ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

ADHD/ADD & AS (ev medicinering?)

Inläggav Ohana » 2007-03-25 15:08:35

Är precis i slutet av min np-utredning, väntar på diagnos nu. Mycket nervöst.

Skulle jag själv få sätta diagnos (det får jag ju inte, men om jag hade fått det) så hade jag satt en AS + ADD-diagnos.

Tänkte bara höra om det är nån som själv har AS & ADD, och har lite erfarenhet vad det gäller uppföljning och eventuell medicinering.

Vill gärna ha lite på fötterna innan jag säger ja eller nej till det de (förhoppningsvis :P) kommer att erbjuda när utredningen är klar.
Senast redigerad av Ohana 2011-05-04 10:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Ohana
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2007-03-23

Asperger vs ADD

Inläggav asmig » 2007-10-24 19:23:58

Har varit på ett föredrag på ADHD/autism habiliteringen i kväll med anledning av min sons klara diagnos. Träffade där fler föräldrar och det e rörande hur lika vi upplever beteendet hos våra barn och även rörande hur lika problemfylld man känner sej med de föräldrar som nedärvt problematiken till sina barn. Tänker då på de svårigheter jag själv känner att klara av det även fast jag tror mej förstår min son så väl hur han känner sej.

En sak jag har jag fått lära mej i dag är att "ADHD utan H" eller som man även då kallar (kallat) det ADD, vilket i dag nu beteknas som ADHD-I..... är att detta har mycket stor skillnader mot då ADHD, både vad gäller beteendeyttring hos idividen och hur denne skall medecineras. Totalt komplicerat och förvirrande eller vad tycker ni (läs en gång till i detta rena bokstavs lekande). Okey..min son kanske kommer funka bättre på not Amfetaminlikande preparat.

Det intresanta jag sedan hör i all bokstavsförvirring, är att en ADHD-I människa (En ADD'are då) har mycker symptom som påminner om Asperger. Jag tog upp frågan direkt om just detta med blanddiagnoser och fick bara svaret att allt e så knepigt och att man inte riktigt vet vad som e vad. Vad jag då undrar e, hur kan man vara säker då på att man kommer få rätt diagnos. Eller e ADD (ADHD-I) i morron samma sak som Asperger. Förövrigt så skall DAMP överhuvud taget inte längre existera som ett begrepp i framtiden, håller på att avvecklas helt.

Någon med erfarenheter mer kunskaper om detta förvirrande jag i dag varit med om. Jag kan ju ha missupfattat allt.
asmig
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2007-10-21
Ort: Stockholm

Nydiagnosticerad AS+ADD vuxen, nu då?

Inläggav lost » 2007-12-11 22:32:51

Hej,
Jag är vuxen mellan 30 och 40 och har Asperger + ADD. Diagnos är gjord alldeles nyligen.
Nu vet jag inte alls vad jag skall göra. Jag vet att jag tillhör persongrupp 1 i LSS samt kan få medicin pga min ADD. Däremot så vet jag inte hur man praktiskt går tillväga. Ex. så är LSS en rättighetslag och en + lag, men samtidigt så bedöms LSS insatserna av "behov". Så, hur gör man för att få den hjälp man behöver? Vart vänder man sig och hur fungerar det? Finns det några andra vuxna som fått diagnos i forumet som kan vägleda?

Jag har lite emot mig sett från min synbara/skenbara funktion. Jag har ett högt betalt arbete samt är verbal. Under hela mitt liv har jag strävat efter att vara normal vilket innebär att jag integrerat ett yttre "apperance" i mitt jag till den grad att har svårt att slå av det... I sanningen så är jag oerhört underfungerande, mina WAIS tester var rakt igenom usla. Jag klarar ingenting utöver mitt arbete. För att vara sann så klarar jag inte ens av mitt arbete enligt gemene norm, eller NT som ni säger, men klarar mig undan pga min "savant förmåga" inom vissa väl valda områden, så jag ursäktas därför. (Jag jobbar heltid, men normalt bara ca. 3,5 dagar i snitt - för att jag inte orkar + kommer sent, går tidigt)

Jag vill ha hjälp i mitt totala kaos/ångest liv utanför arbetet, där jag inte klarar ens den enklaste sak.

Any ideas?
**lost
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav mondo beyondo » 2007-12-11 23:00:10

Oj, starka inläggen bara haglar in i kväll!

Jag har inga råd att ge dig, men kan säga att med diagnos har du ivarjefall en plattform att utgå ifrån, nu vet du lite mer vad allt handlar om....

Jag hoppas kunniga personer här på forumet kan hjälpa dig och att neuropsykteamet som utredde dig kan ge dig konkreta svar.

Jag har ungefär samma sits som du, nydiagnosticerad men dock bara med ADHD, men är övertygad om att de nonchalerat mina 'autistiska' problem. Hell, de ville inte ens tro jag hade adhd, tog evigheter innan jag började utredas.... och idén var en sköterskas på psykiatriska öppenvårdsmottagningen, och sen när utredningen var klar så har jag kraftig! adhd, jaja.

Fungerar man synbart utåt sett med jobb vilket är det enda som funkar för dig och mig så verkar det inte lika lätt att få hjälp. Och när man väl fått diagnosen i näven så står man där på gatan och undrar ...vart nu? Märkligt.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-11 23:18:34

Välkommen hit iaf.

Tyngre inlägg tar jag tag i en annan dag. *måttligt välfungerande*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Ganesh » 2007-12-12 1:00:19

Vålkommen lost.
Jag känner igen mig själv i det du skriver. Det är en go känsla att inte vara helt ensam. Att veta att det finns andra som i varje fall har det någorlunda likadant.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Nydiagnosticerad AS+ADD vuxen, nu då?

Inläggav Alien » 2007-12-12 3:04:38

lost skrev:Hej,
Jag är vuxen mellan 30 och 40 och har Asperger + ADD. Diagnos är gjord alldeles nyligen.
Nu vet jag inte alls vad jag skall göra. Jag vet att jag tillhör persongrupp 1 i LSS samt kan få medicin pga min ADD. Däremot så vet jag inte hur man praktiskt går tillväga. Ex. så är LSS en rättighetslag och en + lag, men samtidigt så bedöms LSS insatserna av "behov". Så, hur gör man för att få den hjälp man behöver? Vart vänder man sig och hur fungerar det? Finns det några andra vuxna som fått diagnos i forumet som kan vägleda?
**lost


Hej och välkommen hit!

Jag föreslår att du ringer till Vuxenhabiliteringen i din stad och begär att få en LSS-handläggare. Eller också att få prata med en kurator. Hon/han kan hjälpa till med ansökan, jag tror det är en nämnd som fattar själva formella beslutet om stöd enligt LSS. Sen kan du också diskutera med henne/honom vad du behöver hjälp med. Det är ju svårt att be om hjälp innan man vet vilken slags hjälp som finns.

För din ADD-medicin behöver du däremot hjälp av en läkare, men du har väl redan kontakt med en sådan?

Jag fick också min diagnos i vuxen ålder.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-12 3:40:48

För att prata om något trevligt då, vilka savanta förmågor har du?
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav lost » 2007-12-12 21:23:03

Hej och tack för svaren

nitro2k01 skrev:För att prata om något trevligt då, vilka savanta förmågor har du?

Inte direkt oväntat så jobbar jag inom IT. Jag är löjligt bra på att hantera/sortera gigantiska mängder information. Fenomenal på logik i design av "datasystem" + grym på problemlösning där jag bl.a löst problem för enterprise support redmond när dom själva inte ser sammanhaget + fått "mina" case committade i sourcen via SP för W2K3...etc.... Det blir självförhärligande om jag forsätter. Sorry. Generellt så är jag ju dumhuve utöver detta.

@Alien
Jag hatar telefon - jag kan bara prata om jag råkar befinna mig i en oundviklig situation - aldrig av egen kraft. Eftersom jag är gift och har en schysst (och snygg) fru så försöker jag om möjligt använda henne som advokat och kontaktskapare och spåkrör.

Anyhow, fakta kvarstår. Min största fiende är min livslånga kamp för normalisering, vilket tyvärr innebär att jag har en patologisk oförmåga att förmedla hur illa ställt det egentligen är.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav lost » 2007-12-13 22:26:00

Äh, jag visste det...
Klart jag lyfter fram mina bästa framgångar när jag blir frågad om mina savant förmågor.... visserligen sant men sällsynt och mina bästa bästa framgångar...sedan så är det både upp och ned - mest ned.

Jag reagerar tyvärr såhär. Jag har levt hela mitt liv med mitt dubbla handikapp och min överlevnadsstratergi består i att jag framlyfter vad helst jag kan, gärna i lite putsad form etc...

För att relatera tillbaka på skoltiden när jag ju naturligtvis var ett utmärkt mobbingsoffer, men jag slapp undan det för att jag assimilerade mig tillräckligt genom att slåss, supa, stjäla etc... Något som tog slut under högstadiet/gymnasiet för att övergå till en riktig rå depression och insikt om att mitt liv var totalt värdelöst och att jag inte hade några vänner. Så suicidala tankar och självförakt regerade... ... tills vart jag är idag, men jag är fortfarande pojken som grät och bara ville dö.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Tonzon » 2007-12-14 13:56:17

Välkommen Lost.
lost skrev:Något som tog slut under högstadiet/gymnasiet för att övergå till en riktig rå depression och insikt om att mitt liv var totalt värdelöst och att jag inte hade några vänner. Så suicidala tankar och självförakt regerade... ... tills vart jag är idag, men jag är fortfarande pojken som grät och bara ville dö.


Känner igen mig i din situation. Jag har precis fått min diagnos. Jag tror och siktar på ett jobb. Men jag fick besked från de som gjorde diagnosen om en del hjälpmedel och sådant som jag skulle kunna få. Jag tror att de är de som skall förmedla kontakten till de som skall ge dig hjälpen. Jag får inte något nu före nyår, tydligen finns det inte tid nu i helgtiderna. Så jag tror inte att du kan förvänta dig det du heller. Men hör med utredningsteamet om vem som har hand om hjälpen till dig.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Re: Nydiagnosticerad AS+ADD vuxen, nu då?

Inläggav Anonymous » 2007-12-21 1:50:41

[quote="Alien"][quote="lost"]Hej,
Jag är vuxen mellan 30 och 40 och har Asperger + ADD. Diagnos är gjord alldeles nyligen.
Nu vet jag inte alls vad jag skall göra. Jag vet att jag tillhör persongrupp 1 i LSS samt kan få medicin pga min ADD. Däremot så vet jag inte hur man praktiskt går tillväga. Ex. så är LSS en rättighetslag och en + lag, men samtidigt så bedöms LSS insatserna av "behov". Så, hur gör man för att få den hjälp man behöver? Vart vänder man sig och hur fungerar det? Finns det några andra vuxna som fått diagnos i forumet som kan vägleda?
**lost[/quote]

Hej och välkommen hit!

Jag föreslår att du ringer till Vuxenhabiliteringen i din stad och begär att få en LSS-handläggare. Eller också att få prata med en kurator. Hon/han kan hjälpa till med ansökan, jag tror det är en nämnd som fattar själva formella beslutet om stöd enligt LSS. Sen kan du också diskutera med henne/honom vad du behöver hjälp med. Det är ju svårt att be om hjälp innan man vet vilken slags hjälp som finns.

För din ADD-medicin behöver du däremot hjälp av en läkare, men du har väl redan kontakt med en sådan?

Jag fick också min diagnos i vuxen ålder.[/quote]

Hej Lost! Jag har oxå nyligen fått min diagnos -nov.-07. Jag kan rekommendera kurator på Vårdcentral till att börja med eller kurator på Vuxenhab men troligtvis kräver de remiss. Fast de har inte precis utb. inom As. Dock är deras jobb bla. stödsamtal + förmedla kontakter tex. till Vuxenhab!. Dock är det nog väntetid iaf. på Vårdcentral. Jag väntade 6v. Min" kurator har hjälpt mig mkt. Hon ska skicka mig vidare till vuxenhab. som har kurator, arbetsterapeut, pskykolog, logoped, sjukgymnast o. ev. läkare.

Det är nog inte säkert att man får LSS-insats som du skriver, men man bör ha stor chans eftersom As. ingår i en personkrets under LSS -personkrets 1.
Ang. LSS är det kommunen som som har hand om de ansökningarna och bedömingarna. Varje kommun ska ha en LSS-handläggare eller biståndshandläggare (ring växeln o. fråga).
Enligt "min" kurator är vuxenhab och Lss skilt åt. Att gå på vuxenhab. verkar verkar kostnadsfritt, men är osäker. Lss-insatserna är kostnadsfria med ngt. undantag, men det antar jag att du visste.

Man kan även få tandvårsstöd dvs. högkostnadskort på tandvård via LSS. om man har AS för vi tillhör personkrets 1 som lyder under Lss. Fast det verkar svårjobbat. Helst vill de att man ska ha andra insatser oxå från LSS. Jag håller på o. kämpar med det tillsammans med min kurator.

Kognitiv terapi ska vara bra för många! En del problem man kan ha oavsett om man ahr As. eller ej går att träna bort. Fast vi med As. får ju tyvärr ofta jobba mer liksom vi får i samhället i övrigt.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav Anonymous » 2007-12-21 1:54:20

Hoppsan. Ett fel "smög" sig in. :( Jag menar att kurator på Vårdcentral inte har så mkt. kunskap om As. De på Vuxenhab har mkt kunskap o. erfarenhet av As och vissa andra funktionsnedsättningar oavsett om man har lindrig eller svårare diagnos.
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Aspergers Syndrom och ADHD samtidigt?

Inläggav zeidon » 2008-12-06 15:31:17

Jag tror att jag har både AS och ADHD. Min psykolog på undersökningen jag genomgår nu har uteslutit ADHD eftersom jag har förmåga att "planera" 5 sekunder inför uppgifter jag löser. Han säger att folk med ADHD sätter igång direkt med uppgiften helt planlöst. Kan det stämma?

Jag är väldigt överkänslig för ljud. Jag liksom hör alla ljud "samtidigt" och har svårt att urskilja tex när en person pratat bland 20 andra. Svårt att sålla ut ljud och fokusera på dom.

Någon som vet nåt?
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Parvlon » 2008-12-06 15:54:58

Varför tror du att du har ADHD?
Så ahdhd:are kan inte planera.. hmm
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav zeidon » 2008-12-06 16:03:37

Jag har följande:
bristande uppmärksamhet
nedsatt koncentrationsförmåga

Mina tankar flyger ivåg åt alla håll. Grubblar på 4 saker samtidigt ofta.
Fast det kanske stämmer överens med AS.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Re: Aspergers Syndrom och ADHD samtidigt?

Inläggav MsTibbs » 2008-12-06 16:46:43

zeidon skrev:Jag tror att jag har både AS och ADHD. Min psykolog på undersökningen jag genomgår nu har uteslutit ADHD eftersom jag har förmåga att "planera" 5 sekunder inför uppgifter jag löser. Han säger att folk med ADHD sätter igång direkt med uppgiften helt planlöst. Kan det stämma?


Jag fick ADHD och fick reda på efteråt att jag "börjat med många uppgifter innan fick instruktion". Detta är nog tecken på impulsivitet, men borde inte med nödvändighet i sig självt utesluta eller bekräfta AD(H)D, men har psykologen sagt att du nog inte har ADHD, så har han nog "kännt av" dig mer än bara tittat på en enda sak. Mycket de tolkar är ju sådant, som man själv inte är medveten om ingår i utredningen. Kliniskt, sånt man lär sig känna instinktivt, då man träffat nog många med olika typer av diagnoser.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-12-06 16:48:02

Ok, tycker att det låter konstigt att de sagt att man inte ska kunna planera ifall man "har" ADHD. Iallafall så finns det mycket som orsakar nedsatt koncentrationsförmåga. De kanske letar andra (mer konkreta) orsaker?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav zeidon » 2008-12-06 17:59:00

Jo psykologen kanske går på annat också. Därför han tror jag inte har ADHD. Tack för svaren! :)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2008-12-06 19:06:24

Min koncetrationsförmåga är precis som hos människor med ADHD.
Han kanske ger mig ADHD diagnos ändå. Får se.

Asperger Syndrom är jag 110% säker på att jag har. Trodde jag var en speciell djurart, men det verkar finnas fler med liknande "problem". Det känns bra! Kanske inte är ensam i hela världen hehe
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav ragnevi » 2008-12-06 20:01:22

Jag har ADHD och Asperger, ca: 20-30 procent av dem med ADHD har också Asperger.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav weasley » 2008-12-06 20:56:39

Moderator:

Flyttar tråden efter att ha grubblat lite på var den hör hemma.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2008-12-06 21:39:38

Det där med planerandet och problem med koncentration, aktivitetsnivå och annat relaterat med ADHD är ju självklart olika vid olika tillfällen, beroende på om nåt är intressant, vilket skick man är i den dagen, om man har nån annan där som funkar som ställföreträdande frontallob (och alltså kompenserar ens egna brist), om det är ett strukturerat sammanhang där man funkar bättre än i vanliga vardagen med dess kaos och en massa annat.

Jag började med Towers of Hanoi (som ingick i testningen under utredningen) utan att tänka efter på HUR jag skulle gå tillväga och det var adhd-igt värre, men jag kan mycket väl tänka efter på hur jag ska konstruera ett halsband (om än ofta inte tillräckligt länge) eller tänka på hur en text ska läggas upp, eller nåt annat som kräver eftertanke. Jag fick ADHD-diagnos i alla fall, på alla möjliga andra kriterier, tack och lov, eftersom jag inte kunde varit säkrare än jag är på att jag har det.

Tror och hoppas att det kollas på mer saker när det gäller din ev. ADHD-diagnos.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Chilehead » 2008-12-07 4:52:21

Jag har adhd och as och kan planera i allafall vissa saker nästan för noggrant men då är det väl min aspie sida som talar :D
Och läkaren o psykologen velade fram o tillbaka med vad som var "fel" på mig
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:50:12, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in