Hur gör ni för att kunna sova / hantera sömnsvårigheter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-27 20:53:58

Hantlar
Nedsläckt
Tyst
Fokus på andningen, dvs djupandas sakta
Läsning
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav treeman » 2011-04-28 12:10:42

Tänka på grymt deppiga saker med flit brukar jag göra ibland också.
Då blir jag totalt orkeslös efter ett tag.

Det måste vara nåt som verkligen gör en super-mega-depp dock.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Bali » 2011-04-28 16:56:49

Hur gör ni för att kunna sova?

Ja, den frågan önskar jag också att jag hade ett svar på, vad gäller "Me, Myself and I" alltså. :wink:

Själv tar jag den lilla tabletten (Imovane 7.5 mg.) innan jag tar mig an sängen och då somnar jag förhoppningsvis ändå in, när väl mina knutna händer har släppt sitt grepp, (ja, det ska tolkas bokstavligt.) men att sova vet i fasiken om jag vill kalla det jag gör.

Det där med att sova ska väl ändå vara något behagligt och styrke-främjande, man ska väl liksom få chansen att ladda sitt batteri, eller...!?

Så är inte sömnen för mig, utan jag vaknar upp stup i kvarten och när jag väl sover har jag mardrömmar som tar musten ur mig.
Jag rullar ur (ja, mina muskler brukar ofta protestera efter vad de fått gå igenom under natten) sängen mer trött än när jag la mig i densamma.

Förlåt för detta superduper gnäll, men jag mår inte bra och har bara ett behov av att få vräka ur mig något av det någonstans. :oops:

Ta väl hand om dig sussie83 och hoppas verkligen du kan få någon ordning på din sömn!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav s.cat » 2011-04-28 17:13:51

Tabletter, TV, nått mysigt radioprogram
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Burnerman » 2011-04-28 21:24:30

Jag har inga problem att somna in. Däremot har jag problem att fortsätta sova, jag sover bara i två timmars intervaller ungefär. Jag har prövat att ta upp till fyra propavan men det hjälper inte. Nu har jag fått en ny medicin men den verkar inte heller hjälpa. Sover i två timmars pass hela dygnet, kan inte hålla mig vaken. Det är helt uppfuckat.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav s.cat » 2011-04-28 21:38:45

Burnerman skrev:Jag har inga problem att somna in. Däremot har jag problem att fortsätta sova, jag sover bara i två timmars intervaller ungefär. Jag har prövat att ta upp till fyra propavan men det hjälper inte. Nu har jag fått en ny medicin men den verkar inte heller hjälpa. Sover i två timmars pass hela dygnet, kan inte hålla mig vaken. Det är helt uppfuckat.


Propavan- sanslös hangover vid intag över 2 tabletter :x icon
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-28 23:33:46

Det jag måste göra för att sova är:
-vara ren, dvs oftast måste jag duscha på kvällen
-ha bäddat. Jag bäddar inte på morgonen, jag bäddar innan jag ska sova. Dvs tar bort skrynklor från lakanet, puffar till kudden, ser till så att täcket "ligger rätt" i täckes...ehm.. fodralet?
-ha det tyst
-ha det släckt, inga ljuskällor alls helst
-sluta TÄNKA - och där ligger mitt största problem. Jag har så svårt att stänga ner min hjärnaktivitet helt enkelt.

Jag har läst någonstans att det tar mellan 15-20 minuter för NT's att somna (i snitt - dvs den normala insomningstiden) - för mig tar det dubbelt så lång tid. Har hört att flera andra aspies har precis samma problem med långa insomningstider.

Ett tips, om du vill undvika piller är att röka lite cannabis (eller valfri cannabinoid) innan du ska sova. Det behöver inte ens vara mycket för att ge en effekt.

mnordgren:

Det är inte tillåtet att uppmuntra till användning av olagliga preparat på forumet.

Se det här inlägget:
post554529.html#p554529
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav uniqueNr5 » 2011-04-29 23:33:49

Min erfarenhet är att sömnmedicin är illusoriskt och skräp för levern.
Jag försöker anpassa mig efter en oregelbunden dygnsrytm.
När jag blir trött vilar jag och i bästa fall sover några timmar.
Men för det mesta hinner jag ändå inte sova förrän vissa helger eller vissa dagar.
Förr eller senare går kroppen in i sömn-vänligt tillstånd.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Torsdag » 2011-04-29 23:42:31

ska jag somna någorlunda tidigt så krävs piller (ren melatonin).
Annars brukar jag sova bra om jag varit ute i friska luften en hel dag och helst sova utomhus också typ vindskydd.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Parvlon » 2011-04-30 0:00:52

jag har nu testat att pissa utomhus i en hel månads tid och det fungerar utmärkt för en god sömn.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Debbido » 2011-04-30 0:13:31

Jag brukar slå mig själv i huvudet med en hård slägga! :wink:


PS. Är för trött nu för att vara allvarlig. Propavanen börjar verka. Dessutom har jag haft en roligt dag, åkt mycket långt med mopeden, fått en massa frisk luft, putsat fönster, jobbat med jorden på uteplatsen (trädgårdsarbete är rogivande). Jag har kört slut på mig själv. Det är väl det mest sömnskapande?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Peace » 2011-04-30 0:22:59

Lägger mig. Läser en stund. Släcker lampan. Somnar efter en stund. (för det mesta iaf)
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Debbido » 2011-04-30 0:41:44

Det finns en djup orättvisa i världen. Kvinnor behöver oftast mycket längre tid på sig för att somna än män. Kvinnor tänker ofta på det som varit och följande dags planerade aktiviteter medan män ofta bara stänger av allting, musklerna rycker till när de slappnar av och sedan är de borta...

Man kanske skulle byta kön? När jag letade sömngivande téer nyss såg jag en té för just kvinnor.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-30 0:50:06

Parvlon skrev:jag har nu testat att pissa utomhus i en hel månads tid och det fungerar utmärkt för en god sömn.

:D

Serious. Jag borde alltså smyga ut och sätta mig bakom containern på kvällarna? :D :D :D :!: :?:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-04-30 0:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Parvlon » 2011-04-30 0:57:46

Bjäbbmonstret skrev:
Parvlon skrev:jag har nu testat att pissa utomhus i en hel månads tid och det fungerar utmärkt för en god sömn.

:D

Serious. Jag borde alltså smyga ut och sätta mig bakom containern varje natt? :D :D :D :!: :?:
Testa! Du måste göra det varje dag/natt. :P Container skulle jag inte rekommmendera dock. Bättre att du går bakom en buske.


Debbido skrev:män ofta bara stänger av allting, musklerna rycker till när de slappnar av och sedan är de borta...
ligger man som en död fisk så är det klart att man inte blir trött.. :o
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-30 0:59:50

Parvlon skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Serious. Jag borde alltså smyga ut och sätta mig bakom containern varje natt? :D :D :D :!: :?:
Testa! Du måste göra det varje dag/natt. :P


Grannarna skulle nog klaga till hyresvärden för förargelseväckande beteende... 8) :lol:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav sussi83 » 2011-05-01 6:13:11

MolkomAnnor skrev:Jag hade en fucked-up dygnsrytm tills för en vecka sedan. Den hade hållt på i några månader, och så har det varit fram och tillbaka i hela mitt liv. Nu har jag skapat rytm och bestämda rutiner. När man väl är inne i en ond cykel känns det som att man aldrig kommer att få in goda sömnrutiner, men det är en bias.


Vad sysslar du med om nätterna, försöker du att sova?
Har du skola, jobb eller är du arbetslös?


Jag jobbar heltid. Sover oftast som en stock när jag är ledig. Men så fort jag har en tid att passa så skiter det sig och man blir sömnlös, dagarna kan bli plågsamma när man inte sovit. Sen tar det lång tid att varva ner när man slutat jobba. Oftast grubblar man mycket när man väl har lagt sig. Sen blir man stressad för att man vet hur man kommer funka dagen efter om man inte sover.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav sussi83 » 2011-05-01 6:20:45

marin139 skrev:Själv har jag tack och lov inga sömnsvårigheter, men jag vet att vissa som har det blir hjälpta av att skaffa ett bolltäcke. Ett sådant kan man få förskrivet av en arbetsterapeut.


Efter många om och men ska jag nog testa sett sånt täcke. Bara man inte känner sig onödigt mycket handikappad. Men nu börjar man bli desperat så det är lika bra att prova allt det kanske funkar.

Någon som har erfarenhet av ett sådant täcke?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav marin139 » 2011-05-01 16:03:03

sussi83 skrev:
marin139 skrev:Själv har jag tack och lov inga sömnsvårigheter, men jag vet att vissa som har det blir hjälpta av att skaffa ett bolltäcke. Ett sådant kan man få förskrivet av en arbetsterapeut.


Efter många om och men ska jag nog testa sett sånt täcke. Bara man inte känner sig onödigt mycket handikappad. Men nu börjar man bli desperat så det är lika bra att prova allt det kanske funkar.

Någon som har erfarenhet av ett sådant täcke?


Ja, jag själv. Jag har som sagt inte haft några svårigheter att sova om nätterna, men jag fick ett bolltäcke eftersom jag haft problem med overklighets-/bubbelkänslor och påföljande kraftig ångest. Det har hjälpt mig i sådana lägen. Numera använder jag det inte dagtid, men sover under det helt enkelt för att det är skönt.
marin139
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2009-09-26
Ort: Västerås

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav treeman » 2011-05-01 17:03:55

sussi83 skrev:Efter många om och men ska jag nog testa sett sånt täcke. Bara man inte känner sig onödigt mycket handikappad. Men nu börjar man bli desperat så det är lika bra att prova allt det kanske funkar.

Någon som har erfarenhet av ett sådant täcke?


Sova med bollar. Det låter ju fan kul.
:-)005

Jag har inte testat det men har sovit med en basketboll i sängen dock. Fast det är ju inte samma... "sak" dårå.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav kullan » 2011-05-01 17:08:17

Lägg dig och sparka dig trött
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav blyger » 2011-05-01 17:43:02

Ibland kan jag när jag i hyperaktivitetsläge, då brukar det funka ok om sambon tittar på någon film med mycket stök, snabba klipp, mycket våld och skit samtidigt som vi ligger i sängen :P
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav sussi83 » 2011-05-01 21:47:47

blyger skrev:Ibland kan jag när jag i hyperaktivitetsläge, då brukar det funka ok om sambon tittar på någon film med mycket stök, snabba klipp, mycket våld och skit samtidigt som vi ligger i sängen :P


Ha ha...jag trackar också när jag ser på film och mister tråden, då flyttas fokus på den som e med. Inte alltid så uppskattat.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Hur gör ni för att kunna sova?

Inläggav sussi83 » 2011-05-01 21:52:18

Det är oftasg som om man går in i andra andningen när man ska sova. Man är trött när man kommer från jobbet vid 21.15, men sen när man lägger sig så vaknar skallen igen. Jag får ingen ro i kroppen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in