Ignore-tråden

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ignore-tråden

Inläggav ufo » 2011-05-29 0:11:58

Tycker vi behöver en tråd där vi meddelar vilka vi lägger på ignore.

Kan ju vara bra att slippa engagera sig att svara de som ändå inte kan läsa.
Själv avser jag att hålla min ignorelista tom.

Liebert:
Detta uppmuntras definitivt inte av forumet och forumister bör noga tänka sig för innan de redogör för sin ignore-lista. Detta är ett klargörande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett



Moderator mnordgren: lade in ett bindestreck i rubriken.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Ignore tråden

Inläggav Zombie » 2011-05-29 0:30:42

Tvivlar inte ett ögonblick på att du menar väl, men... det är väl frågan om man som "ignorant" har moralisk rätt att på ett såhär utsatt ställe tala om vem man ignorerar utan att ha inhämtat den personens tillstånd. Det är inte alla som uppskattar att bli uthängda av folk som på ett eller annat sätt betraktar sig som ens ovänner. Inte minst inte alla som redan har varit med om liknande. Kanske både i skolan och senare.

ufo skrev:Själv avser jag att hålla min ignorelista tom.

Jag med.

Jag kan förstå dem som är tvungna att välja mellan att ignorera några och att knappt kunna vara här. Där det så att säga kan inordnas under perceptuella problem. Men, som sagt, att hänga ut folk i ett uthängningsgalleri blir en helt annan sak.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-29 0:44:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ignore tråden

Inläggav Parvlon » 2011-05-29 0:44:18

Vet inte vad jag tycker om det än men ett alternativ till att man själv lägger in det i den här tråden skulle kunna vara att moderatorna gör det eller att man får ansöka om tillstånd. Så slipper vi ha det skräpet i alla andra trådar, menar jag. Då löses ju problemet automatiskt som Zombie tar upp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ignore tråden

Inläggav ufo » 2011-05-29 1:03:14

ufo skrev:Själv avser jag att hålla min ignorelista tom.
Vilket inte betyder att jag ignorerar Tom, för det gör jag inte.
Detta trots att jag inte kan läsa något av hans inlägg.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Ignore tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-29 8:33:06

Jag kommer inte att använda ignorefunktionen men anser att "ignorerade" är ett bättre ordval än "ovänner".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Ignore tråden

Inläggav nallen » 2011-05-29 9:34:51

ufo skrev:Tycker vi behöver en tråd där vi meddelar vilka vi lägger på ignore.

Varför?
Vilkas pladder man inte orkar se är väl ändå en privatsak?

KrigarSjäl skrev:[Jag] anser att "ignorerade" är ett bättre ordval än "ovänner".

Det håller jag helt med om.
Jag förstod inte ens att "ovänner" var ignore-funktionen (innan den bytte namn). Vad "Vänner"-listan ska användas till har jag fortfarande inte förstått.

ufo skrev:Själv avser jag att hålla min ignorelista tom.

Jag ämnar fylla på min lista allteftersom nya puckon dyker upp, med avsikten att inte bli bannad fullt så ofta.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ignore tråden

Inläggav DIProgan » 2011-05-29 11:17:12

Min ignore lista ska fyllas allt eftersom. Just nu är det 4-5 personer där. Sedan länge är tiden borta då jag vill läsa vad alla skriver på nätet för att inte missa något. Har inget behov av att rada upp dem här och har de behovet så får de stå ut utan.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Ignore tråden

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-29 12:09:24

Tror inte att jag kommer att använda funktionen. Visst kan jag bli extremt irriterad på en del poster emellanåt och funderar på det men har än så länge kommit fram till att fullt SÅ irriterad är jag inte. Bra att den finns för de som vill använda den.

Om någon ignorerar mig är jag tacksam om jag slipper veta det. Blir någon slags "du är så himla trist jag tänker ignorera dig för alltid högstadiestämmning" över det hela enligt min åsikt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Ignore tråden

Inläggav Banzai » 2011-05-29 13:56:42

VeganGeekGirl skrev:Om någon ignorerar mig är jag tacksam om jag slipper veta det. Blir någon slags "du är så himla trist jag tänker ignorera dig för alltid högstadiestämmning" över det hela enligt min åsikt.

+1
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Ignore tråden

Inläggav Hundralappen » 2011-05-29 14:24:03

VeganGeekGirl skrev:Om någon ignorerar mig är jag tacksam om jag slipper veta det. Blir någon slags "du är så himla trist jag tänker ignorera dig för alltid högstadiestämmning" över det hela enligt min åsikt.


Det är EXAKT det jag menar. Ganska löjligt tbh..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Ignore tråden

Inläggav tahlia » 2011-05-29 16:36:37

VeganGeekGirl skrev:Om någon ignorerar mig är jag tacksam om jag slipper veta det. Blir någon slags "du är så himla trist jag tänker ignorera dig för alltid högstadiestämmning" över det hela enligt min åsikt.


Att ignorera någon behöver inte vara så ensidigt. Det finns fler orsaker till att dölja vissa personers inlägg. En orsak kan vara att man blir väldigt provocerad av vissa sorts inlägg och då lätt fastnar i diverse bråk eller annan sandlådeaktivitet, eller helt sonika springer runt med en kraftig irritation som bubblar. I det fallet handlar det minst lika mycket om en själv som om den man väljer att ignorera.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Ignore tråden

Inläggav mnordgren » 2011-05-31 10:54:55

Moderator:

Flyttade tråden från Övriga ämnen.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Ignore tråden

Inläggav Liebert » 2011-05-31 11:22:36

tahlia skrev:Att ignorera någon behöver inte vara så ensidigt. Det finns fler orsaker till att dölja vissa personers inlägg. En orsak kan vara att man blir väldigt provocerad av vissa sorts inlägg och då lätt fastnar i diverse bråk eller annan sandlådeaktivitet, eller helt sonika springer runt med en kraftig irritation som bubblar. I det fallet handlar det minst lika mycket om en själv som om den man väljer att ignorera.

Bra uttryckt. Det finns naturligtvis alla möjliga orsaker till att sätta folk på ignore. I den bästa av världar skulle en sådan här funktion inte behövas men om den bidrar till mindre konflikter på forumet så är det en god sak.

Forumet tänker inte förbjuda medlemmar att tala om sin ignorelista men självfallet bör man tänka över det lämpliga i att göra det. Även om syftet med att ignorera medforumister är helt eller delvis gott sänder det ut negativa signaler som kan leda till kraftiga reaktioner. En smartare taktik bör vara att använda funktionen diskret för att göra sin forumupplevelse bättre.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Ignore tråden

Inläggav Danne » 2011-05-31 12:04:18

Jag använder inga sådan funktioner iaf. Visst finns det vissa man kan tycka är jobbiga att läsa, men då väljer jag hellre att själv passera det inlägget, eller endast skumma det lite snabbt. Att helt missa det via ignore-funktion skulle bara göra det svårare för mig att hålla koll på vad som folk snackar om i tråden, om någon ignorerad skulle yttrat sig där.

Jag tycker det hela verkar trist bara, och hoppas att jag inte själv befinner mig på någons ignore-lista, men det kan man ju aldrig veta heller. Och finns det en "vän"-funktion så undrar jag också hur den fungerar, och vad den skulle göra för nytta. :roll:
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Ignore tråden

Inläggav Miche » 2011-05-31 12:13:31

Danne skrev:Jag tycker det hela verkar trist bara, och hoppas att jag inte själv befinner mig på någons ignore-lista, men det kan man ju aldrig veta heller. Och finns det en "vän"-funktion så undrar jag också hur den fungerar, och vad den skulle göra för nytta. :roll:

Moderator:
Vänfunktionen gör att de PM som kommer från en vän får en lite annorlunda markering i inkorgen, inget annat så vitt jag sett (har ju blivit tvungen att testa det som moderator).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ignore tråden

Inläggav Liebert » 2011-05-31 12:37:35

Miche skrev:Vänfunktionen gör att de PM som kommer från en vän får en lite annorlunda markering i inkorgen, inget annat så vitt jag sett (har ju blivit tvungen att testa det som moderator).

De listas i kontrollpanelen också vilket gör det något enklare att välja vänner som mottagare av pm. Det går att koda om mallarna så att foruminlägg postade från vänner får ett annat utseende. Jag har dock valt att avstå från detta.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Ignore tråden

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-05-31 17:44:46

tahlia skrev:
VeganGeekGirl skrev:Om någon ignorerar mig är jag tacksam om jag slipper veta det. Blir någon slags "du är så himla trist jag tänker ignorera dig för alltid högstadiestämmning" över det hela enligt min åsikt.


Att ignorera någon behöver inte vara så ensidigt. Det finns fler orsaker till att dölja vissa personers inlägg. En orsak kan vara att man blir väldigt provocerad av vissa sorts inlägg och då lätt fastnar i diverse bråk eller annan sandlådeaktivitet, eller helt sonika springer runt med en kraftig irritation som bubblar. I det fallet handlar det minst lika mycket om en själv som om den man väljer att ignorera.


Nejdå det behöver det inte. Det kan precis som du säger vara klokt ibland. Men att posta en lista över vilka man ignorerar tycker jag känns fel.
Det är en sak om någon till exempel vill ignorera mig för att de tycker jag är jobbig. En annan om de tvunget måste berätta det. Bättre sköta det lite diskret. Lägga till folk på listan utan att göra någon stor affär av det hela.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Ignore tråden

Inläggav Zombie » 2011-05-31 18:18:07

Liebert skrev:
tahlia skrev:Att ignorera någon behöver inte vara så ensidigt. Det finns fler orsaker till att dölja vissa personers inlägg. En orsak kan vara att man blir väldigt provocerad av vissa sorts inlägg och då lätt fastnar i diverse bråk eller annan sandlådeaktivitet, eller helt sonika springer runt med en kraftig irritation som bubblar. I det fallet handlar det minst lika mycket om en själv som om den man väljer att ignorera.

Bra uttryckt. Det finns naturligtvis alla möjliga orsaker till att sätta folk på ignore. I den bästa av världar skulle en sådan här funktion inte behövas men om den bidrar till mindre konflikter på forumet så är det en god sak.

Forumet tänker inte förbjuda medlemmar att tala om sin ignorelista men självfallet bör man tänka över det lämpliga i att göra det. Även om syftet med att ignorera medforumister är helt eller delvis gott sänder det ut negativa signaler som kan leda till kraftiga reaktioner. En smartare taktik bör vara att använda funktionen diskret för att göra sin forumupplevelse bättre.

Den som ignorerar någon bör kanske också tänka efter om det är rätt att därefter säga något alls om eller till den personen. Sådant kan man ju se skäl att svara på, och den personens eventuella svar har man själv valt bort att se. Det kanske inte skadar att vara konsekvent.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 15:19:07

Aktuell lista över ignorerade:

Issa Jesus
jonsch
matterik
notwoodstock
TK
treeman
Zombie
Parvlon

Jag orkar inte med flummare, svamlare, spammare och rebusmakare.

mnordgren

Detta är ett brott mot denna forumregel:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Se även detta inlägg: post1234231.html#p1234231

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Moderator Alien: Flyttat från hur-ska-man-starta-o-skriva-i-en-diskussionstrad-t40762.html
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav slackern » 2014-11-24 17:23:24

KrigarSjäl skrev:Aktuell lista över ignorerade:

Issa Jesus
jonsch
matterik
notwoodstock
TK
treeman
Zombie
Parvlon

Jag orkar inte med flummare, svamlare, spammare och rebusmakare.


Oj vilken kort lista du har. Själv utökade jag min lista betydligt nu i höstas på personer jag irriterar mig på som jag uppfattar som gnällspikar och tröga.

Moderator Alien: Flyttat från hur-ska-man-starta-o-skriva-i-en-diskussionstrad-t40762.html
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-24 17:25:28

-Jag är ganska tolerant.

Det är de som ger mig huvudvärk som hamnar på ignore, inte de jag uppfattar som osympatiska.

Moderator Alien: Flyttat från hur-ska-man-starta-o-skriva-i-en-diskussionstrad-t40762.html
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ska man starta o skriva i en diskussionstråd? [Avdelat]

Inläggav slackern » 2014-11-24 17:30:17

KrigarSjäl skrev:-Jag är ganska tolerant.

Det är de som ger mig huvudvärk som hamnar på ignore, inte de jag uppfattar som osympatiska.


För mig handlar det mer om självbevarelsedrift. Har rätt taskig impulskontroll så kan säga dumma saker till folk jag uppfattar som korkade. Så är ett sätt att slippa få varningar.

Moderator Alien: Flyttat från hur-ska-man-starta-o-skriva-i-en-diskussionstrad-t40762.html
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ignore-tråden

Inläggav Parvlon » 2014-11-26 21:44:20

KrigarSjäl skrev:Aktuell lista över ignorerade:

Issa Jesus
jonsch
matterik
notwoodstock
TK
treeman
Zombie
Parvlon

Jag orkar inte med flummare, svamlare, spammare och rebusmakare.

Moget! :-)049
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ignore-tråden

Inläggav Zirre » 2014-11-27 13:09:27

Jag skulle aldrig skriva vilka jag har på ignore. Det vore inte schysst över huvud taget.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in