Hur tillfriskna från hyperakusi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur tillfriskna från hyperakusi?

Inläggav prick » 2011-04-01 23:17:14

nån mer än jag som skriker rakt ut av vissa ljud? dörrklockan är ett helvete, men byggbuller, fyrverkerier och hög musik går utmärkt. motorcyklar, tåg, och många "små" ljud, däremot, känns som en kniv i bröstet. en gång skrek jag när min vän började prata. "jag var inte beredd på att du skulle säga nåt", förklarade jag, och han garvade läppen av sig :)
Senast redigerad av prick 2011-05-04 20:58:02, redigerad totalt 1 gång.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re:

Inläggav lar66 » 2011-04-08 11:19:19

alfapetsmamma skrev:
Lakrits skrev:
alfapetsmamma skrev:Så kliar proppar och man får ont i själva örat. Gnällig, jag?!?! Men jag ska testa de orange, har bara testat ljusbruna och gula apoteksproppar. Kanske det hjälper med orange istället? ;)


Hmm, fantastiskt att få en recension, så man inte köper grisen i säcken! Spanx!!

Vaschego!
De orangea är bra/bäst?, men de kliar också i längden...

Kanske ett par bekväma hörlurar (Koss Porta Pro ex) eller öronpluggar, utan någon musik eller radio på? Jag har själv öronpluggar från Teknikmagasinet ("iear", inte för iPhone trots namnet), med avstängd mobil. Låtsas att jag inte hör störande personer på pendeltåget...

Det borde väl bli riktigt tyst med både öronproppar och Porta Pro samtidigt?
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Hur tillfriskna från hyperakusi?

Inläggav Debbido » 2011-05-15 3:12:36

prick skrev:nån mer än jag som skriker rakt ut av vissa ljud? dörrklockan är ett helvete, men byggbuller, fyrverkerier och hög musik går utmärkt. motorcyklar, tåg, och många "små" ljud, däremot, känns som en kniv i bröstet. en gång skrek jag när min vän började prata. "jag var inte beredd på att du skulle säga nåt", förklarade jag, och han garvade läppen av sig :)


Har du testat det som räddade mitt liv från ljudhelvetet - Xanor? 80 % blir enl. test bättre av detta preparat, eller nästan återställda. Jag brukar skicka ut detta budskap på nätet av och till eftersom sjukvården i Sverige nonchalerat detta faktum. I USA är metoden känd.

Det specifika med just Hyperacusis är att ljud som träffar örat på den frekvens där man är skadad åstadkommer en smärta lika stark som om något körde in en kniv i örat.
Om du vill kan jag nog hitta namnet på den egyptiske läkare i Bedford, GB, som kunde mäta upp just min tinnitus exakt via enkla men effektiva maskiner som finns i England men inte i Sverige. Det är alltid bra att ha bevis på att åkomman är rent fysisk, när den är det.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Hur tillfriskna från hyperakusi?

Inläggav geocache » 2019-06-03 9:07:42

Jag har utvecklat hyperakusi på grund av att det (så gott som dagligen) förekommer att några av barnen som bor här i området skriker väldigt högt, nästan från det att de kommer hem från skolan, och till framåt 20-21. Till råga på allt hörs det ofta gälla barnskrik från grannlägenheten, där det bor 7 barn, och det är de båda yngsta barnen som skriker.

Jag står i begrepp att ansöka hos kommunen om hjälp med/bidrag till ljuddämpande åtgärder, i form av ljuddämpande fönster, och en ljuddämpande vägg i sovrummet.

Ett par länkar till information om hyperakusi:

http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... cleId=2392
https://www.brahorsel.se/information/lj ... anslighet/
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in