Hur ser gruppboenden ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav vetej » 2007-12-28 20:32:01

Hur pass svåra problem måste man ha för att bli berättigad till gruppboende och hur ser det ut på dessa ställen? Är det som en vanlig lägenhetsbyggnad med eget kök där var och en får en egen lägenhet? Vart kan man läsa om detta?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav bejkon1 » 2007-12-28 22:59:29

oj. det är en jungel av olika boenden som finns att tillgå. jag bor på ett vårdhem för tillfället. där är personal dygnet runt. boenden av denna karaktären är oftast:
egen lägenhet med kök och toalett.
dagrum
allmänt kök

sen finns "trappor" där man bor väldigt fritt förutom bemannat av nån eller 2 personal. oftast för mindre vårdberoende personer.

om du har asperger syndrom har du rätt enligt LSS att få den vård du behöver. detta kan skilja sig från minsta lilla till full assistentvård. vad nu de tror du behöver. ett tips är att du har någon på din sida när du ska snacka med kommuner. min egen erfarenhet är att de drar på kostnader och försöker slippa undan med lite boendestöd. billigast för dom.
Senast redigerad av bejkon1 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
bejkon1
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2007-12-05
Ort: Höör

Re: Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav manne » 2007-12-29 0:32:31

vetej skrev:Hur pass svåra problem måste man ha för att bli berättigad till gruppboende och hur ser det ut på dessa ställen? Är det som en vanlig lägenhetsbyggnad med eget kök där var och en får en egen lägenhet? Vart kan man läsa om detta?


ja det är olika kolla stjälv på..

http://www.enigmaomsorg.se/

http://www.praktikertjanst.se/templates ... px?id=7266
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav vetej » 2007-12-29 2:15:55

Tack! Om man nu hittat ett boende, ska man själv ta kontakt med platsen eller går man via LSS-handläggare? Tilldelas man eller får man vara med och påverka valet?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:47, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-29 2:35:12

Tilldelas..Hrmpf.

Personligen skulle jag aldrig BARA tilldelas något sådant, jag SKULLE lägga mig i.

Fast...egentligen... Jag, och många med mig, bor i vanlig lägenhet i storstadsområde. FInns begränsad mängd fria val ang boenden där, speciellt när man är förtidspensionär..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav vetej » 2007-12-29 2:40:47

Vad är det du försöker betona? Att bara de med extrema behov ska få stöd, eller kanske att man måste verkligen kämpa för att hitta ett boende med lediga platser? Det var inte tillräckligt tydligt i ditt inlägg.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-29 3:11:37

vetej skrev:Vad är det du försöker betona? Att bara de med extrema behov ska få stöd, eller kanske att man måste verkligen kämpa för att hitta ett boende med lediga platser?

Jag vill inte göra dig nedslagen eller nåt sånt, men jag har kämpat i ett halvår nu för att få ett gruppboende... (Och jag har verkligen behov av det!) Nu först, har det äntligen kommit upp till diskussion... (Efter att jag tvingats kämpa för att få byta LSS-handläggare...) Sen gäller det att det ska finnas plats nånstans också...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav vetej » 2007-12-29 3:26:48

Hur menar du diskussion? Är det så att du har skickat in ansökan och fått svar på posten?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Pemer » 2007-12-29 11:19:28

Man ansöker hos kommunen om särskilt boende enligt LSS. Och så får man vara beredd på att den som sitter som LSS-handläggare kan vara någon som saknar elementära kunskaper om personkretsarna för LSS, och kan försöka hävda att någon med en autismliknande diagnos inte är berättigad... det hände mig vid första försöket... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav manne » 2007-12-29 12:29:54

vetej skrev:Tack! Om man nu hittat ett boende, ska man själv ta kontakt med platsen eller går man via LSS-handläggare? Tilldelas man eller får man vara med och påverka valet?


du kan nog göra båda delarna.!
Men olika gruppboenden ser olika ut och har olika regler,restrektioner mm.gruppboenden är bra för vissa men dåligt för andra.
säger inget så har jag ingenting sagt personligen så skulle jag villja stå på egna fötter och ha en egen lägenhet med boende-stöd mm..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 15:07:15

Jag har ingen personlig erfarenhet för jag klarar mig själv i vanlig (hyres)lägenhet. Jag anser att man ska klara sig så mkt. man kan o försöka om man orkar. Ju mer man tränar, desto bättre blir man fast förutsatt att man inte blir motarbetad någonstans ifrån.

Man har dock rätt til boende enligt LSS. om man behöver. Tyvärr stämmer det som Pemer skriver att en del LSS-handläggare verkar sakna elementära kunskaper eller snarare gör sig ovilliga för att de ska spara pengar tror jag.
Huruvida vad det finns för boende o. möjligeht till boende har jag inte den blekaste aning om, kostnader, osv.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav bejkon1 » 2007-12-29 17:16:46

då en vårdhemsplats kostar omkring 1700-2700 per DAG så måste man gå via LSS. som sagt i tråden: vissa kommuner och dess hejdukar gör ALLT för att slippa kostnader som dessa. detta kan innebära:

-hävdar att autism och asperger går att träna bort med boendestöd.
-skickar dig till öppenvården.
-terapi löser våra problem.
-"du får söka till psyket men det är ingen garanti att det finns plats".

i mitt fall krävdes det några misshandel av vårade och mordhot till min kommunchef för att jag skulle få rätt hjälp. dessvärre har jag träffat fler som har skräckhistorier...

mitt råd är: utredningar innehåller oftast hänvisning om att man behöver LSS och stöd. ta reda på varenda person som kan stödja dig i ditt behov och be dem ringa till din kommun. det är starkast som överlever i dagens sverige. ledsen att säga det men så är det...
Senast redigerad av bejkon1 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
bejkon1
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2007-12-05
Ort: Höör

Inläggav ufo » 2007-12-29 17:34:29

bejkon1 skrev:då en vårdhemsplats kostar omkring 1700-2700 per DAG

Det blir ca 51000-81000 per månad. Kan man ha tio stycken boende så stannar inkomsterna på runt ca 650.000 kronor per månad det verkar finnas en god affärside att öppna ett eget stödboende för sådana som oss.

Jag blir smått fundersam på om det här är bra eller dåligt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Ensamflickan » 2007-12-29 17:38:01

vetej skrev:Hur menar du diskussion? Är det så att du har skickat in ansökan och fått svar på posten?

Min nya LSS-handläggare har insett att jag faktiskt har behov av gruppboende, men jag vet inte om hennes chef har beviljat det ännu... Men vi har ännu inte börjat ta reda på vad som finns... (Men jag söker ju till behandlingshem först, så hon har tid på sig att hitta nåt tills jag kommer därifrån...)

Min förra LSS-handläggare kunde ingenting om AS, och hade inget som helst intresse av att lära sig heller. Vi hade ett möte med hur många inblandade som helst, läkare m fl, och alla försökte övertyga henne om att, först och främst - mina problem som hon envist hävdade var psykiska, faktiskt berodde på AS! Och alla försökte övertyga henne om att jag behövde ett gruppboende. Men hon lät som en jävla förinspelad bandspelare... Så iskall, så alla var helt chockade!!!

En annan gång hade hon tagit med en kollega på ett möte, dit jag kom med ett personligt ombud. Och båda kärringjävlarna (ursäkta uttrycket...) satt och ljög oss rakt upp i ansiktet, och sa att det helt enkelt inte fanns några Aspergerboenden, där alla inte samtidigt var utvecklingsstörda... Till saken hör, att det fanns ett nyöppnat i närheten, och de som bor där är definitivt inte utvecklinsstörda! Och inte nog med det: hon är dessutom handläggare åt en som bor där!!!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav MsTibbs » 2007-12-29 17:40:30

ufo skrev:
bejkon1 skrev:då en vårdhemsplats kostar omkring 1700-2700 per DAG

Det blir ca 51000-81000 per månad. Kan man ha tio stycken boende så stannar inkomsterna på runt ca:650.000 kronor per månad det verkar finnas en god affärside att öppna ett eget stödboende för sådana som oss.

Jag blir smått fundersam på om det här är bra eller dåligt.


Hur i h-e kan det bli så dyrt?? Vad är det som kostar? :shock:
Hum... Om alla får var sin personal blir det dyrt, annars borde det inte bli dyrare än "normalt liv"?

Mat per person/mån: 3000kr.
2personal/mån: 40 000kr.
Boende pers/mån: 4000kr
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav manne » 2007-12-29 17:41:36

bejkon1 skrev:då en vårdhemsplats kostar omkring 1700-2700 per DAG så måste man gå via LSS. som sagt i tråden: vissa kommuner och dess hejdukar gör ALLT för att slippa kostnader som dessa. detta kan innebära:

-hävdar att autism och asperger går att träna bort med boendestöd.
-skickar dig till öppenvården.
-terapi löser våra problem.
-"du får söka till psyket men det är ingen garanti att det finns plats".

i mitt fall krävdes det några misshandel av vårade och mordhot till min kommunchef för att jag skulle få rätt hjälp. dessvärre har jag träffat fler som har skräckhistorier...

mitt råd är: utredningar innehåller oftast hänvisning om att man behöver LSS och stöd. ta reda på varenda person som kan stödja dig i ditt behov och be dem ringa till din kommun. det är starkast som överlever i dagens sverige. ledsen att säga det men så är det...


men det är också väldigt olika från kommun till kommun faktiskt..
fick en enkel-biljett till ett behandlnsgshem när jag 19 år 19-20 år
och det kostade 4000 kr per dygn att bo där men inte så ville man vara där på frivillig väg tvärtom.
där på stället så fick man också arbeta så kallad arbets-terapi.
För ca 6 -7 år sedan så var inte handikapp AS systemet så utvecklat som det är i dag tyvär.. :cry: :cry:
och då så tror jag att LSS ,socialen tog det första bästa dom kunnde hitta åt defekta folk..
stället finns by the way fortfarande kvar i dag..
http://www.rosersbergsviken.se/
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2007-12-29 17:45:54

Ensamflickan skrev:
vetej skrev:Hur menar du diskussion? Är det så att du har skickat in ansökan och fått svar på posten?

Min nya LSS-handläggare har insett att jag faktiskt har behov av gruppboende, men jag vet inte om hennes chef har beviljat det ännu... Men vi har ännu inte börjat ta reda på vad som finns... (Men jag söker ju till behandlingshem först, så hon har tid på sig att hitta nåt tills jag kommer därifrån...)

Min förra LSS-handläggare kunde ingenting om AS, och hade inget som helst intresse av att lära sig heller. Vi hade ett möte med hur många inblandade som helst, läkare m fl, och alla försökte övertyga henne om att, först och främst - mina problem som hon envist hävdade var psykiska, faktiskt berodde på AS! Och alla försökte övertyga henne om att jag behövde ett gruppboende. Men hon lät som en jävla förinspelad bandspelare... Så iskall, så alla var helt chockade!!!

En annan gång hade hon tagit med en kollega på ett möte, dit jag kom med ett personligt ombud. Och båda kärringjävlarna (ursäkta uttrycket...) satt och ljög oss rakt upp i ansiktet, och sa att det helt enkelt inte fanns några Aspergerboenden, där alla inte samtidigt var utvecklingsstörda... Till saken hör, att det fanns ett nyöppnat i närheten, och de som bor där är definitivt inte utvecklinsstörda! Och inte nog med det: hon är dessutom handläggare åt en som bor där!!!


visst gruppboende kan vara bra men alla med AS trivs nog inte dära.
skulle jag ha valt om mitt val så hade jag tagit lägenheten som österlens fhsk erbjöd mig definitivt..
http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=186
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav vetej » 2007-12-29 19:13:21

Frågan är om jag behöver gruppboende, det verkar ju vara så extremt. Min läkare och mina kontaktpersoner insisterar att jag flyttar hemifrån. Inte för att jag har bott hemma för länge, utan för att under de omständigheter jag lever i nu behöver jag ett nytt boende. Jobbigt värre innebär det folkhögskola (internat - USCH) och min erfarenhet av delat boende är ruggig.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav manne » 2007-12-29 22:44:42

vetej skrev:Frågan är om jag behöver gruppboende, det verkar ju vara så extremt. Min läkare och mina kontaktpersoner insisterar att jag flyttar hemifrån. Inte för att jag har bott hemma för länge, utan för att under de omständigheter jag lever i nu behöver jag ett nytt boende. Jobbigt värre innebär det folkhögskola (internat - USCH) och min erfarenhet av delat boende är ruggig.


asså vill du skaffa barn och familj och katt och hund och sånt så är gruppboende bara att glömma bort..antar att du är en så där 20- 21 år.
och vill man skaffa barn när man är ca 23-25 år så är det inte bra med gruppboende.
jag stjälv flyttade in här när jag fyllde 22 år är 26 idag så
åren går fort och familj och sånt är bara att glömma bort nu.. :x icon
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Anonymous » 2007-12-29 22:47:57

manne skrev:
vetej skrev:Frågan är om jag behöver gruppboende, det verkar ju vara så extremt. Min läkare och mina kontaktpersoner insisterar att jag flyttar hemifrån. Inte för att jag har bott hemma för länge, utan för att under de omständigheter jag lever i nu behöver jag ett nytt boende. Jobbigt värre innebär det folkhögskola (internat - USCH) och min erfarenhet av delat boende är ruggig.


asså vill du skaffa barn och familj och katt och hund och sånt så är gruppboende bara att glömma bort..antar att du är en så där 20- 21 år.
och vill man skaffa barn när man är ca 23-25 år så är det inte bra med gruppboende.
jag stjälv flyttade in här när jag fyllde 22 år är 26 idag så
åren går fort och familj och sånt är bara att glömma bort nu.. :x icon


Det är inte för sent med familj vid 26. Försst vid lite över 40.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav manne » 2007-12-30 0:04:13

caroline78 skrev:
manne skrev:
vetej skrev:Frågan är om jag behöver gruppboende, det verkar ju vara så extremt. Min läkare och mina kontaktpersoner insisterar att jag flyttar hemifrån. Inte för att jag har bott hemma för länge, utan för att under de omständigheter jag lever i nu behöver jag ett nytt boende. Jobbigt värre innebär det folkhögskola (internat - USCH) och min erfarenhet av delat boende är ruggig.


asså vill du skaffa barn och familj och katt och hund och sånt så är gruppboende bara att glömma bort..antar att du är en så där 20- 21 år.
och vill man skaffa barn när man är ca 23-25 år så är det inte bra med gruppboende.
jag stjälv flyttade in här när jag fyllde 22 år är 26 idag så
åren går fort och familj och sånt är bara att glömma bort nu.. :x icon


Det är inte för sent med familj vid 26. Försst vid lite över 40.


jo att få barn vid 40 års ålder som kvinna anses faktiskt rätt så sent JA.
Men visst så ser det olika ut för olika personer allt är relatift beroende folks olika åsikter och vid vilken del av världen man bor i mm..
Men att om ett par får barn vid 23-26 års ålder så är inte det heller direkt tidigt eller onormalt för den delen..
Min morsa var 20 och farsan var 21 jag tycker inte direkt att det är konstigt..eller underligt alls för du är ju faktiskt myndig vid 18 års ålder i svergie.
Eller så är det så att dom som gärna är 40+vill titta ner och se ner på 20+åringarna och ålders-diskrimera dem och kalla dem för barn mm..??

faktiskt så tror jag att det är mycket medel-ålders folk som sitter kring makten i svergie i dag tyvär när det istället borde vara blandade åldrar från 23 och uppåt.
Jag tänker då fan inte böja mig eller buga och bocka för någon 40 + åring :x icon
det är ju inte så att man bli mera vuxen bara för att man har fyllt 30 år.
utan myndighets-åldern är ju satt i svergie på 18 år vilket är bra.
Men de konservativa krafterna i svergie vill väl ha den på 25 år.. :lol:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 11:43:49

manne skrev:jo att få barn vid 40 års ålder som kvinna anses faktiskt rätt så sent JA.
Men visst så ser det olika ut för olika personer allt är relatift beroende folks olika åsikter och vid vilken del av världen man bor i mm..
Men att om ett par får barn vid 23-26 års ålder så är inte det heller direkt tidigt eller onormalt för den delen..
Min morsa var 20 och farsan var 21 jag tycker inte direkt att det är konstigt..eller underligt alls för du är ju faktiskt myndig vid 18 års ålder i svergie.
Eller så är det så att dom som gärna är 40+vill titta ner och se ner på 20+åringarna och ålders-diskrimera dem och kalla dem för barn mm..??

faktiskt så tror jag att det är mycket medel-ålders folk som sitter kring makten i svergie i dag tyvär när det istället borde vara blandade åldrar från 23 och uppåt.
Jag tänker då fan inte böja mig eller buga och bocka för någon 40 + åring :x icon
det är ju inte så att man bli mera vuxen bara för att man har fyllt 30 år.
utan myndighets-åldern är ju satt i svergie på 18 år vilket är bra.
Men de konservativa krafterna i svergie vill väl ha den på 25 år.. :lol:


Hänger med på vad du menar, men myndig är inte alltid = mogen. 40 är lite gammalt för att få barn tycker jag (fast bättre sent än aldrig), men menade att det är möjligt ända tills dess många ggr. o. över 40 tom. Dock vet jag att över 35 är det svårare för kvinnan. Fast det är definitivt inte bara åldern som har betydelse o. man mognar med åren o. får mer o. mer erfarenhet o. 26 är inte för sent. Det finns en del som klarar o. få :-)176 tidigt dvs. 18-22 typ, men de är inte många. Det viktigaste är att man är mogen,osv. o. 25-30 brukar väl vara det vanligaste o. 26 är def. inte försent.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav manne » 2007-12-30 12:50:48

Hänger med på vad du menar, men myndig är inte alltid = mogen. 40 är lite gammalt för att få barn tycker jag (fast bättre sent än aldrig), men menade att det är möjligt ända tills dess många ggr. o. över 40 tom. Dock vet jag att över 35 är det svårare för kvinnan. Fast det är definitivt inte bara åldern som har betydelse o. man mognar med åren o. får mer o. mer erfarenhet o. 26 är inte för sent. Det finns en del som klarar o. få :-)176 tidigt dvs. 18-22 typ, men de är inte många. Det viktigaste är att man är mogen,osv. o. 25-30 brukar väl vara det vanligaste o. 26 är def. inte försent.


jaha men det måste ju också bero på när man är född osv mina föräldrar
är födda 60 och 61 vilket spelar stor roll mm..och du det är en jävla skillnad att vara född under 60 talet och vara född 81..så där har du fel
det beror ju på tiden och hur tiden förändrar folk mm..23 -24 är inte alls
ungt för att få barn och inte heller tidig för den delen..minns stjälv för 3 år sedan och det var fan ingen skillnad på en då eller den man är idag..
jag tror att ditt normalt begrepp är satt för att gammla kvinnor vill säga
40 + för att dom inte ska känna sig gammla om dom skaffar barn..
Är det rätt..???
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-30 13:02:22

ufo skrev:Det blir ca 51000-81000 per månad.


Kan man göra ett EGET gruppboende där man får pengarna själv?

50000 i månaden skulle överbrygga många problem..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:12:48, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in