Könsidentitet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2011-02-19 18:26:08

Jag upplever mig själv som kvinnlig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Fröken Fräken » 2011-02-19 22:03:10

När jag läste dina inlägg, Identitet, så föreställde jag mig dig som kvinna.

För mig har det alltid varit självklart att jag är tjej, inget att fundera över. Jag har också många egenskaper som jag uppfattar som kvinnliga (stereotyper, förstås), t ex att jag gråter lätt och att jag ogillar att ta plats eller vara tvärsäker på min sak och är väldigt självkritisk. Men jag tror att många uppfattar mig som inte så kvinnlig, eftersom jag inte sminkar mig eller bryr mig om vad jag har på mig. Jag har också fått höra att jag tänker som en kille (logiskt), att jag är okänslig (vilket skulle vara mera manligt) och att min handstil ser ut som en killes.

Hmm, jag tror att min bild av manlighet och kvinnlighet har väldigt lite med sex att göra...
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Identitet » 2011-02-20 12:40:26

Banzai: jag kände inte heller igen mig i boken "en riktig människa" men jag kände igen mig i titeln, det att man vill känna sig som en riktig människa, men i nuläget är man bara "konstig" etc.

PMDS: det är ju pms, fast mycket värre.
det började 2 veckor innan mens och slutade dagen innan eller dagen för mens.
började med att bli lite retlig. sen dag för dag blev det värre, tills jag var rent ut sagt vansinning. så sjukt arg. jag var verkligen sugen på att döda folk som jag retade mig på (grannen som smällde igen dörren så det dånade, nån som ringde o ringde så jag fick stänga av mobilen för att jag inte pallade etc).
efter det slog det om i melankoli. likgiltighet inför livet. totalt svart i skallen, och sen blev jag självmordsbenägen. på riktigt, nästan så jag planerade mitt självmord varje gång.

jag skulle tro att min borderlinediagnos grundades mycket på min PMDS. för nu när jag använder p-spruta är jag jag väldigt mycket jämnare i humöret. kan fortfarande bli riktigt riktigt arg, men det är mer explosion, inte så att jag går runt i dagar och är arg. och jag blir aldrig sådär nere. jag menar, låg kan jag ju givetvis vara, men självmordsdeprimeread, nej, inte en enda gång sen jag började med sprutan.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Identitet » 2011-02-20 12:43:59

fröken fräken:
ja, men jag upprepar ju flera gånger att jag faktiskt är av honkön ;)

jag tror min uppfattning av manligt och kvinnligt har enbart med sex/kön att göra.
dvs, snippa, livmoder, äggstockar och bröst är kvinnligt, snopp och sperma är manligt.

personegenskaper kan jag aldrig koppla ihop med det ena eller det andra könet.. men jag förstår som sagt att andra kan göra så.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-02-20 13:05:42

prodge64 skrev:Frågan är inte om man känner sig som en snopp eller en snippa, utan om man känner sig som en kille eller en tjej... Eller en person, det är i det fallet [människan som känner sig som en person] saknar (mental) könsidentitet.

Jag känner mig absolut som en kille/man, vet inte riktigt vad av de två. Men absolut inte som en tjej/kvinna i alla fall!


Jag känner mig som ett kvinnligt älvfolk från en annan planet som är här för att hjälpa mänskligheten. Och nej jag skämtar ej.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Identitet » 2011-02-20 13:58:08

Gafsan skrev:Bara för att man själv inte kan förstå hur det känns att vara transsexuell så behöver man ju inte ifrågasätta andras känslor. Jag kan inte sätta mig in i hur det känns att vara transsexuell men jag kan å andra sidan inte heller känslomässigt förstå hur folk kan vilja vara astronauter, hästägare eller sverigedemokrater. Man får helt enkelt acceptera att människor är olika och att andras känslor inte är "dummare" än ens egna.


+10
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Identitet » 2011-02-20 13:59:02

KaosPrinsessa skrev:Jag känner mig som ett kvinnligt älvfolk från en annan planet som är här för att hjälpa mänskligheten. Och nej jag skämtar ej.


:-)154
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Banzai » 2011-02-20 14:58:14

Identitet: Tack för svaret. Jag funderar själv om jag har PMDS, det var därför jag frågade. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Identitet » 2011-02-20 15:24:35

Banzai skrev:Identitet: Tack för svaret. Jag funderar själv om jag har PMDS, det var därför jag frågade. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Premenstru ... C3%B6rning

hoppas även du finner en lösning på detta, då det verkligen är pyton att behöva sänkas så totalt av en kroppsfunktion :(
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Parvlon » 2011-02-20 16:36:36

Zombie och Gafsan: Jag har inte ifrågasatt några känslor. Visserligen tycker jag det är konstigt att folk kan känna sig som det man garanterat inte är men det har jag inte skrivit mer än då drog ni antaganden efter vad jag skrev om mig själv. Det som är tokerier är att kemikalier släpps ut och att folk går och "byter" kön som om det vore underkläder. Och jo, kemikalier spelar större roll än du tror. Det hade däremot varit ännu mer konstigt ifall folk gick och klagade på miljöutsläpp pga. den sexualitet/könsidentitet de har.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Banzai » 2011-02-20 16:55:22

Identitet skrev:
Banzai skrev:Identitet: Tack för svaret. Jag funderar själv om jag har PMDS, det var därför jag frågade. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Premenstru ... C3%B6rning

hoppas även du finner en lösning på detta, då det verkligen är pyton att behöva sänkas så totalt av en kroppsfunktion :(


Det hoppas jag med. Uppfyller alla punkter utom aggressivitet på den listan. :? Tyvärr så är P-piller/sprutor inget alternativ.

Det är inte bara pyton; det är jäkligt irriterande att bli så styrd av sina egna hormoner - varför ska de ha så mycket att säga till om? Om det är någon gång jag inser att jag är av biologiskt kvinnligt kön så är det runt menseländet. Vill byta biologiskt kön en gång i månaden... :evil:
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Identitet » 2011-02-20 16:59:21

banzai: det är precis det jag menar med pyton :)

det finns nog andra hormonella behandlingar som kan dämpa PMDS. du får prata med en läkare eller barnmorska tycker jag.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Laika » 2011-02-20 22:23:10

Jag trivs jättebra tillsammans med människor med oklart genus eller oklar könsidentitet, som transsexuella eller queera eller liknande. Jag dejtade en transtjej ett tag och en av mina vänner är lite förvirrad angående sin könsidentitet. Hon lever som och ser sig som kvinna men trivs med att klä sig som en man och leva som man emellanåt.

Själv har jag aldrig haft några problem med mitt eget kön. Det är vad det är, liksom. Jag låter det dock inte styra mig att vara på ett visst sätt. Jag har många kvinnliga och många manliga egenskaper, vilket de flesta människor verkar ha. Alla verkar vara någon sorts blandning.

När jag läste genus stiftade jag bekantskap med en intressant teori. I stället för att placera sitt genus på en skala med polerna manligt och kvinnligt kan man använda två skalor: en för manligt/ej manligt och en för kvinnligt/ej kvinnligt. Det går alltså att vara både väldigt manlig och väldigt kvinnlig. Detta är ofta eftersträvansvärt. Affärskvinnor som slår sig fram i karriären (vilket är manligt) men samtidigt är måna om sitt yttre är ett exempel. Att få låga poäng på båda skalorna är sällan särskilt bra. Då tenderar man att bli lite osynlig.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Identitet » 2011-02-20 22:29:29

Laika skrev:Jag har många kvinnliga och många manliga egenskaper, vilket de flesta människor verkar ha. Alla verkar vara någon sorts blandning.


antagligen för att det inte finns någon egenskap som någotdera könet har monopol på...

jag föredrar att helt enkelt inte tänka i manligt och kvinnligt. det fyller ingen funktion för mig, gör mig bara så förvirrad. i min hjärna är det inte logiskt att stämpla vissa egenskaper som manliga eller kvinnliga :P
Senast redigerad av Identitet 2011-02-20 22:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Laika » 2011-02-20 22:31:13

Identitet skrev:jag föredrar att helt enkelt inte tänka i manligt och kvinnligt. det fyller ingen funktion för mig, gör mig bara så förvirrad. i min hjärna är det inte logiskt att stämpla vissa egenskaper som manliga eller kvinnliga :P


+1
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Zombie » 2011-02-20 22:50:36

För den som känner en könsidentitet (manlig, kvinnlig eller annan) behöver det inte alls handla om egenskaper (mer än de självklara fysiska). Det kan vara mycket subtilare och mer grundläggande än så. Bara som upplysning, inte som någon kritik mot den som varken känner eller saknar detaljen i fråga. Det var därför jag skilde ut (starkt kulturbestämd) könsrollsidentitet som något annat tidigare i tråden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Identitet » 2011-02-20 22:53:44

nej precis, det är jag på det klara med.
att man absolut kan känna sig som en kvinna eller man, men ändå anse att egenskaper varken är kvinnliga eller manliga.

det är absolut inget klart ämne detta ;)
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav mnordgren » 2011-02-26 18:57:38

Diskussionen om Theory of Mind återfinns nu här:

theory-of-mind-tom-och-drivkrafter-t6593-120.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav NoteToSelf » 2011-02-27 1:08:08

Banzai skrev:
Identitet skrev:
Banzai skrev:Identitet: Tack för svaret. Jag funderar själv om jag har PMDS, det var därför jag frågade. :D


http://sv.wikipedia.org/wiki/Premenstru ... C3%B6rning

hoppas även du finner en lösning på detta, då det verkligen är pyton att behöva sänkas så totalt av en kroppsfunktion :(


Det hoppas jag med. Uppfyller alla punkter utom aggressivitet på den listan. :? Tyvärr så är P-piller/sprutor inget alternativ.

Det är inte bara pyton; det är jäkligt irriterande att bli så styrd av sina egna hormoner - varför ska de ha så mycket att säga till om? Om det är någon gång jag inser att jag är av biologiskt kvinnligt kön så är det runt menseländet. Vill byta bilogiskt kön en gång i månaden... :evil:


Jag visste inte ens att en sån störning finns.. Måste ta och prata med min terapeut om det! Hon säger själv att hon märker tydligt var i menscykeln jag är, bara pga att jag mår så mycket sämre då.. o.O

Har själv varit hos gynekolog ett antal gånger, och provat olika P-piller, men de gör saken bara värre.. Hon sa att hon inte kan hjälpa mig..

Men tackar för länken, och ja, jag lider med er!
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Paradox » 2011-03-05 3:32:07

Identitet skrev:min kropp är absolut kvinnlig, däremot känner jag mig absolut inte bekväm med min kropp, jag lider av att ha bröst, mår både fysiskt och psykiskt (PMDS bl.a.) dåligt av mens.

så jag är könlös. jag önskar jag kunde vara det fysiskt också.
seuxuellt är nog den enda situation där jag inte har problem med mitt kön.
så, nån som känner igen det?

Känner igen allt!

Identitet skrev:jag har ofta tänkt att jag vill ta bort mina bröst. hatar bh, men måste ha för att jag tycker skumpandet, känslan av dem, är värre än obehaget med bh.
ärligt talat tycker jag mina bröst är äckliga.

Samma här, har varit mitt hatobjekt sedan puberteten, tänkte alltid att jag skulle operera bort dom så fort jag blev 18, men det har inte blivit så...
Har även frågat gynekolog om jag får operera bort tjejinredningen, livmodern, äggstockar, för att slippa mens då. Detta i kombination av att jag tycker mens är fruktansvärt äckligt +PMDS då, som brukar ge mej självmordstankar med mycket mer.
Men det fick jag absolut inte, för att jag skulle bli benskör lr något. Har även efterfrågat p-spruta, men nekats, så jag är fast i detta kvinnofängelse. Brukar aldrig identifiera mej med kvinnor i filmer lr annat. Försöker ha könsneutrala kläder som döljer former o.s.v

När jag var yngre ville folk övertala mej att klä mej i tjejiga kläder, lr som jag kände att "de ville klä ut mej", kändes som att gå runt i utklädningskläder, och man fick dessutom ett helt annat bemötande, speciellt från killar då, som jag inte kände mej bekväm med. De såg mej ju som en tjej, men det gör inte jag själv så stör mej på om män blir attraherad av en.
Dehär var ett lite ogenomtänkt inlägg men aja.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Inläggav Xzirie » 2011-03-05 5:32:36

Paradox skrev:Har även frågat gynekolog om jag får operera bort tjejinredningen, livmodern, äggstockar, för att slippa mens då.


Det har jag också varit inne på men så länge jag får gå på mina p-sprutor och de funkar får väl skiten sitta kvar. Operationer är läskiga och omöjliga att få.
Varför blev du nekad p-spruta? En del barnmorskor kan vara helt omöjliga medan andra låter en själv bestämma så länge man är informerad om riskerna. Försök att byta.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Könsidentitet?

Inläggav Paprika » 2011-03-06 22:33:23

Identitet skrev:jag har även gjort om mitt smeknamn/kortformen av mitt dopnamn, då den vanliga kortformen av det är alldeles för feminin för mig. jag har gjort det mer neutralt, och det skedde faktiskt tidigt, hemma minns jag bara att man kallat mig för just den varianten.

Jag är kille och har killnamn, men har också funderat i banorna att typ på internet byta till något mer neutralt. Kanske därför jag heter Paprika här på forumet, som låter rätt feminint.

Identitet skrev:jag är könlös. jag önskar jag kunde vara det fysiskt också.

Har också tänkt så.

Identitet skrev:jag blir väldigt störd när andra människor förväntar sig att jag ska tänka, tycka, känna, vara på ett visst sätt på grund av mitt kön. jag blir även störd av det rent allmänt, "jamen han är ju man, klart han gör si eller så då".
jag kan inte begripa hur det skulle spela nån roll för ens personlighet, hur ens fortplantningsorgan är byggda.

Bra tänkt. Håller med!

Laika skrev:När jag läste genus stiftade jag bekantskap med en intressant teori. I stället för att placera sitt genus på en skala med polerna manligt och kvinnligt kan man använda två skalor: en för manligt/ej manligt och en för kvinnligt/ej kvinnligt. Det går alltså att vara både väldigt manlig och väldigt kvinnlig. Detta är ofta eftersträvansvärt. Affärskvinnor som slår sig fram i karriären (vilket är manligt) men samtidigt är måna om sitt yttre är ett exempel. Att få låga poäng på båda skalorna är sällan särskilt bra. Då tenderar man att bli lite osynlig.

Väldigt intressant teori!
Vad heter den?


Moderator - lagade ett trasigt citat.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Paradox » 2011-03-07 8:57:35

Xzirie skrev:Varför blev du nekad p-spruta? En del barnmorskor kan vara helt omöjliga medan andra låter en själv bestämma så länge man är informerad om riskerna. Försök att byta.

Hon sa såhär ordagrant när jag frågade "Stenåldern, stenåldern, p-sprutan kommer snart att plockas bort från marknaden, det är inget alternativ."
Men jag får fråga någon annan då :)
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Inläggav Xzirie » 2011-03-07 10:36:27

Paradox skrev:Hon sa såhär ordagrant när jag frågade "Stenåldern, stenåldern, p-sprutan kommer snart att plockas bort från marknaden, det är inget alternativ."


Oh fy fan. Jag hoppas verkligen att kärringjäveln är full av skit annars är det väl bara könsbyte som återstår för Xzirie :shock:
Fast den används ju för andra grejer med så den borde inte försvinna helt. Man får väl börja råna apoteket var tredje månad...
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in