Är mediciner droger och samma sak som narkotika?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är mediciner droger och samma sak som narkotika?

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-21 19:57:24

Kaks skrev:Eddie, det här trodde jag inte om dig. Jag trodde du var betydligt mer upplyst så du inte kommer med en så okunnig kommentar som att kalla det att droga bara för att ngn tar Concerta och Melatonin.


Och Risperdal, tydligen.

Så vad ska vi kalla det när en 12årig unge, som inte ens kommit in i puberteten än, tar tre olika droger minst två gånger om dagen? Vitamintillskott? Godis?

Kul?

Faktum är, tar killen tre medikamenter som förändrar hans naturliga beteende finns det _inget_ annat att kalla det än just att "drogad".


Kaks skrev:Trist upptäckt faktiskt.


Förlåt. Jag visste inte att meningen med livet var att göra dig glad hela tiden. Jag skall genast lägga om hela mitt schema så att du tillfredställs på alla tänkbara sätt dygnet runt.

Nå, svar på frågan: vad ska man kalla Rubens medicinintag? Vad kallar man det om en 20åring tar de medicinerna så ofta? Eller en 50åring?

Moderator: Avdelad tråd från risperdal-risperidon-t6906.html
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-22 0:30:36

Concerta är medicin, inte drog.
Risperdal är medicin, inte drog.
Melatonin är medicin, inte drog.

Vad mer är medicin, och inte drog?

Zoloft? Stilnoct?
Alkohol?

Heroin?

Alla ovanstående grejer ändrar ens beteende. Frågan är exakt var du drar dina gränser (de verkar variera ganska bra - ungefär som kappan efter vinden)...
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kaks » 2006-07-22 12:18:23

Innan jag svarar dig Eddie vill jag veta var du drar din gräns. Detta för att jag ska förstå din def av ordet drog eftersom annars kan jag inte svara på ett relevant sätt.

Tex:
Jag har kronisk huvudvärk av typ migrän. När jag får ett anfall så tar jag tbl. Dessa ändrar mitt beteende genom att jag faktiskt kan vara uppe, jag behöver inte sitta (kan inte ligga, gör för ont) mer el mindra okontaktbar i 6-8timmar i sängen.

Är dessa tbl också en drog?

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-22 15:11:52

Kaks skrev:Är dessa tbl också en drog?


Allt som påverkar ens naturliga beteende är en drog.
Allt som inte är mat, dvs.

Så concerta, risperdal, zoloft, stilnoct, kaffe, alkohol och cigaretter är droger.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-22 15:16:10

inbetweenworlds skrev:Men du kanske tycker att det är bättre att han lever med röster och svår ångest!!!!


Hellre en perfekt unge än en som är sig själv, va?

inbetweenworlds skrev:Jag förstår inte hur du kan få stanna kvar i detta forum överhuvudtaget.
Du är en av de mest elak och intrikata människor, jag stött på !!!!!
Att kicka på såra och kränka andra, tyder bara på noll självkänsla.
Du är en patetisk och tragisk människa


Vem av oss förolämpar andra?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav zooey » 2006-07-22 15:38:34

Eddie The Man skrev:
Kaks skrev:Är dessa tbl också en drog?


Allt som påverkar ens naturliga beteende är en drog.
Allt som inte är mat, dvs.


Mat kan ju också påverka beteendet och tänkandet, särskilt frånvaron av mat då :wink: Men även sådana varor som choklad påverkar. Inte för att jag någonsin har känt något särskilt av choklad, men jag har hört av andra. Socker, förresten, påverkar. Fast det är en himla skillnad mellan socker och heroin.

Vissa typer av aktiviteter (typ fallskärmshoppning, kanske) påverkar dessutom hjärnan att själv producera diverse ämnen som ger olika sorters känslor.

Sedan ska jag ärligt talat säga att jag inte har så särskilt många uppfattningar om vad som är bra för barn. Däremot tycker jag att det är lite oroväckande att man så lätt medikaliserar olika tillstånd - om man behöver en hel bunt av psykmediciner redan som liten, vad ska det leda till - man har ju kanske 80 år kvar att leva. Vad händer när medicinerna inte hjälper längre? Vad händer med långsiktiga biverkningar? Vad har medicinerna för effekter på hjärnan - effekter som kanske inte reder ut sig även om personen slutar ta medicinerna som vuxen? Som barn har man väl sällan den chansen att välja, eller kunskaperna fö att göra det, och det är barnet som för ta konsekvenserna av excessiv medicinering. Å andra sidan, behövs medicinerna så gör de väl, jag tänker inte säga emot de allvetande läkarna :roll: däremot undrar man ju om det inte finns bättre alternativ.

Det verkar lite trist, bara för att en unge inte fungerar "normalt" i alla situationer, är den plötsligt sjuk, inte bara lite svår. Obs att jag är medveten om att det finns gradskillnader, men jag tycker att det verkar som att man väldigt lätt och fort tar till förklaringen sjukdom/syndrom. (Onekligen inte svårt att ta till sig en sådan förklaring - den lägger ju ansvaret i generna och inte i individens omgivning...)

Man får väl vara glad att man inte fick någon officiell diagnos förrän som vuxen, när jag kan bestämma själv vad jag stoppar i mig och inte.

Så concerta, risperdal, zoloft, stilnoct, kaffe, alkohol och cigaretter är droger.


Jag håller med om att kaffe skulle kunna ingå i definitionen drog. Å andra sidan tycker jag att det förenklar diskussionen om man har en snävare definition av drog, eftersom vissa droger tenderar att kunna leda till mänskligt förfall... vilket kaffe sällan gör. Jag skulle nog tycka det var mindre oroande om en unge på 12 år tog en kopp kaffe om dagen, än om den tar en mix av concerta, risperdal och melatonin...
Senast redigerad av zooey 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
zooey
 
Inlägg: 255
Anslöt: 2006-03-26

Inläggav Emma CC » 2006-07-22 16:27:04

Socker är väl mer åt amfetamin/kokainhållet än heroinliknande :wink: så det är ju en himla skillnad ja :wink:

Jag har fungerat bra på Melatonin, men när min läkare envist vägrade skriva ut, så började jag leta mer och mer info på nätet, och fann att man "inte visste" men att inga andra hormoner har gått att tillsätta rutinmässigt under långa tider, utan biverkningar, så varför skulle Melatonin vara ett undantag. De menade att man förr eller senare säkert kommer att finna ut vilka biverkningar som det ger.

Fast jag undrar. I så fall är varken insulin eller sköldkörtelhormon (Levaxin) hormoner? Eller om de är det, ger det biverkningar över tid, att tillsätta när kroppen inte KAN tillverka dem?

Angående droger vs mediciner, så är väl de flesta mediciner en drog, om de används "fel" eller enbart i berusningssyfte.
Morfin t.ex. är ju en drog, som kan användas som både medicin och drog.
Brukas som medicin och drog, eller missbrukas totalt.

Om man ska gå på amfetaminpreparat i låga doser längre tider, kan jag inte uttala mig om.

/Emma CC
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Inläggav zooey » 2006-07-22 23:06:14

Emma CC skrev:Socker är väl mer åt amfetamin/kokainhållet än heroinliknande :wink: så det är ju en himla skillnad ja :wink:


:D jag tänkte mig tydligen inte alls för där.

Jag har fungerat bra på Melatonin, men när min läkare envist vägrade skriva ut, så började jag leta mer och mer info på nätet, och fann att man "inte visste" men att inga andra hormoner har gått att tillsätta rutinmässigt under långa tider, utan biverkningar, så varför skulle Melatonin vara ett undantag. De menade att man förr eller senare säkert kommer att finna ut vilka biverkningar som det ger.


Melatonin kanske inte har getts så länge att man vet de långsiktiga riskerna?

Fast jag undrar. I så fall är varken insulin eller sköldkörtelhormon (Levaxin) hormoner? Eller om de är det, ger det biverkningar över tid, att tillsätta när kroppen inte KAN tillverka dem?


Men jag tror att t ex insulin är väldigt riskfyllt om man inte övervakar halterna i kroppen flera gånger om dagen, å andra sidan är det väl ganska lätt att kolla dessa nivåer, och därmed bör dosen lätt kunna justeras. Men sedan är det ju självklart så att den typen av diabetes där personen tillverkar noll eget insulin, där finns det ju inget annat val än att tillföra insulin utifrån (om man nu inte föredrar döden som biverkning). Däremot vid "åldersdiabetes" är det tydligen bättre för kroppen, och man håller sig frisk längre, om man korrigerar kosten istället för att tillföra insulin. (Ok, min kunskap är lite svävande här, men jag har en äldre släkting som fick åldersdiabetes och kunde slippa medicinering tack vare strikt kost.)

En viss skillnad är väl att både insulin- och sköldkörtelhormonbrister/-överproduktioner ger fysiskt mätbara effekter. Det är ju lite vanskligare att bedöma effekter på psyket. Särskilt hos barn kanske, som ju är långt ifrån färdigtvecklade vare sig fysiskt eller psykiskt.

Angående droger vs mediciner, så är väl de flesta mediciner en drog, om de används "fel" eller enbart i berusningssyfte.
Morfin t.ex. är ju en drog, som kan användas som både medicin och drog.
Brukas som medicin och drog, eller missbrukas totalt.

Om man ska gå på amfetaminpreparat i låga doser längre tider, kan jag inte uttala mig om.

/Emma CC


Ja, och jag skulle tro att upplevelsen av en dos morfin/heroin är ganska annorlunda om utgångspunkten är att döva fysisk smärta än om den är att få en häftig känsla. T ex har den fysiska smärtan redan dragit igång en massa kemiska reaktioner i kroppen, så morfinet tillförs ju inte i ett neutralt läge. Vilket det ju gör i situation nr två (om vi bortser från den möjligheten att droganvändandet skulle kunna vara en typ av oavsiktlig självmedicinering av psykiska tillstånd).
Senast redigerad av zooey 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
zooey
 
Inlägg: 255
Anslöt: 2006-03-26

Inläggav naomi » 2006-07-23 14:59:52

Eddie The Man skrev:Allt som påverkar ens naturliga beteende är en drog.

Hur är det med bröd? Det är kanske också drog enligt din logik? Äter man sk. snabba kolhydrater som till ex. vitt bröd eller söta frukt innehåller, blir man trött först pigg men sen snabbt trött. Att äta banan på kvällen är rekommenderad för att förbättra sömn! Det är ju drog, int sant. Och många rekommenderar varm mjölk för att nå samma effekt, det är väl att droga sig eftersom det påverkar ens beteende. :shock: :shock: :shock:

Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav Morgan » 2006-07-23 17:42:23

Jag menar att det ligger en värdering i ordet "drog", och att hitta en objektiv definition är därför meningslöst. Huruvida man kallar en substans för drog eller inte, beror på hur man själv ser på användandet av substansen.
Senast redigerad av Morgan 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Morgan
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2006-07-19
Ort: Malmö

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-23 20:21:20

naomi skrev:Naomi


Testa citera det jag skrev precis under.

Om du kan.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav aycon » 2006-07-24 15:54:38

Eddie: Då tycker jag att du ska tänka på din vän du har pratat om så varm här i andra trådar, han med diabetes och nya lungor. Han lär ha tagit en hel hög mediciner som ändrat hans naturliga beteende, var det fel av läkarna att skriva ut dessa för att göra livet mer drägligt för honnom?

Jag är hämskt ledsen över din kompis situation och över hans bortgång, jag förstår hur fruktuansvärt dåligt du måste må just nu och hoppas att tiden kan läka dina sår. (och kom inte med något skit om att ingen kan veta hur det är för jag har varit med om samma sak, att vara ensam och i sorg är bland det svåraste som finns)
Men det ger dig inte rätt att bete dig som skit jämtemot andra här eller någon annan stans.

Jag tycker absolut att man ska vara försiktig med medicinering oavsett vilket preparat och av vilket orsak det ges och självklart särskilt när barn är inblandade. Men jag tycker inte att det ska förbjudas/förkastas för hårt häller.
Inte minst sen det kan rädda liv (och för den delen ta dom ifrån oss om de används oaktsamt).

Jag kan inte försvara eller för den delen förkasta Rubens medicinering eftersom jag inte känner honnom eller hans situation men det gör å andra sidan inte du häller.
Senast redigerad av aycon 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in