Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav biologic » 2011-06-01 22:48:56

Min svåger samt min kollegas son har fått diagnosen "autismspektrumstörning". Undrar nu vad detta är? Jag menar, vad jag har förstått så är det just ett spektrum av olika diagnoser, där även Asperger ingår. Men de verkar ha fått det som huvuddiagnos? Eller har de bara fått fel info?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav kvasten » 2011-06-02 13:04:15

Det är ju så diagnosen förmodligen kommer att se ut med den nya diagnosmanualen DSM V som är på väg. Förslaget där är ju att slå ihop alla diagnoser till autismspektrumtillstånd och sedan definiera varje individs svårigheter istället eftersom samma underdiagnos kan te sig väldigt olika beroende på individen.

http://autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/DSM_5/autismspektrumtillstand_en_ny_overgripande_diagnos/
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav mondo beyondo » 2011-06-02 13:15:23

Jag hoppas dock att det blir Autismspektrum tillstånd, för störd är man inte av autism, däremot kan omgivningen ge en autist störningar.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Zombie » 2011-06-02 13:21:12

kvasten skrev:Det är ju så diagnosen förmodligen kommer att se ut med den nya diagnosmanualen DSM V som är på väg. Förslaget där är ju att slå ihop alla diagnoser till autismspektrumtillstånd och sedan definiera varje individs svårigheter istället eftersom samma underdiagnos kan te sig väldigt olika beroende på individen.

http://autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/DSM_5/autismspektrumtillstand_en_ny_overgripande_diagnos/

Om DSM-V härinne:

dsm-v-t6564.html
forandring-av-aspergerdiagnosen-dsm-5-t16314.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav biologic » 2011-06-02 13:33:56

Hmm, svågern sa dock att han inte "uppfyllde tillräckligt många kriterier för Asperger", och att det var därför han inte fick AS som diagnos. Så han skulle ha någon form av AS, fast bara nästan. Starka drag som är så starka att det ändå räknas som autism. Eller vad?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-02 14:00:21

Det är ungefär vad de sade om mig också, fast då blev det atypisk autism. Den här djungeln av diagnoser gör att jag ser fram emot att det bara blir en diagnos och inte att man nästan som av en slump får den ena eller den andra diagnosen inom autismspektrumet.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-06-02 14:26:05

Men om alla de olika diagnoserna inom autismspektrumstörning bakas ihop till en enda, så är väl inget vunnet? Det kanske låter enklare, men jag föredrar en mer specifik diagnos.

I den nya diagnosmanualen DSM-5 föreslås en enda diagnos, benämnd autismspektrumtillstånd, ersätta fyra av nuvarande fem diagnoser under Genomgripande störningar i utvecklingen. Den nya diagnosen heter ”autism spectrum disorder” – autismspektrumstörning i bokstavlig översättning. Vi använder här ordet autismspektrumtillstånd.

I den nuvarande diagnosmanualen, DSM-IV-TR, finns en grupp diagnoser kallad genomgripande störningar i utvecklingen. Kategorin omfattar:

Autistiskt syndrom
Aspergers syndrom
Desintegrativ störning
Genomgripande störning i utvecklingen UNS (utan närmare specifikation)
Retts syndrom

De fyra första föreslår arbetsgruppen ska ersättas av en diagnos: autismspektrumtillstånd. (Observera att diagnosen kan få heta något annat när den färdiga diagnosmanualen kommer ut på svenska.) Retts syndrom utgår från manualen eftersom det är en somatisk sjukdom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav svartamolnet » 2011-06-02 14:31:08

Jag tycker något är vunnet, för det säger ingenting om dina svårigheter som det är nu heller. Min syster fick diagnosen aspergers syndrom, jag fick atypisk autism. Hade vi utretts på samma ställe hade vi antagligen fått samma diagnos båda två (för vi är lika som bär). Jag tycker det är löjligt som det är just nu just pga sådant.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav segdeg » 2011-06-02 15:04:08

svartamolnet skrev:Det är ungefär vad de sade om mig också, fast då blev det atypisk autism. Den här djungeln av diagnoser gör att jag ser fram emot att det bara blir en diagnos och inte att man nästan som av en slump får den ena eller den andra diagnosen inom autismspektrumet.


Tror att det skulle vara bra med (en) samlande Diagnos med tillägg för var i Diagnosen man finner Individens specifika Syndrom och utvecklingsmöjligheter, inte att förväxla med att Individerna är sina Diagnoser.

Stöd och Hjälp i ett föränderligt samhälle borde inte förvägras någon vare sig Gammal eller Ung och det skulle vara en självklarhet vare sig inom NPF-? eller annorstädes.

Mar0der NPF-Utredare beskrev det bra ang Diagnosens betydelse, den är i första hand till för att vara ett redskap för inblandade Auktoriteter, för att kunna ge Adekvat stöd och hjälp till den som Diagnosticerats för sina svårigheter och inte för att den Diagnosticerade skall bli sin Diagnos.

Den som nu ändå blivit sin Diagnos får nog finna sig i att livet är mer än så, och förhoppningsvis får den hjälp att se det, Forskningen är en viktig angelägenhet inte bara för samhällets utveckling den finns även...

för oss på Individnivå Tyvärr misshandlas termer och begrepp betänkligt, av en slarvigt påläst Media, och även Myndigheter som Skola, Vård, och övrig samhällsapparat haltar i sin fördelning av resurser som ändå Lagstiftats fram.Lss och Sol en mjölkapparat för dem s.k. privata alternativen av Anstalter :evil:

Inser att jag inte skriver begripligt, men det här är inte illa men't som nå't påhopp, av vad nå'n annan skrivit på forumet

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-06-02 16:01:14

segdeg skrev:Mar0der NPF-Utredare beskrev det bra ang Diagnosens betydelse, den är i första hand till för att vara ett redskap för inblandade Auktoriteter, för att kunna ge Adekvat stöd och hjälp till den som Diagnosticerats för sina svårigheter och inte för att den Diagnosticerade skall bli sin Diagnos.

Den som nu ändå blivit sin Diagnos får nog finna sig i att livet är mer än så, och förhoppningsvis får den hjälp att se det, Forskningen är en viktig angelägenhet inte bara för samhällets utveckling den finns även...

för oss på Individnivå


Jag är väl min diagnos då, eftersom jag ser AS inte bara som ett funktionshinder utan också som en personlighetsvariant. Se även denna tråd: man-ar-inte-sin-diagnos-t5024.html

Det har tagit mig många år att acceptera min diagnos. Därför har jag svårt att finna mig i att den ändras. Jag kan inte identfiera mig som "autist", eftersom de flesta autister är LFA, dvs begåvningshandikappade. Även beteckningen HFA kommer ju att försvinna. "Mild autist" känns inte heller rätt (föga mild som jag är).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav barracuber » 2011-06-02 16:20:34

[OT]

Alien skrev:..Det har tagit mig många år att acceptera min diagnos. Därför har jag svårt att finna mig i att den ändras. Jag kan inte identfiera mig som "autist", eftersom de flesta autister är LFA, dvs begåvningshandikappade. Även beteckningen HFA kommer ju att försvinna. "Mild autist" känns inte heller rätt (föga mild som jag är).


Sista meningen - min fetmarkering - läste jag tvärtom mot vad jag vet att du menar ;)

Jag tänker på att man betydligt oftare hör folk säga "högfungerande autist" än "mild autist" trots att innebörden i praktiken är densamma. Så det är väl kanske närmaste en smaksak vilket uttryck man vill använda.

För mig känns ordet "högfungerande" något mer direkt i associationen jag får - men det är ju bara jag!

Men det finns ju också ett problem med ordet "högfungerande". Det har hänt att om folk hört uttrycket "högfungerande autism" så har de uppfattat att det är autismen som är högfungerande och att därmed personen som är lågfungerande! Så det är heller inte helt bra!

Blev rena Språklådan igen ett tag.... :D

Ville bara säga det och berätta hur jag uppfattade det du skrev.

[/OT]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav HGJ » 2011-09-13 7:18:50

Artikel om diagnosbytet kommer att publiceras i UNT:s nätupplaga under förmiddagen:

http://www.unt.se/leva

Aspergerforum och Organiserade Aspergare nämns i artikeln. Delar av denna tråd citeras.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav MsTibbs » 2011-09-13 9:35:44

Jag säger asperger. Skulle inte kalla mig "HFA" därför att det känns som att man är "autist utan utvecklingsstörning" men ändå mer lågfungerande än aspergare. Men jag vet att HFA används slarvigt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Wine » 2011-09-13 11:20:53

Från artikeln i UNT:

http://www.unt.se/leva/delade-asikter-o ... 54458.aspx

I den nya manualen ska autismspektrumtillstånd ersätta Aspergers syndrom för att kunskapen ökat med tiden. APA anser att Aspergers syndrom går att likställa med ”autism hos normalbegåvade individer med god verbal förmåga”. Men enligt dem räcker det inte med att bara konstatera sjukdomen eller tillståndet. Enligt det nya förslaget ska det alltid framgå om det autistiska tillståndet i fråga är milt, måttligt eller svårt. Diagnoserna blir på så sätt mera nyanserade och det ska bli lättare att se utvecklingen över tid – för att individanpassa behandlingen efter personens ålder och hur symtomen förändras över tid.

Forskarna har också kommit fram till brister i tillämpningen. Det har lett till att man ställt diagnosen på personer som egentligen borde ha fått diagnosen autistiskt syndrom samtidigt som andra fått diagnosen Aspergers utan att egentligen uppfylla alla kriterier.


Tycker det verkar bra med förändringarna i DSM för att det då kanske blir lättare att bedöma behoven av individuellt stöd på ett bättre sätt samt att den nya diagnosen markerar att det handlar om autism.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-13 11:27:15

Alien skrev:Jag kan inte identfiera mig som "autist", eftersom de flesta autister är LFA, dvs begåvningshandikappade.

Jag kan inte identifiera mig som "aspergare", eftersom de flesta aspergare är alldeles för socialt kompetenta och (i likhet med 99.9999 % av populationen) relativt sett lägre begåvade.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-09-17 16:53:54

Här citeras en kvinna med AS:
Hon har inte satt sig in i detalj vad hela omgörningen innebär. Men hon tycker att det är ett problem i dag att långt ifrån alla förstår vidden av hennes handikapp.
–  Jag välkomnar förändringen, för jag tror att vi blir mer tagna på allvar.
http://www.unt.se/leva/delade-asikter-o ... 54458.aspx

Ja, en del tror att vidden av deras funktionshinder syns bättre då. Men det är just det jag motsätter mig; jag vill inte ses som mer handikappad än jag är.

– Aspergers är en tämligen homogen grupp inom autismspektrumstörningen, dessa personer har ofta en symptombild som är väl definierad, ovanligt väl definierad till och med. Det är lite synd att man gör sig av med namnet, säger Marcus Westin, överläkare inom barn- och ungdomspsykiatrin i Uppsala län.
---
– Det blir inte svårare att ställa diagnos. Men utåt sett kan namnbytet förvirra eftersom autistiskt tillstånd är ett mycket svårare tillstånd än aspergers, säger Marcus Westin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-09-17 16:55:53

Lakrits skrev:Jag kan inte identifiera mig som "aspergare", eftersom de flesta aspergare är alldeles för socialt kompetenta och (i likhet med 99.9999 % av populationen) relativt sett lägre begåvade.


Har du inte förväxlat "socialt kompetent" med "socialt intresserad" här?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:04:29

Alien skrev:Här citeras en kvinna med AS:
UNT skrev:Hon har inte satt sig in i detalj vad hela omgörningen innebär. Men hon tycker att det är ett problem i dag att långt ifrån alla förstår vidden av hennes handikapp.
–  Jag välkomnar förändringen, för jag tror att vi blir mer tagna på allvar.


Ja, en del tror att vidden av deras funktionshinder syns bättre då. Men det är just det jag motsätter mig; jag vill inte ses som mer handikappad än jag är.

Jag ses inte som mer handikappad än jag är, trots att jag kallar mig autist. Vetskapen om att autism – precis som CP, synskador, hörselskador och andra funktionsnedsättande tillstånd – kan omfatta olika grad av funktionsnedsättning räcker för mig. Jag behöver inte skilja ut mig ur gruppen autister av rädsla för att bli behandlad sämre än jag förtjänar. När folk här på forumet refererar till "NT" och "autister" som sämre människor, som några man inte vill bli sammanblandade med, så stärks min känsla att jag aldrig någonsin vill bli sammanblandade med er, "finare" autister, med er "aspergare".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:05:10

Alien skrev:
Lakrits skrev:Jag kan inte identifiera mig som "aspergare", eftersom de flesta aspergare är alldeles för socialt kompetenta och (i likhet med 99.9999 % av populationen) relativt sett lägre begåvade.


Har du inte förväxlat "socialt kompetent" med "socialt intresserad" här?

Nej.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-09-17 17:16:19

Jag tror inte du vet vad som är otillräckligt socialt kompetent. Det kan räcka för att förlora jobbet/vänner (el aldrig få några), trots att man vill ha det. Då hjälper det inte att man är "mer socialt kompetent än de mindre socialt kompetente autisterna/aspergarna".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-09-17 17:18:14

Lakrits skrev:
Alien skrev:Här citeras en kvinna med AS:
UNT skrev:Hon har inte satt sig in i detalj vad hela omgörningen innebär. Men hon tycker att det är ett problem i dag att långt ifrån alla förstår vidden av hennes handikapp.
–  Jag välkomnar förändringen, för jag tror att vi blir mer tagna på allvar.


Ja, en del tror att vidden av deras funktionshinder syns bättre då. Men det är just det jag motsätter mig; jag vill inte ses som mer handikappad än jag är.

Jag ses inte som mer handikappad än jag är, trots att jag kallar mig autist. Vetskapen om att autism – precis som CP, synskador, hörselskador och andra funktionsnedsättande tillstånd – kan omfatta olika grad av funktionsnedsättning räcker för mig. Jag behöver inte skilja ut mig ur gruppen autister av rädsla för att bli behandlad sämre än jag förtjänar. När folk här på forumet refererar till "NT" och "autister" som sämre människor, som några man inte vill bli sammanblandade med, så stärks min känsla att jag aldrig någonsin vill bli sammanblandade med er, "finare" autister, med er "aspergare".


Många har vittnat här om att de blivit behandlade som mindre vetande.

Och själv ansågs jag inte längre lämplig att arbeta när jag fått en diagnos. Dina erfarenheter är dina, de behöver inte vara allmänna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:20:40

Alien skrev:Jag tror inte du vet vad som är otillräckligt socialt kompetent. Det kan räcka för att förlora jobbet/vänner (el aldrig få några), trots att man vill ha det. Då hjälper det inte att man är "mer socialt kompetent än de mindre socialt kompetente autisterna/aspergarna".

Att vara socialt kompetent kan se ut på flera olika sätt och hanteras på ännu fler sätt. Vad du tror att jag vet eller inte vet är irrelevant. Ditt och andras förakt och fördomar mot "NT" och lägre fungerande autister och hur personer med AS associeras eller inte associeras med dessa grupper är däremot ytterst relevant.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:22:00

Alien skrev:Många har vittnat här om att de blivit behandlade som mindre vetande.

Och själv ansågs jag inte längre lämplig att arbeta när jag fått en diagnos. Dina erfarenheter är dina, de behöver inte vara allmänna.

Jag har också blivit behandlad så, men då har jag sagt ifrån. Och jag vet att mina erfarenheter inte är allmänna. Däremot verkar inte du begripa att dina erfarenheter inte är det.

Det handlar om kunskaper hos arbetsgivare och andra. och om de kunskaperna rör "aspergare" eller "autister" spelar antagligen ingen roll om slutresultatet som vi siktar på skall bli bättre förståelse.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Zombie » 2011-09-17 17:28:13

Lakrits skrev:Ditt och andras förakt och fördomar mot "NT" och lägre fungerande autister och hur personer med AS associeras eller inte associeras med dessa grupper är däremot ytterst relevant.

Dina tillskrivningar av förakt där det inte finns (utan handlar om andra saker, som att slippa bli ännu mer felbehandlad på olika sätt, och bakom det kanske om en annan, men inte mer värderande, infallsvinkel än din) är (också) ytterst relevanta. Men dem verkar ju inte du se. Vad gör man i sådana fall, om man nu (uppenbarligen) inte kniper käft och går åt var sitt håll?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in