Överklagar Vårdbidrag 2 AS barn

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Överklagar Vårdbidrag 2 AS barn

Inläggav lenasvn » 2011-02-22 12:16:32

Jag fick antagligen som många andra inte till det riktigt i min ansökan. Först hade jag VB för äldsta barnet, då hade han endast ADD med Damp diagnos, fick 1/4 VB för honom. Sedan kom AS diagnosen till, samt lillasyster (7 år) med ADHD och AS diagnoser. De beslutade att endera barn skulle ha 1/4 var vilket jag naturligtvis överklagade. Jag skrev en mer utförlig lista med exakta tider på allt, det blev drygt 50 timmar/ vecka per barn.

Som FK beräknar så skall man beräknas få som följer: 1/4- minst 10 timmar, 1/2- minst 20 timmar, 3/4- minst 30 timmar och helt VB- 40 timmar ( per vecka naturligtvis).

Detta skulle innebära att om de är riktigt petiga kanske de "accepterar" hälften av timmarna per barn, vilket ÄNDÅ skulle gå upp till helt VB för båda tillsammans, inte som nu, halvt.

Jag brydde mej inte ens om att lägga till omkostnader eftersom jag inte har några ordentliga beräkningar och de orsakar inga direkta skador på lägenhet, extra kläder osv. De kommer ju att behöva LLS stöd så det har jag räknat med i kalkylen, samt att sonen (12 år) börjar högstadiet i höst vilket vi redan nu misstänker kommer att skapa mycket problem.

Har ni stött på problem med överklagan även om ni haft en god kalkyl? Jag hoppas någon kan dela med sig av erfarenheter :) , jag bor f.ö. i Västra Götaland/ Göteborg, vilket ju också kan påverka, olika kommuner är olika "snälla". :roll:

Tack på förhand, alla!
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2011-02-22 20:25:25

Jag tar definitivt inte ställning till om du har fått rätt nivå på vårdbidragen men kan säga att timanvisningarna är mer riktlinjer än satta i sten. Sedan i det att 1 barn + 1 barn till med tillkomna diagnoser i sig inte innebär högre vårdbidrag. Man räknar med, vad ska vi kalla det?, synergieffekter där man kan spara in tid efter principen två flugor med en smäll.
Jag hoppas att det fixar sig! Att ha med FK att göra är utmattande.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav lenasvn » 2011-02-22 21:41:38

Juddy skrev:Jag tar definitivt inte ställning till om du har fått rätt nivå på vårdbidragen men kan säga att timanvisningarna är mer riktlinjer än satta i sten. Sedan i det att 1 barn + 1 barn till med tillkomna diagnoser i sig inte innebär högre vårdbidrag. Man räknar med, vad ska vi kalla det?, synergieffekter där man kan spara in tid efter principen två flugor med en smäll.
Jag hoppas att det fixar sig! Att ha med FK att göra är utmattande.


Det var därför jag var "snäll" och drog ner hälften av timmarna som faktiskt är unika för var barn. :) Ja, vi får se vart det nalkas.
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-22 22:39:58

Jag kan iaf säga att när jag hängde på familjeforum där det här diskuterades så sades det att det ofta var värt att överklaga. Ibland nästan så att man trodde att man fick ett grundbud som man måste pruta och tjata lite om för att få det man skulle haft från början. Lycka till!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav lenasvn » 2011-02-22 23:06:13

Tack, alfapetsmamma! :D
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2011-02-23 11:53:05

Om man ska tro FKs egna statistik så ändras få överklagade beslut men självfallet ska du överklaga.
FK har t o m skyldighet att hjälpa till i upprättandet av en överklagan.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-23 13:43:50

Och angående att man har två barn med funktionsnedsättningar och kanske t o m samma diagnoser så KAN det vara så att man gör insatser för den ene som gagnar den andra (som Juddy skrev om än med andra ord), men det kan ju också vara så att det blir 1+ 1=3.

Jag kan t ex inte ha mina ungar under samma tak mer än några minuter innan det blir bråk, och då hjälper det inte ett skvatt att jag kan hantera den ena eller andras funktionshinder mycket bättre idag när jag vet mer om behovet av tydlighet, förutsägbarhet, lugn, lågaffektivt bemötande, kaosnivåer osv osv.

Det kan förresten vara bra att ta hjälp av nån med barn i samma ålder som man själv, utan funktionshinder, sjukdom eller annan sån problematik, och jämföra saker de klarar och inte, i vardagen.

Ofta är man ju hemmablind och inser inte hur mycket tid och kraft man lägger på att förbereda, förklara, tillrättalägga, hitta B-planer, avleda, lugna osv.

Sen är det skitjobbigt att skriva om vårdbidrag för det blir ju sånt fokus på det negativa och man känner sig elak och som om man inte uppskattar sitt barns kvaliteter osv. Men det går att skriva så att även de kommer fram. Det går t o m att skriva så att man inser att det positiva är andra sidan av en del av det negativa.

Lycka till som sagt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Juddy » 2011-02-24 1:13:45

Jag jobbade aldrig på Försäkringskassan men jag har vänner som gör/har gjort det. Några är vårdbidragshandläggare och enligt dom så har reglerna gått från hårda till omöjliga. Man är inte omedveten om vad man frågar om/fokuserar på. Det handlar inte om barnets färdigheter utan bara det som inte funkar och då upplever många det som om man rackar ner på sitt barn.

Det finns puckade handläggare överallt och gud ska veta att jag är glad över att jag slipper ha med dom (Försäkringskassan) att göra för på sidan som sysslar med rehab och gud vet allt, där var det inte vidare kul och det är ändå flera år sedan nu. Jag var sista "kullen" innan utförsäkringsreglerna sattes i bruk.
Iaf, men ingen handläggare förblir oberörd. Tyvärr är handläggare kringskurna av lagar och riktlinjer. Man kan ha en åsikt som privatperson men man måste agera i enlighet med Försäkringskassans, och rådande politik, verksamhet.
Jag är nu en mycket principfast person och jag har lämnat ett jobb som jag inte ansåg att jag rent moraliskt kunde stå för. Jag kunde inte vara jag och samtidigt arbeta i den verksamhet jag då arbetade i.

Jag hoppas överklagandet går bra!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-24 20:22:13

Nej, FK-handläggare kan inte vara kul att vara, om man har ett hjärta och ett samvete och ska jobba i dessa tider. Är full av beundran för dem som klarar av att lämna tråkiga besked - som de själva inte styr så mycket över- men på ett mänskligt sätt och sörjer att de inte är fler såna.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in