Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav modestrick » 2011-03-23 8:43:31

Ni som har så mkt aspergers att ni inte kan jobba överhuvudtaget, hur mkt pengar kan man tänkas få av AF då? Nyfiken förstår ni för jag vill veta vad jag kan tänkas behöva överleva på om det skulle vara så att jag inte pallar med samhället mer å måste flytta ut i skogen.

hej och hå//R
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav tahlia » 2011-03-23 9:11:02

Din aktivitetsersättning/sjukersättning (det första för dem upp till 30 det andra för den 30+) baseras på din tidigare inkomst. En minimumsumma finns dock och jag vill minnas att den ligger någonstans mellan 5000-6000 kr/månad, men då handlar det om Försäkringskassan.

När det gäller Arbetsförmedlingen handhar de inte utbetalningar till arbetsoförmögna. A-kassa finns om man är medlem och uppfyller kraven, men då handlar det om att gå arbetslös.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Miche » 2011-03-23 9:45:55

Det går ju även att få bostadsbidrag och bostadstillägg (vet inte skillnaden, men exets 20-åriga grabb får hela hyran förutom någon hundring eller två i bostadsbidrag, förutom aktivitetsersättningen på över 5000 så han har rätt bra ekonomi).

EDIT rättade till aktivitetsersättningen (istället för a-stödet)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lordthj » 2011-03-23 11:36:58

Miche skrev:Det går ju även att få bostadsbidrag och bostadstillägg (vet inte skillnaden, men exets 20-åriga grabb får hela hyran förutom någon hundring eller två i bostadsbidrag, förutom aktivitetsersättningen på över 5000 så han har rätt bra ekonomi).

EDIT rättade till aktivitetsersättningen (istället för a-stödet)

Vet dom på vuxenhabiliteringen mer om det här så dom kan fylla i det åt en? Eller är det här något man måste ta itu med på egen hand eller kan dom på vuxenhab hjälpa en med det?
Lordthj
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Eos » 2011-03-23 16:13:39

5000-6000 kr i månaden? :shock: Det låter ju verkligen inte bra. Och om man inte kan jobba på grund av sin AS så är det väl inte så konstigt om man inte kommer över minimumbeloppet....
Eos
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-03-16
Ort: Eskilstuna

Inläggav modestrick » 2011-03-23 16:56:35

faen... ja det går ju inte. har det tajt ekonomiskt som det är nu när jag går på aktivitetsstöd. får ut 10-11 tusen ungefär... det fungerar men räcker inte till att ha råd att göra nåt utöver betala räkningar å köpa mat.
på 5-6000 så räcker det inte ens till räkningarna. hmmm..
går det inte att få mer än så??
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav barracuber » 2011-03-23 17:08:40

Jobba på att få bort arbetsgivarnas och samhällets fördomar och okunskap om asperger/adhd/autismspektrumstörningar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav mnordgren » 2011-03-23 18:23:13

Moderator:

Flyttade tråden från Aspergare och vården.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-13 22:33:03

Kan man inte få bostadsbidrag också? Om man inte bor hemma
för då hade 5-6000 kr/ mån räckt till mycket
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav IckyFlix » 2011-05-13 22:41:18

modestrick skrev:faen... ja det går ju inte. har det tajt ekonomiskt som det är nu när jag går på aktivitetsstöd. får ut 10-11 tusen ungefär... det fungerar men räcker inte till att ha råd att göra nåt utöver betala räkningar å köpa mat.
på 5-6000 så räcker det inte ens till räkningarna. hmmm..
går det inte att få mer än så??


Om du har så högt aktivitetsstöd så måste du ha uppfyllt ett arbetsvillkor någon gång, hos en a-kassa. Då bör en eventuell aktivitets/sjukersättning vara inkomstbaserad, och därmed högre än garantiersättningen. Sedan tillkommer som tidigare nämnts eventuellt bostadstillägg.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Ylva-Li » 2011-05-13 23:22:46

Innan min sambo hade jobb, så sa min handläggare på habliteringen att vi skulle kunna få mer pengar från FK än vad vi hade i försörjningsstöd. Då alltså min aktivitetsersättning + bostadstillägg, som de baserar på sambos inkomst också.
Nu har han heltidsjobb, så vi får se om jag ens kan få bostadstillägg. Men jag har iaf fått aktivitetsersättning på 6173kr/mån.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 17:12:39

Miche skrev:Det går ju även att få bostadsbidrag och bostadstillägg


Man kan inte få både bostadstillägg och bostadsbidrag, så vitt jag vet.
Bostadstillägg beräknas på inkomst och hyra och kan sökas av pensionärer samt personer med aktivitets- eller sjukersättning.
Bostadsbidraget är mindre och kan sökas av personer under 29 (?) samt barnfamiljer.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav IckyFlix » 2011-05-14 17:20:16

Zima33 skrev:
Miche skrev:Det går ju även att få bostadsbidrag och bostadstillägg


Man kan inte få både bostadstillägg och bostadsbidrag, så vitt jag vet.
Bostadstillägg beräknas på inkomst och hyra och kan sökas av pensionärer samt personer med aktivitets- eller sjukersättning.
Bostadsbidraget är mindre och kan sökas av personer under 29 (?) samt barnfamiljer.


Man kan få både och, jo. I övrigt har du rätt om vilka kategorier som kan söka rspektive bidrag.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 17:57:42

IckyFlix skrev:
Zima33 skrev:
Miche skrev:Det går ju även att få bostadsbidrag och bostadstillägg


Man kan inte få både bostadstillägg och bostadsbidrag, så vitt jag vet.
Bostadstillägg beräknas på inkomst och hyra och kan sökas av pensionärer samt personer med aktivitets- eller sjukersättning.
Bostadsbidraget är mindre och kan sökas av personer under 29 (?) samt barnfamiljer.


Man kan få både och, jo. I övrigt har du rätt om vilka kategorier som kan söka rspektive bidrag.

Jaså, det visste jag inte...kanske beror på låg inkomst om man får båda?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 18:02:39

Ni som jobbat, kolla om ni kan få ersättning från (AGS) AvtalsGruppSjukförsäkring från AFA försäkringar! Man kan i vissa fall få retroaktivt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav IckyFlix » 2011-05-14 18:09:36

Zima33; ja, precis, eftersom båda bidragen är inkomstrelaterade. Och de samordnas till viss del, man kan ju inte totalt sett få mer än vad hyran är.

Bra tips ang AGS också, eller andra avtalsförsäkringar, beroende på inom vilket område man arbetat.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav svartamolnet » 2011-05-15 10:47:36

Sjukersättning (som är som pension) är extremt svårt att få nuförtiden. Jag har halv tidsbegränsad sjukersättning, som går ut om ett halvår och jag kommer inte att få förlängt säger de. Stadigvarande sjukersättning är inte ens att tänka på om man kan klara av någon slags arbete (inklusive samhall). Det är vad de sagt mig i alla fall.

Så snart ska jag alltså rikta in mig på att söka heltidsarbete, trots min autism, min ADD och mina depressioner. Så trevligt har vårt samhälle blivit. (ironi)

Att gå hemma med sjukersättning är alltså näst intill omöjligt att få göra numera, så för att få pengar måste man in i någon slags aktivitet via arbetsförmedlingen. För mig samarbetar arbetsförmedlingen och försäkringskassan eftersom jag varit sjukskriven så mycket och ska försöka rehabilitera mig tillbaka till arbete. Hittills går det inte så bra. Går inte detta så är det bara socialtjänsten kvar för min del, eller om jag mot all förmodan skulle hitta ett jobb på egen hand som jag kan fungera i.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav slackern » 2011-05-15 11:03:59

svartamolnet skrev:Sjukersättning (som är som pension) är extremt svårt att få nuförtiden. Jag har halv tidsbegränsad sjukersättning, som går ut om ett halvår och jag kommer inte att få förlängt säger de. Stadigvarande sjukersättning är inte ens att tänka på om man kan klara av någon slags arbete (inklusive samhall). Det är vad de sagt mig i alla fall.


Hej inte helt omöjligt att få jag fick sjukersättning tillsvidare enligt de nya reglerna förra sommaren.

Måste bara ha ett vattentät läkarutlåtande som beskriver alla symptom och varför de hindrar dej från att ta alla slags jobb.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav svartamolnet » 2011-05-15 11:21:30

Okej. Antagligen är det för att jag varit i kontakt med försäkringskassan för mycket och de inbillar sig att de vet vad jag klarar och inte. Min idiotiska handläggare där sade (när jag blev deprimerad och grät varje dag på min förra rehabiliteringsplats) att "man behöver inte tycka om sitt arbete. Det viktiga är att man kan utföra uppgifterna". :shock:

Jag är fullt medveten om att jag skulle kunna klara ett arbete, där det finns förståelse för mitt sätt att vara. Men sådana ställen växer inte på träd. Jag är väldigt trött på att dras ner i depression för att omöjliga krav ställs på mig. Det är inte roligt att hamna på psyket och få sin hjärna grillad med ECT.

Förlåt att jag blev OT. Ska inte säga mer om detta här!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav slackern » 2011-05-15 11:30:11

svartamolnet skrev:Okej. Antagligen är det för att jag varit i kontakt med försäkringskassan för mycket och de inbillar sig att de vet vad jag klarar och inte. Min idiotiska handläggare där sade (när jag blev deprimerad och grät varje dag på min förra rehabiliteringsplats) att "man behöver inte tycka om sitt arbete. Det viktiga är att man kan utföra uppgifterna". :shock:

Jag är fullt medveten om att jag skulle kunna klara ett arbete, där det finns förståelse för mitt sätt att vara. Men sådana ställen växer inte på träd. Jag är väldigt trött på att dras ner i depression för att omöjliga krav ställs på mig. Det är inte roligt att hamna på psyket och få sin hjärna grillad med ECT.

Förlåt att jag blev OT. Ska inte säga mer om detta här!


Ingen fara. Då tycker jag att du ska prata med din läkare så att ni kan prata igenom saken och sen få igenom ett möte med din handläggare från FK där läkaren verkligen förklarar dina problem om hur skör du är att det inte är bra för dej att jobba att i slutändan leder det till att du får ECT.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Ylva-Li » 2011-05-15 13:31:39

Jag fick först avslag på min ansökan, då FK ansåg att de kunde tolka läkarintyget på så sätt att jag skulle vara arbetsför. Då både jag, min psykolog, kurator samt läkare, ansåg det beslutet helt felaktigt så överklagade jag och sökte igen. Min läkare skrev om intyget och tog bort allt som kunde misstolkas som arbetsför, och skrev överallt att jag INTE var arbetsför, inte till arbetsmarknadens förfogande, inte samhall, inte praktik etc etc.
Då gick det igenom.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Pemer » 2011-05-15 20:10:37

Det märkliga är just att såpass många läkare ännu inte har fattat att det är den biten de inte FÅR vara det minsta otydliga om längre. INGA spekulationer om att personen kanske skulle kunna jobba med ett enormt stöd om tidigast 18 år eller liknande... som de alltför ofta verkar tro ska vara en positiv aspekt att ta upp, för att blidka FK...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav Ylva-Li » 2011-05-15 21:19:24

Pemer skrev:Det märkliga är just att såpass många läkare ännu inte har fattat att det är den biten de inte FÅR vara det minsta otydliga om längre. INGA spekulationer om att personen kanske skulle kunna jobba med ett enormt stöd om tidigast 18 år eller liknande... som de alltför ofta verkar tro ska vara en positiv aspekt att ta upp, för att blidka FK...

Heh ja. Min läkare tyckte att han varit tydlig, men inte tillräckligt. ;) Är glad att han ändrade iaf.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Ersättning.. hur mycket kan det vara då?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-15 23:29:46

Jag som aldrig har jobbat innan får ca 6000 kr efter skatt + bostadstillägg.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in