Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-20 11:14:09

Avknoppat från Tips på hur man blir glad och snäll.

Sorry att det är långt. Får många att tröttna, jag vet. Jobbar på det.

Frågan är:

* Händer det att du blir nervös och till och med rörig i situationer?

* Eller blir du bara nervös men inte rörig?

* Exempel på situationer där detta händer. Och där det inte händer.

* Vad avgör? Människorna omkring dig? Kan det hända när du är ensam?

* Hur ofta?

* Hur tror du omgivningen uppfattar det?

* Kan det vara ett problem t.o.m. stort problem att uppfattas som nervös o/e rörig? (i mitt eget fall: JA problem!)

* Eller är det inget problem? Är det ok att vara nervös o/e rörig idag??


Alla kan svara. Allra helst de med autism, AS eller ADHD diagnoser.

Så här är det för mig:
barracuber skrev:
prick skrev:jag är lite rädd för känslor. jag känner dem så starkt och har mycket svårt att dölja både ilska och glädje. alla förstår säkert att ilska inte är nåt man vill visa för omgivningen, men att inte vilja visa glädje låter kanske konstigt. men saken är den att jag blir så exalterad att jag inte kan stå still och börjar flaxa med händerna och typ pipa. det händer främst när jag står i centrum; om jag får en fin present, en komplimang, erbjudande om jobb. det är inte så kul. en blandning av blygsel och upphetsning.


Känner igen mig delvis i det sista, när man står i centrum av ngn anledning. Jag brukar inte bli direkt flaxig (om du menar med armarna) eller pipig på rösten, Men jag hakar på att du skrev nervös.

Jag blir nervös, uppskruvad, upphetsad och rörig på ett sätt som inte "går ihop" med min normala väldigt lugna personlighet. Och då blir omgivningen osäkra och känner sig olustiga. Big nono.

Jag är själv väldigt medveten om förändringen när den händer och mår dåligt över det lång tid efteråt.

Att bara vara uppskruvad och upphetsad är inte nödvändigtvis någonting dåligt för mig - det kan vara en annan sida av min personlighet.

Det är nervositeten och rörigheten jag inte gillar.

Jag blir ofta nervös även i andra sammanhang. Ofta i samband med uppbrott. Exempelvis när vi skulle avsluta första förberedande mötet i min utredning. Med expediter, taxichaufförer, grannar, bekanta och naturligtsvis arbetsgivare. Det som händer är att jag tappar mitt vanliga ordningssinne - jag glömmer växelpengar, lägger kvitton i fel fickor, glömmer saker, nycklar, blir allmänt rörig. DET är ingen hit idag.

Det finns något ängsligt, tafatt, pinsamt över det hela....

Ihop med familjen och nära släktingar och vänner går det bättre, eller också är de mer toleranta. Fast eftersom min familj är NT stressas jag mycket av dem. Även stressad kan jag ibland behålla mitt lugn, men det har hänt att jag blivit nervös och rörig pga för mycket stress från familjen åxå.

Att vara nervös är nog det sämsta man kan vara idag. Idag ska man vara cool och oberörd. Allt annat är fel. Att Jonas Gardell och Woody Allen ändå kan bli omtyckta och lyckade - och t.o.m. göra det till sin grej att de är nervösa - beror på att de har en massa andra talanger som inte jag har.

Ordet nervös kommer från "neuros", dvs lite besäktat med psykos. Ord man sällan hör talas om numera tycker jag. Men jag tror att åtminstone min egen nervositet är anledningen till att jag alltid haft svårt att skaffa och behålla vänner. Med de få vänner jag har kan jag tack o lov vara mig själv.

Att vara nervös är nog det "un-coolaste" man kan vara i vårt karga, tuffa, uppskruvade samhälle.

Eller också har jag inte fattat hur jag ska dölja min nervositet.


Så känner någon igen sig?

Eller är alla "coola" utom jag? * halvt på skämt *

Jag menar inte cool i meningen som är Johnny Depp är cool eller så. (inte för att det behöver vara någonting dåligt)

Egentligen menar jag oberörd/karg-cool eftersom jag tror det handlar om en mask o fasad man trär på sig. (Vilket även entisar gör i väldigt hög grad som jag skrev om här men det kanske inte hör hit).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav treeman » 2011-05-20 19:33:06

Jag blir nervös i många situationer. Om jag är mycket nervös och också mentalt trött så kan jag bli rörig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav slackern » 2011-05-20 19:36:33

Ja jag har en ängslig personlighet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-20 22:06:20

40 har "läst" tråden (dvs iaf öppnat den) men bara två svar på en dag..

Jag visste att förstainlägget var för långt! Och ändå kortade jag inte ned det?? Hallå?? hjälpsläpp!! :evil: :roll:

Funderar på att korta ned förstainlägget faktiskt (som moderator kan jag ju det..)

Tack för svaren, Treeman och slackern! Är det ett problem för er och isf hur stort?

Kan ängslig personlighet vara ett hinder för jobb?

Tidigare idag när jag höll på att rensa sly och ogräs i de gemensamma rabatterna (solen sken och det var jätteskönt) fick jag en tanke:

Det kanske är entisarna som är de nervösa typerna! Är det alla deras känslor som spelar pingpong? Är det aspergarna som är kontrollerade/samlade/inbundna/karga? Men jag har träffat många karga/buttra entisar (tror jag). Och jag har träffat flera aspergare som varit glada och utåtriktade, åtminstone just då.

Isf är jag själv inte autist, trots mina diagnoser :roll: *suck*

Nån som känner igen sig?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Wine » 2011-05-20 22:06:57

Jag känner igen mig. Ibland tänker jag att jag är lite som Papphammar, jobbigt när det blir rörigt. Man får anstränga sig för HUR man ska göra saker så det inte blir rörigt, alltså koncentrera sig hårt på ett "få ihop" allt men det blir ändå ofta stressigt och rörigt speciellt om det är flera saker som händer, man kanske ska betala varor i en affär, komma ihåg ev. kort, så kanske någon tilltalar en och frågar något och det är fullt med folk runtomkring och så ska man ska komma ihåg att ta med sig det man handlat... :-)003
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-20 22:23:50

Wine skrev:Jag känner igen mig. Ibland tänker jag att jag är lite som Papphammar, jobbigt när det blir rörigt. Man får anstränga sig för HUR man ska göra saker så det inte blir rörigt, alltså koncentrera sig hårt på ett "få ihop" allt men det blir ändå ofta stressigt och rörigt speciellt om det är flera saker som händer, man kanske ska betala varor i en affär, komma ihåg ev. kort, så kanske någon tilltalar en och frågar något och det är fullt med folk runtomkring och så ska man ska komma ihåg att ta med sig det man handlat... :-)003


Är det bara jobbigt för stunden och sedan skakar du av dig? Eller kan du gå omkring efteråt och mala och må dåligt?

Om du sökte ett jobb och var rörig under intervjun, skulle det påverka dina chanser?

Vad jag lite far efter är hur stort problem detta eventuellt kan vara. Kan det vara ytterligare en orsak - en dold sällan diskuterad sådan - till varför vi ofta hamnar i utanförskap?

Läst nånstans nyligen, minns inte var, om 1) normalkonstig och 2) konstigkonstig.

1) Normalkonstig är nog hur entisar är, så det är tydligen ok.

2) konstigkonstig väcker undran/osäkerhet/obehag/olustighet dvs big nono.

Slutligen (min egen komplettering) finns de 3) RIKTIGT konstiga - lågfungerande, lågbegåvade, downare, cp-skadade, psykiskt sjuka, osv.

När jag är nervös och rörig hamnar jag i grupp 2). Annars ligger jag i 1) dvs verkar normal.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-20 22:25:52

Oh ja, jag blir vad du kallar rörig. Igår blev jag det t.ex. när jag just hade lämnat ett gårdsmöte på dagis* och gått vidare till ett aspiemöte men inte kunde ställa om mig. Att jag var orolig att vara jobbig för de andra underlättade inte direkt situationen.

*) Seriöst, finns det någon som tycker att det är trevligt med en tillställning där man samlar 100+ barn på en och samma gårdsplan, tillsammans med deras föräldrar, mormödrar, mostrar och fan och hans moster, och stuvar i allesamman kopiösa mängder raffinerad socker??? Jag menar hur NT man än är - det kan väl inte vara någon som tycker att det är mysigt???
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav treeman » 2011-05-20 22:27:21

barracuber skrev:Är det bara jobbigt för stunden och sedan skakar du av dig? Eller kan du gå omkring efteråt och mala och må dåligt?


Jag kan ibland mala efteråt. Beror på hur slutkörd nervositeten gjorde mig.

Med åren har jag lärt mig att släppa saker som hänt och gå vidare. Blir bättre och bättre
för varje år som går.
Senast redigerad av treeman 2011-05-20 22:29:21, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav slackern » 2011-05-20 22:27:49

Tintomara Ariadne skrev:Oh ja, jag blir vad du kallar rörig. Igår blev jag det t.ex. när jag just hade lämnat ett gårdsmöte på dagis* och gått vidare till ett aspiemöte men inte kunde ställa om mig. Att jag var orolig att vara jobbig för de andra underlättade inte direkt situationen.

*) Seriöst, finns det någon som tycker att det är trevligt med en tillställning där man samlar 100+ barn på en och samma gårdsplan, tillsammans med deras föräldrar, mormödrar, mostrar och fan och hans moster, och stuvar i allesamman kopiösa mängder raffinerad socker??? Jag menar hur NT man än är - det kan väl inte vara någon som tycker att det är mysigt???


Nej det är det vidrigaste som finns jag avskyr det över allt annat på jorden. Det stressar mej och skapar ångest flera veckor innan och efter är jag helt slut som människa.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-20 22:40:25

Att må dåligt efteråt är iofs jobbigt för en själv. Men det s.a.s. "drabbar" ju ingen annan än en själv, man drar sig undan tills man mår bättre.

Jag är mer ute efter episoder på nervositet o/e rörighet i sociala sammanhang. Och vilka eventuella negativa följder det kan medföra

Är det ok att vara nervös o/e rörig? Eller stämplas man direkt som skum/knepig/sjuk i huvudet/yxmördare?

Kan nervositet eller annat mera utåtagerande beteende vara ett tecken på att man försöker "bryta sig ut" ur sitt autistiska "skal"? Är det ens önskvärt?

Är det kompensationsbeteende? Man försöker var mer som NT?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-20 22:50:51

Tintomara Ariadne skrev:*) Seriöst, finns det någon som tycker att det är trevligt med en tillställning där man samlar 100+ barn på en och samma gårdsplan, tillsammans med deras föräldrar, mormödrar, mostrar och fan och hans moster, och stuvar i allesamman kopiösa mängder raffinerad socker??? Jag menar hur NT man än är - det kan väl inte vara någon som tycker att det är mysigt???

-Rena skräcken.
Du har min sympati.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav kullan » 2011-05-20 22:56:13

När jag blir streesad kan jag bli aggresiv.
när jag är trött blir jag lätt fnittrig och flamsig
när någon dra ett skämt så kan jag skratta högt oh ljudligt utan en tanke på att just det är väldigt störande.

Ja det är väl lita hur det är för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-20 23:04:26

kullan skrev:När jag blir streesad kan jag bli aggresiv.
när jag är trött blir jag lätt fnittrig och flamsig
när någon dra ett skämt så kan jag skratta högt oh ljudligt utan en tanke på att just det är väldigt störande.

Ja det är väl lita hur det är för mig.


I stressande situationer där det förväntas att man ska vara social blir jag lätt uppskruvad, exempelvis fikaraster. Då har det hänt att jag haft ett väldigt högt skratt som fått folk att vända på huvudet, just därför att det är så otypiskt mig. Verkar som att folk hajar till så fort något sker som inte stämmer med deras förväntningar.

Verbalt aggressiv kan jag bli vid stress, om någon ställer en snabb fråga och begär ett snabbt svar, till exempel. Det är också väldigt otypiskt för mig att låta aggressiv så det brukar bemötas med chock och oförståelse.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav tahlia » 2011-05-20 23:43:32

Som ung kunde jag bli väldigt nervös och pladdrade som galen i sådana situationer, så om jag går tillbaka lite känner jag igen mig både här och där.

Idag blir jag däremot inte nervös på samma sätt. Kan bli nervös när jag ska träffa någon första gången, men då gäller det bara personer som på ett eller annat sätt är "viktiga". Jag bryr mig helt enkelt inte speciellt mycket längre, folk får ta mig som jag är.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav ca » 2011-05-21 0:35:15

Absolut! Detta med att fumla i kassan känner jag igen. Många matbutiker har självutcheckning vilket är jätteskönt, men på ett par ställen möts man av en anställd som frågar om allt gått bra osv. Därefter ställer hon sig och övervakar en, medan hon låtsas peta i en kassaapparat t.ex. Man känner sig iakttagen. Därtill kommer de som ev. står bakom, och det kan vara mycket folk i butiken. Det är nu jag är stressad, har en kasse i varje hand, ska få upp ICA-kortet, fumlar med plånboken, missar att trycka på skärmen och undrar varför den inte går vidare, kassörskan kommer och börjar fråga om jag behöver hjälp, jag tackar nej och drar betalkortet på fel håll, hon påpekar detta, jag rättar mig men glömmer stoppa i rabattkupong, svär lite, gör klart köpet och får inte tag i kvittot, vet heller inte hur jag ska få ner allt på rätt plats i plånboken igen så stoppar helt enkelt allt i en röra i matkassarna, som naturligtvis ligger ner på golvet med utfallna varor.... jag grabbar tag i dem, knycklar ner allt i kassarna och försöker se lugn ut när jag går genom larmbågen där jag hoppas att inte larmet går pga eget hjärnsläpp eller att någon prackat vara i fickan på mig. Andas ut.

Det är inte alltid jag är så oorganiserad men när det är mycket folk runt mig sugs både energi och ca 40 i IQ ur mig och jag är helt tom i skallen när jag kommer till kassan.

Detsamma i andra situationer. Är normalt sett väldigt samlad men tappar huvudet vid minsta stress/distraktion.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-21 1:50:41

Jag blir sådan om någon kommer hem till mig och jag är den som förväntas ansvara för att den andre har trevligt (så känns det i alla fall). Det är jag som skall komma ihåg att bjuda på rätt saker och plocka fram det som behövs - och samtidigt prata socialt. Jag har urusel simultankapacitet, vilket inte gör det hela lättare.

En annan situation är om någon student knackar på mitt kontor för att fråga något och de "ertappar" mig oförberedd med pappershögar överallt runt omkring mig och noll koll på det de frågar om innan jag har hunnit samla tankarna så att jag kan plocka fram rätt hög i röran. Eller om jag är bjuden hem till någon och råkar komma dit först av alla och tillställningen liksom inte har börjat än, och det inte finns någon annan som kan hålla i samspelet. Vad gör man liksom? "Jaha... det här ska ju bli trevligt. Ja, det verkar ju gott, det du håller på och lagar till. Don't mind me!"

Eller när jag föreläser (vilket tack och lov är extremt sällsynt nu för tiden) - då är jag sådan innan det är dags att stänga dörren och börja prata. Värst är det om det verkar som att det inte kommer någon fler, så att det bara känns krystat att vänta.

Min personliga teori är att det handlar om situationer när Vad Goffman kallar inramningen (framing) är diffus, eller när ramskiftet blir för abrupt.

Ramarna för en situation talar om hur det är relevant att agera och inte, och vilket beteende som är rimligt och inte. De talar om vad som är rimligt/relevant att säga och inte. Vidare pekar de på vilka tolkningar av andras utsagor och beteenden som är rimliga och vilka som inte är det. Ramar är någonting som vi skapar och upprätthåller tillsammans i samspelet - det är ett slags gemensam definition av situationen. Vissa ramar är tydligare än andra (de flesta av oss har ju en ganska god bild av hur man beter sig när man går till sin läkare eller till frisören). Men även inom en sådan ram sker subtila skiftningar, när en fas övergår i en annan. Här har ofta det icke-verbala en central roll, och det har vi ju som bekant inte så lätt för alla gånger. Jag kan hålla långa föreläsningar om hur detta fungerar in i minsta detalj enligt Goffman och andra som teoretiserar om mänskligt samspel (det ingår i mitt arbete), men jag grejar det inte i praktiken.

Det värsta jag vet är när det kommer an på mig att vara den som liksom ansvarar mest för att etablera den där sabla ramen - t.ex. när det är jag som är "värdinnan" eller av annan anledning måste ge klartecken till de andra hela tiden. Men nästan lika jobbigt är det när jag inte har klart för mig hur ramarna för situationen ser ut egentligen. Att plötsligt bli avbruten i en sak för att snabbt skifta fokus till en annan innebär ett väldigt abrupt rambyte. Då tar det ett tag att hinna processa all information och komma fram till vad det är som gäller. Om ingen tar på sig ansvaret att "sätta igång" med någonting klart definierat blir jag också väldigt osäker. Samma sak torde kunna gälla i situationer då man helt enkelt inte förmår klura ut vilka förutsättningar det är som gäller - social osäkerhet.

Då har vi inga riktlinjer för hur vi skall bete oss - vi befinner oss i ett slags social gungfly. Då tänker jag att det är väldigt naturligt att ägna sig åt vad väldigt många andra djurarter gör i sådana situationer: överslagshandlingar. Katter tvättar sig, hur rena de än är, när de blir förvirrade. Jag drar händerna genom håret alldeles för ofta, ser mig omkring, gäspar (då kan man i alla fall prata en stund om att man är trött, så då är problemet löst i några sekunder - och eftersom den andre ofta också börjar gäspa så kommer den också att prata om det i några sekunder), fipplar med saker, kliar mig, trummar med fingrarna, o.s.v.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Zombie » 2011-05-21 2:19:57

Situationsram, förväntansram osv. är ett bra analysverktyg tycker jag med.

Förutom rigiditet, omställningssvårigheter, dåliga kunskaper och/eller fingertoppsfärdigheter i vad man förväntas kunna, dålig överblick, kanske överkänslighet och överassociativitet, spelar väl också låg stresstolerans med här — kanske stressallergi med tiden, om man inte ser upp.

Men det är väl ett rätt väl omvittnat ämne på forumet, även om jag inte minns några trådar bara om det på rak arm?

barracuber skrev:Ordet nervös kommer från "neuros", dvs lite besäktat med psykos.

Tyvärr inte. Orden är en nylatinsk respektive grekisk avledning från vad som lär vara samma indoeuropeiska stam som vi har i sena och det latinska lånordet nerv (nervus, som egentligen betyder "sena").
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-21 2:52:55

Zombie skrev:Förutom rigiditet, omställningssvårigheter, dåliga kunskaper och/eller fingertoppsfärdigheter i vad man förväntas kunna, dålig överblick, kanske överkänslighet och överassociativitet, spelar väl också låg stresstolerans med här — kanske stressallergi med tiden, om man inte ser upp.


Skriver under på detta!

Zombie skrev:Tyvärr inte. Orden är en nylatinsk respektive grekisk avledning från vad som lär vara samma indoeuropeiska stam som vi har i sena och det latinska lånordet nerv (nervus, som egentligen betyder "sena").


Jag tänkte väl det, att det där kan inte stämma. Ändelsen -ös brukar ju läggas till stammen av det latinska substantivet för att skapa ett adjektiv när vi tar in det i svenskan - väl? Alltså nerv- + -ös, typ full av nerv... eller nå't.

Jfr promiskuös, luminös, voluminös, etc.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Zombie » 2011-05-21 3:00:42

Tintomara Ariadne skrev:Ändelsen -ös brukar ju läggas till stammen av det latinska substantivet för att skapa ett adjektiv när vi tar in det i svenskan - väl? Alltså nerv- + -ös, typ full av nerv... eller nå't.

Full av nerver, eller senor. Men stryk de där "väl?" och "eller nå't" du. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-21 8:28:08

jag skrev:Kan nervositet eller annat mera utåtagerande beteende vara ett tecken på att man försöker "bryta sig ut" ur sitt autistiska "skal"? Är det ens önskvärt?


Vill korrigera. Nervositet är väl snarare ett oro/ångestliknande sätt att försöka vara utåtriktad?

jag skrev:Är det ett kompensationsbeteende? Man försöker var mer som NT?


Eller hoppas kunna dölja sitt funktionshinder? Men det blir snarare tvärtom.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav segdeg » 2011-05-21 14:07:35

barracuber skrev:
jag skrev:Kan nervositet eller annat mera utåtagerande beteende vara ett tecken på att man försöker "bryta sig ut" ur sitt autistiska "skal"? Är det ens önskvärt?


Vill korrigera. Nervositet är väl snarare ett oro/ångestliknande sätt att försöka vara utåtriktad?

jag skrev:Är det ett kompensationsbeteende? Man försöker var mer som NT?




Eller hoppas kunna dölja sitt funktionshinder? Men det blir snarare tvärtom.


Tänkvärda iakttagelser, tror att det ligger mer, mycket mer, i våra tillstånd och beteenden, och här är jag vilsen då jag lovade mig själv att endast Läsa och att inte skriva i den här tråden då jag inte är Diagnosticerad med annat än magsår m m

Mvh rördeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav kitsove » 2011-05-21 21:02:24

*nervositet

att passa tider är viktigt, ett exempel från mig är ett läkarbesök som blev försenat 30min efter vad som sagts, några minuter efter avtalad tid började jag bli nervös och blev värre ju längre tid som gick.
så nervös blir jag när jag måste vänta på någon utan att veta när denne dyker upp, ungefär som när som helst kan ett flygplan krascha ner på mig, lika nervig som att tänka på nåt sånt blir jag.
jag blir inte nervig på en arbetsplats om det sagts att jag ska träffa någon där en viss tid och denne inte dyker upp i tid därför att där kan jag välja att fortsätta arbeta tills denne kommer och avbryter mig istället för att fokusera på att vänta.

i vänterummet hos vården kan jag inte få mig att läsa tidningar som alla andra, kanske de skulle bli lika nerviga om de satt och hyperfokuserade på att "vänta" också?


tider att passa, deadlines... hellre hoppar jag i ån än stressa för att hålla sånt.
jag har provat att hålla hårt i det och det kan det räcka att ens nämna en deadline så dödskraschar jag direkt.
nu har jag dock lärt mig ignorera deadlines och inte ge tidspassning för mycket värde så jag klarar mig mycket bättre i den fronten, jag kommer ej i tid men jag får inte psykbryt och inte kommer alls.



*rörig?
i alla sociala sammanhang blir jag rörig, jag kan snacka men det blir mycket flum och skojsnack.


jag uppfattar inget problem, än mindre uppfattar jag om någon annan uppfattar det så så det funkar för mig...
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav barracuber » 2011-05-21 21:46:00

Tack för alla generösa, intressanta o kloka inlägg.

Trådämnet är tungt o utlämnande.

Funderar på att skapa en tillhörande omröstning. Nyfiken på hur pass vanligt det kan vara hos "oss".
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Att bli nervös o/e rörig - hur vanligt är det?

Inläggav Wine » 2011-05-23 11:21:27

barracuber skrev:
Wine skrev:Jag känner igen mig. Ibland tänker jag att jag är lite som Papphammar, jobbigt när det blir rörigt. Man får anstränga sig för HUR man ska göra saker så det inte blir rörigt, alltså koncentrera sig hårt på ett "få ihop" allt men det blir ändå ofta stressigt och rörigt speciellt om det är flera saker som händer, man kanske ska betala varor i en affär, komma ihåg ev. kort, så kanske någon tilltalar en och frågar något och det är fullt med folk runtomkring och så ska man ska komma ihåg att ta med sig det man handlat... :-)003


Är det bara jobbigt för stunden och sedan skakar du av dig? Eller kan du gå omkring efteråt och mala och må dåligt?

Om du sökte ett jobb och var rörig under intervjun, skulle det påverka dina chanser?

Vad jag lite far efter är hur stort problem detta eventuellt kan vara. Kan det vara ytterligare en orsak - en dold sällan diskuterad sådan - till varför vi ofta hamnar i utanförskap?

Läst nånstans nyligen, minns inte var, om 1) normalkonstig och 2) konstigkonstig.

1) Normalkonstig är nog hur entisar är, så det är tydligen ok.

2) konstigkonstig väcker undran/osäkerhet/obehag/olustighet dvs big nono.

Slutligen (min egen komplettering) finns de 3) RIKTIGT konstiga - lågfungerande, lågbegåvade, downare, cp-skadade, psykiskt sjuka, osv.

När jag är nervös och rörig hamnar jag i grupp 2). Annars ligger jag i 1) dvs verkar normal.


Det är inte bara jobbigt för stunden, det kan mala efteråt. Jag kan ha svårt att sova på grund av att jag måste analysera och det suger en massa energi samt att det blir svårt att gå vidare med det som är viktigt i "nuet", alltså man kommer inte vidare med nya göromål och kan fokusera och koncentrera sig på dem på grund av att man har svårt att släppa och måste analysera och ta fram och gå igenom vad och hur man gjorde tidigare i den situation som blev rörig. Eftersom detta sker ganska ofta så blir det lite som en ond cirkel och allt tar längre tid än vad det hade behövt göra och det blir som sagt svårare att koncentrera sig och gå vidare med nya göromål

Jag vet inte hur det skulle kunna påverka mina chans att få en anställning om jag betedde mig rörigt på en ansökningsintervju, det är ju intervjuarens/arbetsgivarens sak att bedöma, men troligtvis skulle det påverka min chans på ett negativt sätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in