Bok: Konflikter, missförstånd, ensamhet. Subklinisk Asperger

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bok: Konflikter, missförstånd, ensamhet. Subklinisk Asperger

Inläggav lasseivägen » 2011-02-20 13:49:11

Konflikter, missförstånd, ensamhet -
en bok av Karin Stadler om Subklinisk Asperger


En otroligt intressant bok. Kan rekommendera den, Jag tror att fler än jag här på forumet kan ha stor hjälp av att läsa boken. Ger en aha-upplevelse, för en som aldrig känt sig höra hemma någon stans i livet. Aspergerforum har varit väldigt givande, men har inte riktigt känt att jag passar in här heller.

Boken får mig att förstå, att den något rigida psykiatrikern som gav mig diagnosen ”sammansatt personlighetsstörning av fobisk osjälvständighet” dessutom påstod han efter 20 frågor att jag inte hade AS han hade fel. Det fins liknande exempel på feldiagnoser i boken. Tror att det är tur att jag inte gjort någon utredning. Hade troligen inte fått någon diagnos, eftersom jag inte uppfyller alla kriterier. Innebörden av en utebliven diagnos hade troligen bara inneburit att jag blivit ännu mer deprimerad.

I Karin Stadler's bok om Subklinisk Aspergersyndrom (SAS) fins några citat som får mig att fundera på min situation på jobbet. Hur vi med SAS försöker anpassa oss till hur NT uppför sig, för att passa in, men kanske inte alltid förstår innebörden i NT personernas beteende. Karin S använder betäckningen normalstörd för NT personer

Det första är en kvinna som var mycket uppskattad för att hon alltid lyssnade på vad andra berättade. Tillslut kom det fram att hon härmade en normalstörd kvinna som hon hört använda tre olika typer av ljud när hon lyssnade på någon annans berättelse: <<Jaha>> <<Hm>> och<<Mmmm>>.

Det fins andra exempel på SAS personers försök att uppföra sig ”normalt”.

Har själv troligen hamnat i samma fälla på min arbetsplats. Om ett flertal av kolegorna är smygbögar kan en SAS lätt lägga sig till med ett beteende som han tror är ett NT beteende, bara det att det är ett avvikande NT beteende. Men uppfattas av kolegorna som om han är en av dom.

Som tur är går jag i pension ganska snart och slipper ifrån ett stort antal rigida personer, som vägrar inse att jag inte är intresserad av dom. Har dessutom insett det totalt meningslösa i att försöka personerna att förstå.

Har dessutom insett att jag mår bäst när jag är för mig själv, eller umgås med min bror som också har SAS, fast han inte förstått det själv..

Admin
Förtydligade rubriken.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Identitet » 2011-02-20 16:56:15

den ska jag läsa. tack.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Pemer » 2011-02-20 17:29:32

Den där måste jag ta och läsa!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jorand » 2011-02-20 17:31:31

Den är bra.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Bali » 2011-02-20 17:51:44

Tycker också den är bra.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav barracuber » 2011-02-20 19:02:20

Senast redigerad av barracuber 2011-03-13 21:45:50, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bright » 2011-02-23 15:35:09

Smått OT: Personligen tycker jag det är lite provocerande att du ändå sitter och säger att din bror har en form av Asperger.

En utav anledningarna att folk som säger sig ha AS har ett visst rykte på nätet är bland annat just människor som sitter och 'diagnostiserar' utan att ha en tillräcklig utbildning för att göra det på ett vetenskapligt sätt.

Just också att man som lekman börjar använda termen subklinisk Asperger osv ser jag också som en fara att andra lekmän då kommer börja tro att om någon säger att dom har subklinisk Asperger så uppfattar dol det som att dom faktiskt via en professionell individ fått denna diagnos vilket jah uppfattar att inte är fallet.
Bright
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-02-23

Inläggav lasseivägen » 2011-03-13 20:44:00

Jag vet ju inte hur väl du känner min bror (om du inte råkar vara min bror).

Men jag har faktiskt känt honom i över 60 år, tror faktiskt han har mer autistiska drag i sin AS än vad jag har, däremot inte så mycket ADHD. Förstår inte överhuvudtaget din reaktion på mitt inlägg. Om du läser några biografier av folk med AS så inser du snart att "proffsen" inte har så jävla bra pejl på att ställa diagnos på personer med AS. Vi söker ju oftast inte för att vi har AS utan för ångest och depressioner.

Har själv misstänkt under säkert 7-8 år att jag faktiskt har AS, alla test jag gjort visar, men kanske snarast borde vara Subklinisk-AS. men i dina och psykiatrins ögon är jag ju bara en helt vanlig byfåne och käppjök i största allmänhet.

AV ditt nick förstår jag att du anser dig väldigt smart och överlägsen oss vanliga tokstollar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Zombie » 2011-03-13 20:55:39

Bright skrev:Smått OT: Personligen tycker jag det är lite provocerande att du ändå sitter och säger att din bror har en form av Asperger.

En utav anledningarna att folk som säger sig ha AS har ett visst rykte på nätet är bland annat just människor som sitter och 'diagnostiserar' utan att ha en tillräcklig utbildning för att göra det på ett vetenskapligt sätt.

Medicinska diagnoser ställs överhuvudtaget sällan på ett "vetenskapligt sätt", eftersom läkare i regel inte har vetenskaplig utbildning. De summariska utredningar som alltför ofta förekommer skulle heller inte ge tid för några sådana fördjupningar. Mycket av det vetenskapliga tänk som finns på de högsta akademiska nivåerna är alltså bortkastat nere på stora delar av fältet.

Inte heller i övrigt är frågan så enkel. Har diskuterats i massor senast alldeles nyligen, bland annat i:
http://www.aspergerforum.se/dela-upp-as ... 18072.html
http://www.aspergerforum.se/min-lakare- ... 19426.html
http://www.aspergerforum.se/utredning-igen-t19429.html

Kort sagt, det går inte att bara lämna saker och ting åt "proffsen". Inte för någon patientgrupp, men för oss än mindre än för många andra.

************

Sedan undrar jag om du har länkar till några (eller många) texter där "äkta" eller föregivna "aspergare" enligt din och andras utsago "ger sig själva" det där ryktet. Det är säkert fler än jag som skulle uppskatta något oerhört att få se det där alla talar om någon gång så att man får en chans att bedöma det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2011-03-13 21:24:36

Kan man ta en person, som använder ordet "normalstörd" som en faktisk benämning, på allvar?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2011-03-14 3:17:21

tahlia skrev:Kan man ta en person, som använder ordet "normalstörd" som en faktisk benämning, på allvar?


Absolut. Det är ett lysande grepp att lyfta fram våra styrkor och att NT ofta också är dysfunktionella, fast på andra sätt än vi. Många gånger vi verkar dysfunktionella så är det snarare de som är det, men eftersom de är i majoritet och inte inser sin dysfunktionalitet så relativiseras det så vi framstår som de dysfunktionella. Jag ser mer och mer exempel på detta i praktiken.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav lasseivägen » 2011-03-14 8:18:22

+1 ^---^

Normalstörda borde man benämna dom NT som trots upprepade försök att få dom att förstå, vägrar att inse att man inte är ett dug intreserad att dela dras avvikelser, uta är helt inne på att enbart avvika som Aspergare.

Tycker det är tillräckligt arbetssamt att hela tiden bli missupfattad av dom normalstörda.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav lasseivägen » 2011-03-14 8:49:43

För att fylla på diskusionen om "proffsens" svårighetaer att diagnostisera AS.

Gick nog tre år i terapi, uta nämvärt ressultet, det hela gick nog i stå redan någon gång efter 2 år.
Troligen beroende på mina AS mässiga försök att hela tiden svara rätt, man ville ju försöka vara så NT som möjligt i sin ångest och sina deprsioner.

Så det krävs nog att både pasient ovh psykare misstänker AS om man har subklinisk.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav pjask » 2011-03-14 11:22:23

Jag förstår att du blir provocerad och jag delar din uppfattning kring självdiagnosticerandet. Lyckligtvis har jag i mitt vardagsliv (ej internet) inte blivit negligerad på grund av att andra människor "urvattnat" min diagnos. Sorgligt nog har det hänt vid åstkilliga tillfällen vid internetkommunikation.

Vad det gäller "subklinisk asperger" så har jag tidigare trott att det var någon form av diagnos så jag får ge dig rätt på denna punkt. Nu inser jag att det mer verkar vara en term sprungen ur människors goda kunskaper i språkets uppbyggnad.

Till sist vill jag säga att du "lyste" upp min dag då jag tack vare ditt inlägg fastnade i tråden och via en del korslänkande fann en del bra boktips.

Fridens!


Bright skrev:Smått OT: Personligen tycker jag det är lite provocerande att du ändå sitter och säger att din bror har en form av Asperger.

En utav anledningarna att folk som säger sig ha AS har ett visst rykte på nätet är bland annat just människor som sitter och 'diagnostiserar' utan att ha en tillräcklig utbildning för att göra det på ett vetenskapligt sätt.

Just också att man som lekman börjar använda termen subklinisk Asperger osv ser jag också som en fara att andra lekmän då kommer börja tro att om någon säger att dom har subklinisk Asperger så uppfattar dol det som att dom faktiskt via en professionell individ fått denna diagnos vilket jah uppfattar att inte är fallet.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2011-03-15 22:20:00

pjask skrev:Vad det gäller "subklinisk asperger" så har jag tidigare trott att det var någon form av diagnos så jag får ge dig rätt på denna punkt. Nu inser jag att det mer verkar vara en term sprungen ur människors goda kunskaper i språkets uppbyggnad.

Det är fel. Subklinisk är en gammal vedertagen medicinsk term för när en sjukdom, störning eller annat medicinskt definierat tillstånd finns där, men utan symptom (asymptomatiskt) eller i för mild form för att (anses) ge anledning till diagnos.

I övrigt säger jag som jag har sagt till Bright och andra: svara på inlägg och ge länkar som styrker och illustrerar det du säger så man får något att bedöma och bilda sig en uppfattning om. Att bara påstå så här graverande saker om en grupp utsatta människor ger inget bra intryck. Desto mera synd om här verkligen döljer sig ett problem som det kan ligga i vårt intresse att lösa.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Bok: "Konflikter, missförstånd, ensamhet...

Inläggav KalleKus » 2012-10-03 11:19:04

- Återspeglingar av Asperger syndrom hos vuxna?"
Av Karin Stadler.

Nån mer som läst den?

Jag tycker mig känna igen mycket i det hon skriver.

Tipsar också om "Arbetsboken - handbok när man anstället människor som har Aspergers syndrom" av Gunnel Norrö. Utgiven i år.


Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tipstråd om Karin Stadlers bok.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Bok: "Konflikter, missförstånd, ensamhet...

Inläggav barracuber » 2012-10-03 12:21:38

Det finns redan flera trådar för olika typer av boktips. Här är en om Asperger:
Boktips om Asperger!

Stadlers bok är väldigt bra men rörigt skriven och på sina ställen väldigt negativ i tonen mot den typen av högfungerande aspergare som boken handlar om.

Boken har diskuterats mycket här. Om du söker på Stadler får du upp fyra sidor med träffar. Här är några:

Böcker om vuxna med med ADHD?
Första mötet angående AS
Biologisk eller psykologisk förklaring?
Spegelneuroner
Boktips om Asperger!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bok: "Konflikter, missförstånd, ensamhet...

Inläggav KalleKus » 2012-10-03 12:25:29

barracuber skrev:Det finns redan en tråd för boktips. Hittar inte den just nu dock,

Stadler bok är väldigt bra om än rörigt skriven och på sina ställen väldigt negativ i tonen mot den typen av högfungerande aspergare som boken handlar om.

Boken har diskuterats mycket här. Om du söker på Stadler får du upp fyra sidor med träffar. Här är några:

Böcker om vuxna med ADHD?
Första mötet angående AS
Biologisk eller psykologisk förklaring?
Spegelneuroner
Boktips om Asperger!


Sökte men hittade inte...

Men tack för länkarna!

Ja den är lite rörig, men träffsäker på mycket tycker jag.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Bok: Konflikter, missförstånd, ensamhet. Subklinisk Asperger

Inläggav sanny » 2012-10-03 20:06:42

lasseivägen skrev:+1 ^---^

Normalstörda borde man benämna dom NT som trots upprepade försök att få dom att förstå, vägrar att inse att man inte är ett dug intreserad att dela dras avvikelser, uta är helt inne på att enbart avvika som Aspergare.

Tycker det är tillräckligt arbetssamt att hela tiden bli missupfattad av dom normalstörda.


Intressant kommentar!
Kommer att tänka på en bok jag läste lite i där författarinnan just vinklade det ur aspergens synsätt och det var befriande läsning. Kommer dock inte ihåg vad boken hette.

Konflikter, missförstånd, ensamhet har jag läst och den tycker jag var väldigt bra. Den kan jag rekommendera!
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in