Är ett förhållande enklare om båda är aspies? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skulle ett förhållande vara enklare om båda är aspies

Ja
37
28%
Nej
24
18%
Ingen skillnad
4
3%
Vet inte
65
50%
 
Antal röster : 130

Är ett förhållande enklare om båda är aspies? (Omröstning)

Inläggav redtroll » 2011-05-27 9:03:01

Jag undrar ifall det är lättare att leva tillsammans med en aspie om man själv är en.
Kanske skulle båda har förståelse för varandra i högre grad än annars. Eller så är det tvärtom, man hade inte orkat med varandra.

Vad ni tror ni - Skulle ett förhållande vara enklare om båda är aspies?
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Sheyen » 2011-05-27 9:27:27

Det är MYCKET lättare att leva tillsammans med en person med AS än en person utan AS. Jag har egentligen inte så mycket statistik att använda mig av (när det gäller egna erfarenheter), men det verkar åtminstone stämma att det är mycket lättare.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav tahlia » 2011-05-27 9:43:23

Jag tror att det, som alltid, är väldigt individuellt. Speciellt med tanke på att personer med AS är "drabbade" av högst varierande grad och balansen kan därför bli lite hur som helst.

På ett personligt plan kan jag konstatera att det fungerar väldigt bra. Den relation jag har idag har i princip allt som mina tidigare relationer har saknat. Men så kommuniceras det också mycket mer vilket är en förutsättning helt oavsett om personer har diagnos eller inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Zic » 2011-05-27 9:46:30

Min sambo visar upp en hel radda klara Aspergerdrag, men vi är ofta aspiga på samma sak, men på olika sätt. Då låser det sig rätt rejält kan jag intyga.

Min förra sambo var troligtvis sociopat, det fungerade med andra ord alldeles ypperligt när andra människor var i närheten :lol:
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav treeman » 2011-05-27 16:57:30

Det är nog individuellt. Alla med Asperger är ju unika personer också.

Men om jag hittar nån person som passar med mig igen så får den gärna ha Asperger. Eller åtminstone en massa Aspergerdrag.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Alien » 2011-05-27 19:26:43

En tidigare tråd med samma frågeställning: partnerpreferenser-nt-eller-as-t3683.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav redtroll » 2011-05-27 19:37:24

Nja... Inte riktigt samma. Men OK, jag missade det. Sorry...
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Alien » 2011-05-27 19:54:09

Det här är ju en omröstning, så inget fel att starta den. Tänkte bara att en del svar finns i den gamla tråden också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav biologic » 2011-05-27 20:24:09

Nu har jag ingen diagnos än, men... Jag har haft 5 pojkvänner, tre av dessa uppvisar/uppvisade klara AS/autismdrag, en hade dessutom schizofreni. Den fjärde har grav ADHD, det var INTE lätt kan jag säga... Jag gillar att umgås med folk som har ADHD, för de kan hålla igång en konversation, men mitt ex var som ett skolexempel på "handikappande" ADHD. Totalt hyperaktiv, jag stressade sönder min hjärna!

Den femte, min nuvarande sambo, får jag inget grepp om. Han har många AS-drag men är extremt social och älskar studentfester. Studerar man honom så ser man dock att han pratar extremt... "innantill". Det låter som om han läser ur ett manus eller ur en bok. Diagnos skulle han nog inte få, men nästan.

Jag verkar i alla fall dras till "annorlunda" människor...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Hundralappen » 2011-05-27 20:59:05

På sätt och vis tror jag.. Om båda är det så "fastnar" man i socialutvecklingen. Jag tror det är bättre om man träffar en "normal" människa som står ut med ens diagnos och kan "lära" en. Men enklare. Well, kanske? Det beror nog på.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav kullan » 2011-05-27 21:11:33

Jag tror att om båda är AS så har man större förståelse för varann. Men sen kan man fråga sig om såna här saker är enkla överhuvudtaget. Inte ens NT-personer tycks fixa det så...
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Negus » 2011-05-27 22:11:03

Jag har glasögon, alltså borde jag passa bäst ihop med en tjej som också har glasögon..?

Livet är aldrig så enkelt som man tror.
Negus
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-05-27
Ort: Någonstans i Sverige

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Flinta » 2011-05-27 22:39:40

Jag tänker numera att d kan va bra med lite NT-vägledning samtidigt som den jag drömmer om gärna får ha mer AS-drag än jemene kvinna/man.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav redtroll » 2011-05-27 23:10:21

Negus skrev:Jag har glasögon, alltså borde jag passa bäst ihop med en tjej som också har glasögon..?.

Men din partner skulle ha lättare för att sätta sig in i ditt handikapp, och förstår att det kan vara jobbigt att gå in i en buss när det regnar för att glasögonen immar igen.
Det är inte nödvändigtvis bättre, men det underlättar.
Tror jag...
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Miche » 2011-05-27 23:17:00

biologic skrev:Han har många AS-drag men är extremt social och älskar studentfester.

Nästan som jag då (jag har diagnos), jag är social utav bara f'n och gillar fester (till en viss gräns, det börjar bli jobbigt nu, men det beror nog på att jag är 50+).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Miche » 2011-05-27 23:21:18

Negus skrev:Jag har glasögon, alltså borde jag passa bäst ihop med en tjej som också har glasögon..?

Livet är aldrig så enkelt som man tror.

Livet är bra mycket mer komplicerat, men jag kan tänka mig att det finns fördelar att vara ihop med en som har kunskaper om problemen man själv upplever (och då inte pga de är psykolog eller annan behandlande personal som egentligen inte fattar) samtidigt som nackdelen kan vara att man inte kan hjälpa varandra i specifika besvärliga situationer.

Välkommen hit Negus, såg att du är helt ny på forumet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav tassmaniac » 2011-05-28 13:50:54

Både ja och nej skulle jag vilja påstå. Nu har jag inte den direkta erfarenheten i ordets rätta bemärkelse, men nära nog ändå så jag tar mig friheten att svara.

Jag upplever en helt annan form av förståelse, bättre acceptans och samförstånd. Överlag så känns det mycket enklare och bättre, men i ärlightens namn, när två aspiesar snear ur på varandra, då... Ni vet nog vad jag menar. :wink:
tassmaniac
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-05-05
Ort: i min egen lilla värld

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav chibibotto » 2011-05-28 17:41:23

Jag är för första gången tillsammans med en person som har AS, och jag måste säga det är definitivt en annan ton på förhållandet, mer öppenhet, jag kan vara mig själv utan att behöva förklara quirkyness.
Behöver inte tänka på vad jag säger och hur jag beter mig. Jag vet inte om det beror på AS. Men i alla mina andra förhållande har det varit något som inte känts rätt, som att något har saknats.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Björne » 2011-05-29 14:03:44

Miche skrev: jag är social utav bara f'n och gillar fester (till en viss gräns, det börjar bli jobbigt nu, men det beror nog på att jag är 50+).


Pga spriten?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav geocache » 2011-05-29 14:13:09

Jag röstade Nej eftersom jag anser att det är så mycket annat som avgör hur en "två-relation" ser ut och fungerar än om den ena eller båda har Aspergers syndrom eller inte. Intressen, uppväxtförhållanden, vad och hur man prioriterar i vardagen...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Miche » 2011-05-29 17:24:36

Björne skrev:
Miche skrev:jag är social utav bara f'n och gillar fester (till en viss gräns, det börjar bli jobbigt nu, men det beror nog på att jag är 50+).

Pga spriten?

Nix!

Dricker ytterst sällan (trots att det är gott)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav svartamolnet » 2011-05-29 18:00:05

Jag svarade "vet inte", för mitt enda förhållande har varit med en NT och har hittills varat i 13 år. Det fungerar väl varken bättre eller sämre än för de flesta andra tror jag. Ibland är allt bra och ibland är vi osams. Det hör väl till i alla förhållanden.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Är ett förhållande enklare om båda är aspies

Inläggav Laika » 2011-05-29 21:24:35

Min pojkvän har ingen diagnos men är lite "konstig" ändå. Vi passar bra ihop.

För mig är det viktiga att min partner är öppensinnad, gillar mina egenheter och att vi kan ha roligt tillsammans. Dessa egenskaper kan även människor utan AS ha. Jag dejtade en person som förmodligen hade AS, och det var ett problem eftersom han stoppade mig i min utveckling. Jag lärde mig inte att fungera bland NT:s under den perioden eftersom min pojkvän bara ville sitta hemma och titta på animeserier. Då har jag hellre en pojkvän som pushar mig att vara social men samtidigt kan stötta mig när det känns svårt, eller någon med AS som precis som jag vill utmana sig själv.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Två aspisar i en relation?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-19 22:55:33

Har ni någon erfarenhet av det? Har det varit en fördel eller nackdel? Vad har varit bättre eller sämre?

Uttrycket "lika hundar leka bäst" behöver naturligtvis inte alltid stämma.

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter eller hypoteser.

Själv har jag inget matnyttigt att bidra med förutom att jag anar att en kille jag hade en relation med är en odiagnostiserad aspergare. Fast vi var aldrig ihop på det sättet.

atoms -

Slog ihop två trådar om samma frågeställning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in