Hur ser gruppboenden ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2007-12-30 13:12:17

caroline78 skrev:
manne skrev:
caroline78 skrev:
Det är inte för sent med familj vid 26. Försst vid lite över 40.


jo att få barn vid 40 års ålder som kvinna anses faktiskt rätt så sent JA.
Men visst så ser det olika ut för olika personer allt är relatift beroende folks olika åsikter och vid vilken del av världen man bor i mm..
Men att om ett par får barn vid 23-26 års ålder så är inte det heller direkt tidigt eller onormalt för den delen..
Min morsa var 20 och farsan var 21 jag tycker inte direkt att det är konstigt..eller underligt alls för du är ju faktiskt myndig vid 18 års ålder i svergie.
Eller så är det så att dom som gärna är 40+vill titta ner och se ner på 20+åringarna och ålders-diskrimera dem och kalla dem för barn mm..??
faktiskt så tror jag att det är mycket medel-ålders folk som sitter kring makten i svergie i dag tyvär när det istället borde vara blandade åldrar från 23 och uppåt.
Jag tänker då fan inte böja mig eller buga och bocka för någon 40 + åring :x icon
det är ju inte så att man bli mera vuxen bara för att man har fyllt 30 år.
utan myndighets-åldern är ju satt i svergie på 18 år vilket är bra.
Men de konservativa krafterna i svergie vill väl ha den på 25 år.. :lol:


Hänger med på vad du menar, men myndig är inte alltid = mogen. 40 är lite gammalt för att få barn tycker jag (fast bättre sent än aldrig), men menade att det är möjligt ända tills dess många ggr. o. över 40 tom. Dock vet jag att över 35 är det svårare för kvinnan. Fast det är definitivt inte bara åldern som har betydelse o. man mognar med åren o. får mer o. mer erfarenhet o. 26 är inte för sent. Det finns en del som klarar o. få :-)176 tidigt dvs. 18-22 typ, men de är inte många. Det viktigaste är att man är mogen,osv. o. 25-30 brukar väl vara det vanligaste o. 26 är def. inte försent.


du glömde en sak de fletsa vill eller sticker hemifrån vid ca 19-20 års ålder och fixar egen lägenhet mm..
Tror inte att det är många 20 åringar som vill bo kvar hemma .??
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Aspergerkille » 2007-12-30 14:01:40

Ja säger så här att skulle man bli tvingad att bo på gruppboende, tog man livet av sej så är min känsla står jag för, behöver inga synpunkter på detta, har rätt att ha sina åsikter.
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 16:44:10

manne skrev:
caroline78 skrev:
manne skrev:
och bocka för någon 40 + åring :x icon
det är ju inte så att man bli mera vuxen bara för att man har fyllt 30 år.
utan myndighets-åldern är ju satt i svergie på 18 år vilket är bra.
Men de konservativa krafterna i svergie vill väl ha den på 25 år.. :lol:


Hänger med på vad du menar, men myndig är inte alltid = mogen. 40 är lite gammalt för att få barn tycker jag (fast bättre sent än aldrig), men menade att det är möjligt ända tills dess många ggr. o. över 40 tom. Dock vet jag att över 35 är det svårare för kvinnan. Fast det är definitivt inte bara åldern som har betydelse o. man mognar med åren o. får mer o. mer erfarenhet o. 26 är inte för sent. Det finns en del som klarar o. få :-)176 tidigt dvs. 18-22 typ, men de är inte många. Det viktigaste är att man är mogen,osv. o. 25-30 brukar väl vara det vanligaste o. 26 är def. inte försent.


jaha men det måste ju också bero på när man är född osv mina föräldrar
är födda 60 och 61 vilket spelar stor roll mm..och du det är en jävla skillnad att vara född under 60 talet och vara född 81..så där har du fel
det beror ju på tiden och hur tiden förändrar folk mm..23 -24 är inte alls
ungt för att få barn och inte heller tidig för den delen..minns stjälv för 3 år sedan och det var fan ingen skillnad på en då eller den man är idag..
jag tror att ditt normalt begrepp är satt för att gammla kvinnor vill säga
40 + för att dom inte ska känna sig gammla om dom skaffar barn..
Är det rätt..???


Hade skrivit ett lång svar, me ndet försvann tyvärr. Svaret är Nej på din fråga. Skrev så för att möjligheten är den. Visst tiderna förändras. det tänkte jag oxå på, men skrev det dumt nog inte förra gången. Jag anser dock att många är mogna vid först 25-30 för att skaffa barn + att förhållandet bör vara stabilt vad gälelr ekonomi, jobb, etc., etc. för den påfrestning som det faktiskt är på gott & ont. Får man barn tidigt missar man en bit av livet som först komemr igen då de flugit ur boet, typ. Värdefullt det med, men ung är man bara en gång i livet. Dock finns det unga föräldrar som klarar det bra o. tom ensamstående, men det är inget att eftersträva.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-30 17:02:23

Savanten Svante skrev:
ufo skrev:Det blir ca 51000-81000 per månad.


Kan man göra ett EGET gruppboende där man får pengarna själv?

50000 i månaden skulle överbrygga många problem..


Tror ni skulle kunna kolla upp möjligheterna att driva gruppboende i regi av en ideell stiftelse.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2007-12-30 17:30:37

Fast nu talas det bara om gruppboende i den här tråden. Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.

Så det är inte gruppboenden med en massa personal vi nödvändigtvis måste tacka ja till, vi har lika klar rätt att få hjälp att få en vanlig jädra lägenhet. LSS inkluderar i praktiken en skyldighet för kommunerna att basa lite bättre över sina allmännyttiga bostadsbolag och skaka loss lägenheter till oss som har rätt till insatser.

Vi med Asperger behöver långt ifrån alltid just servicelägenheter med personal tillgänglig dygnet runt, men en lägenhet att kunna bo i behöver vi likaväl som alla andra, och som LSS är formulerad har vi rätten att få en hel del mer hjälp med det än "friska". Ytterligare en bit som må sticka Gogge-typer rejält i ögonen, men så är det. ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 17:37:43

Inte fel o. sätta fart på allmännyttan. Undra om det görs o. om allmänyttans kösystem är schysst? Kössytem vad gäller hyresobjekt kan ifrågasättas mest överallt för övrigt.
Hoppas verkligen lgh. oxå går till funktionsnedsatta och inte bara invandrare o. andra socialbidragstagare som inte är funktionsnedsatta .Visst invandrare ska oxå ha boende, men jag tycker våra egna går först. Jag ska inte klaga för jag har hyreslgh. som jag fick innan diagnosen o. hade det varit tvärtom hade jag smart nog inte nämt diagnosen eftersom jag inte har så mkt. AS. o. klarar mkt. själv o. min diagnos märks inte utåtsett. Dock hoppas jag att man inte sållar bort dem som behöver mer hjälp o .ev. inte kan dölja sin AS. lika lätt o. länge som jag.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Milyc » 2008-01-04 12:10:06

Pemer skrev:Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.

Så det är inte gruppboenden med en massa personal vi nödvändigtvis måste tacka ja till, vi har lika klar rätt att få hjälp att få en vanlig jädra lägenhet. LSS inkluderar i praktiken en skyldighet för kommunerna att basa lite bättre över sina allmännyttiga bostadsbolag och skaka loss lägenheter till oss som har rätt till insatser.


Så om jag vill flytta till en större stad för att studera eller för att få jobb men har svårt att hitta någonstans att bo på orten helt enkelt därför att bostadsmarknaden är hård där så kan jag eftersom jag har AS ansöka om "annat särskilt boende" och då ska kommunen ordna en vanlig lägenhet åt mig där det inte ränner hemfridskränkande vårdpersonal.

Jag skyr nämligen grupp- och serviceboenden och allt annat som har med handikappomsorgspersonal att göra som pesten men om LSS skulle vilja förse mig med lägenhet i en större stad så vore det ju toppen för mig. Men kan det verkligen stämma?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav manne » 2008-01-04 13:23:47

Milyc skrev:
Pemer skrev:Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.

Så det är inte gruppboenden med en massa personal vi nödvändigtvis måste tacka ja till, vi har lika klar rätt att få hjälp att få en vanlig jädra lägenhet. LSS inkluderar i praktiken en skyldighet för kommunerna att basa lite bättre över sina allmännyttiga bostadsbolag och skaka loss lägenheter till oss som har rätt till insatser.


Så om jag vill flytta till en större stad för att studera eller för att få jobb men har svårt att hitta någonstans att bo på orten helt enkelt därför att bostadsmarknaden är hård där så kan jag eftersom jag har AS ansöka om "annat särskilt boende" och då ska kommunen ordna en vanlig lägenhet åt mig där det inte ränner hemfridskränkande vårdpersonal.

Jag skyr nämligen grupp- och serviceboenden och allt annat som har med handikappomsorgspersonal att göra som pesten men om LSS skulle vilja förse mig med lägenhet i en större stad så vore det ju toppen för mig. Men kan det vrkligen stämma?


japp så är det..
http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm
Här står allt om LSS.
förövrigt så håller jag med dig men man får ta det som bjuds ändå..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav tahlia » 2008-01-04 13:39:51

Pemer skrev:Fast nu talas det bara om gruppboende i den här tråden. Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.


Tyvärr funkar det ju inte i alla lägen. Jag fick ingen lägenhet i Söråker (där mina barn går i skola). Anledningen var den skuld till Timråbo som jag drog på mig när jag blev sjuk. Timråbo vägrade helt enkelt hyra ut till mig, och något annat bostadföretag finns inte här.
Soc tyckte dessutom att jag skulle bo i Vivsta, trots att mina barn går i skola i Söråker och trots att jag inte har bil (färdväg på ca 25 minuter). Ibland finns det helt enkelt inte mycket de kan göra, ens om de vill.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2008-01-04 13:41:00

Det är i alla fall vad socialstyrelsens uttryckliga information säger idag. Och det verkar ju vara något som tillkommit längs vägen, eftersom många kommuner - den jag bor i, t ex - aldrig riktigt greppat att formen finns. Hjälp med någonstans att bo är ju det enda jag någonsin bett dem om, tillgång till personal var inget angeläget för min del... :roll:

Jag har ju själv ansökt om förhandsbesked om boende enligt LSS i min ursprungskommun Huddinge för att se vad de skulle kunna skaka fram och chefen på biståndsavdelningen kände väl till denna tredje form av boende enligt LSS. Hans teori var att helt enkelt sätta mig på kö för de "försökslägenheter" kommunen kan tillhandahålla, ett slags social förtur. Någon som, p g a en situation som min, inte kan få hyreskontrakt själv av egen kraft, får möjligheter att få ett andrahandskontrakt via kommunen, som efter viss tid automatiskt övergår i förstahand enligt besittningsskyddsrätten.

http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... t_LSS.html

http://www.handikappupplysningen.se/gn/ ... ld_service (pdf-fil)

Annan särskilt anpassad bostad
Med ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” avses en bostad med viss
grundanpassning till funktionshindrade personers behov men utan fast bemanning.
Behövligt stöd och service i anslutning till boendet bör ges inom
ramen för de insatser som finns att tillgå enligt LSS – t.ex. personlig assistans
samt ledsagarservice.42 Stöd kan även ges i form av hemtjänst enligt
socialtjänstlagen.
I denna boendeform ingår inte omvårdnad och inte heller fritidsverksamhet
och kulturella aktiviteter.
”Annan särskilt anpassad bostad för vuxna” är inte att betrakta som en
”bostad med särskild service” och kommunen kan därför inte anses ha
ansvar för hälso- och sjukvården för de personer som bor i denna boendeform.
(Se kapitel 7 avsnittet Kommunens ansvar för hälso- och sjukvård.)
Boendeformen ”annan särskilt anpassad bostad för vuxna” kommer inte
att behandlas ytterligare i denna rättssammanställning.


Ingår man i personkretsen för LSS och söker någonstans att bo ska man uppenbarligen ha rätt till boendet. Kommunen skulle ta sin hand ifrån en vad gällde hälso- och sjukvårdsansvaret, men landstinget skulle inte kunna jiddra bort rätten till tandvårdsstöd... ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-04 13:53:48

tahlia skrev:
Pemer skrev:Fast nu talas det bara om gruppboende i den här tråden. Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.


Tyvärr funkar det ju inte i alla lägen. Jag fick ingen lägenhet i Söråker (där mina barn går i skola). Anledningen var den skuld till Timråbo som jag drog på mig när jag blev sjuk. Timråbo vägrade helt enkelt hyra ut till mig, och något annat bostadföretag finns inte här.
Soc tyckte dessutom att jag skulle bo i Vivsta, trots att mina barn går i skola i Söråker och trots att jag inte har bil (färdväg på ca 25 minuter). Ibland finns det helt enkelt inte mycket de kan göra, ens om de vill.

Rent juridiskt låter det åt helvete. Rättigheterna som handikappad/funktionshindrad till hjälp via kommunen måste naturligtvis stå över sådant hänsynstagande till vad bostadsbolaget må tycka om att den handikappade/funktionshindrade har råkat göra bort sig tidigare när man var odiagnosticerad. Det är ju just det som är hela poängen med att de här systemen finns. Kommunen skulle ha satt hårdare emot Timråbo.

Samhället sätter upp generösa system för att kunna hjälpa och stötta utsatta personer med diagnosticerade funktionsnedsättningar, det är naturligtvis inte tanken med de systemen att bostadsbolagens marknadsmässiga hänsyn ändå står över de rättigheterna, då skulle ju i förlängningen alla fastighetsägare kunna blockera hela hjälpsystemet ändå, och hela LSS skulle bli verkningslös. Jag kan inte föreställa mig att det juridiskt är tänkt att vara så enkelt för ett bostadsbolag som har monopolställning i sin kommun att stänga ute funktionsnedsatta på det sättet p g a de problem man tidigare i livet har dragit på sig med att inte kunna "göra rätt för sig" ekonomiskt.

Men självklart måste det kollas, jag är ingen jurist. Men som sagt, hela biten med särskilt boende i LSS skulle hur lätt som helst kunna ställas över fullkomligt om alla bostadsbolag och fastighetsägare bara sade som Timråbo, och alla kommuner bara sade "nej tyvääääärrr, då kan vi inte hjälpa er....."
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav manne » 2008-01-04 13:59:41

Milyc skrev:
Pemer skrev:Jag har redan nämnt i en annan tråd att särskilt boende enligt LSS kan vara gruppboende, serviceboende eller "annat särskilt boende" som inte inkluderar någon stödpersonal alls, utan bara ska behöva vara vård- och omsorgsförvaltningens hjälp med att förmedla någonstans att bo, om det är just det man har svårt med på den reguljära marknaden, som säkert många av oss har.

Så det är inte gruppboenden med en massa personal vi nödvändigtvis måste tacka ja till, vi har lika klar rätt att få hjälp att få en vanlig jädra lägenhet. LSS inkluderar i praktiken en skyldighet för kommunerna att basa lite bättre över sina allmännyttiga bostadsbolag och skaka loss lägenheter till oss som har rätt till insatser.


Så om jag vill flytta till en större stad för att studera eller för att få jobb men har svårt att hitta någonstans att bo på orten helt enkelt därför att bostadsmarknaden är hård där så kan jag eftersom jag har AS ansöka om "annat särskilt boende" och då ska kommunen ordna en vanlig lägenhet åt mig där det inte ränner hemfridskränkande vårdpersonal.

Jag skyr nämligen grupp- och serviceboenden och allt annat som har med handikappomsorgspersonal att göra som pesten men om LSS skulle vilja förse mig med lägenhet i en större stad så vore det ju toppen för mig. Men kan det verkligen stämma?


så klart du ska ett privat liv med egen lägenhet osv mm.
(Dårhus känslan) ska du undivka till 100 %)
skulle också vilja ha ett eget liv egen lägenhet osv..
undra vad det beror på igentligen att AS folk är så anti-vård och auktoriteter mm..jag tror att det beror på att AS folk inte gillar att ha över-huvuden över en som bossar osv..
vi gillar frihet väldigt mycket kanske..??
den värsta sortens vård är igentligen behandlingshem fy fan.. :twisted
Med medicin stund och liknade stunder och, grupp terapi mötten på kvällen fy fan :twisted: :twisted: ja utvecklingen har inte gått framåt direkt.tacka fan för för att detta forum finns i dag..
och du du kan bara glömma bort djur eller tjej om du bor på Dårhus.)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 6 gånger.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav tahlia » 2008-01-04 13:59:55

Kanske jag skulle ta upp saken med min LSS-handläggare? (eller min och min, jag har haft mailkontakt med människan en gång och aldrig träffat henne).

Har du några goda råd (gärna fler länkar) på saker jag kan stödja mig på om jag får till ett möte med henne?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2008-01-04 14:26:47

Sedan handlar ju (boendebiten av) LSS rent allmänt om rätt att få hjälp med någonstans att bo, att kommunens enda fastighetsägare vägrar att hyra ut till en viss person som kontraktsinnehavare ska ju knappast kunna göra personen körd i kommunen helt och hållet.

Landets kommuner förväntas disponera lägenheter att fördela till utsatta som behöver den hjälpen, och ha medel att skaffa nya i den mån som behövs. Här där jag bor är ju ett fint och glassigt bostadsrättsområde där kommunen äger X antal lägenheter, och det är ju rätt logiskt att kommuner just ser till att äga bostadsrätter, som bl a Botkyrka alltså gör. Har man inte något bostadsbolag som det går att samarbeta med så är det helt enkelt det som krävs. För lägenheter till behövande har man ansvar enligt bl a LSS att disponera.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-04 15:01:35

manne skrev:så klart du ska ett privat liv med egen lägenhet osv mm.
(Dårhus känslan) ska du undivka till 100 %)
skulle också vilja ha ett eget liv egen lägenhet osv..
undra vad det beror på igentligen att AS folk är så anti-vård och auktoriteter mm..jag tror att det beror på att AS folk inte gillar att ha över-huvuden över en som bossar osv..
vi gillar frihet väldigt mycket kanske..??
den värsta sortens vård är igentligen behandlingshem fy fan.. :twisted
Med medicin stund och liknade stunder och, grupp terapi mötten på kvällen fy fan :twisted: :twisted: ja utvecklingen har inte gått framåt direkt.tacka fan för för att detta forum finns i dag..
och du du kan bara glömma bort djur eller tjej om du bor på Dårhus.)


Hela systemen kring LSS har byggts upp från system som tidigare mest jobbat med utvecklingsstörda, och alldeles för mycket personal i sammanhangen kommer från den sidan och verkar inte kunna ställa om sig att förstå personer med NPF som visserligen kan ha problem med en hel del grundläggande rutiner och strukturer i vardagen, men är normal- till högintelligenta.

Och i många kommuner har man uppenbarligen inte ens känt till den tredje boendeformen "annat särskilt boende", rätten att förmedla en bostad när just funktionshindret har lett till att man juridiskt och ekonomiskt saknar möjligheter att skaffa bostad på annat sätt.

Klart man måste behöva hjälp med massor, och här finns ju dessa välvilliga som kan hjälpa lille NN med allt h*n vill ha hjälp med, och lite till...

Och det är väl härligt att de kan och vill, men man måste bli bättre på att ta det i samråd med den sökande själv... göra upp respektfullt med den sölande, vad vill du ha hjälp med, hur hjälper vi dig bäst med just det utan att klampa in på områden där du vill kunna klara dig själv...

Det är där det ofta brister, det gör det t ex när det gäller mig och mina insatser...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Milyc » 2008-01-04 16:35:59

Även om det är meningen att möjligheten ska finnas verkar det som om det i praktiken funkar så uselt att jag finner det bäst att lämna LSS-handläggare utanför frågan om vart jag skall bo. Annars hade du väl inte hamnat på serviceboendet, Pemer?

Jag har klarat att bo själv i snart åtta år och har en bra bostadsrätt i Härnösand. Så sanningen är att jag inte behöver något särskilt boende.

Det jag tänkte på var om LSS skulle kunna ordna lägenhet åt mig om jag ville flytta till en större stad, vilket jag haft tankar på ett tag. Syftet med att flytta skulle vara att kunna gå någon utbildning och/eller få jobb och på så vis få slut på det sista återstående beroendet av tanterna (det för min försörjning), inte öka det genom att trassla in mig i för mig opraktiska, kränkande och hämnande LSS-insatser.

Därför är alla boendeformer som inkluderar så mycket som en enda vårdpersonal dock fullkommligt uteslutna för min del eftersom jag kan undvika det.

Ni som mot er vilja fastnat i dessa har dock mina varmaste sympatier.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-01-04 17:25:01

Det har i alla fall hittills funkat uselt, och här i Botkyrka har de uppenbarligen helt saknat koll på den varianten. Jag har påpekat många gånger under alla år att någonstans att bo trots allt är det enda jag har vänt mig till dem för att be om hjälp med, och då har man alltid härjat vidare om att "ja, men då ingår också personligt stöd och du måste ha en viss minimimängd kontakt med personalen bla bla bla".

Så nu på direkt påpekande bör det inte vara några konstigheter för dem att fatta beslut om "annat särskilt boende" och personalen börja lämna mig ifred. De skickar ändå dessa lägenheter redan som det är mellan serviceboendet och äldreboendet, så det bör knappast vara några konstigheter att knoppa av min lägenhet från serviceboendet och bestämma att jag har den som *annat särskilt boende* nu när jag redan sitter här. Särskilt efter allt vatten som runnit under broarna tidigare och jag nu har precis det jag behövde "på fötterna".
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tahlia » 2008-01-04 18:30:55

Pemer skrev:Sedan handlar ju (boendebiten av) LSS rent allmänt om rätt att få hjälp med någonstans att bo, att kommunens enda fastighetsägare vägrar att hyra ut till en viss person som kontraktsinnehavare ska ju knappast kunna göra personen körd i kommunen helt och hållet.

Landets kommuner förväntas disponera lägenheter att fördela till utsatta som behöver den hjälpen, och ha medel att skaffa nya i den mån som behövs. Här där jag bor är ju ett fint och glassigt bostadsrättsområde där kommunen äger X antal lägenheter, och det är ju rätt logiskt att kommuner just ser till att äga bostadsrätter, som bl a Botkyrka alltså gör. Har man inte något bostadsbolag som det går att samarbeta med så är det helt enkelt det som krävs. För lägenheter till behövande har man ansvar enligt bl a LSS att disponera.


Problemet här är att de lägenheter som kommunen äger ligger som närmast i Vivsta. Här i Söråker existerar inte ens bostadsrätter, så då hamnar jag likt förbannat på ett ställe som gör att jag inte kan ha hand om mina barn som jag vill och skall.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav manne » 2008-01-04 18:47:40

Milyc skrev:Även om det är meningen att möjligheten ska finnas verkar det som om det i praktiken funkar så uselt att jag finner det bäst att lämna LSS-handläggare utanför frågan om vart jag skall bo. Annars hade du väl inte hamnat på serviceboendet, Pemer?

Jag har klarat att bo själv i snart åtta år och har en bra bostadsrätt i Härnösand. Så sanningen är att jag inte behöver något särskilt boende.

Det jag tänkte på var om LSS skulle kunna ordna lägenhet åt mig om jag ville flytta till en större stad, vilket jag haft tankar på ett tag. Syftet med att flytta skulle vara att kunna gå någon utbildning och/eller få jobb och på så vis få slut på det sista återstående beroendet av tanterna (det för min försörjning), inte öka det genom att trassla in mig i för mig opraktiska, kränkande och hämnande LSS-insatser.

Därför är alla boendeformer som inkluderar så mycket som en enda vårdpersonal dock fullkommligt uteslutna för min del eftersom jag kan undvika det.

Ni som mot er vilja fastnat i dessa har dock mina varmaste sympatier.


Håller med dig till 100 % nhä så mycket privat liv får man inte direkt i dag nej..ett tips till alla som kan gör er av med LSS tanterna..
Och se till att stå på egna fötter om det går..
(dårhus ej att rekommendera) gruppboende och behandlingshem nej. :twisted:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-01-04 23:44:39

Milyc skrev:Även om det är meningen att möjligheten ska finnas verkar det som om det i praktiken funkar så uselt att jag finner det bäst att lämna LSS-handläggare utanför frågan om vart jag skall bo. Annars hade du väl inte hamnat på serviceboendet, Pemer?

Jag har klarat att bo själv i snart åtta år och har en bra bostadsrätt i Härnösand. Så sanningen är att jag inte behöver något särskilt boende.

Det jag tänkte på var om LSS skulle kunna ordna lägenhet åt mig om jag ville flytta till en större stad, vilket jag haft tankar på ett tag. Syftet med att flytta skulle vara att kunna gå någon utbildning och/eller få jobb och på så vis få slut på det sista återstående beroendet av tanterna (det för min försörjning), inte öka det genom att trassla in mig i för mig opraktiska, kränkande och hämnande LSS-insatser.

Därför är alla boendeformer som inkluderar så mycket som en enda vårdpersonal dock fullkommligt uteslutna för min del eftersom jag kan undvika det.

Ni som mot er vilja fastnat i dessa har dock mina varmaste sympatier.


Om du har bott stjälv i 8 år så är väl du 28 idag eller..??
stjälv så är jag 26 år i dag stack hemifrån när jag var 19 år gammal...
Har missat 8 år nu i mitt myndiga,vuxna liv i vård-och omsorg världen fy fan :twisted: :twisted: :twisted:
det gäller att stå på sig till 100 % när man är myndig och flyttar hemifrån
man ska veta vad man vill ha och vad man ska göra mm..
Annars så blir man fast i handikapp-världen med personal en jävla massa år framöver för hyres-lägenheter växer inte på träd direkt.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Milyc » 2008-01-05 0:14:04

manne skrev:
Milyc skrev:Även om det är meningen att möjligheten ska finnas verkar det som om det i praktiken funkar så uselt att jag finner det bäst att lämna LSS-handläggare utanför frågan om vart jag skall bo. Annars hade du väl inte hamnat på serviceboendet, Pemer?

Jag har klarat att bo själv i snart åtta år och har en bra bostadsrätt i Härnösand. Så sanningen är att jag inte behöver något särskilt boende.

Det jag tänkte på var om LSS skulle kunna ordna lägenhet åt mig om jag ville flytta till en större stad, vilket jag haft tankar på ett tag. Syftet med att flytta skulle vara att kunna gå någon utbildning och/eller få jobb och på så vis få slut på det sista återstående beroendet av tanterna (det för min försörjning), inte öka det genom att trassla in mig i för mig opraktiska, kränkande och hämnande LSS-insatser.

Därför är alla boendeformer som inkluderar så mycket som en enda vårdpersonal dock fullkommligt uteslutna för min del eftersom jag kan undvika det.

Ni som mot er vilja fastnat i dessa har dock mina varmaste sympatier.


Om du har bott stjälv i 8 år så är väl du 28 idag eller..??
stjälv så är jag 26 år i dag stack hemifrån när jag var 19 år gammal...
Har missat 8 år nu i mitt myndiga,vuxna liv i vård-och omsorg världen fy fan :twisted: :twisted: :twisted:
det gäller att stå på sig till 100 % när man är myndig och flyttar hemifrån
man ska veta vad man vill ha och vad man ska göra mm..
Annars så blir man fast i handikapp-världen med personal en jävla massa år framöver för hyres-lägenheter växer inte på träd direkt.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Nej, jag ska fylla 26 i år och flyttade hemifrån när jag var 18 år 2000.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-01-05 0:18:24

Pemer skrev:Det har i alla fall hittills funkat uselt, och här i Botkyrka har de uppenbarligen helt saknat koll på den varianten. Jag har påpekat många gånger under alla år att någonstans att bo trots allt är det enda jag har vänt mig till dem för att be om hjälp med, och då har man alltid härjat vidare om att "ja, men då ingår också personligt stöd och du måste ha en viss minimimängd kontakt med personalen bla bla bla".

Så nu på direkt påpekande bör det inte vara några konstigheter för dem att fatta beslut om "annat särskilt boende" och personalen börja lämna mig ifred. De skickar ändå dessa lägenheter redan som det är mellan serviceboendet och äldreboendet, så det bör knappast vara några konstigheter att knoppa av min lägenhet från serviceboendet och bestämma att jag har den som *annat särskilt boende* nu när jag redan sitter här. Särskilt efter allt vatten som runnit under broarna tidigare och jag nu har precis det jag behövde "på fötterna".


Om det kan lösa sig på det sättet så kanske LSS kan fungera mindre Aspiefientligt i framtiden. Förhoppningsvis kan handläggarna lära sig av misstagen.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-01-05 0:20:49

Ja, jag vill hoppas det!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav manne » 2008-01-05 0:23:44

Milyc skrev:
manne skrev:
Milyc skrev:Även om det är meningen att möjligheten ska finnas verkar det som om det i praktiken funkar så uselt att jag finner det bäst att lämna LSS-handläggare utanför frågan om vart jag skall bo. Annars hade du väl inte hamnat på serviceboendet, Pemer?

Jag har klarat att bo själv i snart åtta år och har en bra bostadsrätt i Härnösand. Så sanningen är att jag inte behöver något särskilt boende.

Det jag tänkte på var om LSS skulle kunna ordna lägenhet åt mig om jag ville flytta till en större stad, vilket jag haft tankar på ett tag. Syftet med att flytta skulle vara att kunna gå någon utbildning och/eller få jobb och på så vis få slut på det sista återstående beroendet av tanterna (det för min försörjning), inte öka det genom att trassla in mig i för mig opraktiska, kränkande och hämnande LSS-insatser.

Därför är alla boendeformer som inkluderar så mycket som en enda vårdpersonal dock fullkommligt uteslutna för min del eftersom jag kan undvika det.

Ni som mot er vilja fastnat i dessa har dock mina varmaste sympatier.


Om du har bott stjälv i 8 år så är väl du 28 idag eller..??
stjälv så är jag 26 år i dag stack hemifrån när jag var 19 år gammal...
Har missat 8 år nu i mitt myndiga,vuxna liv i vård-och omsorg världen fy fan :twisted: :twisted: :twisted:
det gäller att stå på sig till 100 % när man är myndig och flyttar hemifrån
man ska veta vad man vill ha och vad man ska göra mm..
Annars så blir man fast i handikapp-världen med personal en jävla massa år framöver för hyres-lägenheter växer inte på träd direkt.. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:


Nej, jag ska fylla 26 i år och flyttade hemifrån när jag var 18 år 2000.


tack för svart..det betydde mycket.. :D :D :D
En viss form av boende borde fan förbjudas och det är behandlingshem.
ens boende är inget man väljer utan det blir oftas att andra väljer åt en.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:50, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in