Acceptera sin dygnsrytm

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Debbido » 2011-05-16 0:39:10

Miche skrev:
Debbido skrev:Den som får ut mig ibland är bara jag. I morgon ska jag ut. Orsak: En vänskapsgrupp jag gick med i. Jag ska hålla ett litet föredrag om Tinnitus. Jag VILL det! Jag har vissa kunskaper som kan rädda liv. Inte för att jag tror någon i gruppen är drabbad av megatinnitus, men de kanske känner någon som är det.

Intressant, själv har jag en väldigt kraftig tinnitus och tar gärna del av dina kunskaper på området.


Tja, förutom de behandlingsmetoder sjukvården bjuder på och de dyra, alternativa metoderna som kostar en förmögenhet och ev. inte fungerar så är min käpphäst: XANOR! Den räddade mitt liv! Jag hade inte uthärdat annars. Alla ljud förstorades upp 10000 ggr. Jag fick stänga av allting.

80 % blir hjälpta av Xanor. 20 % blir det inte. Eftersom det är svårt att få Xanor utskrivet så brukar jag visa upp kopia ur en bok angående vetenskapliga undersökningar på Xanor. Kommer inte ihåg riktigt nu, tror det var den av Schenkmanis om Tinnitus och Behandlingsmetoder. Ska leta efter den, på bibblan. Hoppas du tillhör de där 80 procenten!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Noli » 2011-05-16 20:10:30

Jag har läst Sigvard Linghs och några andras intressanta inlägg om olika dygnsrytm.

Jag tänker så här att man sover länge på morgonen eller hel förmiddag så är det för att man tycker att det är skönt att få sova ut och få komma in i härliga drömäventyr på nätterna och mornarna och även förmiddagarna oavsett om man har lite eller mycket att göra om dagarna.

Jag har inte tänkt den där tanken -vad har jag för anledning att gå upp på morgonen, utan jag tänker så här för min del att det är skönt att få sova länge om morgnarna och att jag är kvällsmänniska och ibland kan jag bli nattmänniska också.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Tikki » 2011-05-17 6:00:04

Det finns stor kunskapsbrist inom sjukvård mm om sömn.
Delayed Sleep-Phase Disorder är ett exempel på en diagnos som borde va välkänd inom vården.
Disorders of The Sleep-Wake Schedule är när ens dygn är inte är inställt på 24h vilket gör att man sover på olika tider periodvis. Att då få kommentarer om att det är bra med fasta tider kan ju kännas kränkande.
Båda diagnoserna är erkända av WHO.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Neko-chan » 2011-06-09 22:36:48

Jag kämpar till ingen nytta :?
har gett upp lite dock, försöker va ur sängen innan 2 på dagen iallafall vilken tid jag ön somnat
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav beppe » 2011-06-19 22:08:02

Verkar finnas samband mellan problem med dygnsrytmen och asperger...
beppe
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-12-18

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav citalol » 2011-06-24 0:14:20

Hört talas om melatonin och asperger men när jag frågat de som sköter medicinering så kommer det inte på tal eftersom "det används endast i forskningssyfte" och "det finns en men den används oftast för äldre", hur lockande är den sistnämnda egentligen..?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Felle » 2011-06-24 0:44:21

Har en dygnsrytem som förskjuts framåt en timme lr flera varje dag, ganska svårt att anpassa sig till tidiga morgontider om man vill vara pigg. Fattar nu inte som vuxen hur jag luckades som unge komma i tid alla gånger...
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav citalol » 2011-06-24 2:23:49

Felle skrev:Har en dygnsrytem som förskjuts framåt en timme lr flera varje dag, ganska svårt att anpassa sig till tidiga morgontider om man vill vara pigg. Fattar nu inte som vuxen hur jag luckades som unge komma i tid alla gånger...
vad säger din samtalskontakt om det då?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Flia » 2011-06-24 12:50:53

citalol skrev:Hört talas om melatonin och asperger men när jag frågat de som sköter medicinering så kommer det inte på tal eftersom "det används endast i forskningssyfte" och "det finns en men den används oftast för äldre", hur lockande är den sistnämnda egentligen..?


Där har vi en som inte hänger med i utvecklingen.
Det togs fram för forskningen och sen började det användas på äldre.
Numera ges det till och med till barn som har problem med melatoninet (som ju är ett hormon).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav citalol » 2011-06-24 12:59:35

Flia skrev:
citalol skrev:Hört talas om melatonin och asperger men när jag frågat de som sköter medicinering så kommer det inte på tal eftersom "det används endast i forskningssyfte" och "det finns en men den används oftast för äldre", hur lockande är den sistnämnda egentligen..?


Där har vi en som inte hänger med i utvecklingen.
Det togs fram för forskningen och sen började det användas på äldre.
Numera ges det till och med till barn som har problem med melatoninet (som ju är ett hormon).

Hur framställer jag det till henne då?
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Flia » 2011-06-24 13:13:59

citalol skrev:
Flia skrev:
citalol skrev:Hört talas om melatonin och asperger men när jag frågat de som sköter medicinering så kommer det inte på tal eftersom "det används endast i forskningssyfte" och "det finns en men den används oftast för äldre", hur lockande är den sistnämnda egentligen..?


Där har vi en som inte hänger med i utvecklingen.
Det togs fram för forskningen och sen började det användas på äldre.
Numera ges det till och med till barn som har problem med melatoninet (som ju är ett hormon).

Hur framställer jag det till henne då?


Det står fortfarande 55 år och uppåt på de länkar jag hittar när jag googlar. Här är en artikel :http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/barn-och-familj/article567235/Melatonin-far-Ella-att-sova.html

Här är en debattartikel i läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10188

Jag har fått melatonin för mina sömnstörningar (när jag var 53).

I USA är melatonin ett kosttillskott
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 2:44:44

Är nu vaken och på AF andra natten i rad. Bör nog sova nu, men en orsak är att jag inte tagit kvällsmedicinen än. Hmmm....

Åtminstone var det roligt. Fast jag bestämt mig att inte skriva så mycket.

Jag har hört att man kan ha ointresse för sömn, men jag har nog en enda soppa.

Jag är mest intresserad av om jag kan köra på AF i längden, så länge min schizofreni krånglar. :shock: :(

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav svempus » 2014-02-20 21:49:33

När jag har haft jobb eller nått vettigt att göra på dagarna så har jag en "normal" dygnsrytm upp vid 06 på morgonen och somnar vid 22. Fast jag får ju problemet att jag inte kan hur jag än vill sova ut på lör/söndags morgnarna känns som att hela dagen försvinner då. Men som det är nu när jag bara går hemma kan jag sitta uppe vid datorn till både 3 och 4 morgonen och ändå vakna tvärt strax innan 11. Då går larmet på telefonen igång men jag vaknar nästan alltid 3-5min innan det startar. Har inte några problem att kliva upp tidigare om jag ska på nått möte eller liknade.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Re: Sv: Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Zirre » 2014-02-20 23:41:58

svempus skrev:När jag har haft jobb eller nått vettigt att göra på dagarna så har jag en "normal" dygnsrytm upp vid 06 på morgonen och somnar vid 22. Fast jag får ju problemet att jag inte kan hur jag än vill sova ut på lör/söndags morgnarna känns som att hela dagen försvinner då. Men som det är nu när jag bara går hemma kan jag sitta uppe vid datorn till både 3 och 4 morgonen och ändå vakna tvärt strax innan 11. Då går larmet på telefonen igång men jag vaknar nästan alltid 3-5min innan det startar. Har inte några problem att kliva upp tidigare om jag ska på nått möte eller liknade.

Det du beskriver är 7-8 timmars sömn vilket är rätt bra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav petrus » 2014-02-21 0:30:10

Intense World: New research from Case Western Reserve University and University of Toronto neuroscientists finds that the brains of autistic children generate more information at rest – a 42% increase on average


http://www.biospace.com/News/autistic-k ... ore/322525


Det kanske inte är så konstigt att vi har svårt att somna.


Jag har haft jätteproblem med det där, på den senaste arbetsplatsen jag var på så var jag vaken söndag eftermiddag-tisdag eftermiddag och då klappa jag ihop och fick gå hem tidigare var och varannan vecka.



Nu har jag sluppit tider några år och lärt mig lyssna på kroppen och är helt enkelt uppe tills jag är tillräckligt trött och avslappnad i kroppen och huvudet och då somnar jag ganska snabbt och sover bra.

Det brukar bli ungefär 16 timmar vaken och 10 timmar sömn, men då och då hoppar jag över en natt för att hålla dygnsrytmen någotsånär.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 0:37:29

Efter två sena sittningar, så borde ikväll/inatt bli tidigare avslutad. :-)146

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2014-02-21 5:38:15

Flia skrev:Här är en debattartikel i läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10188


Ibland kan man ju undra på vems sida som socialstyrelsen står.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav petrus » 2014-02-21 9:56:35

Det är helt vansinnigt, sådana systemfel jag blir uppriktigt förbanna sårad och kränkt av.


Jag hoppas dom själv får genomsnittliga samma lindande som alla ungdomar som blir tablettmissbrukare i onödan tack vara att dom inte testade ett ofarligt alternativ som kanske hade funkat innan dom skrev ut narkotikapreparat med allvarliga biverkningar och 100% skadlig långtidseffekt.
petrus
 
Inlägg: 312
Anslöt: 2012-08-24

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav Debbido » 2014-02-25 23:34:31

citalol skrev:Hört talas om melatonin och asperger men när jag frågat de som sköter medicinering så kommer det inte på tal eftersom "det används endast i forskningssyfte" och "det finns en men den används oftast för äldre", hur lockande är den sistnämnda egentligen..?


Så vitt jag vet är Melatonin borttaget ur svensk sjukvård. Det finns ett Depottablett som ska vara Melatonin, den tycks bara ge biverkningar, av de inlägg jag läst.

Själv köpte jag Melatonin olagligt, på nätet. Tabletten gjorde att immunförsvaret åkte i höjden enormt och jag kunde använda den till att ta bort alla ev. infektioner, men effekten på sömnen var svag. Man kan inte ta den mer än tillfälligt om man har autoimmuna sjukdomar p g a att immunförsvaret blir så starkt. Undrar om det kan bota cancer? Skulle inte förvåna mig.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav plåtmonster » 2014-02-26 1:20:05

Debbido skrev:p g a att immunförsvaret blir så starkt. Undrar om det kan bota cancer?

Om du stöter på någon som har slutgiltig cancer kan du ju föreslå det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav kiddie » 2014-02-27 7:25:01

Om ens hjärnas aktivitet ökar i vila (upplever min gör det) så kanske det inte är så konstigt att mindfulness inte funkar för vissa..
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav notwoodstock » 2015-07-14 0:58:18

Jag gör nu ett nytt försök att få sova bättre.

Sov ca 3 tim. på kvällen, går snart till sängs igen.

Vill helst sova ca 6 tim per natt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav geocache » 2015-07-14 1:14:18

Hallå Karl!

Varje månad, fyra dygn innan det blir fullmåne, tvingar månen mig att sitta upp hela natten alla de dygnen, tills jag är fullständigt "utvakad", vid fyratiden på morgonen.

Utöver det har jag flera andra orsaker till rubbad dygnsrytm. Jag har inte de "mentala filter" jag tänker mig att andra har, så min hjärna blir väldigt uttröttad av alla ljud-och hörselintryck jag är med om varje dag ("utbrändhet" jag drabbats av flera gånger gör dessutom det hela ännu värre) och varje eftermiddag behöver jag lägga mig att sova minst en timme för att hjärnan ska få tid, lugn och ro att sortera alla intrycken.

De år då jag fortfarande jobbade (fram till 1992) innebar detta ett jätteelände (jag menar egentligen något annat, men det uttrycket vill jag inte skriva här) för mig, och tack och lov för diagnosen jag fick runt mitten av 1990-talet och som gör att jag har heltids förtidspension, som det kallades då.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Acceptera sin dygnsrytm

Inläggav notwoodstock » 2015-07-14 1:26:30

Jag har sjukpension, kom på senaste året att det är bra. Orkar knappt ändå.

:-)ZZZ
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in