Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-28 23:35:18

Jag har väldigt nyligen fått min AS diagnos och strax innan det flyttade jag hem till min farbror då det inte funkade att bo inneboende för mig hos en främling.
Det kommer nog gå rätt ok att bo hos min farbror men min familj plus min pojkvän tycker jag ska ansöka om att få en servicelägenhet då de anser att jag skulle behöva en.
Själv vet jag inte hur jag ska göra.
Orkar jag flytta inom de ca 6 månader de har sagt att det skulle ta att hitta en servicelägenhet åt mig?
Behöver jag verkligen en servicelägenhet? Är jag verkligen så funktionshindrad?
Usch det är verkligen ett svårt val.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-28 23:38:30

Är det säkert att de kommer att hitta servicelägenheten inom sex månader? Det kanske tar längre tid så att du då är mer motiverad att flytta?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-29 0:10:19

Bjäbbmonstret skrev:Är det säkert att de kommer att hitta servicelägenheten inom sex månader? Det kanske tar längre tid så att du då är mer motiverad att flytta?


Det brukar ta mig ca 1 år innan jag vänjer mig vid ett nytt ställe. De sa det både till kuratorn och mamma att det skulle ta ca 6 månader max.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-29 10:28:05

Jag tycker du ska söka servicelägenhet. Det är ett helvete att få det tydligen, och under tiden kan du ju alltid ta tillbaks din ansökan om du skulle ändra dig. Du kan ju inte bo hos din farbror (eller nån annan släkting) hela livet. Eller kan kan man ju, men du kanske inte vill? Särskilt inte om du redan har pojkvän.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-29 15:40:47

alfapetsmamma skrev:Jag tycker du ska söka servicelägenhet. Det är ett helvete att få det tydligen, och under tiden kan du ju alltid ta tillbaks din ansökan om du skulle ändra dig. Du kan ju inte bo hos din farbror (eller nån annan släkting) hela livet. Eller kan kan man ju, men du kanske inte vill? Särskilt inte om du redan har pojkvän.


Sant. Väntar väll på att pojkvännen ska vilja flytta ut ur stockholm för på andra orter är det lättare att få hyreslägenheter. Varför jag velar med servicelägenheten är för att det känns som man måste vara helt missanpassad på allt för att ha en sån. Jag vet liksom inte vad som gäller eller vad jag nu ska säga... får inte riktigt ut det jag vill ha sagt just nu.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 20:11:43

För mig är det nåt man söker om man tillhör rätt personkrets och av nån anledning har svårt att få en annan bostad, alternativt BEHÖVER hjälpen man kan få där. Tänker mig att det är lättare att få annan diagnosrelaterad hjälp om man redan finns i systemet.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-30 20:23:27

Jag är lite i samma sits som dig.
Är också inneboende i stockholm och behöver verkligen ett eget ställe - börjar fan bli kritiskt. Tar det verkligen 6 månader? Och vad är det för område(n) dessa servicelägenheter finns i? Jag vägrar att bo i ett invandrartätt område - inte för att jag på något sätt och vis är rasist, utan jag vill helt enkelt ha en lugn miljö där man inte behöver vara rädd för att gå ut om kvällarna/nätterna.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 20:25:31

Deadly_Nightshade skrev:Jag är lite i samma sits som dig.
Tar det verkligen 6 månader?


Många biståndsbedömare säger en massa saker för att avskräcka folk från att söka, tror jag är en starkt bidragande orsak till denna uppgift.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-30 20:42:15

alfapetsmamma skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Jag är lite i samma sits som dig.
Tar det verkligen 6 månader?


Många biståndsbedömare säger en massa saker för att avskräcka folk från att söka, tror jag är en starkt bidragande orsak till denna uppgift.

Självklart är det en viktig sak att ha i åtanke - men bostadssituationen i Stockholm är verkligen ett helvete. Har man inte bott här själv så är det svårt att förstå situationen.

I går fick jag en blankett rån Stockholms stads bostadsförmedling med en karta som visar kötider för olika bostadsområden, här är ett axplock:
Östermalm - 16,9 år
Gamla stan - 21,2 år
Södermalm - 14,2 år
Lilla essingen - 11 år
Vasastaden - 8 år (NYBYGGE, högre hyra)
Hammarbyhöjden - 11,4 år

och några förorter:
Rinkeby - 4,4 år
Skärholmen - 5 år
Bagarmossen - 7,1 år
Aspudden - 15,4 år
Farsta - 5,3 år

Tillochmed min far, som har bott här i 4 år, blev jävligt förvånad :(
Jag antar att bristen är precis samma när det gäller serviceboenden.

Man fattar ju varför det har uppstått en väldigt lukrativ svart marknad för bostäder. Istället för att låna pengar och betala 15% av en bostadsrätt kontant, så kan man lägga den summan på att köpa ett hyreskontrakt och slippa allt jävla elände och slippa låna enorma summor pengar.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 20:47:22

Jag vet hur bostadssituationen ser ut i Stockholm, jag har själv bott här i ... 22 år tror jag.

Och jag vet att det råder stor brist på LSS-boenden.

Jag försökte bara få fram att det tyvärr finns mycket avskräckningsmanövrer från LSS-kåren. Nästan så man ibland misstänker att de får premier på lönen om de INTE får igenom insatser.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-30 21:09:16

alfapetsmamma skrev:Jag vet hur bostadssituationen ser ut i Stockholm, jag har själv bott här i ... 22 år tror jag.

Och jag vet att det råder stor brist på LSS-boenden.

Jag försökte bara få fram att det tyvärr finns mycket avskräckningsmanövrer från LSS-kåren. Nästan så man ibland misstänker att de får premier på lönen om de INTE får igenom insatser.

Jag tror snarare att dom är "återhållsamma" av ekonomiska skäl. LSS-resurser måste man i princip tjata till sig på många ställen verkar det som. Dom vet att dom enligt lag måste tillhandahålla detta men av någon anledning så informeras det inte tillräckligt om vilka rättigheter man har enligt LSS - kanske just pga ekonomiska orsaker.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 22:26:58

Deadly_Nightshade skrev:Jag tror snarare att dom är "återhållsamma" av ekonomiska skäl. LSS-resurser måste man i princip tjata till sig på många ställen verkar det som. Dom vet att dom enligt lag måste tillhandahålla detta men av någon anledning så informeras det inte tillräckligt om vilka rättigheter man har enligt LSS - kanske just pga ekonomiska orsaker.


Jag vet.. jag försökte bara vara lite skämtsam. Men SKULLE det komma fram att den biståndsbedömaren som varit snålast med bifall får en klapp på huvudet av chefen eller en premie på lönen komma fram skulle jag inte bli förvånad kan jag säga. (Typ som personalen på Migrationsverket som firade en utvisning med champagne... Snacka om fel folk på jobbet!)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Bo kvar hos min farbror eller söka servicelägenhet?

Inläggav slackern » 2011-04-30 22:39:06

alfapetsmamma skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Jag tror snarare att dom är "återhållsamma" av ekonomiska skäl. LSS-resurser måste man i princip tjata till sig på många ställen verkar det som. Dom vet att dom enligt lag måste tillhandahålla detta men av någon anledning så informeras det inte tillräckligt om vilka rättigheter man har enligt LSS - kanske just pga ekonomiska orsaker.


Jag vet.. jag försökte bara vara lite skämtsam. Men SKULLE det komma fram att den biståndsbedömaren som varit snålast med bifall får en klapp på huvudet av chefen eller en premie på lönen komma fram skulle jag inte bli förvånad kan jag säga. (Typ som personalen på Migrationsverket som firade en utvisning med champagne... Snacka om fel folk på jobbet!)


Jag har hört det här från mitt boendestöd att det kan gagna karriären för biståndsbedömare att skära ner på timmarna att hålla budgeten nere. Vet inte om det stämmer bara hört det kan lika gärna vara ett ryckte eller skitsnack.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in