Förstår mig inte på landskamper

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Laika » 2011-05-15 21:56:42

Jag har svårt att förstå människor som fanatiskt hejar på sitt eget land i diverse landskamper. Varför ska jag bli glad om det går bra för Eric Saade i Eurovisionfinalen? Jag känner inte Eric Saade. Varför ska jag känna stolthet om Sverige vinner VM i ishockey? Jag är ju inte inblandad i vinsten. Jag är inte ens intresserad av ishockey. Jag tänker att det här kan vara ett aspiedrag. Jag tolkar patriotism vid landskamper som ett ologiskt socialt beteende av samma typ som NT-beteenden i allmänhet. Gillar du landskamper?


Moderator mnordgren: Ändrade rubriken enligt TS önskemål.
Senast redigerad av Laika 2011-05-15 21:59:41, redigerad totalt 1 gång.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Landskamper

Inläggav ca » 2011-05-15 22:44:45

Exakt. Det finns dock en faktor till, även NTs kan vara ointresserade av sporten/grenen och då är det fullt normalt att tycka så. Men just detta generella är väl en form av patriotism, något jag också har svårt för. Det är nog tänkt att man ska identifiera sig med spelarna/deltagarna och känna ett släktskap som inte finns. Jag känner ju sällan eller aldrig det med någon utom familjen, så antar att det är där problemet ligger. Det kunde lika gärna vara robotar som spelade fotboll.. hellre det faktiskt.

Har aldrig haft riktiga "idoler" heller, inte sett upp till någon enskild individ som förebild.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Landskamper

Inläggav treeman » 2011-05-16 11:49:01

Jag hejar på lag. Har kamp i blodet sen födseln.

"Eye of the tiger"
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Landskamper

Inläggav kullan » 2011-05-16 11:51:37

Jag skiter fullständigt i vem som vinner fotbollsVM.Har annat att bry mitt huvud med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Landskamper

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-16 11:54:01

-Vem är Eric Saade?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Landskamper

Inläggav Miche » 2011-05-16 11:56:28

Jag som trodde att den här tråden handlade om sport och drog mig för att läsa den (ska vi byta namn till Förstår mig inte på landskamper?)

Visst kan det vara kul om Sverige vinner, men innerst inne bryr jag mig oftast inte ett dyft, många gånger kan det vara roligare med en vinst för ett helt oväntat land som ingen tippade och kom från ingenstans.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Landskamper

Inläggav gemini » 2011-05-16 21:13:50

Laika skrev:Jag har svårt att förstå människor som fanatiskt hejar på sitt eget land i diverse landskamper. Varför ska jag bli glad om det går bra för Eric Saade i Eurovisionfinalen? Jag känner inte Eric Saade. Varför ska jag känna stolthet om Sverige vinner VM i ishockey? Jag är ju inte inblandad i vinsten. Jag är inte ens intresserad av ishockey.


+1

Jag antar dock att det har med gemenskap att göra. Vi i Sverige gör ju inte så mycket vid till exempel fotbolls VM. Under VM 2002 så var jag i Frankrike och där hade dom TV apparater överallt med fotboll på och det verkade som om alla satt och kollade och diskuterade matcherna.
I Nederländerna så fylls varenda gata med utsmyckning i form av oranga flaggor och liknande.
Sen så samlas folk på torg där det sätts upp enorma bildskärmar osv.

Jag fattar dock inte heller själva grejen. Jag har svårt att fatta varför man överhuvudtaget tycker det är roligt att se andra människor utöva idrotter. Antingen så är man väl intresserad av att utöva den själv eller så skiter man i vilket?
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Landskamper

Inläggav Laika » 2011-05-16 23:41:06

Miche skrev:Jag som trodde att den här tråden handlade om sport och drog mig för att läsa den (ska vi byta namn till Förstår mig inte på landskamper?)

Det tycker jag låter som en bra idé.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Jagers » 2011-05-17 1:16:40

Laika skrev:Jag har svårt att förstå människor som fanatiskt hejar på sitt eget land i diverse landskamper. Varför ska jag bli glad om det går bra för Eric Saade i Eurovisionfinalen? Jag känner inte Eric Saade. Varför ska jag känna stolthet om Sverige vinner VM i ishockey? Jag är ju inte inblandad i vinsten.


Detta är nånting som dem "normala" har hittat på, att man måste heja på Sverige när dem spelar ishockey-VM oavsett om man gillar hockey eller inte, osv.

Min mamma och pappa höll på att svimma när jag sa att jag inte skulle se VM-finalen i hockey.
"VA?! SKA DU INTE SE HOCKEYN?!?!?! :o"
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-17 1:36:08

Laika skrev:Jag har svårt att förstå människor som fanatiskt hejar på sitt eget land i diverse landskamper. Varför ska jag bli glad om det går bra för Eric Saade i Eurovisionfinalen? Jag känner inte Eric Saade. Varför ska jag känna stolthet om Sverige vinner VM i ishockey? Jag är ju inte inblandad i vinsten. Jag är inte ens intresserad av ishockey. Jag tänker att det här kan vara ett aspiedrag. Jag tolkar patriotism vid landskamper som ett ologiskt socialt beteende av samma typ som NT-beteenden i allmänhet. Gillar du landskamper?


Om det beror på min asperger eller inte vet jag inte, men jag har många gånger ställt mig exakt samma frågor.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav geocache » 2011-05-18 12:28:59

Jag tänker på samma sätt som Laika. Visserligen brukar jag titta på när Sverige och Ryssland möter varandra i ishockey, men jag är ändå helt ointresserad av vilket av de båda lagen som vinner och vilka som förlorar. Jag är till och med helt ointresserad av när det blir oavgjort.

Senaste gången jag följde någon sportsändning regelbundet var när Ingemar Stenmark åkte slalom...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-01 18:17:46

Tror att människor strävar efter något att känna stolthet över, oftast blir det väl då den egna nationen.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Torsdag » 2011-06-03 0:19:22

vet fler som tänkt så framförallt kvinnor. landskamper tycker jag är mer logiskt en seriespel. Där det mesta är en öppen marknad och spelare byter lag och har sig utan någon direkt koppling till någonting.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Alien » 2011-06-06 17:13:43

När det gäller landskamper så kommer den obehagliga sidan av "vi och dom" fram i chauvinism och rasism-liknande. Som här i landskampen mellan Finland och Sverige:
Hockeyfesten i måndags var inte enbart en glädjefest efter en välförtjänt VM-seger. Den blev också ett beklämmande uttryck för främlingsfientlighet, rasism och ett skadeglatt jubel över arvfienden Sveriges förnedring.
I Haparanda brändes den svenska blågula flaggan offentligt i under ett stort tumult med misshandel och en påkörning, på Salutorget fick en stand up-komiker för sig att lova stryk åt "hurrin" (hurreja vedetään turpaan).
Ilta-Sanomat riktade en uppmaning till det svenska laget att ta med sig napparna i det fall de önskar delta i Finlands festligheter och enligt Aktuellt (17.5 kl 8) fick en rumänsk flaskplockare höra att han inte hör hemma på finländarnas fest. Allt detta varvades med en massa andra incidenter och glåpord riktade mot finlandssvenskar som ohämmat kopplades samman med förlorarna i finalmatchen.
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=155044

Triumfen över Sverige spillde alltså över i hat mot finlandssvenskarna, som ju förstås också gladde sig åt Finlands seger. Men de skulle hållas på plats, de fick inte vara med i segerfirandet annat än som spottkoppar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förstår mig inte på landskamper

Inläggav redtroll » 2011-06-06 20:36:39

Tintomara Ariadne skrev:
Laika skrev:Jag har svårt att förstå människor som fanatiskt hejar på sitt eget land i diverse landskamper. Varför ska jag bli glad om det går bra för Eric Saade i Eurovisionfinalen? Jag känner inte Eric Saade. Varför ska jag känna stolthet om Sverige vinner VM i ishockey? Jag är ju inte inblandad i vinsten. Jag är inte ens intresserad av ishockey. Jag tänker att det här kan vara ett aspiedrag. Jag tolkar patriotism vid landskamper som ett ologiskt socialt beteende av samma typ som NT-beteenden i allmänhet. Gillar du landskamper?


Om det beror på min asperger eller inte vet jag inte, men jag har många gånger ställt mig exakt samma frågor.


+1
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Laika » 2011-06-06 23:30:39

Alien skrev:När det gäller landskamper så kommer den obehagliga sidan av "vi och dom" fram i chauvinism och rasism-liknande. Som här i landskampen mellan Finland och Sverige: [...] Triumfen över Sverige spillde alltså över i hat mot finlandssvenskarna, som ju förstås också gladde sig åt Finlands seger. Men de skulle hållas på plats, de fick inte vara med i segerfirandet annat än som spottkoppar.

Det här är verkligen intressant. Jag har länge anat att landskamper tar fram något djuriskt och dåligt ur människor.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 2:10:31

Jag har överhuvudtaget alltid känt mig illa till mods när människor hyllar den egna gruppen (som om var och en bara tillhörde en grupp, dessutom). Det sker så ofta på bekostnad av andra.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Zombie » 2011-06-07 2:28:23

Ja, gruppmentaliteter som den finskspråkigt finska, som öppet odlar sin chauvinism i stället för att åtminstone försöka göra upp med den, tillåter jag mig faktiskt ha ett extra ont öga till. Bara som ett exempel. Men även om det är olika mycket skit på olika håll så är det ju också en fråga om hur mycket och vad slags skit just ens egen grupp har, och om den ligger i garderoben eller på salsgolvet. Och vilken historia som har fått en att lägga kabeln. I övrigt håller jag med de fyra senaste i tråden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav earlydayminer » 2011-06-07 8:53:29

Det är väl en kul grej istället för krig.

Tycker gott om ishockey på hög nivå. Fotboll är absolut inte roligt att se på. Andra sporter är inte heller särskilt roligt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Miche » 2011-06-07 10:38:17

earlydayminer skrev:Det är väl en kul grej istället för krig.

Förstår inte vad det är för kul med att förstöra för andra och misshandla folk...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 11:55:25

Hm... Earlydayminer kanske syftade på landskamper i största allmänhet, när de sker i "positiv anda", inte på det som stått i de närmaste inläggen före...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav MsTibbs » 2011-06-07 12:25:39

Mitt inlägg har försvunnit! *morr morr*

Kortfattat:

* Hur kul är det att titta på match utan att heja på endera?
* Melodigranprix och liknande suger.
* Gillar inte att köpa in spelare från andra länder/landsdelar, då blir det ekonomin som styr vem som vinner SM.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Miche » 2011-06-07 12:57:50

MsTibbs skrev:* Hur kul är det att titta på match utan att heja på endera?

Hur kul är det att titta på match???
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förstår mig inte på landskamper

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-07 13:02:05

Miche skrev:Hur kul är det att titta på match???


He he, 1+
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in