AKUTHJÄLP!! Blir utan bostad om jag inte betalar hyran IDAG!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

AKUTHJÄLP!! Blir utan bostad om jag inte betalar hyran IDAG!

Inläggav Marabou » 2011-02-28 2:56:37

Som många säkert vet så går jag en utbildning utan studiemedel. Normalt sett blir jag försörjd av mamma och mormor (de är helt underbara!) men just den här månaden uppstod en situation som gjorde att de inte kunde betala min hyra. Det har hänt vid två tidigare tillfällen och då har jag fått skjuta upp hyran. Tyvärr är det inte möjligt den här gången utan betalar jag inte imorgon så åker jag ut och då har jag ingenstans att ta vägen :cry: :cry: :cry:

Jag har pratat med socialen men de har haft hundra anledningar till att inte hjälpa mig. Först var det för att jag hade F-skattesedel (vilken jag senare kände mig tvungen att ta bort, trots att jag behövde den till mitt kombinerade frilans- och slutprojekt). Sen var det för att jag var sjukskriven 75% från STUDIER och inte från ARBETE. För att få bistånd var jag tvungen att ställa mig till arbetsmarknadens förfogande, vilket jag i dagsläget inte kan pga min problematik.

Jag är klar med utbildningen om två månader och mamma och mormor kommer att fortsätta hjälpa mig så just nu behöver jag bara ekonomiskt bistånd för hyran (inget annat) och bara för en enda ynka månad. Men icke. Dessutom har de flera veckors handläggningstid och jag behöver pengar NU för att inte bli av med lägenheten.

Så nu sitter jag här och gråter... vad fan ska jag göra??? Denna situationen om att min familj inte skulle kunna betala min hyra kom väldigt hastigt också så jag var inte beredd på det här för fem öre.

Nån som har något tips på nån instans som jag kan få 3200 kronor ifrån?? Tycker att det måste finnas nån jäkla instans nånstans... har redan frågat svenska kyrkan men de hade inga resurser sa de...

Admin
Ändrade rubriken lite.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-02-28 7:30:57

Kan du kontakta hyresvärden/bostadsbolaget och be om uppskov? De borde ju märka hur mycket du vill och hur mycket du försöker.

Det gör jag alltid de gånger det gällt räkningar jag inte klarat. Inte nån gång har någon varit avvisande mot mig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Flinta » 2011-02-28 10:49:25

Lider med dig :cry:

Kommunen du bor i kan ha anställda som jobbar för att hemlösa ska få en bättre situation - dom kan ha tankar om vad du kan göra i förebyggande syfte som kan hjälpa dig om du har tur.

En annan sak kan va att ringa habiliteringen i din kommun och be att få tala med en kurator där som du beskriver din situation och ditt hjälpbehov inför - kuratorn kan ha tankar som kan va till hjälp.

Röda korset kanske kan va värt att kontakta. Dom kan ha tips, råd och tankar kring vad du kan göra som kan va till hjälp.

Vad tänker ni andra, vilka kan hon kontakta i hopp om hjälp/hjälp på vägen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

svar

Inläggav elle » 2011-02-28 11:03:14

Hej !

Jag har varit massor med gånger om det ! Och jag förstår dig till 100% !

Kan du inte ta sms-lån ? Om du inte har betalningsanm. brukar det gå bra..

Jag hade gärna velat inte låna utan ...du hade fått från mig dessa 3000 kronor om jag bara hade haft dem ! Då hade jag satt in dem redan IDAG på ditt konto ! Som sagt, du hade fått dem redan idag...men jag saknar inkomst och fick själv ta sms-lån för att ha till hyran ...

Försök med sms-lånet om du har möjlighet ...

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig med pengarna.. :( elle
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inläggav Marabou » 2011-02-28 12:34:36

Tack för alla tips :-)154

Sms-lån är tyvärr inte möjligt då jag har betalningsanmärkningar pga alla misslyckade jobbförsök. Har inga vänner att låna av heller :(

Habiliteringen har jag tyvärr inte tillgång till än eftersom jag fortfarande är under utredning. Sitter nu och hatar psykologerna på bedömningssamtalet jag var på för ett år sen som sa att jag inte hade AS "eller nån annan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning heller". Yeah right... hade jag inte trott på dem så hade jag inte varit i den här situationen nu
:?

Men jaja, nu är det som det är. Har ringt Frälsningsarmén men de kan inte ta emot mig förrän den 8 mars och då är det för sent. Plus att det inte ens är säkert att man får hjälp.

Och elle, vad snäll du är som vill hjälpa :-)154 Men du ska verkligen inte be om ursäkt för att du inte kan det! Det är få människor som kan hosta upp 3000 kronor bara sådär.

I och med att jag jobbar med ett slutprojekt om hemlöshet så har jag en del kontakter på den fronten som jag har pratat med. Men de har ju inga såna resurser utan hänvisar till socialtjänsten. Men de säger ju också att där tar de ju inte emot studenter, och framför allt när jag inte behöver pengar till något annat utan det gäller bara hyran...

Jag hyr i andra hand av ett gift par som bor uppe i Norrland och är ganska underliga. Har skjutit upp hyran två gånger tidigare så det går inte igen...

Urk.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-28 12:48:56

Jag fick ett förslag om att skramla här på forumet. 100 kr från 32 personer eller 200 kr från 16 personer... Jag skäms för att skriva det här :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Men vad gör man inte när man är desperat, och vet att man inte kan skjuta upp hyran. Tror inte att de bryr sig om pengarna kommer in imorgon, men då är det absolut senast :? :?

Så: nån som kan hjälpa mig med ett litet bidrag...? LOVAR att den eller de får någonting som tack senare!!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-02-28 13:01:11

Ja, det var jag som funderade lite om vi skulle kunna vara tillräckligt många som kan skramla ihop till en akuträddning.

Jag kan i alla fall klara en hundring...! 31 hundringar till, är det möjligt? Det låter marigt om det ska betalas in på något konto i morgon, det gör det ju onekligen...

Ah well... jag förstår att jag är ute och klampar i snåriga marker här... :roll:

Och är det något man skulle ha trott att det man betalar i skatt går till så är det ju faktiskt att det jädra soc skulle vara något man kunde komma åt i ett sådant här läge... :?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Marabou » 2011-02-28 13:13:35

Åh, tusen miljoner tack, Pemer!!

Kanske går det att skaffa fram 31 hundringar till. Kanske, kanske... man kan inte göra mer än försöka :?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Absolut » 2011-02-28 13:14:35

En hundring hade jag också klarat. Jag ska köpa nya borsthuvuden till min eltandborste idag för en annan hundralapp, sätter man borstarna i relation till att en person riskerar att bli hemlös så framstår borstarna genast som ganska oviktiga.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav barracuber » 2011-02-28 13:15:02

Jag vill! Jag klarar åxå en hundralapp. Hur gör jag?

EDIT: jag har swedbanks internetbank. Här överföringstiderna:

swedbank skrev:En överföring till ett konto inom Swedbank eller sparbankerna når mottagaren direkt.

Vid omgående överföring till konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarens konto samma helgfria vardag om överföringen är godkänd före klockan 13.00. En omgående överföring som är godkänd efter kl. 13.00 är tillgänglig på mottagarens konto nästa helgfria vardag. Omgående överföring kan inte tas bort.
Senast redigerad av barracuber 2011-02-28 13:36:15, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav slackern » 2011-02-28 13:17:52

Hej mitt råd är att du anmäler dej som arbetssökande och anmäler dej på AF sen så sjukanmäler du dej får sjuklön eller vad det heter från FK och undertiden söker du ekonomisk ersättning från SOC.

Gör det inom konstens regler töj lite på gränserna typ ta reda på hur du enklast gör för vad jag har fattat det som pluggar du inte för tillfället därför är du arbetslös och man kan faktiskt vara sjukskriven fastän man är arbetslös.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod--och-krisjourer/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-02-28 13:23:55

Marabou skrev:Kanske går det att skaffa fram 31 hundringar till. Kanske, kanske... man kan inte göra mer än försöka :?

Antingen lägger du upp ett kontonummer direkt i tråden eller så skickar du PM till alla som anmäler sig, så ska det nog gå...

Glöm inte att ange clearingnummer och vilken bank du har.

Troligen har de flesta här bank på nätet så att det är ganska enkelt att göra en överföring, andra kanske måste gå in på banken och betala in hundringen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Marabou » 2011-02-28 13:37:08

Men gud, ni är helt underbara :D :D :D :D :D

Jag PM:ar kontonummer till alla som anmäler sig till "aktionen" :P
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-02-28 13:41:24

barracuber skrev:Jag vill! Jag klarar åxå en hundralapp. Hur gör jag?

EDIT: jag har swedbanks internetbank. Här överföringstiderna:

swedbank skrev:En överföring till ett konto inom Swedbank eller sparbankerna når mottagaren direkt.

Vid omgående överföring till konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarens konto samma helgfria vardag om överföringen är godkänd före klockan 13.00. En omgående överföring som är godkänd efter kl. 13.00 är tillgänglig på mottagarens konto nästa helgfria vardag. Omgående överföring kan inte tas bort.


Nu har jag fört över min hundralapp (cirka 12.35)! Du ska ha den senare idag enligt ovan.

Lycka till! :? :(
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Marabou » 2011-02-28 13:42:42

Barracuber, jag kan inte beskriva min tacksamhet... det kanske låter klyschigt men det finns liksom inga ord :-)154 Någonting kommer tillbaka till alla som hjälper mig, det lovar jag!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2011-02-28 13:43:14

slackern skrev:Hej mitt råd är att du anmäler dej som arbetssökande och anmäler dej på AF sen så sjukanmäler du dej får sjuklön eller vad det heter från FK och undertiden söker du ekonomisk ersättning från SOC.


Så går det ju inte att göra. Då skulle ju alla hemlösa och människor utan inkomst gör det...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2011-02-28 13:46:25

Jag har bett moderatorerna att ändra rubriken på tråden så att det syns att du behöver hjälp, jag har inget bra förslag just nu, någon annan kanske har.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Marabou » 2011-02-28 13:48:19

Miche skrev:Jag har bett moderatorerna att ändra rubriken på tråden så att det syns att du behöver hjälp, jag har inget bra förslag just nu, någon annan kanske har.


Tack Miche, det hade jag själv inte ens tänkt på :) Sån hjälp är också väldigt bra hjälp!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Spektral » 2011-02-28 13:52:54

Mycket har man ju läst på forum, men det här är första gången jag stöter på pengatiggeri på ett forum. Du måste ju ha värdesaker som kan pantsättas eller säljas på blocket? Det är ju liksom inte sista gången som du kommer att hamna i en dylik situation, du måste vara mer förberedd på oväntade ekonomiska situationer och inte förlita dig på att dina släktingar eller okända människor på internet ska rädda dig.

Jag personligen tycker inte att man ska bidra med pengar då det sänder ut fel signaler, det här är helt och hållet något som socialförvaltningen kan och ska hjälpa dig med. Du är en vuxen människa antar jag? Och som sådan har du ett ansvar över dina egna handlingar, diagnos eller ej.

För om du inte kunnat betala din hyra själv tidigare som du precis sagt, dvs att din släkt fått betala den, då borde du ju inte ens hyrt en lägenhet med allt ekonomiska ansvar som det innebär. Du nämner själv också att du varit försenad med hyran tidigare, och att du har betalningsanmärkningar, att du då får lite bidrag här från omtänksamma forummedlemmar kommer ju inte bidra till att du i framtiden blir mer ansvarstagande. Tvärtom så lär du dig ett nytt parasitiskt beteende, något som dina släktingar tyvärr har bidragit till genom att försörja dig.

Det är inte mer än rätt ifall du inte kan betala din hyra att du i sådant fall får bli inneboende hos dina släktingar istället, då de ändå i dagsläget försörjer dig. Nu vet jag ju inte bakgrunden till din livssituation, men om man läser lite mellan raderna så kan kanske ana att din familj valt att betala din hyra för att inte behöva ha dig boendes hos sig?

Jag kan nog framstå som kall i detta inlägg, men det är en logisk reaktion från min sida på en tråd som jag uppfattar som väldigt skev.
Senast redigerad av Spektral 2011-02-28 14:03:26, redigerad totalt 3 gånger.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Pemer » 2011-02-28 13:55:27

Så... då fick jag iväg en hundring, och upptäckte att jag hade glömt en avgift som banken skulle dra, som de hade dragit också... så plötsligt var marginalerna inte riktigt så breda längre, som jag hade räknat med, men men... de säger ju "what goes around, comes around"! Man vill ju hoppas och tro att det ligger något i det!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2011-02-28 14:03:41

Marabou skrev:Men gud, ni är helt underbara :D :D :D :D :D

Jag PM:ar kontonummer till alla som anmäler sig till "aktionen" :P


Släng hit ett kontonr.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Marabou » 2011-02-28 14:09:53

Jag förstår dig helt och fullt, Spektral.

Jag tycker INTE att man ska TIGGA och jag tycker egentligen att det är totalt fel. Jag trodde INTE att jag, någonsin, skulle gå så långt att jag började tigga - och framför allt inte av okände människor på internet.

När jag tog den här lägenheten hade jag en trygg inkomst i form av studiemedel från CSN. Hade jag inte haft någon inkomst hade jag naturligtvis inte tagit lägenheten.

I höstas kom jag in på min drömutbildning som inte berättigade till studiemedel. För att finansiera den fick jag ett stipendium som täckte utbildningsavgiften samt uppehälle för tre månader. Efter de tre månaderna lovade min familj att hjälpa mig så att jag skulle kunna gå den här utbildningen. Tidigare hade jag misslyckats med jobb efter jobb (därav betalningsanmärkningarna) och inte kunnat betala räkningarna i tid innan jag åter fått en inkomst.

Min familj har inte hjälpt mig för att jag KRÄVT det utan för att de VILLE det. Det har fungerat bra, med undantag för två månader då de själva hade übermycket utgifter. Dessa månader fick jag tillåtelse att skjuta upp hyran. Detta är nu betalat, plus att jag betalat hyran varje månad sen dess.

Utbildningen har varit jättetuff och jag har nu fått ett specialschema som fungerar som så att jag jobbar med mitt slutprojekt samt att jag ska försöka att praktisera igen, men då på halvtid. Jag har två månader kvar till examen.

Nu uppstod åter en situation (vilket kom väldigt hastigt) då min familj inte kunde hjälpa mig. Denna situation kom med mycket kort varsel. Jag har varit beredd att hoppa av utbildningen, trots att det är så kort tid kvar, för att kunna få försörjningsstöd av soc tills dess att jag hittat en annan sysselsättning, men det hjälps ändå inte eftersom de inte handlägger mitt ärende över en natt. Att jag inte skulle kunna få någon hjälp av familjen den här månaden fick jag reda på för bara ett par dagar sedan och nu har det varit helg till på köpet.

Jag har varit i kontakt med kyrkan, Frälsningsarmén osv men utan resultat. Jag HATAR att behöva låna pengar eller tigga och jag har ALDRIG gjort det förut. Jag känner mig verkligen som en parasit. Men tyvärr såg jag det som en sista utväg att kanske kunna betala hyran och därmed inte bli uppsagd.

Nästa månad får jag åter hjälp av familjen plus att jag förmodligen då har en praktiklön. Annars har jag då tid att avsluta min utbildning och gå till soc så att jag hinner få pengar till hyran.

Denna gången hamnade jag tyvärr mitt i kläm. Men jag vill att alla ska veta att jag inte sitter och tänker "fy fan, vad skönt, här kan jag få en extra slant" för så är det verkligen inte. Jag skäms. Och det så in i helvete.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2011-02-28 14:11:31

Okej. Det här låter ärligt, genuint och desperat. Jag ställer upp med en hundring för det här. Ge mig ditt kontonr.



Pengar överförda. Lycka till.
Senast redigerad av Moggy 2011-02-28 14:23:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kvasir » 2011-02-28 14:17:17

Det finns förstås fortfarande pantbanker, även om man sällan hör talas om dem numera. Det är en snabb lösning, förutsatt du har något att pantsätta.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in