Detta är en annons." uppe i ena hörnet :wink: . Men wtf, reglerna säger att det är indirekt reklam och att sån är okej.
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-06-15 19:28:27

Hej aycon m.fl.
Det är inte reklamen i både TV och tidningarna som stör mig eftersom jag är inte intresserad av de varor som visas i de reklamen och köper inte dem så jag bläddrar förbi reklamen och när det blir reklampaus i TV så passar jag på att göra annat än att titta på reklamen.

Det är däremot uppfostrings gör om-program och heminredningsprogram i TV som stör mig mest där experterna har krav på att hemmen ska vara ljusa, fräscha och välstädade över huvuden på oss och jag blir inte inspirerad av bilder av den sortens hem som experterna förespråkar. och jag gillar inte helvita kök för de känns kalla, vintriga, sjukhusaktiga och sterila.

Jag blir mer inspirerad av gamla och murriga och färgglada 1970-talskök och färgglada och gulliga barnrum med färgglada leksaker överallt i rummen och jag blir inspirerad av röriga, skräpiga och överfulla hem som underbara, sköna och härliga hem att trivas i även i längden.

Man behöver inte följa modetrenderna i heminredning om man inte vill för man kan gå sin egen väg och skapa sitt hem efter sin egen smak t.ex. ha barnslig heminredning och ha leksaker framme överallt fast man är vuxen eller ha 1970-talskök i sitt kök eller ha rörigt och skräpigt där man kan kryssar bland grejerna på golven och ha det härligt och mysigt i sitt hem även i längden med gott samvete och stoltheten i behåll utan att skämmas för det.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav aycon » 2011-06-15 22:10:34

Noli skrev:Man behöver inte följa modetrenderna i heminredning om man inte vill för man kan gå sin egen väg och skapa sitt hem efter sin egen smak t.ex. ha barnslig heminredning och ha leksaker framme överallt fast man är vuxen eller ha 1970-talskök i sitt kök eller ha rörigt och skräpigt där man kan kryssar bland grejerna på golven och ha det härligt och mysigt i sitt hem även i längden med gott samvete och stoltheten i behåll utan att skämmas för det.

Ja, det är precis det jag menar! :-)154



Men jag försöker också säga att gör-om-det-programmen faktiskt också är reklam. De inreder men möbler, tapeter och färg som de fått gratis för att visa upp i TV. Det är företagen som sponsrar programmet som bestämmer vilka saker som ska få vara med, inte inredaren.
Samtidigt så kommer företagen bara sponsra programmet/inredaren om hen säger hur fint och bra och trivsamt det blir hemma bara man inreder på just det viset (mao köper just de sakerna).
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Joakoni » 2011-06-18 1:35:35

Noli skrev:Det finns ytterligare en artikel i samma tidning om heminredning och den har rubriken: "De vill visa upp den ostajlade sanningen"
Här är länken:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 230058.svd

mvh Noli

Tack för lästipset! Har hamnat på Facebookgruppen, kollat på bilderna och hela dagen har gått åt... Men det var det värt! Man känner sig nästan normal!... :D
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 8:01:42

Noli skrev:
Det är däremot uppfostrings gör om-program och heminredningsprogram i TV som stör mig mest där experterna har krav på att hemmen ska vara ljusa, fräscha och välstädade över huvuden på oss och jag blir inte inspirerad av bilder av den sortens hem som experterna förespråkar. och jag gillar inte helvita kök för de känns kalla, vintriga, sjukhusaktiga och sterila.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: det är tv-format det handlar om. Svenska tv-bolag köper in amerikanska programformat till svenska kanaler i syfte att få högre tittarsiffror vilket genererar mer reklamintäkter.

Tv-format kan beskrivas som en idé, ett koncept, ett speciellt sätt att göra en viss sorts tv-program.
Om du har missnöje därav så rikta det mot reklamkanalerna och gagga inte om "uppfostrings-tv" med "stränga experter" som "bestämmer över huvudet på folk".
Folk slåss om att få synas i tv och de blir inte tvingade till någonting.

För övrigt är de åsyftade experterna knappast experter i ordets egentliga mening utan snarare inhyrda inredningsarkitekter med lite excentrisk tv-mässig profil.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-18 8:04:58

Noli skrev:Man behöver inte följa modetrenderna i heminredning om man inte vill för man kan gå sin egen väg och skapa sitt hem efter sin egen smak

-Goddag yxskaft?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Noli » 2011-06-18 12:36:01

Kan någon förklara för mig vad uttrycket "Goddag yxskaft" betyder? Har sett uttrycket förr men har glömt att fråga någon tidigare vad uttrycket betyder så därför förstår jag fortfarande inte uttrycket "Goddag Yxskaft"

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav slackern » 2011-06-18 12:46:50

Noli skrev:Kan någon förklara för mig vad uttrycket "Goddag yxskaft" betyder? Har sett uttrycket förr men har glömt att fråga någon tidigare vad uttrycket betyder så därför förstår jag fortfarande inte uttrycket "Goddag Yxskaft"

mvh Noli


http://sv.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav HappyChic » 2011-12-11 1:39:05

Jag är inredare sedan 20 år. Precis som tex en konstnär så har du din egen stil som du säljer in till dina kunder. Min stil kallas "uptown glamour" typ. Simon o Tomas har sin egen stil. Det är mkt svårt att göra en stil som bara kunden gillar. Det är mitt signum på resultatet som jag vill stå för. Därför är många inredare lojala sin stil, samt att de faktiskt besitter mer kunskaper än kunden, vilket var tanken med att anlita en expert utifrån...?!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: SVD: Heminredningens historia

Inläggav Wine » 2011-12-11 12:29:40

Jag ser inredare/inredningsarkitekter/inredningsexperter som ett bra alternativ till de som vill och tycker sig ha ett behov av att få hjälp med att inreda. Att få hjälp med att inreda sitt hem av en inredare/inredningsarkitekt är en bra tjänst för de som vill och tycker sig behöva det, precis som vilken annan tjänst som helst för ett behov som man kan anse sig behöva anlita expertis/hjälp för som t.ex. städning, tapetsering, bostadsmäklare vid försäljning av egendom o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in