Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav barracuber » 2011-03-24 22:47:42

@bror duktig

Extern SD = Minneskortet

Två kalenderapps jag gillar är Calendar Pad och Smooth Calendar. Båda funkar bra mot Google Calendar, mot outlook vet jag inte.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-24 23:37:04

barracuber skrev:@bror duktig

Extern SD = Minneskortet

Två kalenderapps jag gillar är Calendar Pad och Smooth Calendar. Båda funkar bra mot Google Calendar, mot outlook vet jag inte.

Men jag vet vad extern SD är. Grejen var alltså att det står att något har sparats till mitt externa SD, fast jag inget har. Jag köpte min telefon begagnad, och förra ägaren behöll sitt minneskort. Det känns inte vidare säkert att lita på "nu har en backup sparats på externa SD-kortet" om det står så när man inte har något sådant kort i telefonen.

Jag provade calendar pad nu, men widgeten var inget vidare alls. Jorte har många fler varianter, både på storlekar och på vad man vill fylla dem med (kalender eller agenda eller annat).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-03-25 0:27:48

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@bror duktig

Extern SD = Minneskortet


Men jag vet vad extern SD är. Grejen var alltså att det står att något har sparats till mitt externa SD, fast jag inget har. Jag köpte min telefon begagnad, och förra ägaren behöll sitt minneskort. Det känns inte vidare säkert att lita på "nu har en backup sparats på externa SD-kortet" om det står så när man inte har något sådant kort i telefonen.


Himla skumt. Hittar ingen som haft det felet.

Är det din Galaxy S det gäller?

Fast oavsett vilket: funkar kameran? Det borde den inte göra. Den använder ju sig av DCIM katalogen som alltid ligger på minneskortet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-25 10:31:45

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@bror duktig

Extern SD = Minneskortet


Men jag vet vad extern SD är. Grejen var alltså att det står att något har sparats till mitt externa SD, fast jag inget har. Jag köpte min telefon begagnad, och förra ägaren behöll sitt minneskort. Det känns inte vidare säkert att lita på "nu har en backup sparats på externa SD-kortet" om det står så när man inte har något sådant kort i telefonen.


Himla skumt. Hittar ingen som haft det felet.

Är det din Galaxy S det gäller?

Fast oavsett vilket: funkar kameran? Det borde den inte göra. Den använder ju sig av DCIM katalogen som alltid ligger på minneskortet.

Kameran fungerar, och DCIM ligger på interna minnet. Det gör även de backuper som jag har gjort som som sades hamna på externa kortet.

Jag tycker att jag borde få ett meddelande som sade "sparade på internt SD" eller så.

Och framför allt så kommer jag när jag får mitt kort som jag har beställt, undra om saker som sägs sparas på kortet, verkligen gör det, och behöva säkerhetskolla ett antal gånger innan jag litar på att det fungerar.

Och ja, det är min Galaxy S :) Förra ägaren passade på att sno kortet när han sålde, vilket ju är värt några hundringar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-25 10:33:29

Böh, visual countdown verkar bara gå att ställa in från klockslag till klockslag, inte "räkna ned tio minuter". Jag får kolla mer på det om det går ändå, men det verkar inte så. Vad dåligt i så fall, vanlig timer borde verkligen följa med som en funktion på en sådan app.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-03-25 10:55:15

[OT]

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:@bror duktig

Extern SD = Minneskortet


Men jag vet vad extern SD är. Grejen var alltså att det står att något har sparats till mitt externa SD, fast jag inget har. Jag köpte min telefon begagnad, och förra ägaren behöll sitt minneskort. Det känns inte vidare säkert att lita på "nu har en backup sparats på externa SD-kortet" om det står så när man inte har något sådant kort i telefonen.


Himla skumt. Hittar ingen som haft det felet.

Är det din Galaxy S det gäller?

Fast oavsett vilket: funkar kameran? Det borde den inte göra. Den använder ju sig av DCIM katalogen som alltid ligger på minneskortet.

Kameran fungerar, och DCIM ligger på interna minnet. Det gör även de backuper som jag har gjort som som sades hamna på externa kortet.

Jag tycker att jag borde få ett meddelande som sade "sparade på internt SD" eller så.


Ja det borde man få.

Men åtminstone flippar inte android ut bara för att externt minneskort saknas.

Fram tills nu har i princip ALLA androidmobiler haft minneskort. Men nu kanske det börjar förändras iom alla plattorna. En androidutvecklare skrev att han var van att vara tvungen att koda specifikt när saker skulle lagras på SD-kortet. Pga androidmobilernas (fram tills nu?) underdimersionerade internminnen har det blivit självklart bland utveckare att utnyttja SD-kortet. Men han tyckte det kändes fel och omodernt att "hårdkoda" en fysisk minnesplats.

Bror Duktig skrev:Och framför allt så kommer jag när jag får mitt kort som jag har beställt, undra om saker som sägs sparas på kortet, verkligen gör det, och behöva säkerhetskolla ett antal gånger innan jag litar på att det fungerar.


Har ingen aning. Du får väl se vad som händer. Galaxy S är ju toppmodellen för jösse namn (innan II:an kom) och den kommer att få 2.3 vilken dag som helst stod det ju på swedroid.

När officiella 2.2 kom så hade den ju äntligen inbyggt APPS2SD vilket nog var tur för Androids överlevnad! Har man inget SD-kort måste allting läggas på internminnet. Det funkar väl i längden bara om man har en så bra modell som Galaxy S.

Du vet hur du ser att APPS2SD finns i mobilen? Gå till Inställningar > Hantera program och gå in på någon app. Om du ser en knapp för Flytta tiill SD-kort så har du APPS2SD. Kräver som sagt minst 2.2.

[/OT]

EDIT: Detta kommer att flyttas till någon av alla androidtrådarna.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-25 14:39:24

OT: A-ja, det gav ju svar på en fråga jag skrev precis på swedroid. Jag undrade varför man ville ha aspps2sd när det redan finns en funktion :D

Jag är ju ny på Android och har inte varit med innan när det inte fanns. Min SGS hade 2.2 när jag köpte, och har nu 2.2.1

Såg på kameran att jag kunde välja var jag ville spara.

Så nu har jag i alla fal externt SD, och har börjat spara kamerabilder där. Ska försöka flytta appar och se om jag kan göra backuper på inställningar. En fördel om man vill fabriksåterställa antar jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-03-25 14:56:13

Bror Duktig skrev:OT: A-ja, det gav ju svar på en fråga jag skrev precis på swedroid. Jag undrade varför man ville ha aspps2sd när det redan finns en funktion :D


Jag har också blivit förvirrad av det. Innan officiella 2.2 kom fanns det ju redan gott om "custom 2.2 ROMs". Även de hade apps2sd (kallades ofta a2sd) men med en annan teknisk lösning - man var tvungen att själv skapa en ext2/3/4-partition samt en FAT32-partition på SD-kortet för att kunna köra a2sd - bökigt och krävde linux/kommandokunskaper.

I den officiella 2.2:s APP2SD slipper man allt sånt, allting är mycket enklare. Men många som skriver på nätet kör "custom ROMs" (jag själv gör det) och det är väldigt förvirrande.

Många gillar ju inte officiella versioner (om de öht finns) pga tillverkarens anpassningar - extraappar och funktioner ovanpå GUI:t. Många fortsätter därför att köra custom ROMs. Och då kan de ju även testa "nästa" version innan den finns officiellt ;)

Bror Duktig skrev:Jag är ju ny på Android och har inte varit med innan när det inte fanns. Min SGS hade 2.2 när jag köpte, och har nu 2.2.1

Såg på kameran att jag kunde välja var jag ville spara.

Så nu har jag i alla fal externt SD, och har börjat spara kamerabilder där. Ska försöka flytta appar och se om jag kan göra backuper på
inställningar.


Jaså du har fått ditt kort nu? :)

Kanske behöver du gå igenom dina appar och flytta dem vid behov.

Den absolut bästa appen att backupa och restora appar smidigt utan att behöva gå via Market är Titanium Backup (finns gratis).

Bror Duktig skrev:En fördel om man vill fabriksåterställa antar jag.


Såg att Samsung har Factory Reset. Det har jag inte sett att HTC har.

Nånting som kan vara svårt är att spara undan hela sitt skrivbord - bakgrund, färger, widgets, paneler, genvägar, ikoner osv. Men ofta finns det en Backup Configuration-funktion i den lauchern man kör. Ex har GO LAUNCHER en sådan. Vet inte hur det är med andra launchers. Jag kör en som heter LiveHome.

EDIT: som sagt, har anmält att den här droiddiskussionen ska flyttas.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-25 18:25:18

Ja, jag var och hämtade kortet mellan inläggen här :)

Du måste väl ha factory reset på HTC? Det har LG:n också. Och det har mina gamla SE p910/990 också haft. Trodde det fanns i alla telefoner.

Jag har Go launcher (och ADW och launcher pro eftersom jag testar [Edit: och provar LiveHome nu]). ADW får jag inga inställningar att fungera på alls. Enda som händer är att om jag ändrar tema, så sparas den nya bakgrunden. Men INGA ANDRA inställningar sparas ALLS. Något måste vara fel, för gratisversion måste ju ha NÅGRA inställningsmöjligheter utom bakgrund som ändå kan ställas in utan speciell market-launcher.

Tror det var just Go launcher som sade att den hade sparat en backup på dert externa SD-kortet (som inte fanns) fast det hamnade på det interna SD-kortet.

Jag vet inte om jag orkar roota och använda custom-ROM och hålla på. Jag brickar säkert telefonen. Anslutningen eller strömmen försvinner säkert samtidigt som man gör sådant. Sådant brukar hända mig. Eller att jag missar någon del i beskrivningen bara för att jag blir spänd att något ska gå fel (igår körde jag mitt nya skärmskydd åt helvete just för att jag var spänd på om jag skulle sätta det rakt, och då missade en punkt i beskrivningen och fattade inte att det var två skyddplaster med själva skärmskyddet i mitten, så jag slängde iväg delen med det riktiga skyddet och fick damm och hår på det...).

Ett annat problem är att om man börjar med andra ROMs, så måste man sedan själv ta ansvaret och kan inte bara uppdatera vanligt. Och jag har mer och mer tröttnat på att anpassa vissa saker som ibland kostar mer energi än det ger fördelar.

Kanske jag gör det i framtiden när det inte kommer fler uppdateringar från Samsung.

Ja, jo, jag förstår att de här inläggen nog flyttas :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-03 13:29:58

Oh perfekt tråd!
Jag har en HTC Desire HD (onödigt vetande) och har hittat ett par bra appar för android som jag använder mer eller mindre dagligen.

Task list (Gratis men också som PRO)
https://market.android.com/details?id=n ... rch_result
I mitt tyckte helt ok att-göra lista. Bra widget som jag har på framsidan så jag ser hela tiden vad som ska göras. Lite minus att den visar allt, även dagar som ligger fram i tiden. Skulle vilja ha så att den bara visade idag. Men inte hittat nån annan som funkar lika bra och enkelt som denna. Så det får vara.

Timeriffic (gratis)
https://market.android.com/details?id=c ... rch_result
Du kan ställa in tider på dygnet när du vill att telefonen t.ex bara ska kunna ringa, men inte göra något ljud när du får sms eller andra påminnelser. Enkel att använda, men går att ställa in nästan precis som du vill. T.ex att den blir ljudlös när du närmar dig kontoret.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Miche » 2011-04-03 14:28:18

Några bra Android-appar som jag hittat:
- Sleep As an Droid, har gjort att jag numera vaknar utvilad. Gratis att testa i 14 dagar, sen kostar den 7 kronor!
- Waze, helt gratis 'social' GPS-app (finns även för iPhone). Hittar inte allt men lär sig mer och mer. Kräver några inställningar för att inte visa händelser för långt bort.
- Camera Fun Free, kan bland annat omvandla kameran till en teckningsstudio.
- WiFi Analyzer, kolla trådlösa routers i din närhet så att du kan flytta din egen till en fri kanal för bättre prestanda.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Miche » 2011-04-04 12:28:42

En helt oumbärlig app är en automatisk task killer, på mobilen (LG P500 Optimus One) för att förlänga batteritiden och på tabben (Samsung Galaxy Tab) eftersom den annars blir så enormt trög så att det knappt går att skriva text så som inlägg på bl.a. det här forumet (det kan ta flera sekunder innan det händer något vid tangenttryckningar).

Jag fastnade för Advanced Task Killer (från ReChild), men det är nödvändigt att gå in i inställningarna och slå på Aggressiv metod varje halvtimme för att det ska göra något nytta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-04 14:05:54

Miche skrev:En helt oumbärlig app är en automatisk task killer, på mobilen (LG P500 Optimus One) för att förlänga batteritiden och på tabben (Samsung Galaxy Tab) eftersom den annars blir så enormt trög så att det knappt går att skriva text så som inlägg på bl.a. det här forumet (det kan ta flera sekunder innan det händer något vid tangenttryckningar).

Jag fastnade för Advanced Task Killer (från ReChild), men det är nödvändigt att gå in i inställningarna och slå på Aggressiv metod varje halvtimme för att det ska göra något nytta.

Jag har den. Men använder mer watchdog istället som varnar om något program ligger i bakgrunden och tar en massa cpu. Verkar funka helt ok såhär långt iaf. Inte behövt använda mig av task killer nåt sen jag la in watchdog.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-04 19:18:14

@miche: hur fungerar sömngrejen? Måste man inte koppla något till luren?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-04 19:21:07

Ylva-Li skrev:
Miche skrev:En helt oumbärlig app är en automatisk task killer, på mobilen (LG P500 Optimus One) för att förlänga batteritiden och på tabben (Samsung Galaxy Tab) eftersom den annars blir så enormt trög så att det knappt går att skriva text så som inlägg på bl.a. det här forumet (det kan ta flera sekunder innan det händer något vid tangenttryckningar).

Jag fastnade för Advanced Task Killer (från ReChild), men det är nödvändigt att gå in i inställningarna och slå på Aggressiv metod varje halvtimme för att det ska göra något nytta.

Jag har den. Men använder mer watchdog istället som varnar om något program ligger i bakgrunden och tar en massa cpu. Verkar funka helt ok såhär långt iaf. Inte behövt använda mig av task killer nåt sen jag la in watchdog.

Har också watchdog, men jag har lite svårt att läsa av den och fattar inte riktigt hur den mäter eftersom så fort jag ska läsa av, så ändras alla värdena totalt (halvdan engelska gör att det blir svårt med vissa saker). Jag har inte fått några alerts än i alla fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-04 21:48:40

Bror Duktig skrev:@miche: hur fungerar sömngrejen? Måste man inte koppla något till luren?

Jag tror att man har telefonen bredvid sig i sängen helt enkelt, och sen mäter programmet hur man rör sig under natten. Så när det börjar närma sig tiden man ska upp så kollar programmet av när man är i bäst fas för att väckas.
Det finns program där man har nån grej runt armen också, men de är visst svindyra.

BrorDuktig: Ah, jag förstår! Öpnnar du watchdog så ser du flera flikar. En heter statistik, där på andra raden så står det CPU% in background Android apps.
Där ser du hur många % av dina appar ligger i bakgrunden och spökar. Klart det ändras lite nu och då, watchdog själv tar ju lite osv.
Under sista fliken "CPU" så ser du precis hur mycket de olika programmen tar i CPU. Android system tar ju en hel del, men utan den har du ingen telefon typ. ;) (Just nu tar den 2.6% för mig, vilket inte är särskilt mycket.)

Har du inte fått nåt larm så är det ju bra. :D
Min har larmat två gånger.. men det var två program som skulle ta mycket just då. Så la till dem i whitelist. (Typ ok-listan)

Men jag brukar köra task killer tillsammans med watchdog. Så kan man stänga av de apparna som man inte vill ha körandes i bakgrunden hela tiden. :)
Och sen när telefonen blir väldigt seg.. då startar jag om. :lol:
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-04 22:01:48

@Ylva-Li: Jag tror jag fattar.

Andorid-system: 25,7 % foreground 36,4 MB. Vet ej om det är bra eller inte, men det är ju en hel del mer än du hade. Hoppade ned till 9 när jag satte på "real time", och sedan till 6.

Man skulle gärna vilja se ett genomsnitt i stället, eller i alla fall ha möjlighet till det.

Om sovgrejen:
Ska telefonen ligga i sängen och känna att det gungar typ? Risk för ihjälklämning... För att inte tala om vad den måste rega medan jag vrider mig de 3 timmar jag ägnar åt insomning. ;-)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Ylva-Li » 2011-04-04 22:07:08

Bror Duktig skrev:@Ylva-Li: Jag tror jag fattar.

Andorid-system: 25,7 % foreground 36,4 MB. Vet ej om det är bra eller inte, men det är ju en hel del mer än du hade. Hoppade ned till 9 när jag satte på "real time", och sedan till 6.

Man skulle gärna vilja se ett genomsnitt i stället, eller i alla fall ha möjlighet till det.

Om sovgrejen:
Ska telefonen ligga i sängen och känna att det gungar typ? Risk för ihjälklämning... För att inte tala om vad den måste rega medan jag vrider mig de 3 timmar jag ägnar åt insomning. ;-)

Min hoppade också ner efter ett tag. fast nu låg den på 17%. =/
Sålänge den inte varnar så är det nog lugnt. Det gör den om något program beter sig som det inte borde.

Sov-grejen: Ja precis. Du har den bredvid kudden eller nåt tror jag. Så den kan registrera hur du rör dig under natten.
Inte testat själv dock. :D Men läst lite om olika metoder på sånna här appar.
Ylva-Li
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2011-04-03

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Miche » 2011-04-04 22:27:06

Sovgrejen är inställbar så att den väntar med att registrera en viss tid, fast bara upp till 30 minuter i nuvarande version, men å andra sidan spelar det ingen roll, du kommer att få se på morgonen hur länge du snurrade på grafen den presenterar.

Jag har telefonen liggande bredvid kudden och det har inte varit några problem med det, den ska dock helst sitta på laddning så att inte strömmen tar slut och en natt reggade den dåligt för att sladden var lite för spänd över sänggaveln.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-05 10:53:18

Jag läste bland omdömena att folk skrivit att telefonen blir oerhört varm när man använder sovappen.

Och jag tror att det är överhängande risk att jag skadar telefonen. Ibland skuttar hunden omkring också.

Fast i natt hade jag en liten radio ståendes i sängen, och den stod kvar på morgonen. Så det kanske skulle gå. Är lite rädd för värmen bara. Inte vidare bra för batteriet.

Sedan kan man ju undra om jag behöver en sådan app. Jag får väckning på morgonen på ett sätt som är bättre. :D Men kunde vara trevligt att vakna tidigare på helgen utan att bli helt skakig/darrig som jag blir i flera timmar när jag vaknar fel.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-05 10:57:09

Jag kan tipsa om en ny kalenderapp som är bättre än Jorte som jag skrev om tidigare.

Business calendar: https://market.android.com/details?id=netgenius.bizcalBild
Fördelen mot Jorte är bättre bläddring när man öppnar appen, och att man i alla vyer ser tider för aktiviteterna.

Nackdelen är att widgeten är så ful och att det inte går att få bort den stickande vita bakgrundsfärgen. För lite redigeringsmöjligheter för utseendet på widgeten alltså.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Inger » 2011-04-05 19:10:00

Tackar för alla bra tips i den här tråden. Den där kalendern ser ganska bra ut.

Miche skrev:Sovgrejen är inställbar så att den väntar med att registrera en viss tid, fast bara upp till 30 minuter i nuvarande version, men å andra sidan spelar det ingen roll, du kommer att få se på morgonen hur länge du snurrade på grafen den presenterar.

Jag har telefonen liggande bredvid kudden och det har inte varit några problem med det, den ska dock helst sitta på laddning så att inte strömmen tar slut och en natt reggade den dåligt för att sladden var lite för spänd över sänggaveln.

Hur nyttigt är det rent fysiskt att ha mobilen precis bredvid huvudet?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-05 19:13:25

Inger skrev:Hur nyttigt är det rent fysiskt att ha mobilen precis bredvid huvudet?

:shock:
Nej som jag sa till någon som tipsade mig om detta. Jag är inte nojig när det gäller sådär men jag skulle ALDRIG godvilligt utsätta mig för den onödiga extra strålningen och använder jag med mobilen för väckning så har jag den systematiskt en god bit bort från sängens huvudände.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Den (STORA) app tråden

Inläggav Miche » 2011-04-05 22:39:15

Bror Duktig skrev:Jag läste bland omdömena att folk skrivit att telefonen blir oerhört varm när man använder sovappen.

Inget som jag märkt på min LG P500 Optimus One.

Inger skrev:Hur nyttigt är det rent fysiskt att ha mobilen precis bredvid huvudet?

Du kan ställa den i flight-mode och då stänger den av all kommunikation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in