Född i fel tid?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Född i fel tid?

Inläggav Vildsvin » 2011-06-08 15:17:59

MsTibbs skrev:Jag tror jag är född i rätt tid. Så bra som man har det i Sverige idag har man nog aldrig haft det. Tak över huvudet, mat, vatten i kranen, toa, dusch, kan köpa kläder, var och varannan har bil, sjukvård med högkostnadsskydd och samma med mediciner, många sjukdomar kan botas, låga dödstal i samband med förlossning, smärtstillande, glasögon och hörapparater, man kan gå tryggt på gator och torg, inga egentliga rovdjur...

Jag håller helt med dig. Men å andra sidan - hade man varit född i en annan tid hade man inte vetat vilka bekvämligheter man gått miste om.

Jag skulle antingen ha velat bli född idag och få tillgång till ännu fler bekvämligheter. Märker att de som är barn idag får mycket mer hjälp med mobbning, sociala problem mm, än vad man fick i min generation.

Eller också skulle jag vilja bli född på jägar-samlar-stenåldern och leva ett liv som människan är biologiskt anpassad till.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-08 17:19:18

Ibland känns det som att man är född i fel tid, ja. De sociala och försäljartyperna har vunnit utrymme på bekostnad av intelligenta och annorlunda människor.
Socialt flams och kontaktnät har blivit viktigare än intelligens och faktakunnande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Född i fel tid?

Inläggav nallen » 2011-06-08 19:48:18

Ja, jag tror jag har skrivit nån annanstans att jag är född 50 år för sent och 8-9 tidszoner för långt österut. Man skulle ha varit nybakad fysiker i USA 1941.
Senast redigerad av nallen 2011-06-08 20:00:37, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Född i fel tid?

Inläggav biologic » 2011-06-08 19:49:38

@Miche och KaosPrinsessa:
Klart man kan leva utan Internet, jag är själv tillräckligt gammal för att ha gjort det. :) Men ni måste medge att nätet har underlättat enormt för personer med sociala svårigheter, idag kanske de flesta inte vill gå tillbaka till tiden utan. Man får utlopp för det sociala behovet utan att behöva sitta i en social situation.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Född i fel tid?

Inläggav biologic » 2011-06-08 19:51:38

Jag hade för övrigt varit död om jag fötts så lite som ett år tidigare än jag gjorde. :shock: Hade inte kunnat vara utan vår moderna sjukvård, jag hade dött flera gånger om. :P Folk dog ju som flugor av t.ex. lunginflammation.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Född i fel tid?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-08 20:19:37

nallen skrev:Ja, jag tror jag har skrivit nån annanstans att jag är född 50 år för sent och 8-9 tidszoner för långt österut. Man skulle ha varit nybakad fysiker i USA 1941.

Nya Oppenheimer eller vad?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Född i fel tid?

Inläggav nallen » 2011-06-08 20:25:12

Nej, det har jag med all säkerhet inte kapacitet för, särskilt som Oppies jobb till stor del handlade om att jämka ihop politiker och egensinniga vetenskapsmän. Däremot hade jag säkerligen kunnat göra en insats någonstans i industrin som faktiskt producerade atomvapnen - låt oss säga i Hanford.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Född i fel tid?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-08 20:27:20

biologic skrev:Jag hade för övrigt varit död om jag fötts så lite som ett år tidigare än jag gjorde. :shock:


Oj! Snacka om att vara född i rätt tid...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Född i fel tid?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-08 20:44:17

biologic skrev:Fast... hur många av er hade klarat er utan internet och den sociala kontakt som detta världsomspännande fenomen erbjuder? Jag tror att de flesta "udda enstöringar", gamla eremiter som bodde i en stuga långt ute i skogen på 1800-talet, hade AS. :idea:


Jag hade haft roligare att tjäna folk :) gillar att va till hjälp, butler eller piga hade jag viljat va :) ...eller kanske inte piga...dom råkade ut för massa hemskheter :(
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav Neko-chan » 2011-06-08 20:46:27

KrigarSjäl skrev:Ibland känns det som att man är född i fel tid, ja. De sociala och försäljartyperna har vunnit utrymme på bekostnad av intelligenta och annorlunda människor.
Socialt flams och kontaktnät har blivit viktigare än intelligens och faktakunnande.



synd de är så, tycker en intelligent person är så mycke intressantare än en flamsig :(
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Född i fel tid?

Inläggav slackern » 2011-06-08 20:48:39

Neko-chan skrev:
biologic skrev:Fast... hur många av er hade klarat er utan internet och den sociala kontakt som detta världsomspännande fenomen erbjuder? Jag tror att de flesta "udda enstöringar", gamla eremiter som bodde i en stuga långt ute i skogen på 1800-talet, hade AS. :idea:


Jag hade haft roligare att tjäna folk :) gillar att va till hjälp, butler eller piga hade jag viljat va :) ...eller kanske inte piga...dom råkade ut för massa hemskheter :(


Betjänter med det var tillåtet med husaga fram tills på 20-talet i Sverige det innebar att en husbonde kunde aga ett tjänstejon kul att få en örfil på jobbet för att man råkade spilla lite kaffe. Och i dom länderna du gillade under 1700-talet var majoriteten livegna.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Född i fel tid?

Inläggav nallen » 2011-06-08 20:50:14

slackern skrev:[K]ul att få en örfil på jobbet för att man råkade spilla lite kaffe.

Man lär sig fort att inte göra fel.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Född i fel tid?

Inläggav Wine » 2011-06-08 21:02:31

MsTibbs skrev:Jag tror jag är född i rätt tid. Så bra som man har det i Sverige idag har man nog aldrig haft det. Tak över huvudet, mat, vatten i kranen, toa, dusch, kan köpa kläder, var och varannan har bil, sjukvård med högkostnadsskydd och samma med mediciner, många sjukdomar kan botas, låga dödstal i samband med förlossning, smärtstillande, glasögon och hörapparater, man kan gå tryggt på gator och torg, inga egentliga rovdjur...


Håller med om ovanstående, det är synd bara att vår "moderna livsstil" har förgiftat och förstört så mycket i miljön och klimatet. Skulle vara härligt om världen var mer oförstörd och vattendragen renare o.s.v. samtidigt som vi har det som vi har det idag. Tänk om man inte skulle kunna gå till tandläkaren om man hade hemsk tandvärk och problem med tänderna eller att frysa i en liten stuga större delen av året om det var dåliga möjligheter till uppvärmning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-08 22:41:29

biologic skrev:Klart man kan leva utan Internet, jag är själv tillräckligt gammal för att ha gjort det. :) Men ni måste medge att nätet har underlättat enormt för personer med sociala svårigheter, idag kanske de flesta inte vill gå tillbaka till tiden utan. Man får utlopp för det sociala behovet utan att behöva sitta i en social situation.


Klart det underlättar, men samtidigt ställer internet krav med. Förr hade man fått varit byfånen och bott för sig själv i skogen. Men som sagt, känner (och tror) mer att jag kommer från en annan dimension.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav treeman » 2011-06-09 12:23:30

Tills för 3 år sedan skulle jag velat levt 500 f.Kr - 1000 e.Kr. Jag har krigshistoria som specialintresse. Taktik och strategi för att besegra fiender. Hur man får mentalt övertag genom att vinna den mentala kampen alltid, dvs dom andra blir rädda och funderar på att fly.

Brukade drömma jag var född så jag kunde deltagit i andra världskriget också mot ryssarna på finska fronten, svensk bataljon...

Sen mina år som hockey-spelare fick jag smak för kamp mellan män. Den var en stor del av mitt liv mellan åren 7-17 år. Hur får man motståndaren rädd? Hur sätter man sig i respekt? Hur får man motståndaren att frukta en så han nästan knäcks? Sånt lärde jag mig då på hockeyrinken. Det var våra tränare som uppmuntrade till sånt. Jag trodde man skulle göra så. Ifrågasatte inget. Jag var bäst i laget ett tag pga min ättrighet och att jag alltid flåsade motståndarna i nacken och jagade dom. Sen enormt hårda tacklingar. Mitt lag fick ofta motståndarlaget helt ur balans så de tappade besinningen. Hälften vunnet.
Kan tillägga mitt lag hade fler busar.

Jag var hemsk som barn visst, på hockeyrinken. Var en annan person utanför. Tyst, blyg, snäll.

Fast jag har insett krig och plundringsräder är galenskap... så nu är jag nog glad jag lever år 2011 istället. Jag drömmer inte mer om att dö som en heroisk krigare. Får dö i min rullstol sen i istället medan jag svär över några fiskmåsar... stroke.

Finns ingen glamour i krig har jag insett... endast kärlek är intelligent.
Senast redigerad av treeman 2011-06-09 12:36:03, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Född i fel tid?

Inläggav slackern » 2011-06-09 12:34:49

treeman skrev:Tills för 3 år sedan skulle jag velat levt 500 f.Kr - 1000 e.Kr. Jag har krigshistoria som specialintresse. Taktik och strategi för att besegra fiender. Hur man får mentalt övertag genom att vinna den mentala kampen alltid, dvs dom andra blir rädda och funderar på att fly.


Vilket är det berömdaste slaget? Är det Slaget vid Cannae? Som alla fällherrar försöker åstadkomma?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Född i fel tid?

Inläggav treeman » 2011-06-09 12:39:43

slackern skrev:
treeman skrev:Tills för 3 år sedan skulle jag velat levt 500 f.Kr - 1000 e.Kr. Jag har krigshistoria som specialintresse. Taktik och strategi för att besegra fiender. Hur man får mentalt övertag genom att vinna den mentala kampen alltid, dvs dom andra blir rädda och funderar på att fly.


Vilket är det berömdaste slaget? Är det Slaget vid Cannae? Som alla fällherrar försöker åstadkomma?


Rom mot Kartago.

Kartago hade betydligt färre soldater än romarna. Men de använde kavalleriet för att cirkla in och omringa 50.000-80.0000 romare och slaktade dom sen en efter en. Utan större egna förluster. Så det är ett av de mer briljanta slagen tycker jag.


OT
Önskar jag fick stå i en romersk Legion. Skulle nog åka med tidsmaskin nu om det gick. Höra alla vrål och veta man kan dö vilken sekund som helst. Låter ju helgalet men vilken upplevelse.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Född i fel tid?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-09 12:45:54

treeman skrev:Finns ingen glamour i krig har jag insett... endast kärlek är intelligent.

+1 <3 Fast jag behövde aldrig inse det, har alltid tyckt så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Född i fel tid?

Inläggav treeman » 2011-06-09 12:49:59

KaosPrinsessa skrev:
treeman skrev:Finns ingen glamour i krig har jag insett... endast kärlek är intelligent.

+1 <3 Fast jag behövde aldrig inse det, har alltid tyckt så.


+1 *tummen upp*
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Född i fel tid?

Inläggav kullan » 2011-08-05 22:24:18

Det är inte bara fel tidsperiod jag är född i. Det är helt fel planet oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Född i fel tid?

Inläggav Moggy » 2011-08-05 22:46:13

Jag tycker vi lever i en underbar tid, kan inte tänka mig en bättre tid i historien. Möjligtvis hade jag velat födas nån gång på 90-talet.

Plats så hade jag velat födas och bo i Kalifornien i en familj med skapligt med pengar. Fått en bra utbildning och allt det där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Född i fel tid?

Inläggav kvicksilver » 2011-08-05 23:15:50

Jag tycker vi lever i en underbar tid, kan inte tänka mig en bättre tid i historien. Möjligtvis hade jag velat födas nån gång på 90-talet.


Jag som är född tidigt 90-tal kan nog känna samma sak ibland, att nu har vi liksom samlat all kunskap och teknik som utvecklats genom åren, och möjligheterna verkar vara enormt mycket större nu.

Det finns inslag av flera olika tidsperioder som jag önskar att jag hade växt upp i - och då tänker jag framförallt på 70-talet. Men samtidigt: nu kan jag uppleva all kultur som fanns under alla dessa eror genom ett par musklick.

Det har aldrig varit så lätt att vara lillgammal som nu. :wink:
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Född i fel tid?

Inläggav Lakrits » 2011-08-05 23:23:59

Jag är född. Tidpunkten har jag ingenting med att göra, annat än det faktum att den människa som råkar vara jag inte hade kunnat börja existera vid någon annan tidpunkt. Så jag kan inte vara född i fel tid, eftersom det annars inte hade varit jag. Och eftersom jag inte kan styra min egen tillkomst, så kan jag knappast påstå att jag är född i rätt tid heller. Jag är, som sagt, född.

Om buddhisterna (mot all förmodan) råkar ha rätt, så skulle jag gärna återfödas var 500:e år eller så, för att kunna studera förändringarna. Historien är irrelevant, den har redan skett och är dokumenterad. Framtiden är jag däremot ganska nyfiken på.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Född i fel tid?

Inläggav Moggy » 2011-08-06 0:10:07

Lakrits skrev:Tidpunkten har jag ingenting med att göra, annat än det faktum att den människa som råkar vara jag inte hade kunnat börja existera vid någon annan tidpunkt. Så jag kan inte vara född i fel tid, eftersom det annars inte hade varit jag. Och eftersom jag inte kan styra min egen tillkomst, så kan jag knappast påstå att jag är född i rätt tid heller. Jag är, som sagt, född.


Har funderat en hel del på samma sak faktiskt. Om man är summan av sina erfarenheter så har du ju rätt i att man inte skulle kunna existera i en annan tid eller undra några andra villkor än de som är fallet nu. Meningslöst att tala om att man önskar att nåt i ens liv vore annorlunda eller att man vore nån annan.

Lakrits skrev:Om buddhisterna (mot all förmodan) råkar ha rätt, så skulle jag gärna återfödas var 500:e år eller så, för att kunna studera förändringarna. Historien är irrelevant, den har redan skett och är dokumenterad. Framtiden är jag däremot ganska nyfiken på.


Återföds man så behöver det ju inte vara så att man föds nästa gång i framtiden. Kan ju lika gärna vara så att tiden inte är vad vi tror den är och att man kan återfödas i en för oss svunnen tid. Eller jag kanske bodde på ett stjärnskepp på 3000-talet i mitt förra liv.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in