Vart vända sig för hormonobalans?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vart vända sig för hormonobalans?

Inläggav Paprika » 2011-03-25 17:37:12

Vart bör man vända sig om man misstänker att man har hormon obalans?
Doktor/läkare, psykolog, psykiatriker?

Jag misstänker att jag har hormon obalans, googlade och gjorde ett internet test och det tyckte jag stämde in väldigt bra på mig.


Moderator mnordgren: ändrade i rubriken.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Zic » 2011-03-25 17:44:14

Det beror väl på vad du menar med hormonobalans, och vad du tänkt göra åt det...
Jag sade till på vårdcentralen att jag ville kolla testosteron, och de tog det hormontestet på mig. Någon uppföljning blev det inte, men jag fick veta mitt testosteronvärde.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Inläggav Inger » 2011-03-25 17:46:01

Vad var det för test? Har du en länk?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bali » 2011-03-25 18:31:15

Nu kanske jag gör bort mig helt här, men jag ger mig ändå ut på en liten cykeltur och om jag fattat helt fel så bara radera detta inlägg, ok!?

Vad jag tror mig förstått, p.g.a. de andra inläggen här på forumet skrivna av dig Paprika, är att du kanske inte riktigt är på det klara på vem/vad du egentligen "är"!? (och inte är jag själv det för fem öre ska erkännas, bara ett fu***** neutrum jag :( )

Jag ser att Inger och Zic just har reagerat på detta uttryck "hormon obalans", för jag antar att du egentligen menar (annorlunda) hormonbalans!?, för då ringer det antagligen direkt en massa olika klockor där ute i cyberrymden.

Jag kan tyvärr inte råda dig vart du ska vända dig inom just vården, men kanske finns det ändå någon avd. inom t.ex. RFSL på din ort eller iaf något liknande, som kan råda dig där!?

Om du har ork så försök söka råd hos RFSL, för de är ju säkert superduktiga vad gäller att råda dig, Paprika, i situationer som dessa.

Lycka till!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Paprika » 2011-03-25 18:50:25

Zic skrev:Det beror väl på vad du menar med hormonobalans, och vad du tänkt göra åt det...
Jag sade till på vårdcentralen att jag ville kolla testosteron, och de tog det hormontestet på mig. Någon uppföljning blev det inte, men jag fick veta mitt testosteronvärde.

Testet säger att jag har skyhöga värden av dopamin (vilket kanske förklarar att jag kan bli euforisk av småsaker, bara tankar).
Säger att jag har väldigt låga värden av serotonin (vilket kanske förklarar jag har lätt att bli nedstämd).
Säger att jag har lågt värde av acetylcholin (vilket förklarar att jag upplevs som originell/udda och är perfektionist)
Säger att jag har något hög halt av GABA (vilket förklarar till att jag är snäll, välvillig, omtänksam)

Kombination av hög dopamin och låg serotonin kan förklara mina humörsvängningar.
Kombination av hög GABA och låg serotonin förklarar varför jag lätt blir besviken och känner mig svekt och känner misantropi.

Inger skrev:Vad var det för test? Har du en länk?

http://www.hormonbalans.se/till_testen.php
Jag gjorde Test 1.
Sen är inte alla internettester tillförlitliga, och sidan ifråga säljer även produkter för behandling av dålig hormonbalans.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-25 19:09:47

Det testet har jag gjort, och jag har följt råden. Kände ingenting, blev några hundra fattigare (köpte inte från siten dock). Däremot kan det vara bra som en del i kartläggandet av sig själv, bara man inte tror på detta som enda orsaken till allt de radar upp på siten.

Det är signalsubstanser, och jag tror inte de är så lättestade.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-25 21:08:52

Jag har gjort den där testen förut, gick på det och köpte preparat som jag sedan inte vågat prova. I och för sig visade testen väldigt tydligt att jag hade serotoninbrist, och det stämde (har behandlats för depression sedan dess), men det är ju inte särskilt svårt att räkna ut på egen hand. Testen visade också att min GABA var låg, och därför beställde jag ett sådant preparat. Efter beställningen kollade jag upp substanserna preparatet innehöll. Visserligen var det verkligen GABA i, men eftersom GABA tydligen inte kan passera blodhjärnbarriären så gör det ingen som helst nytta att äta GABA. Det måste produceras på plats inne i hjärnan. Annars går det bara till musklerna istället - och därför används preparatet av kroppsbyggare.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Paprika » 2011-03-26 1:08:48

Hur kan jag träffa en psykolog/psykiatriker?
Måste jag vänta i flera månader?
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Inger » 2011-03-26 1:46:04

Ring psyket och fråga.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2011-03-26 1:48:29

Paprika skrev:
Zic skrev:Det beror väl på vad du menar med hormonobalans, och vad du tänkt göra åt det...
Jag sade till på vårdcentralen att jag ville kolla testosteron, och de tog det hormontestet på mig. Någon uppföljning blev det inte, men jag fick veta mitt testosteronvärde.

Testet säger att jag har skyhöga värden av dopamin (vilket kanske förklarar att jag kan bli euforisk av småsaker, bara tankar).
Säger att jag har väldigt låga värden av serotonin (vilket kanske förklarar jag har lätt att bli nedstämd).
Säger att jag har lågt värde av acetylcholin (vilket förklarar att jag upplevs som originell/udda och är perfektionist)
Säger att jag har något hög halt av GABA (vilket förklarar till att jag är snäll, välvillig, omtänksam)

Kombination av hög dopamin och låg serotonin kan förklara mina humörsvängningar.
Kombination av hög GABA och låg serotonin förklarar varför jag lätt blir besviken och känner mig svekt och känner misantropi.

Jag tror det är tvärtom, att bristen är effekten av ovanstående och inte orsaken.

Inger skrev:Vad var det för test? Har du en länk?

http://www.hormonbalans.se/till_testen.php
Jag gjorde Test 1.
Sen är inte alla internettester tillförlitliga, och sidan ifråga säljer även produkter för behandling av dålig hormonbalans.

Vilken överraskning att testet visar att du har brist på just det de säljer... :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2011-03-26 2:51:11

fråga: "tycker du om att ha roligt?" Nej, jag tycker det är tråkigt.. :roll:

Äcklig sida. Jag fick efter testet var klart, förslag på div. skräp jag ska hälla i mig. Ändå låg resultaten rätt nära 25 % allihop. Äckligare än den Läkare som sa att jag hade fel på signalsubstanserna och då är det illa.


Conditions of Use skrev:You can write your own text here...

http://www.hormonbalans.se/privacy_notice.php
Privacy Notice skrev:You can write your own text here...
http://www.hormonbalans.se/conditions.php

Tydligen får man låtsas som något annat.
De produkter som erbjuds säljs ej i syfte att ha någon som helst medicinsk effekt
http://www.hormonbalans.se/shipping_returns.php

Vill du ha i dig hormoner så drick mjölk och ät kadaver.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Paprika » 2011-03-26 3:14:02

Jag brukar dricka jättemycket mjölk förr.
Men numera så går jag på antibiotika (Tetralysal) som inte kan tas med mjölk pga av kalk, så därför får inte jag mycket mjölk i mig numera.
Kanske därför jag hamnat i obalans?
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Parvlon » 2011-03-26 3:23:04

Paprika skrev:Jag brukar dricka jättemycket mjölk förr.
Men numera så går jag på antibiotika (Tetralysal) som inte kan tas med mjölk pga av kalk, så därför får inte jag mycket mjölk i mig numera.
Kanske därför jag hamnat i obalans?
Vet inte varför du antar dig ha en obalans i hormonsystemet? Menar du att alla som är deprimerade har en hormonobalans så visst, det kanske är en faktor. Men isf tyder det mer på att mjölk är beroendeframkallande eller kanske hellre att du har en inte så bra kost för övrigt. Mjölk innehåller massor av näringsämnen. Om man ska överleva på en sak enbart är antagligen mjölk en av de absolut bästa sakerna man kan få i sig. Nu är det ju inte så, tvärtom finns det hur mycket som helst man kan få i sig för en billig peng, men man måste ha intresset annars blir det bara skräp.

Hur länge har du gått på antibiotika btw? Kopplar du själv det till denna hormonobalans?

Mitt tips om att dricka mjölk och äta kadaver för att öka sina hormonnivåer var ett skämt.. Det är ju nån annans hormoner du käkar då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Paprika » 2011-03-26 4:57:31

Parvlon skrev:Vet inte varför du antar dig ha en obalans i hormonsystemet? Menar du att alla som är deprimerade har en hormonobalans så visst, det kanske är en faktor. Men isf tyder det mer på att mjölk är beroendeframkallande eller kanske hellre att du har en inte så bra kost för övrigt.

För förut så var allting bra.
Sen fick jag acne, grov skäggväxt och humörsvängningar.
Jag blir superglad, sen blir jag så nere och ledsen. Det pendlar rätt vilt.
Så var det inte förut. Något är inte som det ska.
Kanske hormonobalans annars jag jag inte helt plötligt fått acne och skäggväxt?
Humörsvängingarna kommar ju också från nånstans...

Parvlon skrev:Hur länge har du gått på antibiotika btw? Kopplar du själv det till denna hormonobalans?

3 månader kanske.
Nej, jag kopplar inte antiobiotikapreparatet till denna hormonbalans.
Jag äter antibiotika delvis för acne, vilket jag kopplar till hormonbalans.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Parvlon » 2011-03-26 5:08:44

Du är över 20, right? Då ska du vara glad att du fick skägg till slut. Annars hade något varit helt åt helvete fel.

Antibiotika för acne? Isf bör det ha det med bakterier och inte hormoner att göra. Konstigt, berättade inte Läkaren som skrev ut det till dig? Eller köpte du skiten på internet?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Paprika » 2011-03-26 5:44:18

Parvlon skrev:Du är över 20, right? Då ska du vara glad att du fick skägg till slut. Annars hade något varit helt åt helvete fel.

Jag vill inte ha skägg. Jag gillar inte att ha sekundära könskarakteristika (skägg, kroppshår, adamsäpple), jag vill inte ha det. Gillar inte maskulina drag.

Parvlon skrev:Antibiotika för acne? Isf bör det ha det med bakterier och inte hormoner att göra. Konstigt, berättade inte Läkaren som skrev ut det till dig? Eller köpte du skiten på internet?

Fick det utskrivet av läkare.
Finns acnebakterier, men tror dom frodas/gror pga av hormoner.
För man brukar få acne i puberteten när hormonerna kommer.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav mondo beyondo » 2011-03-26 11:07:16

Tintomara Ariadne skrev:Jag har gjort den där testen förut, gick på det och köpte preparat som jag sedan inte vågat prova. I och för sig visade testen väldigt tydligt att jag hade serotoninbrist, och det stämde (har behandlats för depression sedan dess), men det är ju inte särskilt svårt att räkna ut på egen hand. Testen visade också att min GABA var låg, och därför beställde jag ett sådant preparat. Efter beställningen kollade jag upp substanserna preparatet innehöll. Visserligen var det verkligen GABA i, men eftersom GABA tydligen inte kan passera blodhjärnbarriären så gör det ingen som helst nytta att äta GABA. Det måste produceras på plats inne i hjärnan. Annars går det bara till musklerna istället - och därför används preparatet av kroppsbyggare.


Preparatet Picamilon innehåller GABA tillsammans med niacin och då kommer GABAN fram till hjärnan, men Picamilon säljs ej i Sverige. Jag skulle vilja testa men hur? Bodystore har svarat att de funderar på att ta in det.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Inger » 2011-03-26 11:41:49

Paprika skrev:Jag brukar dricka jättemycket mjölk förr.
Men numera så går jag på antibiotika (Tetralysal) som inte kan tas med mjölk pga av kalk, så därför får inte jag mycket mjölk i mig numera.
Kanske därför jag hamnat i obalans?

Det låter extremt osannolikt.

Paprika skrev:För förut så var allting bra.
Sen fick jag acne, grov skäggväxt och humörsvängningar.
Jag blir superglad, sen blir jag så nere och ledsen. Det pendlar rätt vilt.
Så var det inte förut. Något är inte som det ska.
Kanske hormonobalans annars jag jag inte helt plötligt fått acne och skäggväxt?
Humörsvängingarna kommar ju också från nånstans...

Puberteten brukar det kallas. Din har tydligen kommit senare än normalt. Det är förvisso en del hormoner som sätter igång då och man brukar bli lite obalanserad till följd av detta, men detta är en helt naturlig del av kroppens mognad och könsutveckling från pojke till man. Det kan vara en jobbig period men brukar lugna ner sig efter några år.

Paprika skrev:
Parvlon skrev:Hur länge har du gått på antibiotika btw? Kopplar du själv det till denna hormonobalans?

3 månader kanske.
Nej, jag kopplar inte antiobiotikapreparatet till denna hormonbalans.
Jag äter antibiotika delvis för acne, vilket jag kopplar till hormonbalans.

Förvisso, men den sortens "obalans" är som sagt helt normal under puberteten.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2011-03-26 13:12:11

Nu har jag gjort testet. Det stora, med både då och nu.

Vilka otroligt vinklade frågor! Alla frågor om 40+ är enbart negativa medan de runt 20+ är övervägande positiva. Exempel:

20+

1. Jag har en stabil uppmärsamhet och kan följa med i andras logik.

2. Jag tycker mer om att "läsa" människor än böcker.

3. Jag kommer ihåg det mesta jag hör.

4. Jag kommer ihåg fakta som andra berättar.

5. Jag lär av mina erfarenheter och upplevelser.

6. Jag är bra på att komma ihåg namn.

7. Jag kan koncentrera mig mycket bra på uppgifter och folks levnadsöden.

40+

1. Jag har brist på fantasi.

2. Jag har svårt att komma ihåg namn på nya människor.

3. Jag har märkt att mitt minne försämrats.

4. Min andra hälft säger att jag inte har några romantiska tankar.

5. Jag kan inte komma ihåg mina vänners födelsedagar.

6. Jag är mindre kreativ.

7. Jag har sömnsvårigheter.

8. Jag har sämre muskelspänst.

9. Jag motionerar inte längre.

Vaddå "längre"? Som om det vore självklart att man hade muskelspänst och motionerade när man var yngre. :roll: Eller att man var romantisk och kom ihåg folks namn och födelsedagar.

För mig var det mesta tvärtom mot vad som uppenbarligen förväntas. När jag var 20-25 var jag väldigt obalanserad, hade noll koll, var fullkomligt ointresserad av andra, tänkte helst inte alls utan dagdrömde mest, var rastlös som en gummiboll och hade usel koncentrationsförmåga. Efter 40 blev allt detta bättre. Det enda som blivit sämre med åren är minnet, orken och vikten (efter en hormonpåverkande operation för några år sedan) men mår ändå överlag oerhört mycket bättre nu.

Gissningsvis så får alla som gör testet någon sorts obalans som resultat. En obalans som sajten förstås har ett preparat mot. :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2011-03-26 16:44:46

Paprika skrev:
Parvlon skrev:Du är över 20, right? Då ska du vara glad att du fick skägg till slut. Annars hade något varit helt åt helvete fel.

Jag vill inte ha skägg. Jag gillar inte att ha sekundära könskarakteristika (skägg, kroppshår, adamsäpple), jag vill inte ha det. Gillar inte maskulina drag.

Parvlon skrev:Antibiotika för acne? Isf bör det ha det med bakterier och inte hormoner att göra. Konstigt, berättade inte Läkaren som skrev ut det till dig? Eller köpte du skiten på internet?

Fick det utskrivet av läkare.
Finns acnebakterier, men tror dom frodas/gror pga av hormoner.
För man brukar få acne i puberteten när hormonerna kommer.
Vad du vill eller inte skiter dina hormoner i. Det är inte hormonobalans för att du tycker att din kropp ska vara något annat än vad den är/kommer att bli. Acne har olika orsaker och din kanske är dålig hygien, fan vet jag. Fråga din Läkare, han har uppenbarligen inte ens försökt att svara på dina frågor. Man kan vara vuxen och få acne av olika orsaker liksom man kan vara ung och få acne av olika orsaker.

Jag tror inte det är puberteten du genomgår men du är fri att inbilla dig det. Det kan du ju fråga han oxå, men bara om du vill veta hur det verkligen ligger till. F.ö inte alls konstigt att du identifierar dig som en tjej om du mest har umgåtts med tjejer i hela ditt liv, men man transformeras inte till en tjej bara för det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Paprika » 2011-03-26 16:44:46

Inger skrev:Puberteten brukar det kallas. Din har tydligen kommit senare än normalt. Det är förvisso en del hormoner som sätter igång då och man brukar bli lite obalanserad till följd av detta, men detta är en helt naturlig del av kroppens mognad och könsutveckling från pojke till man. Det kan vara en jobbig period men brukar lugna ner sig efter några år.

Men jag är ju 26, har jag kommit i puberteten?

När jag var 14-16 så skulle man komma i puberteten tror jag, men jag minns inte den tiden som psykiskt jobbig, jag hade inte humörsvängningar, jag var stabil då. Jag hade ingen acne då heller.

Men jag fick ju könshår samtidigt som alla andra. Jag fick även hår på benen (mycket), kanske 1-2 år efter andra.
Hår under armarna kommer jag ihåg att jag nog inte hade eller väldigt lite, fortfarande inte mycket, hoppas det inte blir mer.

Kommer inte ihåg att jag varit i målbrottet, men min röst är normal.
Fast jag använder en något ljusare röst när jag är sminkad och pratar med tjejer, och en något mörkare röst när jag pratar med killar.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav slackern » 2011-03-26 16:51:38

Paprika skrev:
Inger skrev:Puberteten brukar det kallas. Din har tydligen kommit senare än normalt. Det är förvisso en del hormoner som sätter igång då och man brukar bli lite obalanserad till följd av detta, men detta är en helt naturlig del av kroppens mognad och könsutveckling från pojke till man. Det kan vara en jobbig period men brukar lugna ner sig efter några år.

Men jag är ju 26, har jag kommit i puberteten?

När jag var 14-16 så skulle man komma i puberteten tror jag, men jag minns inte den tiden som psykiskt jobbig, jag hade inte humörsvängningar, jag var stabil då. Jag hade ingen acne då heller.

Men jag fick ju könshår samtidigt som alla andra. Jag fick även hår på benen (mycket), kanske 1-2 år efter andra.
Hår under armarna kommer jag ihåg att jag nog inte hade eller väldigt lite, fortfarande inte mycket, hoppas det inte blir mer.

Kommer inte ihåg att jag varit i målbrottet, men min röst är normal.
Fast jag använder en något ljusare röst när är sminkad och pratar med tjejer, och en något mörkare röst när jag pratar med killar.


OK den viktigaste saken som händer när man kommer in i puberteten är att man blir könsmogen. Så när blev du könsmogen eller är det inte fram tills nu du fått spermier?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2011-03-26 16:52:00

Kanske en andra pubertet då. :wink: Det sägs ju att autismspektrumpersoner mognar senare än andra. Jag hade inte heller några humörsvängningar som tonåring, mer i tidiga 20-årsåldern.

Hårväxten kan variera mellan personer och acne kan man ha även som vuxen.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Paprika » 2011-03-27 2:36:48

slackern skrev:OK den viktigaste saken som händer när man kommer in i puberteten är att man blir könsmogen. Så när blev du könsmogen eller är det inte fram tills nu du fått spermier?

Jag tror att jag blev könsmogen omkring samtidigt som alla andra.
Jag har länge haft spermier.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in