Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav Marabou » 2011-03-19 12:41:14

Jag är inne på att ta kontakt med habiliteringen vid Rosenlund för att få en samtalskontakt och kanske även hjälp av en arbetsterapeut med att träna upp motorik och koordination.

Eftersom jag förstått att folk har väldigt blandade erfarenheter av olika habiliteringar så är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av habiliteringen vid Rosenlund och vad du/ni isåfall tyckte?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav emer2 » 2011-03-20 1:14:27

Mycket tyder på att det är att föredra att få hjälp där. Men om du inte tillhör deras upptagningsområde så blir det svårt.
Funderar själv på att flytta till Söder, bara därför.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Marabou » 2011-03-20 12:54:07

emer2 skrev:Mycket tyder på att det är att föredra att få hjälp där. Men om du inte tillhör deras upptagningsområde så blir det svårt.
Funderar själv på att flytta till Söder, bara därför.


Det låter ju bra :)

Man måste inte bo på Söder för att få komma till Rosenlund, det räcker att bo inom Stockholms kommun. På habiliteringens hemsida står vilka upptagningsområden som gäller.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 14:28:30

Jag har fått mitt kedjetäcke, min Time timer och timstock genom dem. Det var bra. Förövrigt kändes det inte som de kunde hjälpa mig riktigt.

Jag skulle mest behöva en samordnare, en case manager, som varit på förslag för familjer med flera barn med npf och otaliga kontakter med vård, skola, LSS, andra soc-instanser och så vidare.

Men därmed inte sagt att det var FEL på dem vid Rosenlund, bara att jag inte riktigt kände att jag tillhörde deras främsta målgrupp. Eller snarare, min situation är för komplex och yxig för att bli hjälpt av deras insatser.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Marabou » 2011-03-20 23:24:22

Tråkigt att du kände att deras hjälp inte riktigt räckte till, alfabetsmamma. Men att du i alla fall fått viss hjälp lät ju bra. Jag ska kontakta dem och se vad de kan göra för mig!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-20 23:43:57

Marabou skrev:Tråkigt att du kände att deras hjälp inte riktigt räckte till, alfabetsmamma. Men att du i alla fall fått viss hjälp lät ju bra. Jag ska kontakta dem och se vad de kan göra för mig!


Min situation är ju långt ifrån densamma som din, så du ska nog ha hjälp av dem. OBS, jag menar inget otrevligt eller insinuant, bara att det är svårt att jämföra våra liv, när jag är minst tjugo år äldre och har två barn med funktionshinder, förutom mig själv att hantera.

Jag älskar mitt kedjetäcke, så bara det var värt att få utredning och diagnos! :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav emer2 » 2011-03-21 0:59:41

Marabou skrev:Man måste inte bo på Söder för att få komma till Rosenlund, det räcker att bo inom Stockholms kommun. På habiliteringens hemsida står vilka upptagningsområden som gäller.


I teorin, ja! I praktiken nej!
Fick också besked om att jag genom "fritt vårdval" skulle kunna få vård där. Men i verkligheten har två remisser dit redan studsat. Som skäl har man angett ett redan högt tryck på enheten.
Men det skulle inte förvåna mig om vi inte riktigt söker på samma villkor.
Det kan faktiskt vara negativt i vissa lägen att vara medelålders, och man.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Marabou » 2011-03-21 12:28:18

emer2 skrev:
Marabou skrev:Man måste inte bo på Söder för att få komma till Rosenlund, det räcker att bo inom Stockholms kommun. På habiliteringens hemsida står vilka upptagningsområden som gäller.


I teorin, ja! I praktiken nej!
Fick också besked om att jag genom "fritt vårdval" skulle kunna få vård där. Men i verkligheten har två remisser dit redan studsat. Som skäl har man angett ett redan högt tryck på enheten.
Men det skulle inte förvåna mig om vi inte riktigt söker på samma villkor.
Det kan faktiskt vara negativt i vissa lägen att vara medelålders, och man.


Vad skumt! Jag var inne på habiliteringens hemsida och då stod det att om man bor där jag bor så är det habiliteringen Rosenlund man ska vända sig till. Någon annan habilitering för invånarna i övriga Stockholms kommun verkar inte finnas. Nåväl, jag får kontakta Rosenlund och höra vad de säger.

Du satte fingret på något väldigt viktigt också. Det är inte bara könsdiskriminering som förekommer i vårt moderna samhälle som ska vara så fantastiskt bra, utan även åldersdiskriminering förekommer ständigt. I hög utsträckning dessutom.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-03-21 12:30:11

Jag bor inte på Söder och jag fick komma in, men det var å andra sidan för ett par år sen nu.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Marabou » 2011-03-21 12:30:26

alfapetsmamma skrev:Min situation är ju långt ifrån densamma som din, så du ska nog ha hjälp av dem. OBS, jag menar inget otrevligt eller insinuant, bara att det är svårt att jämföra våra liv, när jag är minst tjugo år äldre och har två barn med funktionshinder, förutom mig själv att hantera.

Jag älskar mitt kedjetäcke, så bara det var värt att få utredning och diagnos! :)


Det är lugnt, jag förstår hur du menar :)

Härligt att du har sån nytta av ditt kedjetäcke!


Moderator atoms: reparerade citatet.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav emer2 » 2011-03-21 23:09:51

Tyvärr inte där jag bor. :(

http://www.psykiatrinsodra.se/verksamhe ... ntakt.html

Psykiatri Södra Stockholm erbjuder psykiatrisk vård till vuxna boende i stadsdelarna Södermalm, Enskede-Årsta-Vantör, Farsta,Skarpnäck samt slutenvård i Nacka, Haninge. Sammanlagt ca 275 000 invånare.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav magdalena » 2011-03-26 0:44:44

Jag var på habiliteringen Rosenlund för första gången idag. Känns bra. Fick träffa en psykolog som jag fick förtroende för. Vi ska ses 6-8 ggr och gå igenom utredningen (jag är osäker på om att min asperger-diagnos är korrekt) och jag ska bli informerad om asperger.
Och det är precis vad jag behöver just nu.

Jag tror inte att man kan få någon längre samtalskontakt, men kanske har jag fel?

Tycker absolut du ska kontakta dom!
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav emer2 » 2011-03-26 3:37:08

Fick i veckan reda på att habiliteringen Rosenlund kommer att ta över aspergerhabiliteringen för hela stockholms kommun. :)
Fick inte klart för mig vilket datum exakt, men jag ber att få återkomma i saken.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav slackern » 2011-03-26 10:17:48

emer2 skrev:Fick i veckan reda på att habiliteringen Rosenlund kommer att ta över aspergerhabiliteringen för hela stockholms kommun. :)
Fick inte klart för mig vilket datum exakt, men jag ber att få återkomma i saken.


Grattis kul att höra att du får komma dit du vill :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav clivia » 2011-03-30 1:08:38

Jag tillhörde deras område i början och jag har bara god erfarenhet av dem, speciellt arbetsteraputen därifrån.

Tillhör Sollentuna nu och det...funkar..
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav Marabou » 2011-03-31 21:26:54

Härligt att höra om positiva erfarenheter :) Jag har skickat efter ansökningsblanketten nu! Tänkte ansöka om en psykologkontakt, arbetsterapeut samt en plats i Aspergercenters samtalsgrupp.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re:

Inläggav barracuber » 2011-03-31 23:03:44

magdalena skrev:Jag var på habiliteringen Rosenlund för första gången idag. Känns bra. Fick träffa en psykolog som jag fick förtroende för. Vi ska ses 6-8 ggr och gå igenom utredningen (jag är osäker på om att min asperger-diagnos är korrekt) och jag ska bli informerad om asperger.
Och det är precis vad jag behöver just nu.


"gå igenom utredningen"! Jo jag tackar jag! Jag tog kontakt idag med habiliteringen i min region (Göteborg), fick till slut prata med min blivande handläggare och han ville ha kopior på sammanfattningen från min utredning - inte hela dokumentet alltså! Undrar just om och när han tänker fråga om resten av utredningspapprena. Gå igenom? Det kan jag ju undra tills solen slocknar.

Vad skönt att de fungerar "lika" över landet! :evil: :roll: * irriterad och rätt så cynisk *
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Re:

Inläggav magdalena » 2011-04-02 0:04:39

barracuber skrev:
magdalena skrev:Jag var på habiliteringen Rosenlund för första gången idag. Känns bra. Fick träffa en psykolog som jag fick förtroende för. Vi ska ses 6-8 ggr och gå igenom utredningen (jag är osäker på om att min asperger-diagnos är korrekt) och jag ska bli informerad om asperger.
Och det är precis vad jag behöver just nu.


"gå igenom utredningen"! Jo jag tackar jag! Jag tog kontakt idag med habiliteringen i min region (Göteborg), fick till slut prata med min blivande handläggare och han ville ha kopior på sammanfattningen från min utredning - inte hela dokumentet alltså! Undrar just om och när han tänker fråga om resten av utredningspapprena. Gå igenom? Det kan jag ju undra tills solen slocknar.

Vad skönt att de fungerar "lika" över landet! :evil: :roll: * irriterad och rätt så cynisk *


Är i och för sig osäker på om det är hela utredningen som ska gås igenom... tror det var meningen men dom hade bara fått ett par sidor, inte testen t ex... Vet egentligen inte vad som ingår i utredningen. Ska kolla upp det nästa gång jag går dit!
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav Emelie_Lucia » 2011-04-22 22:59:35

Jag har bra erfarenheter av Rosenlund.
Har träffat psy. Hans Thorén och Arb.terap. Anne Kaaling och de har båda varit lyhörda och hjälpsamma, tyvärr saknar de vissa befogenheter som jag som AS+ADD känner att jag skulle behöva, men det har ju inget med enheten som sådan att göra!
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav emer2 » 2011-04-23 0:27:43

Habilitering för AS i Stockholm kommer att centraliseras till Rosenlund med start i augusti. :!:
Men jag har redan gjort en ansökning nu i veckan och dom lovar ett svar inom trettio dagar. :D
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav Festina lente » 2011-05-04 1:41:47

Bor i Huddinge kommun o hör således till Hab.center Tullinge, som har Huddinge o Botkyrka som sitt upptagningsområde. Jag sökte dit o fick efter lång väntan kontakt med kurator, o efter ytterligare väntan träffa en sjukgymnast.

Efter ca ett års väntan på arb.terapeut, fick jag av en slump veta, att man har rätt att söka till vilket Hab.center man vill. Gjorde då en ansökan om byte till Hab.center Stockholm, då jag fick höra att dom inte har några köer, trots att dom har hela Stockholms kommun som upptagningsområde!

Trodde förstås att nu skulle jag äntligen få hjälp av en arb.terapeut o alla andra insatser samlade på ett ställe, på Rosenlund.

Vid första besöket upplyste dom om, att kontakt med arb.terapeut är tidsbegränsad. Sjukgymnast kunde jag glömma, det får jag fixa själv på stan.

Har gått hos psykolog på Öppenpsyk, men efter NPF-diagnos, så är man inte ett fall för Psykiatrin längre, utan då hör man plötsligt till Habiliteringen istället.

Så jag bad om att få en psykologkontakt. Den var också tidsbegränsad.

Träffade kurator där förra veckan. Ett så otrevligt bemötande har jag aldrig varit med om tidigare. Hon var totalt ointresserad, nonchalant o hänvisade till min LSS-handläggare o Boendestöd.

Enligt min LSS-handläggare, så är det just KURATORN som ska samordna alla insatser!

Misstänker varför dom inte har någon kö till Hab. på Rosenlund...

Ska nu byta tillbaka till Hab. Tullinge.
Festina lente
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Huddinge

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav emer2 » 2011-05-05 13:19:48

Oj då! :shock:
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav clivia » 2011-05-06 0:54:16

Ja, Hans T är cool. En av de få psykologer jag mötte som inte är ren bullshit :)
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Habiliteringen Rosenlund (Stockholms kommun)

Inläggav Lucida » 2011-05-09 18:50:44

Hette kuratorn Bronia Sokolow?
Lucida
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-08-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in