''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Alien » 2011-06-08 23:30:55

Programmet finns på SVT Play:

Underliga tropiska sjukdomar är inte roliga att få. I denna dokumentär följer vi personer som fått märkliga åkommor på semestern: Maskar i hjärnan, malaria och parasiter som gör dig blind, bara för att nämna några saker. Vi möter några av dessa stackars resenärer som haft otur på utlandsvistelsen.
http://svtplay.se/v/2440157/sjukdomar_jag_fick_pa_utlandssemestern

För den som inte hinner se programmet finns några äckliga bilder att titta på här:
http://shakti.blogg.se/2011/june/sjukdo ... stern.html

Det händer folk som reser till exotiska länder men även den som semestrade i Grekland råkade illa ut av en sandmygga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav slackern » 2011-06-09 7:24:55

Säkert många turister som får trevliga sjukdomar här i Sverige. Fästingar kan ju ge ganska så trevliga sjukdomar. För ett tag sen läste jag om någon kvinna som fick sitt öga fult utav några fluglarver så att hon var tvungen att uppsöka vården för att bli av med dom och det hände i Sverige.

Den tjocka flugan trodde att Bjursåsbons Malin Hallgrens öga var näsborren på en älg och sprutade ögat fullt med larver.

Senare kunde hon plocka ut 30 larver med hullingar ur ögonvrån.

Nu sprids flugan över landet


http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.3131 ... ds-soderut
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Alien » 2011-06-09 14:24:17

Ja, naturen är farlig. Nu får man inte bara vara rädd för huggorma utan också för fästingar och nässtyngflugan.

Älgens nässtyng är en parasitfluga som använder älgen som värddjur. Men den kan missta ett mänskligt öga för en näsborre hos en älg.
– Hos älgen kryper larverna längst bak i svalget där de sätter sig i slemhinnorna. De växer till sig och blir upp till tre centimeter långa. När de är fullvuxna hostar eller nyser älgen ut dem, säger Erik Ågren, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) till TT.
---
Malin Hallgren går fortfarande i skogen. Men hon är på sin vakt.
– Ser jag en fluga som stirrar på mig så stirrar jag inte tillbaka.


Så här ser den läskiga nässtyngflugan ut:

nässtyngfluga.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Vildsvin » 2011-06-09 16:16:50

Gissar att det första som 90% av dem som läser rubriken tänker på är könssjukdomar.

slackern skrev:Säkert många turister som får trevliga sjukdomar här i Sverige. Fästingar kan ju ge ganska så trevliga sjukdomar. För ett tag sen läste jag om någon kvinna som fick sitt öga fult utav några fluglarver så att hon var tvungen att uppsöka vården för att bli av med dom och det hände i Sverige.

Nu förstörde du vårt vackra vi-och-dom-tänkande. Vi lever i det trygga folkhemmet, hör du det?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Alien » 2011-06-11 3:56:21

Det trivs fler insekter och parasiter i varma, tropiska länder än här. Men det blir allt varmare här med.

En del saker som folk råkar ut för utomlands kunde de ha undvikit genom att bete sig klokare och inte tro att det är likadant utomlands som hemma (bara mera sol). T ex att ta malariaprofylax, undvika att gå barfota (så larver kan krypa in i fötterna), undvika att bada i sjöar i Afrika (så sugmaskar kan lägga ägg i ens tarm el urinblåsa), inte äta färska grönsaker och frukt etc. Fast ibland har man bara otur.

Har skrivit lite om vad man kan ådra sig här: konssjukdomar-och-annat-man-nog-inte-vill-ha-bakteriefobi-t13769-48.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav slackern » 2011-06-11 9:12:10

Vildsvin skrev:Gissar att det första som 90% av dem som läser rubriken tänker på är könssjukdomar.

slackern skrev:Säkert många turister som får trevliga sjukdomar här i Sverige. Fästingar kan ju ge ganska så trevliga sjukdomar. För ett tag sen läste jag om någon kvinna som fick sitt öga fult utav några fluglarver så att hon var tvungen att uppsöka vården för att bli av med dom och det hände i Sverige.

Nu förstörde du vårt vackra vi-och-dom-tänkande. Vi lever i det trygga folkhemmet, hör du det?


Nu glömda jag alla stackars turister som kommer till Sverige och råkar vara pollenallergiker kan ju inte vara kul. Kan man dö utav pollenallergi?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Miche » 2011-06-11 13:25:22

Alien skrev:En del saker som folk råkar ut för utomlands kunde de ha undvikit genom att bete sig klokare

Inte äta böngroddar i Tyskland...

Snacka om total jävla otur, det är knappast där man förväntar sig att få en sjukdom man kan dö av (och som flera dog av)...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Alien » 2011-06-11 14:17:49

Det beror på att ehec-bakterierna muterat och blivit farligare, läste jag.

Öht känns det som den stora faran, att bakterier muterar och blir resistenta mot antibiotika.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: ''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Miche » 2011-06-11 16:39:29

Alien skrev:Öht känns det som den stora faran, att bakterier muterar och blir resistenta mot antibiotika.

Problemet är snarare att läkemedelsbolagen inte tycker att det är tillräckligt lönsamt att utveckla nya former av antibiotika så bakterierna hinner ifatt utvecklingsmässigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Alien » 2014-11-22 5:38:59

Bump!

Bandmask i hjärnan i fyra år.

För sex år sedan började den brittiske mannen lida av huvudvärk och kramper. Dessutom upplevde han konstiga lukter. En hjärnröntgen visade ett hop ringar i temporalloben, skriver The Guardian.

Mannen testades för en rad olika infektioner som syfilis, hiv och tbc – men alla prover kom tillbaka negativa.
---
Läkarna tog vävnadsprover och hittade en mask. The Guardian skriver att masken var en centimeter lång, medan The Telegraph anger att parasiten var tio centimeter.

De plockade ut parasiten och gav mannen medicin mot infektionen. Tester visade att det rörde sig om en ovanlig typ av bandmask, Spirometra erinaceieuropaei, som normalt sett lever i amfibier och skaldjur i Kina innan de byter värddjur till katter och hundar. Arten kan bli hela 1,5 meter lång.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/man-ha ... i-fyra-ar/

I hans fall var det snarare sjukdom han fick på hemlandssemestern, han semestrade i sitt gamla hemland Kina.

Det positiva i nyheten är att risken för att råka ut för just den bandmasken är liten:
Sedan 1953 har bara 300 fall rapporterats, varav endast två i Europa.


Men ät inte kött som inte är väl kokt el stekt i Kina. Och drick bara kokt vatten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

''Sjukdomar jag fick på utlandssemestern''

Inläggav Flawed » 2014-11-22 12:23:46

Jag fick borrelia när jag lämnade hemmet och asfalten.
Gå inte i gräset.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in