AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

AS och psykopati - likheter och skillnader [delad tråd]

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-02 10:10:32

Jag diskuterar ingående ADHD, Autism och Asperger i min bok. Speciellt Asperger anser jag vara ett mycket missuppfattat begrepp.

Se http://psykopat.info

Boken finns även på olika bibliotek. Se http://libris.kb.se/bib/11942714


Alien:
Tråden avknoppad från denna tråd: adhd-autism-aspergers-t20206.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Maldita » 2011-05-02 10:48:04

Vill bara påpeka att psykopati och AS INTE är samma sak, och att AS är en sorts autism, men mindre "svår" än autism.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav treeman » 2011-05-02 12:27:35

Sigvard Lingh skrev:Jag diskuterar ingående ADHD, Autism och Asperger i min bok. Speciellt Asperger anser jag vara ett mycket missuppfattat begrepp.

Se http://psykopat.info

Boken finns även på olika bibliotek. Se http://libris.kb.se/bib/11942714


Kan ju påpeka för "herren", dig då, att ungefär de flesta människor uppvisar psykopati-béteende vid ett eller flera tillfällen i sina liv.

De flesta politiker tex, som manipulerar folk.

Smått skrämmande du verkar veta så mycket om psykopater, de flesta icke-psykopater förstår knappt nåt om psykopater. Vill inte veta varför du vet det.

Kan tillägga att de flesta med Asperger Syndrom blir väldigt upprörda av att bli kallade psykopater, eftersom det är ett helt falskt påstående. Finns säkert individer med
Asperger som är psykopater också. Men det är isåfall en minimal minoritet.

För övrigt är många (de flesta?) individer i mänskligheten just nu indragna i ett kollektivt psykopati-betéende där dom förstår hela jorden och tar död på djur och växter. Tala om brist på empati. Ta död på en hel planet. Man blir ju spyfärdig.

Ha en nice dag!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: ADHD & AUTISM...ASPERGERS

Inläggav Moggy » 2011-05-03 20:46:40

Sigvard Lingh skrev:Jag diskuterar ingående ADHD, Autism och Asperger i min bok. Speciellt Asperger anser jag vara ett mycket missuppfattat begrepp.

Se http://psykopat.info

Boken finns även på olika bibliotek. Se http://libris.kb.se/bib/11942714



Verkar ju intressant, låter som en seriös bok.

Men 507:- känns lite dyrt alltså...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Alien » 2011-05-04 3:28:04

Det är en tjock bok på nästan 500 sidor och i A4-format. Tyvärr saknar den register. Man kan alltså inte slå upp Aspergers syndrom och kolla var det står om det.

Enklast är att låna boken. På mitt bibliotek finns den bland folianterna pga sin storlek.

Ett citat ur boken:
Kärnan i det vi förstår med psykopati (obefintlig moral) har ingen plats i en Aspergerdiagnos. --- Förutom de negativa drag som normalt lyfts fram vid diagnos, dvs olika aspekter av s k låg social kompetens, borde man beakta den höga moral och personliga noggrannhet som ofta kännetecknar en Aspergerpersonlighet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-05 15:01:06

Jag ser att det blev missförstånd här. Lättast förstår de som läst min bok.

I boken markerar jag tydligt att Asperger och psykopati i stort sett kan ses som varandras motsatser. Det enda gemensamma - och det som de flesta forskare lurat sig på - är problem med det sociala språket. Att dessa sociala språkproblem har helt olika orsaker för Asperger resp. psykopater, har i stort sett alla forskare missat. I övrigt finns inga som helst likheter mellan de två grupperna.

Jag kan belysa vad jag menar genom ett citat:

"I en artikel i Svenska Dagbladet (1999-11-13) ställde psykiatern Olle Hollertz psykopatin i kontrast till Asperger: ”Den charmige och opålitlige psykopaten har blivit den nya ekonomins ideal medan den mer introverta men pålitliga personlighetstypen Asperger står lågt i kurs. Varför föredrar man inte istället Aspergerpersonligheten? Vi kan placera in människor i en skala där vi har aspergianen i ena änden och psykopaten i den andra … Psykopaten är den sociala akrobatikens lysande soloartist, oöverträffad manipulatör, men utan kontakt med samhällets hedersbegrepp. Aspergerpersonligheten däremot är obrottsligt lojal mot sina ideal och väljer hellre att gå sina egna vägar än att anpassa sig.”
Senast redigerad av Sigvard Lingh 2011-05-05 15:11:27, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-05 15:05:45

Alien, det finns en vägledande innehållsförteckning (Jag hann inte göra sakregister före manusstopp).

Det ganska långa avsnittet om Asperger börjar på sidan 41.

Ordet Asperger förekommer 116 gånger i boken.
Senast redigerad av Sigvard Lingh 2011-05-05 15:10:15, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-05 15:09:30

Treeman, varför jag skriver om psykopater plus en mängd störningar som har vissa likheter med och andra skillnader, har en lång historia.

Men det är inte för att jag gillar psykopater, om jag får säga det så.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav treeman » 2011-05-05 15:34:23

Sigvard Lingh skrev:Treeman, varför jag skriver om psykopater plus en mängd störningar som har vissa likheter med och andra skillnader, har en lång historia.

Men det är inte för att jag gillar psykopater, om jag får säga det så.


Ok ber om ursäkt jag missförstod dej och drog förhastade slutsatser.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav earlydayminer » 2011-05-05 15:34:57

Sommaren 2010 tog jag upp det här med min sambo. Jag förklarade olika saker och var helt lyrisk för att jag såg det. Jag ville ta upp ämnet, men som du kanske förstår är det ett minst sagt känslig ämne.

Funderar på att införskaffa denna bok. Verkar oerhört intressant.

När jag läser recensionerna blir jag ännu mer sugen. Ska ta upp det med min sambo.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Maldita » 2011-05-05 16:06:29

Förlåt Sigvard, jag missförstod dig och trodde att du ville likställa AS med psykopati eller liknande. Jag ska se om din bok finns på stadsbiblioteket, den verkar intressant.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-05 16:53:37

treeman och Maldita, det är lätt att tända till när man ser att någon skriver psykopati och Asperger i samma mening. :)

earlydayminer, tack för dina vänliga ord.

Jag planerar att komma till Stockholm och mötet på tisdag kväll.

Kanske vi ses då?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav treeman » 2011-05-05 18:09:18

Menar du mig, så hälsar jag gärna på dej och skakar hand och så. Ursäkta igen.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 0:43:40

Miche, högre upp i denna tråd läser jag: "Alien Moderator".

Alien: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)
av Alien » 2011-05-11 23:11:48: "Vad var det för möte? Men det finns ju flera träffar där alla forummedlemmar är välkomna."

Ska jag som ny medlem förstå att att Alien presenterar sig på ett felaktigt sätt?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Miche » 2011-05-12 0:51:00

Ännu högre upp (och längre ner) i tråden finns en länk till avdelningen Övriga Aspergerfrågor där det högst upp på sidan framgår tydligt att det är atoms och mnordgren som modererar.

Alien (och jag) är även vi moderatorer, dock inte i denna avdelning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Alien » 2011-05-12 0:58:00

Eftersom jag är moderator i Barn och föräldraskap flyttade jag tråden till Övriga Aspergerfrågor, där jag inte är moderator. Som moderator har man dock rätt att flytta trådar från avd man är moderator i, om man anser det påkallat, även till avd man inte själv modererar i.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-05-12 1:01:10

När en moderator skriver i tjänsten anger den det med röd text "moderator" eller en stor röd skylt. I annat fall är de vanliga medlemmar (med lämpliga särskilda hänsyn som att inte delta och moderera andra deltagare i samma diskussion). Ifall det var något sådant som var oklart.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 1:02:22

Miche, innebär det att om någon här på Asperger Forum presenterar sig som moderator, så förväntas jag gå ut till andra delar av Asperger Forum och kontrollera att den personen talar sanning?

Vidare - oavsett om Alien är moderator här eller inte - jag fick en fråga här av henne. Innebär reglerna för Asperger Forum att jag, innan jag besvarar den frågan som riktats till mig, letar rätt på den riktiga moderatorn (sedan jag väl förstått att jag måste genomföra en sådan utredning och funnit det rätta svaret) ska fråga denna "äkta moderator" om jag får besvara denna fråga en medlem här riktat till mig?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-12 1:10:15

Alien, Miche, Danne och Zoombie, min grundfråga kvarstår:

Får jag svara på frågor som riktats till mig i en tråd - eller måste jag be någon moderator om tillåtelse?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-05-12 1:16:19

Klart du får svara. (Annat än i extremfall som vi väl knappast talar om här, då svaret skulle strida mot netikett eller forumregler, såsom att avslöja en annan medlems riktiga namn eller föra ut innehåll ur en sluten forumavdelning.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Miche » 2011-05-12 1:20:42

Moderator:
När vi svarar som moderator så brukar vi inleda så som jag gjort nu (vilket inte behöver betyda att jag är moderator för just den här tråden), när jag svarar som forummedlem skriver jag inte så (det kan även dyka upp en röd "Moderator" då en moderator gjort en förändring i någon forummedlems inlägg.

Självklart får du svara på frågor, anledningen till att jag skrev som jag gjorde på föregående sida var att jag uppfattade ditt svar till Alien (som forummedlem) att du uppenbarligen missuppfattat anledningen till att du blev utkörd från Diskussionsgruppen.

Jag pratade med Danne efteråt och han förklarade för mig vad som hade hänt. Jag vill inte att du ska behöva känna dig ovälkommen i framtiden pga det som hände den här gången och jag ville ge Danne möjligheten att berätta för dig hans skäl till att köra ut dig, därför skickade jag ett PM till honom eftersom jag vet att han normalt inte läser i den här avdelningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Miche » 2011-05-12 1:43:56

Sigvard Lingh skrev:lider av Asperger

Lider???

Lever med Asperger tycker jag är ett mer relevant uttryck, visst finns det nackdelar med Asperger, men samtidigt en hel del fördelar så jag tycker inte att det enbart är ett lidande.

Sigvard Lingh skrev: John Nash, började förmodligen sin bana som Asperger men övergick av outredda omständigheter till schizofren paranoia.

Nja, Asperger är ingen sjukdom utan ett syndrom som man inte blir av med, däremot går det att på olika sätt lära sig att kompensera för en del av de negativa egenskaper som Aspergers syndrom för med sig, ofta med psykisk utmattning som följd, i hans fall har tydligen den psykiska utmattningen lett vidare till schizofren paranoia, vilket är väl ganska naturlig effekt om kompensationsstrategierna dels inte fungerar, dels orsakar psykisk kollaps.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-13 14:31:24

Sigvard Lingh,

För det första undrar jag varför du envisas med att kalla AS "störning". Jag känner mig inte särskilt störd personligen.
Sen undrar jag också över varför en utbildad psykolog använder slentrianuttrycket "lider av". En aspergare lider inte av att vara aspergare som om det gällde en mental hösnuva eller något sånt. Möjligen lider vi av omgivningens oförståelse men grundstillståndet AS är på intet vis ett "lidande".

Diskussionsträffen vill jag egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte var med själv, men många aspergerträffar runt om i landet anordnas uteslutande AV och FÖR aspergare enbart. Eftersom vi inte vill styras av eventuella "experter" eller att personer med eventuella agendor i ryggen lägger sig i.

Ska du föreläsa för oss förresten? Vore det inte bättre tvärtom?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: AS och psykopati - likheter och skillnader (delad tråd)

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-13 15:17:16

Miche och KrigarSjäl. Förlåt för slentrianuttrycket "lider av".

Det står så i alla fackartiklar och fackböcker, jag fortsatte just slentrianmässigt....

Det var alltså en språktabbe. Men allt jag skriver i min bok om Asperger (ordet nämns 116 gånger i min bok) utgör förutom en mängd citat, mina egna invändningar mot just detta slentrianmässiga synsätt på Asperger.

Återigen förlåt, jag fortsatte av bara farten med det traditionella språket. :oops:
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in