Aspergare och spermadonation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-03-10 2:07:43

Garum skrev:Ja, men även om både donatorer och de par som tar emot deras könsceller är kärnfriska på alla omöjliga och möjliga sätt så kan ju resultatet ändå bli barn som det blir nåt "vajsing" på.
Alla människor har dåliga recessiva gener i sin arvsmassa som slumpmässigt kan kombineras ihop vid en befruktning.
Sen, tänk en värld utan AS människor..en värld utan Mozart, Michelangelo, Leornando da Vinci, Wittgestein, Einstein, Bill Gates, Newton etc etc

(Sen finns det ju en del mindre smickrande exempel som Hitler, Lenin...men..men)

Syndromet har ju tillfört individer som gjort fantastiska saker till enormt gagn för hela mänskligheten, skulle dessa inte då få finnas till??(Det är många kvinnor skulle inte mer än gärna vilja ha barn med ovanstående män :) :roll: )
Ok, de flesta med AS kanske upplever det mest som negativt, men många NT människor är ju inte så lustiga de heller typ alla psykopater eller bara allmänt knäppa invider (fast de är NT)

Man ska vara väldigt försiktig med att införa rasbiologiska tankesätt när det gäller reproduktion, sånt spårar lätt ut, historien har lärt oss vad det kan leda till (Det enda vi lärt av historien är att vi inte lärt av historien..sic)
Donatorerna har ju ett samtal med behandlande läkare, han får väl avgöra om man är lämplig eller inte som donator. :roll:


Jag tycker du glömmer bort frågan om ärlighet och ansvar. Om man donerar ska det inte vara för att man är inbilsk och vill sprida sina gener, utan för att hjälpa barnlösa (och tjäna en liten slant på kuppen). Och man ska inte mörka något, vare sig sjukdomar el funktionshinder.

Det fanns ett fall med en skelögd läkare som behandlade barnlösa par med insemination med donator. Han höll så hårt på sekretessen att endast han hade kontakt med donatorn. Flera år senare blev han stämd pga att barnen hade nån sjukdom, donatorerna hade alltså inte varit friska. När flera familjer samlades visade det sig att flera (alla) hade skelögda barn. Läkaren hade alltså använt sig själv som donator, säkert för att han ville sprida sina egna inte så friska gener.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:45:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Garum » 2008-03-10 14:34:13

Alien skrev:
Garum skrev:Ja, men även om både donatorer och de par som tar emot deras könsceller är kärnfriska på alla omöjliga och möjliga sätt så kan ju resultatet ändå bli barn som det blir nåt "vajsing" på.
Alla människor har dåliga recessiva gener i sin arvsmassa som slumpmässigt kan kombineras ihop vid en befruktning.
Sen, tänk en värld utan AS människor..en värld utan Mozart, Michelangelo, Leornando da Vinci, Wittgestein, Einstein, Bill Gates, Newton etc etc

(Sen finns det ju en del mindre smickrande exempel som Hitler, Lenin...men..men)

Syndromet har ju tillfört individer som gjort fantastiska saker till enormt gagn för hela mänskligheten, skulle dessa inte då få finnas till??(Det är många kvinnor skulle inte mer än gärna vilja ha barn med ovanstående män :) :roll: )
Ok, de flesta med AS kanske upplever det mest som negativt, men många NT människor är ju inte så lustiga de heller typ alla psykopater eller bara allmänt knäppa invider (fast de är NT)

Man ska vara väldigt försiktig med att införa rasbiologiska tankesätt när det gäller reproduktion, sånt spårar lätt ut, historien har lärt oss vad det kan leda till (Det enda vi lärt av historien är att vi inte lärt av historien..sic)
Donatorerna har ju ett samtal med behandlande läkare, han får väl avgöra om man är lämplig eller inte som donator. :roll:

Jag tycker du glömmer bort frågan om ärlighet och ansvar. Om man donerar ska det inte vara för att man är inbilsk och vill sprida sina gener, utan för att hjälpa barnlösa (och tjäna en liten slant på kuppen). Och man ska inte mörka något, vare sig sjukdomar el funktionshinder.

Det fanns ett fall med en skelögd läkare som behandlade barnlösa par med insemination med donator. Han höll så hårt på sekretessen att endast han hade kontakt med donatorn. Flera år senare blev han stämd pga att barnen hade nån sjukdom, donatorerna hade alltså inte varit friska. När flera familjer samlades visade det sig att flera (alla) hade skelögda barn. Läkaren hade alltså använt sig själv som donator, säkert för att han ville sprida sina egna inte så friska gener.


Jo, men det beror ju när man donerar, i mitt fall var det långt innan diagnosen sattes.
Det är lite hyckleri med att donatorer ENBART donerar för att hjälpa barnlösa par, utan många har ett egenintresse i det också, men det "får" man inte säga officiellt, tror också klinikerna är medvetna om detta och ser emellan fingrarna bara kandidaterna sas "spelar med" i spelet.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 14:38:55

Damerna diskuterar huruvida det går köpa vår säd som vilken produkt som helst.

Är den till salu?
Vad skall vi ta för pris? Räknat i liter eller per sats.
Vilka garantier finns det mot ballskatten?

Kan man begära att få ett ägg i utbyte?

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav LordNelson » 2011-04-22 14:46:48

Jag har hör något om 500/tillfälle men det var ett tag sen. Hade man bra anlag kunde det betalas högre belopp under bordet har jag för mig.
Senast redigerad av LordNelson 2011-04-22 14:52:53, redigerad totalt 2 gånger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-22 14:49:13

Ska stamtavla ingå i priset? :wink: :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 14:55:49

LordNelson skrev:Jag har hör något om 500/tillfälle men det var ett tag sen.
Är det så vanligt att tjejerna har fixat kollektivavtal åt oss?
Känns ju ännu mer objektifierande :?

LordNelson skrev:Hade man bra anlag kunde det betalas underbordet har jag för mig.
Jag föredrar att få betalt i handen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 14:57:21

Bjäbbmonstret skrev:Ska stamtavla ingå i priset? :wink: :roll:

Ser inte vitsen med det.
Då det inte går att juridiskt frigöra sig ifrån ballskatten så ligger det i mitt intresse att inte själv finnas med på den.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-22 15:01:36

Känd donator skulle ju vara det största skälet att göra på det viset förutom möjliga prisfördelar. :roll: Tänker du att du skulle vilja inspektera avkomman också?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 15:16:38

Bjäbbmonstret skrev:Känd donator skulle ju vara det största skälet att göra på det viset förutom möjliga prisfördelar.
Prisfördelarna du syftar på kallas ballskatt.
Det kommer rotas i donatorns plånbok efter 1273:- var månad.

Så i slutänden betalar donatorn dig för att leverera "varan"(1273*12*18)=274968:-
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav LordNelson » 2011-04-22 15:18:38

Bjäbbmonstret skrev:Känd donator skulle ju vara det största skälet att göra på det viset förutom möjliga prisfördelar.

Jag tror inte donatorn var känd, det var på någon form av klinik. Nu är det väl lag på att barnet har rätt att veta donators identitet

http://www.akademiska.se/templates/page____43107.aspx
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Alien » 2011-04-22 15:37:56

Först 900 kr i språngavgift och sedan 900 kr/levande avkomma. Fast det gäller ju hundar. :P

Vilken hane som helst duger inte heller, den ska helst ha meriter (jakt, vallning el utställning).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 15:39:45

Bjäbbmonstret skrev:Tänker du att du skulle vilja inspektera avkomman också?
Personligen känner jag mig färdig med avkommor. Så att befrukta en kvinna som vill ha fadern närvarande är inte aktuellt för mig längre.
Blir väl att man "shopp shopp" inom en inte alltför avlägsen framtid.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Abbreviation » 2011-04-22 15:48:13

Spermabanker tar generellt inte emot donationer från personer med psykiatriska diagnoser.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 16:08:46

Abbreviation skrev:Spermabanker tar generellt inte emot donationer från personer med psykiatriska diagnoser.
Den stora skillnaden mellan "människa" och "Belgisk blå" är att människan klarar av att inseminera säd själva.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Alien » 2011-04-22 16:42:12

Tycker mig minnas att ämnet varit uppe tidigare på AF. Mycket riktigt:
post63504.html#p63504
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-22 17:56:08

ufo skrev:Det kommer rotas i donatorns plånbok efter 1273:- var månad.

Så i slutänden betalar donatorn dig för att leverera "varan"(1273*12*18)=274968:-


Så det är alltså vad du tänker är en rimlig avgift för befruktning meddelst känd donator? :roll:
Vad händer om ungen dör innan vuxen ålder då? Då blir det ju billigare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 17:59:21

Bjäbbmonstret skrev:
ufo skrev:Det kommer rotas i donatorns plånbok efter 1273:- var månad.

Så i slutänden betalar donatorn dig för att leverera "varan"(1273*12*18)=274968:-


Så det är alltså vad du tänker är en rimlig avgift för befruktning meddelst känd donator? :roll:
Vad händer om ungen dör innan vuxen ålder då? Då blir det ju billigare.
Det bästa vore väl att finna en juridiskt hållbar lösning som garanterar utebliven ballskatt.
Känns ju knas att ta emot en kvarts miljon bara för att betala tillbaka en del var månad.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-22 18:00:46

Det är nog inte juridiskt hållbart att betala någon en kvart miljon för lite sperma heller!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 18:03:34

Bjäbbmonstret skrev:Det är nog inte juridiskt hållbart att betala någon en kvart miljon för lite sperma heller!
Jodå, kan tom lämna en "pengarna tillbaka garanti" ifall graviditet inte når sitt slut.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav ufo » 2011-04-22 18:28:06

Alien skrev:Tycker mig minnas att ämnet varit uppe tidigare på AF. Mycket riktigt:
post63504.html#p63504
Det finns gott om trådar som berör insemination som inte är tre år gammal.
Varför pekar du då på en som handlar om köp av vuxna barn av lesbiska par?
Den här tråden vill jag hellre viga till vad som är mannens roll i privat spermadonation, inte barnhandel.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Alien » 2011-04-22 22:42:27

Vaddå gott om trådar, det var den jag fann med liknande frågor.

Förutom de som tar upp saken ur kvinnans synvinkel, som denna: post248126.html#p248126
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav prodge64 » 2011-04-23 7:40:37

ufo skrev:Damerna diskuterar huruvida det går köpa vår säd som vilken produkt som helst.

Är den till salu?
Vad skall vi ta för pris? Räknat i liter eller per sats.
Vilka garantier finns det mot ballskatten?

Kan man begära att få ett ägg i utbyte?

Jag vet inte riktigt vad du menar med första frågan, men det är väl upp till var och en. Priset struntar jag personligen i eftersom jag inte är intresserad av att sälja, å ballskatt vet jag inte vad det är. Vad gäller ägg i utbyte så tror jag att jag förstår din poäng, men ändå inte. Äggen gör ändå bäst nytta på "naturlig väg" så att säga, likaså sperman. Hoppas verkligen inte att någon tänker på inseminering av "praktiska skäl"! Förutsatt att traditionell väg fortfarande är ett alternativ rent biologiskt förstås.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav treeman » 2011-04-23 10:22:43

Oh yeah I am gonna be rich soon!!!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Konsten att sälja sin sperma.

Inläggav Firkraag » 2011-04-23 10:46:04

3 ägg i utbyte, 2000kr, och eventuell risktillägg (om barnet vill träffa sin biologiska far någon gång i framtiden så kan det bli dyrt) tycker jag låter som ett rimligt pris. Dags att ge sig ut på blocket?!
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in