Arbetsförmedlingen för unga med funktionshinder i Sthlm

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsförmedlingen för unga med funktionshinder i Sthlm

Inläggav lillsanna » 2010-01-12 22:56:01

Jag har ju berättat förut om min sons kamp att få ett jobb och att han till slut började gå till just den arbetsförmedlingen för att se om den hade något att ge.

Vi hade nog faktiskt gett upp, men han gick dit för att få sitt socialbidrag ( ansökan om sjukbidrag avslogs med anledning av att han KAN jobba, och på direkt fråga från mig om han skulle få det om det hela knäcker honom och han blir sjuk/deprimerad och sjukskriven var svaret JA?!?!)

Hur som helst, för ett par veckor sen fick han meddelande om att han skulle få gå en jobbsökarkurs..... jaja allt är bättre än att inte göra någonting.

Idag hade han sin första egentliga utbildningsdag, hittills har de bara visats runt i lokalerna och haft enskilda samtal med utbildarna.

Han kom hem och var faktiskt gladare än på länge. Dagen hade varit givande och de andra *eleverna* var jättetrevliga och han sa att han har inte skrattat så mycket som han gjort idag på väldigt länge.

Uppepå allt verkar det som om de andra deltagarna också är aspergare och att utbildaren faktiskt vet en hel del om hur man fungerar och tänker som aspergare.

Lite impad faktiskt :) och grabben ser inte kursen som ett oavbrutet helvete de närmaste 14 veckorna utan tror att det faktiskt kan bli kul och att han kanske till med får nån ny kompis :)

*glad* :D
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 23:46:26, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Alexandra » 2010-01-12 23:19:42

Låter ju positivt! Hoppas att sonen fortsätter att trivas - och att det blir nån form av sysselsättning som han trivs med när kursen är slut.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav lillsanna » 2010-01-13 14:34:29

Ja jag hoppas ju också att det blir något jobb av det med tiden. Men på något sätt känns det som att det bästa är att utgå från att det blir bra :)
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade i Sthlm

Inläggav barracuber » 2011-04-29 22:22:31

Detta är en tjänst inom Handikappupplysningen Stockholms Läns Landsting.

Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade >>
sidan skrev:Du som är ung och har ett funktionshinder kan ofta behöva extra hjälp för att hitta ett arbete. I Stockholms län finns en särskild arbetsförmedling för unga som behöver mer hjälp, Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade.

För att få hjälp från Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade ska du vara under 24 år. Om du har aktivitetsersättning från Försäkringskassan räcker det att du är under 29 år. Det krävs också ett intyg om ditt funktionshinder.


I ett aktuellt nummer av Platsjournalen intervjuas Ebba Bothén Nyström som jobbar på Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade. Se sidan sidan i den länkade PDF:en:

Platsjournalen 26/4 2011 (13,8 MB) (Högerklick - ladda ned)

PDF:en skrev:...
Vilka ungdomar kommer till er?

Alla ungdomar med funktionshinder som bedöms kunna ta ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden.
Den största gruppen av våra sökande har en neuropsykiatrisk diagnos, till exempel ADHD eller Aspergers.
...



Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-30 20:10:06

Dit har jag förgäves (hittills) försökt få min förstfödda.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-04-30 20:11:26

Intressant fynd!
Men synd att jag är 26 :(
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Inläggav Savanten Svante » 2011-04-30 20:12:17

Om du har aktivitetsersättning från Försäkringskassan räcker det att du är under 29 år
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-01 11:47:51

Ja jo det har du rätt i, men alltså... nu är jag väldigt förvirrad för det jag läser på FK verkar inte stämma överens med verkligheten:

Vem kan få aktivitetsersättning?

Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30. Som längst kan du beviljas aktivitetsersättning tre år i taget.

Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.

Du kan själv ansöka om aktivitetsersättning, eller så kan vi besluta att byta ut din sjukpenning mot aktivitetsersättning.
- FK

Det intryck jag har fått under den tid jag varit medlem här är att det är väldigt, väldigt få aspies/HFA:are som är så funktionsnedsatta att dom inte kan jobba överhuvudtaget med någonting. Men å andra sidan så är det bra mycket fler som ändå på något jävla vänster får aktivitetsersättning. :? Hur ska man kunna få aktivitetsersättning om man faktiskt kan jobba med vissa saker, men har stora problem med att söka jobb och ta ett vuxet ansvar på denna front? Det är lite off-topic och du är kanske fel person att fråga men jag frågar ändå ifall någon annan vet.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Arbetsförmedlingen Unga Funktionshindrade

Inläggav Parvlon » 2011-05-01 12:06:10

Det är väl detta: "Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden." som de kan skicka en på utredning om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in