Hur känslig är du för temperaturen? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du temperaturkänslig?

Jag är överkänslig för värme men inte för kyla
74
46%
Jag är överkänslig för kyla men inte för värme
24
15%
Jag är överkänslig för både värme och kyla
41
25%
Jag är inte överkänslig för varken värme eller kyla
16
10%
Om det går, något annat.. Berätta!
7
4%
 
Antal röster : 162

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Parvlon » 2011-04-17 15:01:47

Tror det finns en sån här tråd redan men jag är nog "underkänslig". Gick med t-shirt långt in på hösten och mössa till sommaren flera ggr när jag var yngre. Har iofs antagligen mest med rutiner att göra. Trivs dock bäst på sommaren. Pissljumet kan det vara inomhus, men ute ska det vara solljus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav treeman » 2011-04-17 15:32:05

Jag är känslig för hög värme. Då börjar jag flåsa som en flodhäst och svettas som en tvättsvamp.

Kyla klarar jag rätt bra. Bara jag slipper vara näck i snön så.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Fröken Svår » 2011-04-17 15:46:44

Jag är extremt känslig för värme, och mår pga det alltid dåligt på sommaren. :(

Kyla klarar jag bättre, och jag gillar att ha det svalt hemma.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Nakata » 2011-04-17 17:09:39

För mig är bland det värsta som finns att ta i kalla saker; att ta saker ur frysen är rent av smärtsamt! Däremot så är det precis tvärtom med värme, det är ganska vanligt att folk höjer på ögonbrynen när man känner på spisplattan om den är varm ( och det med rätta antar jag :wink: ).
Nakata
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-04-14

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-17 19:15:55

Jag är väldigt växelvarm, blir fort överhettad men börjar fort frysa igen när jag tar av mig. Fryser som en tok på morgnarna men måste ta av mig flera lager redan halvvägs till bussen. Jag älskar det brittiska klimatet.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav treeman » 2011-04-17 23:14:46

Tintomara Ariadne skrev:Jag är väldigt växelvarm, blir fort överhettad men börjar fort frysa igen när jag tar av mig. Fryser som en tok på morgnarna men måste ta av mig flera lager redan halvvägs till bussen. Jag älskar det brittiska klimatet.


Där känner jag igen mig väldigt mycket. Speciellt det spännande ordet "överhettad".

"Ta av flera lager". Trodde det bara var jag som gjorde det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav citalol » 2011-04-18 0:49:26

fryser hellre ihjäl än att svettas som en gris..
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Miche » 2011-04-18 9:33:57

citalol skrev:fryser hellre ihjäl än att svettas som en gris..

+1
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-04-18 13:16:50

Hellre kyla än värme, uppåt 28-30 grader fungerar jag inte som jag ska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav svartamolnet » 2011-04-18 13:41:41

Jag fryser bara när jag är stilla, som när jag ska gå och lägga mig om det är kyligt. Annars går jag i T-shirt fortfarande när andra drar på sig overaller. Så länge jag rör mig är jag varm.

När det är varmt ute anpassar jag mig efter temperaturen. Tar ett dopp i havet när jag blir för varm och ligger sedan gärna och värmer mig i solen på en klippa. Har jag inte möjlighet att bada försöker jag hålla mig i skuggan.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Chrilleb » 2011-04-18 13:50:11

Hej !

Jag är nog rätt värmekänslig, håller mig gärna i skuggan på badplatser efter ett tag.


Blir matt och lätt illamående på tåg om det inte går att öppna fönster.
Är sommarbarn trots allt, och gillar sommaren lite bättre än vintern.


Kyla avskyr jag, men sover bra av att ha fönstret på glänt på kvällen ( ja faktiskt, brukar ha lite öppet på vintern ibland )
Chrilleb
 
Inlägg: 6391
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-04-18 21:27:38

Jag blir både snabbt kall när det är kallt och snabbt varm när det är varmt, mycket snabbare på båda än andra. När jag sover verkar jag inte kunna hålla värme utan att ha ett riktigt tjockt täcke eller någon som sover bredvid mig som jag då ligger tätt tätt emot.
Verkar dock kunna tåla värme lite bättre än kyla då jag kan stå ut med värme bättre och tycker inte det är så farligt att svettas (iof svettas jag inte så lätt heller) men att frysa är ett av det värsta jag vet.
Favorit vädret är varmt och fuktigt, typ växthus.
Hög värme utan fukt klarar jag inte alls. Jag måste ha fukt i luften annars blir jag yr och illamående rätt snabbt vid högre temperaturer.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav JennyJ » 2011-04-19 12:24:26

Jag gillar inte kyla för jag blir stel och får lätt ont. Värme är bättre men jag har ett problem; jag får ofta vätskeförlust för jag är mycket uppe i saker jag sysslar med och glömmer bort att äta och dricka. Speciellt det sista har jag märkt ger en del bakslag. När jag får vätskeförlust så sträcker den sig över flera dagar. Jag får knallont i huvudet och kan spy, jag mår rätt så illa. Sen får man försöka vätska sig ett par dagar, men man mår rätt dåligt. Jag har märkt att jag svettas och blir kall om vart annat och man är helt sänkt ett par dagar. Jag har märkt att när det varit som värst har jag inte orkat ta itu med träning och sånt under lång tid efter, så jag antar att jag bränner ut hela systemet. Nu försöker jag alltid sitta med en kanna vatten med frukt i så att jag petar i mig vatten nu när det börjar bli varmt. Nån annan som har det så här?

mvh Jenny
JennyJ
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2010-01-24

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Skinny » 2011-04-19 20:06:30

Jag svettas som en gris när termometern visar 18 plusgrader och mer.
Kyla har jag sällan några problem med.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav sussi83 » 2011-04-26 0:33:13

Jag är nog menad för ett liv i ett varmt land. Jag fryser väldigt lätt, är liksom tunn i kroppen på något vis så jag har vinter jackan på mig långt in på våren ibland. Sen är det psykologiskt också för jag känner mig isolerad i hemmet om det är kallt ute, det tar så emot att gå ut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav ca » 2011-04-29 20:14:41

Är värmekänslig, svettas lätt och föredrar vårdagar med svag bris. Har min sambo termotäcke har jag sommartäcke, har hon sommartäcke så har jag bara påslakan, har hon påslakan sover jag helt utan. (inte naken dock)

Sen är jag ALLTID fel ute med kläder. Jag är den som har vinterjacka en varm vårdag, och shorts när det blivit höst och kallt. Är nog lite trög när det gäller att uppfatta vädrets svängningar. Ouppmärksam?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-06-10 23:59:15

Har inte så stora problem med värme direkt, kan gå i långtröja även om det är över 20 grader. Kyla däremot är jag ganska känslig emot, går inte ut om det är nollgradigt. Senaste vintern var hemsk för min del.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-11 0:01:03

Just nu är det 17,5 grader varmt i mitt rum.
För 4-6 dagar sedan var det mellan 25-30. :x icon
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Joakoni » 2011-06-11 0:42:44

Tintomara Ariadne skrev:Jag är väldigt växelvarm, blir fort överhettad men börjar fort frysa igen när jag tar av mig. Fryser som en tok på morgnarna men måste ta av mig flera lager redan halvvägs till bussen. Jag älskar det brittiska klimatet.

Ja!
Det har inte mycket att göra med hur kallt eller varmt det är. Tål bättre värme än kyla ute, men tål inte stängda fönster! Är jag i rörelse, är jag tvungen att slänga av mig kläder, bara måste! Är jag stilla, börjar jag frysa. Sover jättebra heta sommarnätter.
Jag är törstig mest hela tiden, vattenflaskan är min bästa vän :)
Har kryssat i "både och", fast det kommer mer inifrån mig själv än utifrån?... Jag vet inte... :?:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Gerard » 2011-06-11 0:57:21

Tycker illa om värme. Över 20 grader, som nu, så funkar inte huvudet... Försöker hålla nattrytm över sommaren om jag kan.
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Truly » 2011-06-11 2:03:08

Känslig både vad det gäller värme, kyla, tryck och fuktighet.

Jag har köldalergi vilket innebär att jag får kliande nässelutslag när huden blir för kall på vintern (gäller alltså endast vid minusgrader). Stora delar av huden svullnar upp och kliar något så infernaliskt. Jag kan inte suga på glassar (framförallt isglassar) eftersom läpparna svullnar upp, blir röda och ser botoxinjicerade ut.
Fryser mycket lätt. Dunjackan åker fram redan i oktober då det inte ens hunnit bli minusgrader. Har alltid tröjor och varma sockar på mig inomhus (vinter, vår och höst).


Får led- och/eller huvudvärk vid omväxlingar i tryck och luftfuktighet.


Klarar inte heller av värmen särskilt väl. Blir snabbt dåsig, matt, yr och allmänt trögtänkt. Vid temperaturer över 30 blir jag illamående och får svårt att andas. Då måste jag ligga i ungarnas uppblåsbara pool om jag ska klara av att vara ute. :lol:

Jag föredrar dock kyla eftersom det är lättare att klä sig för kallt väder. Vid varmt väder är det blötläggning som gäller. :lol:


(Ljudintrycken blir ju dessutom fler om sommaren när det är varmt. Folk är ute längre om nätterna och skränar. Det eviga fågelkvittret gör att inte ens nätterna är lugna. Längtar till vintern då snön vadderar in alla ljud och man kan sitta ute om natten i näst intill total tystnad.)
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav jorand » 2011-06-11 2:40:40

Miche skrev:
citalol skrev:fryser hellre ihjäl än att svettas som en gris..

+1

Indeed. 31 jävla plusgrader idag. Tar hellre 31 minus...
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Zombie » 2011-06-11 3:09:37

Jo, dagens subtropiska somrar kan fara åt... vårt gamla nordiska kalla helvete.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-11 10:56:57

jorand skrev:Indeed. 31 jävla plusgrader idag. Tar hellre 31 minus...

Nej fy fan. När det blir kallare än några minusgrader känns det som man ska frysa ihjäl :/
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in