Efterlysning: spela in från webbkamera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Efterlysning: spela in från webbkamera

Inläggav Miche » 2011-02-20 15:23:37

Söker en programvara som spelar in automatiskt från en webbkamera då det händer något, när ljud eller bild förändras.

Tips emottaget tacksamt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav DIProgan » 2011-02-20 15:33:44

Övervakning alltså ;)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav hood » 2011-02-20 16:33:07

jag har några väldigt bra länkar, om du berättar vad du ska ha programmen till. :)
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav Miche » 2011-02-20 16:52:09

Nej, dokumentation av en person som förstör privat egendom (dvs bryta sig in genom lägenhetsdörren)!

Det kan knappast vara förbjudet att ha en inspelningsutrustning som dokumenterar vad som händer i sina egna lägenhet...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Parvlon » 2011-02-20 16:59:28

TotalRecorder klarade av att sättas på när ljud upptäcktes, man kan ställa in decibelnivåer och hur länge ljudet måste vara på har jag för mig. ( Har spelat in mina katter. )Är det inomhus så är programmet nog fullt dugligt. Utomhus kan man behöva använda andra program som känner av vad det är för slags bilder som ska ignoreras eller sätta igång inspelningen. Men då kan det bli att man övervakar allmänheten och det är olagligt. Finns Trial och vad jag vet så behövde jag inte göra något särskilt för att få det helt fungerande i längre än 30 dgr.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Matea » 2011-03-03 15:56:21

Miche skrev:Nej, dokumentation av en person som förstör privat egendom (dvs bryta sig in genom lägenhetsdörren)!

Det kan knappast vara förbjudet att ha en inspelningsutrustning som dokumenterar vad som händer i sina egna lägenhet...


Nej det är inte förbjudet att spela in i egen lgh....MEN det är förbjudet att spela in från utsidan av dörren om du nu inte råkar bo i egen villa med gård då är det tillåtet om jag minns rätt? MEN bor du i ett radhus/höghus ect så allmänheten har och ska ha tillgång till gemensam trappuppgång ect då är det förbjudet!
tänk bara på alla butiker som ansöker om tillstånd att filma i sina egna butiker och som får avslag??;) anses tydligen "kränkande och intrång på privatliv" om man skulle göra det även om du äger hela butiken.

så tyvärr jo det är förbjudet att filma sin egen lägenhet om du gör det utifrån.(vilket jag förmodar du behöver för om du filmar inne från så har dom ju redan gjort sitt och dragit? )

PS; lägenhetsdörr är inte privat egendom inte ens om du har en bostadsrätt eftersom du äger lgh ja men det är fortfarande en gemensam förening som äger området och har bestämmande rätt vad det gäller gemensamma områden som tex, trapphus...
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Moggy » 2011-03-03 16:05:09

Matea skrev:
så tyvärr jo det är förbjudet att filma sin egen lägenhet om du gör det utifrån.



Vilket inte innebär att det inte går att göra med lämplig programvara. Och det var ju det som TS frågade efter.

Moralen i det är helt upp till miche att avgöra men det spelar ju roll om materialet kan komma att användas som bevis i en rättegång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Matea » 2011-03-03 16:17:35

Moggy skrev:
Matea skrev:
så tyvärr jo det är förbjudet att filma sin egen lägenhet om du gör det utifrån.



Vilket inte innebär att det inte går att göra med lämplig programvara. Och det var ju det som TS frågade efter.

Moralen i det är helt upp till miche att avgöra men det spelar ju roll om materialet kan komma att användas som bevis i en rättegång.


sant men nu frågade han just i syftet att spela in olagligt när han klargjorde vad han ska med den till. vi får ju inte hjälpa någon el, underlätta för någon att begå ett brott, för även det är olagligt och vi kan då fällas för brott.

hade han bara frågat efter en lämplig mjukvara för att kunna spela genom rörelsesensor el, ljud aktiverad då hade det varit annorlunda 8)
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Inläggav Miche » 2011-03-03 21:06:25

Syftet var inte att spela in utifrån, utan inifrån lägenheten vilket borde räcka alldeles utmärkt för det ändamål som jag ställde frågan för (och det är inte jag som ska spela in).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matea » 2011-03-03 22:12:36

Miche skrev:Syftet var inte att spela in utifrån, utan inifrån lägenheten vilket borde räcka alldeles utmärkt för det ändamål som jag ställde frågan för (och det är inte jag som ska spela in).


då är det inga problem alls om man råkar ha sin cam riktad mot dörren för kunna hålla koll på sin katt hemma medans man på jobbet tex,.....
Matea
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-03-03

Miche

Inläggav Chrilleb » 2011-03-08 22:09:59

Egendomligt, hade samma tanke idag, att finns det en webb-kamera med inspelning? Jag har en Creative kamera jag köpt på El-Giganten för 300:- med bra kvalitet.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till IT-forum



Logga in