Min förälder har Aspergers syndrom

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Förälder med Asperger?

Inläggav mårran » 2011-04-15 8:34:36

Bra fråga. Mitt barn har Aspergers, men jag har inte.

Har kanske något drag av det, men får alldeles för låga poäng på samtliga tester jag gjort på ex. finländska Aspergerföreningens hemsida för att det ska vara värt att göra någon utredning. Samma med Simon Baron-Cohens tester... däremot har jag haft en faster med infantil autism, ett av mina syskon fick diagnos inom NPF för många år sen och det finns misstankar om att ytterligare en annan familjemedlem har AS, och barnets far har definitivt mer än bara "drag av AS" i sin släkt - han har i ett sällsynt ärligt ögonblick konstaterat högt att han troligen har ADHD, vilket är troligt enligt min erfarenhet av hur han fungerar i vardagen. Så jag håller med om att det nog följer med inom familjen, detta med NPF och kanske framförallt svårigheter inom autismspektrat.
mårran
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-12-11

Re: Förälder med Asperger?

Inläggav smn » 2011-04-18 18:46:40

Hej HannahJG!

Jag har också en pappa, inte diagnosticerad, men med trolig Aspergers. (Han är väldigt rutinstyrd, har specialintressen, svårt att läsa och svara på ansiktsuttryck och andra subtila emotionella uttryck, blir stressad i större grupper av människor och i situationer han inte känner till.) Varken jag eller mina syskon har dessa drag, så visst finns det fler som har det så som du beskriver det. Jag har också sökt andra med liknande erfarenhet, detta forum är det bästa jag hittat hitills. Och det har varit ett stort stöd för mig.

Jag tycker det låter så bra att din pappa har diagnosen, jag tror att det underlättar när man kan prata med varandra för att kunna mötas. Och bra som förälder att vara självmedveten oavsett NT eller aspie. Jag har som vuxen börjat prata med min pappa och det gör det mycket lättare. Jag slipper ta illa upp av saker han säger som låter elaka men som han inte menar något illa med (han säger inte sådana saker så ofta längre heller efter det att jag börjat berätta hur jag uppfattar honom) och jag kan anpassa mig efter hans behov att struktur och ramar. Hör gärna av dig om du vill.
smn
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-06-04
Ort: Linköping

Re: Min förälder har aspergers

Inläggav prodge64 » 2011-04-21 11:38:36

Bump! Det vore intressant att läsa mer om detta, om någon har något mer att berätta i ämnet.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland


Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in