Boendestöd kostar pengar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Boendestöd kostar pengar

Inläggav vallesmamma » 2011-06-02 13:44:09

Hur många måste betala för att få boendestöd? Jag måste göra det. Beviljades boendestöd i måndags så det är nytt för mig.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav slackern » 2011-06-02 15:09:41

För mej är boendestöd gratis. Trodde att det var så för alla? Eller det kanske beror på familjens inkomst?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 15:47:13

För mig är det gratis också. Konstigt nog, så sniken som den här kommunen är.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Mee » 2011-06-02 17:07:04

Var på samtal om det i veckan och då sa kuratorn att priset beror på vem som beviljar det. Genom lss då är det gratis, genom nåt annat inom kommunen som jag glömt namnet på, då kostar det några hundra kr/mån.
Kan det vara så att du inte fått det genom lss?
Mee
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Västragötaland

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 20:02:14

Jag har boendestöd genom kommunen (SoL) och det är gratis. Genom LSS finns inte boendestöd, så det ska man inte kunna få som LSS-insats. LSS är ju tio bestämda insatser och ingen av dem är boendestöd.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Dagobert » 2011-06-02 20:19:38

Jag har fått blanketter att fylla i för kostnadsberäkning av boendestödet fr.o.m. 1/5 2011 (jag ligger efter). Det är tydligen nytt.
318 kr/tim. Ska beräknas efter ekonomi och behov till mellan 0 och max 1712 kr/mån.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Saschi » 2011-06-02 21:08:50

Jag har boendestöd som LSS-insats, men det är SoL som beslutar om man får det. Det är helt gratis, så jag förstår inte varför det ska kosta nåt för oss brukare.
Saschi
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2011-06-01
Ort: på min egen lilla plats i världen

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Debbido » 2011-06-02 21:17:30

Det ramlar ned en inkomstförfrågan då och då. Har skickat in svar vid två tillfällen, men inte fått någon räkning. Alla andra runt mig tycks dock få räkningar. Så, i år skickar jag INTE in någon inkomstuppgift!

Ärligt talat är jag skitskraj. Har bara inte råd att betala närmare 1000 i månaden som en vän till mig. Han har ännu mindre inkomst än jag. Frågan är om han beviljats LSS, vet ej. Tror inte han själv vet heller.

Jag är beroende av boendestödet. Det vore katastrof om jag måste betala. Stödet är väl till i stället för mentalsjukhusen de la ned och allt annat de tagit bort, t ex psykiatrin och medmänskligheten?

Nej, det borde inte kosta någonting alls! Det borde vara en funktionshindrads rättighet.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav aspiemelly » 2011-06-02 21:31:26

Dom har inte blandat ihop det med hemvården? Den vet jag kostar. Där fick Pappa bråka för att slippa betala 2 veckor efter mammas död.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 21:34:12

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boendest%C3%B6d
Personer med psykisk funktionsnedsättning kan erhålla boendestöd i form av omvårdnad och aktiva insatser i boendet, enligt socialtjänstlagen. Boendestöd är ett kostnadsfritt bistånd enligt socialtjänstlagen i en del kommuner, i andra kommuner är boendestöd belagt med en avgift.

Följande har inte gått igenom än vad jag vet:
Enligt LSS-utredningen som presenterades den 1:a oktober 2008 föreslås Boendestöd att ingå som LSS-insats.


Följande insatser är LSS, och där finns inte boendestöd:
Råd och stöd
Personlig assistans
Ledsagarservice
Kontaktperson
Avlösarservice
Korttidsvistelse
Korttidstillsyn
Bostad för barn
Bostad för vuxna
Daglig verksamhet

De som har rätt till personlig assistans får kanske boendestödsliknande hjälp genom det, men det är ju otroligt svårt att få personlig assistans och krävs typ att man inte kan torka sig i röven eller föra en sked till munnen.

I insatsen bostad, så ingår väl boendestöd (eller om det tillkommer som boendestöd), men då bor man alltså i en gruppbostad eller satellitboende eller liknande (jag vet inte mycket om just det där).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Dagobert » 2011-06-02 22:21:13

Så här skriver Söderköpings kommun:

Boendestöd
Personer med svårigheter att klara av eget boende kan få
stöd att utveckla och upprätthålla sin förmåga att klara sin
dagliga livsföring och nödvändiga kontakter i närmiljön.

Det är möjligt att ta direkt kontakt med Boendestöd. Stöd
kan då ges kostnadsfritt i begränsad omfattning.

Det är också möjligt att ansöka om bistånd i form av boendestöd
hos socialsekreterare. Då ges stödet utifrån behovet
– utan andra begränsningar. Boendestödet är då avgiftsbelagt.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-02 23:01:30

Undras hur många som då söker bistånd i form av boendestöd ;-)

Och så undrar jag såklart vilka de där begränsningarna är som man slipper om man betalar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Koboshi » 2011-06-03 7:22:46

Jag har boendestöd 1 timme/veckan via LSS och det är gratis. Har inte hört att det skulle kosta här i Halmstad. Vidare så har Halmstad rena NPF-boendestöd vilket är det jag har. Kanske är det olika typer av boendestöd på olika platser, vilket är fel enligt lag.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-03 10:26:45

Ni som menar att ni har boendestöd genom LSS, vilken LSS-insats är det ni fått beviljad då? Det finns tio insatser, varav ingen är boendestöd.

Däremot kan LSS-handläggaren bevilja boendestöd genom SoL eller liknande. I en del kommuner är det samma handläggare till en mängd saker. Jag vet att det finns folk som tror att det är en LSS-insats om det är handläggaren som handlägger LSS-insatser som har beviljat även andra insatser som ej är LSS-insatser.

Min LSS-handläggare har beviljat mig två LSS-insatser, samt gratis boendestöd genom SoL. I början trodde jag då att boendestödet var genom LSS, tills jag läste på om LSS och de tio insatserna som är fasta.

SoL m.m. (vet ej hur allt fungerar) kan ju utforma stöd efter behov på ett annat sätt. Och det kanske är därför som kommuner kan ha boendestöd på olika sätt, gratis, till kostnad o.s.v. Där jag bor finns det olika grupper av boendestöd som är utformade för sin målgrupp. NPF-inriktning är en grupp och utvecklingsstörda är en annan grupp. På så sätt menar de att de kan fokusera på att förstå en begränsad typ av svårigheter och inte handskas med en massa olika sorters svårigheter hela tiden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Richard » 2011-06-03 10:43:37

Jag betalar runt 1700 - 1800 kr i månaden för 3,5 timmar i veckan.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav MsTibbs » 2011-06-03 11:04:41

Jag har gratis, enligt Sol, men fick dem genom LSS-handläggare.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-03 13:36:55

Jag har träffat en LSS-handläggare idag och kommer att få boendestöd gratis eftersom det är min lagliga rätt (enligt SoL). Jag nämnde diskussionerna här, och fick som svar att det bara är hemtjänst och god man som kostar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-03 14:43:15

Richard skrev:Jag betalar runt 1700 - 1800 kr i månaden för 3,5 timmar i veckan.


Richard, kan det vara så att ditt boendestöd gör ngt mer än stödjer, att de gör mer än bara instruerar och uppmuntrar? Mina boendestöd har bara stått eller suttit bredvid och tittat på mig när jag jobbar med det de sagt till mig att göra, inte helt angenämt men då blir saker gjorda i varjefall av mig men jag skulle inte betala för det. I mitt fall 3 timmar i veckan.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-03 16:00:25

Det är väl upp till kommunerna att ta betalt för allt möjligt (utom LSS som väl alltid är gratis?)? Och att det därför är olika runt om i landet. Mitt boendestöd som inget kostar, arbetar samtidigt med mig. De står aldrig och glor eller säger åt mig något. Ibland ber jag någon av dem att kolla TV medan jag gör något jag vill göra själv.

Men om de städar ÅT en, och bara gör vissa bestämda saker enligt något förbestämda regler (typ vi får inte storstäda, utan bara dammtorka, göra toaletten på det här sättet, göra så här mycket av tvätten o.s.v.) så kan det vara hemtjänst man har. Ofta är sådana personer snabba och stressade och kostar massor. Boendestöd är vanligtvis mer avslappnade och jobbar mer ihop med personen som fått dem.

En källa till förvirring är förstås när handläggarna för enkelhetens skull kallar saker för det de inte är.

T.ex. fick jag själv höra att en person var boendestöd när det inte alls var så utan något helt annat (vilket slutade rätt fel alltihop). Och de säger inte rakt ut vad som är enligt LSS eller enligt SoL utan det har jag räknat ut själv, och genom att det inte står "enligt LSS" på boendestödsgodkännandet eller genom att fråga en massa eller kolla kommunens hemsida. De skulle mycket väl kunna säga sådant som "du har rätt till LSS och nu ska du få boendestöd", varpå vem som helst skulle dra slutsatsen att boendestöd är enligt LSS.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav vallesmamma » 2011-06-03 20:16:31

Boendestöd kallas här för Neuropsykiatriska mobila teamet. Vet ej ännu vad det kostar. Min man är i Fas3 så vi har ingen bra ekonomi alls :(
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Richard » 2011-06-04 9:49:17

mondo beyondo skrev:
Richard skrev:Jag betalar runt 1700 - 1800 kr i månaden för 3,5 timmar i veckan.


Richard, kan det vara så att ditt boendestöd gör ngt mer än stödjer, att de gör mer än bara instruerar och uppmuntrar? Mina boendestöd har bara stått eller suttit bredvid och tittat på mig när jag jobbar med det de sagt till mig att göra, inte helt angenämt men då blir saker gjorda i varjefall av mig men jag skulle inte betala för det. I mitt fall 3 timmar i veckan.

Jo, de gör det ju. Men det är jag som bestämmer vad de ska göra. Oftast på onsdagen, då jag har 2 timmar, så brukar hon dammsuga o jag diska. Sen kan vi göra nått tillsammans, typ tvätta fönster eller om jag vill, bara ta en promenad eller liknande.

Ibland bjuder jag på kaffe, o vi sitter bara o pratar lite.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Dagobert » 2011-06-04 18:10:42

Fy tusan för att betala 1700 kr/månad! Då skulle jag inte ha råd med nåt utöver det nödvändiga. Vad skulle jag då leva för? Hellre fick mitt hem förslummas. Kunde skicka dem ett foto på eländet då och då som påminnelse.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-04 22:52:46

Om de kommer på att jag ska börja betala för mitt stöd, så kommer jag att säga upp det. Jag lever redan tillräckligt snålt. Att boendestöd skulle bli det jag verkligen unnar mig, känns inget vidare :S
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Boendestöd kostar pengar

Inläggav ragnevi » 2011-06-05 0:10:12

Det beror inte på vem som har beslutat om det, boendestöd kan inte ges genom LSS eftersom det inte är en LSS-insats, utan det ges alltid genom SoL, men det kan vara en LSS-handläggare som beslutar om det. Om boendestöd kostar pengar eller inte är en kommunal fråga och det skiljer från kommun till kommun. I Göteborg är det gratis, medan exempelvis hemtjänst kostar pengar och då styr inkomsten nivån.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in