Vad tycker ni om kristendomen/finns gud? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

finns det en kristen gud i himmlen.???

Omröstningen slutade 2007-12-18 20:00:23

gud finns inte
13
68%
gud finns i himmlen
6
32%
 
Antal röster : 19

Inläggav ford » 2007-12-12 11:09:43

manne skrev:
tahlia skrev:Jag är ateist. Mer finns liksom inte att säga om den saken ;)


härligt för dig det är inte många i dag som vågar stå för att dom föraktar den kristna guden och jesus och så..

Är stjälv med i svenska kyrkan men tror inte alls på gud..


Nu snackar du väl ändå i nattmössan?
Var har du fått detta ifrån?
Fram t.o.m. 1960-talet fanns det kanske ett visst fog för detta uttalande, men numera är det väl mer eller mindre PK att vara ateist, och fullt accepterat att förakta den kristna guden.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-12 12:21:58

Vad ska man förakta för? Andras religiösa erfarenheter ska man väl ha respekt för?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav mr dishonest » 2007-12-12 12:42:08

manne skrev:
tahlia skrev:Jag är ateist. Mer finns liksom inte att säga om den saken ;)


härligt för dig det är inte många i dag som vågar stå för att dom föraktar den kristna guden och jesus och så..

Är stjälv med i svenska kyrkan men tror inte alls på gud..
Hur kopplar du ihop ateism och förakt..?
Senast redigerad av mr dishonest 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
mr dishonest
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2007-09-27

Inläggav Cyrus » 2007-12-12 12:47:19

Frågan är felställd eftersom att det finns hundratals religioner förutom kristendomen. Här i Sverige har vi ofta talat precis som om kristendom och religion är synonymer.

Jag är själv panteist med klara hedniska och österländska drag i min värderingsuppfattning.
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Cyrus
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2007-12-12

Inläggav Micke » 2007-12-12 22:43:48

Jag tror på en Gud i någon form. Men jag röstar inte då jag inte tycker om alternativen som ges.

Jag studerar för närvarande det Tredje testamentet, något som jag också fäster en viss tilltro till.
Det är andlig vetenskap och har inte mycket med traditionell kristendom att göra trots att den heter Tredje testamentet. Den påstås dock vara en fortsättning på Jesu kärlekslära, men med ett logiskt upplägg.
På dess sajt beskrivs den på följande vis:
Tredje Testamentet är ett djuppsykologiskt verk. Det handlar om självkännedom, om livets mål och mening. Det analyserar livet och medvetandet, det vill säga tillvarons psykiska eller andliga sida.

Det skulle vara kul att veta hur dom kristna ställer sig till Tredje testamentet. Känner dom ens till dess existens?
Som sagt, någon "kristen" Gud tror jag inte på. Men jag respekterar naturligtvis dom som gör det. Det väsentliga tycker jag är att man får ut något positivt utav det man tror på, att man känner att det ger något.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Cyrus » 2007-12-12 23:46:34

Jag tycker frågeställningen borde göras om. Kristendomen har inte monopol på att vara en form av gudstro.
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Cyrus
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2007-12-12

Inläggav manne » 2007-12-12 23:56:15

Cyrus skrev:Jag tycker frågeställningen borde göras om. Kristendomen har inte monopol på att vara en form av gudstro.


nej men i svergie så har den fått en slags monopol trots allt..tyvär.
ta tex bara Lucia firandet julen och kristendomen i skolan mm..
finns även med många kristna dagar i almenackan och en del kristna värderingar är ju även inskriven i skol lagen och undervisningen..

men visst vill du ställa om frågan vad god gör så fråga bara någon moderator om det.

jag tror i alla fall att kristendomen har ett större monopol än den andra
reilgionerna har i svergie..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-13 0:01:16

manne skrev:
jag tror i alla fall att kristendomen har ett större monopol än den andra
reilgionerna har i svergie..


Klart den har. Andra religioner är strängt taget inte relevanta med undantag av Islam.

Men ska man tycka illa om eller förakta religion ska man gå på dom där jävla New Age-fjantarna med sina kristaller!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Cyrus » 2007-12-13 1:11:08

manne skrev:
Cyrus skrev:Jag tycker frågeställningen borde göras om. Kristendomen har inte monopol på att vara en form av gudstro.


nej men i svergie så har den fått en slags monopol trots allt..tyvär.
ta tex bara Lucia firandet julen och kristendomen i skolan mm..
finns även med många kristna dagar i almenackan och en del kristna värderingar är ju även inskriven i skol lagen och undervisningen..

men visst vill du ställa om frågan vad god gör så fråga bara någon moderator om det.

jag tror i alla fall att kristendomen har ett större monopol än den andra
reilgionerna har i svergie..


Kristendomen är en monoteistisk religion som är kulturellt sett dominerande i Sverige, men det innebär inte att det inte finns andra än kristna som också tror på någon slags gudom.

Det är efterblivet att anta att bara kristendomen är "religion" och att alla andra som har andliga värderingar bara är "otrogna ateister".
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Cyrus
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2007-12-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-13 1:11:58

Cyrus skrev:Det är efterblivet att anta att bara kristendomen är "religion" och att alla andra som har andliga värderingar bara är "otrogna ateister".


Det är det väl ingen som har påstått heller.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Cyrus » 2007-12-13 1:20:18

Jo, titeln och frågan påstår det. :)

Jag är lite grann trött på ateister som tror att alla religioner är samma sak, precis som jag är trött på muslimska och kristna fundamentalister. Jag är mer sympatiskt inställd till det österländska tänkandet, vilket är ickedualistiskt.
Senast redigerad av Cyrus 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Cyrus
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2007-12-12

Inläggav Ganesh » 2007-12-13 13:26:29

Otrogna. Kättare. Heretiker. De som inte vet nåt om Gud(-ar?), men som anar. De som tänker och tror att före big bang fanns nog några (någon?). Som gillar det andlighet men inte new age tramset. Och som inte vare sig känner sig hemma, eller igen sig i befintliga religioner och andliga rörelser. Vad gör de?

Jag stöts bort av hur säkra många är när de säger nåt om Gud (-ar?). Hur kan de övertygade veta?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-13 19:56:06

Ganesh skrev:Jag stöts bort av hur säkra många är när de säger nåt om Gud (-ar?). Hur kan de övertygade veta?


Det är klart att jag inte vet. Men jag har upplevelser och erfarenheter som har gjort det klart för mig vad som är rätt för mig. I varje fall så här långt i livet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2007-12-13 20:10:59

Bjäbbmonstret skrev:
Ganesh skrev:Jag stöts bort av hur säkra många är när de säger nåt om Gud (-ar?). Hur kan de övertygade veta?


Det är klart att jag inte vet. Men jag har upplevelser och erfarenheter som har gjort det klart för mig vad som är rätt för mig. I varje fall så här långt i livet.


Mitt svar på frågan (om den kristna gudens existens):


Definitly maybe!


Och om hon/han/de/det finns så har planeten lämnats i sticket.


Gud, om du finns och verkar på vår planet, var är du när barn utsätts för förtryck, vanvård, övergrepp?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Tomtenissa » 2007-12-14 11:54:08

Jag är deist (eller vad det nu heter). Det kanske fanns en gud i början, men nu bryr han/hon sig inte längre.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav manne » 2007-12-14 12:56:51

tror man inte på gud så ska man dömas av kyrkan att brinna i helvetet
inkvistationen kommer att hitta er och förgöra er.. :lol: :lol:


Erich Priebke, Little Nazi Boy

http://www.youtube.com/watch?v=qK92CMtm ... re=related
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav mnordgren » 2007-12-14 14:25:31

Man tar en stor risk om man är ateist, om gud verkligen finns är man körd. Därför kallar jag mig inte ateist: jag är helt enkelt för feg :shock: .

Fast allvarligt talat så är jag nog en sån där som är lagom andlig, utan att vara det minsta religiös. I kulturellt avseende är jag (som de flesta i Sverige) kristen. Jag läste en gång om en svensk som for till mellanöstern och blev tillfrågad av några palsetinier vilken religion han tillhörde. Han svarade att han inte var säker på om han var troende eller inte. Då sa de att de undrade vilken religion han tillhörde, inte vad han trodde på.[/i]
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Parvlon » 2007-12-14 14:34:00

Saknar 'jag vet ej'. Men eftersom 'Gud' är subjektivt så tar jag o röstar för "i himmelen" som i 'rymden'. Tror sammhället kommer ta död på alla såna här myter till slut. Människan litar mer på forskare, än sig själv.
Har ej gått ut ur kyrkan, men det är inte för att jag är religiös.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Tonzon » 2007-12-14 15:01:24

Jag tror på Gud. Jag har varit mycket intresserad av religion sedan jag var liten. Jag har studerat de flesta stora religionerna och själv funnit att det är logist att Gud finns. För min egen skull. Jag har svårt att tro på slumpens stora förmåga att skapa så varierat liv på jorden.
Eftersom jag tror på Gud så tror jag på Satan också, alltså att han finns och ställer till en massa elände på jorden.
"Vi vet att vi är av Gud, men hela världen ligger i den ondes våld." - 1 Joh 5:19
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav manne » 2007-12-14 19:57:12

Tonzon skrev:Jag tror på Gud. Jag har varit mycket intresserad av religion sedan jag var liten. Jag har studerat de flesta stora religionerna och själv funnit att det är logist att Gud finns. För min egen skull. Jag har svårt att tro på slumpens stora förmåga att skapa så varierat liv på jorden.
Eftersom jag tror på Gud så tror jag på Satan också, alltså att han finns och ställer till en massa elände på jorden.
"Vi vet att vi är av Gud, men hela världen ligger i den ondes våld." - 1 Joh 5:19


att tro på gud är ju som att tro på demoner eller tomtar eller troll och vätar mm..det finns inget bevis på att gud inte finns men inte heller något som talar i mott men så är det med de flesta myter faktiskt
finns också inte heller något bevis på att det inte skulle finnas något sjöodjur eller skogs-älvor eller orcher,trollkarlar..

det är sjukt att psykiatrin sjuk-förklarar oss med asp och kallar oss störda
när det finns fanatiker där ute som tror på änglar och demoner ,djävulen mm.
dessa människor om några borde ju diagnostiseras och handikapp-förklaras och slängas in på gruppboende och stämplas som sjuka och störda mm..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-14 20:03:07

manne skrev:
det är sjukt att psykiatrin sjuk-förklarar oss med asp och kallar oss störda
när det finns fanatiker där ute som tror på änglar och demoner ,djävulen mm.
dessa människor om några borde ju diagnostiseras och handikapp-förklaras och slängas in på gruppboende och stämplas som sjuka och störda mm..


Du pratar skit! Frågan är inte vad folk tror på. Frågan är vad deras övertygelser betyder för dem själva och deras omgivning. Att tro på änglar exempelvis är väl ändå ganska oförargligt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2007-12-14 21:45:18

manne skrev:det är sjukt att psykiatrin sjuk-förklarar oss med asp och kallar oss störda när det finns fanatiker där ute som tror på änglar och demoner ,djävulen mm. dessa människor om några borde ju diagnostiseras och handikapp-förklaras och slängas in på gruppboende och stämplas som sjuka och störda mm..


Jag läste i mors gamla psykiatribok från 70-talet att det var vanligt med psykoser etc där patienten trodde de stod i onåd med gudamakterna. Det stod även att den inriktningen av vanföreställningar minskat i intensitet med sekulariseringen...

Man måst skilja på religion till följd av tro/uppfostran/moral och vanföreställningar till följd av faktiska psykiska problem som exempelvis psykoser.

Jag har exempelvis varit kristen i hela mitt liv; något som endast varit till godo för mig och som aldrig skadat någon annan. Min asperger däremot har vållat mig en hel del problem framförallt i samspel med andra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Moggy » 2007-12-14 22:26:59

manne skrev:
att tro på gud är ju som att tro på demoner eller tomtar eller troll och vätar mm..det finns inget bevis på att gud inte finns men inte heller något som talar i mott men så är det med de flesta myter faktiskt
finns också inte heller något bevis på att det inte skulle finnas något sjöodjur eller skogs-älvor eller orcher,trollkarlar..



Att tro på en gud, en skapare i någon form är inte samma sak som att tro på tomtar och troll. Det går inte utan vidare att avfärda möjligheten att det finns en skapare som sett till att vi och universum finns till.

Universum är väldigt komplicerat och varför skulle det finnas till utan nån som helst anledning, och att vår egen existens skulle sakna all mening.

Själv tror jag att bibeln är en samling sagor och historieberättelser som skildar den tidens gudbild. Jag tror inte att en kristen gud har skapat människan och världen på det sätt som beskrivs i bibeln men jag är öppen för tanken att det finns nåt som har sett till att allt det här finns och att våra medvetanden är nåt mer än reaktioner i våra kroppar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Tonzon » 2007-12-15 0:29:54

manne skrev:att tro på gud är ju som att tro på demoner eller tomtar eller troll och vätar mm..det finns inget bevis på att gud inte finns men inte heller något som talar i mott men så är det med de flesta myter faktiskt
finns också inte heller något bevis på att det inte skulle finnas något sjöodjur eller skogs-älvor eller orcher,trollkarlar..

det är sjukt att psykiatrin sjuk-förklarar oss med asp och kallar oss störda
när det finns fanatiker där ute som tror på änglar och demoner ,djävulen mm.
dessa människor om några borde ju diagnostiseras och handikapp-förklaras och slängas in på gruppboende och stämplas som sjuka och störda mm..


Det skulle bli ett himla stort ställe där man stängde in alla folk som tror på saker. Det finns miljarder människor som tror på Gud. Alla tror inte på den kristna guden. En del tror på Allah, Indierna tror på miljoner Gudar i Hinduismen. Sedan har vi Taoismen och Shintoismen och Buddismen med alla dess former. Sedan finns Lamaismen och stammar med förfädersdyrkan. Att tro på något tycker jag verkar ligga i människans natur.

I vårt land tror vissa på fotbollens helande kraft. Man har skapat en kyrka för Maradona. Vissa upphöjer kändisar till gudaliknande former. Där man istället för att som i antiken läsa om de grekiska eller romerska gudarnas alla äventyr, nu frossar i allt vad kändisarna håller på med.

Att låsa in någon för vad han tror är ganska banalt. Hur skall vi veta vad alla tror? Vem skall bestämma vad som är tillåtet att tänka på och vad som inte är tillåtet att tänka på? Det påminner lite om Stalins försök att utplåna tro hos de som skulle vara kommunister. Det dog en massa människor.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:08:57, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in