Habiliteringen - vilken hjälp får man därifrån?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav MsTibbs » 2011-02-17 17:53:30

Marabou skrev:Låter som jättebra möjligheter! Om jag får samma möjligheter när/om jag får min diagnos så ska jag absolut utnyttja informationsgrupp, psykologsamtal och eventuellt hjälp med kontakter med F-kassan/andra myndigheter om någonting krånglar. Bra att veta att det finns :)


Med reservation att det är olika beroende till vilken Hab man tillhör!

De gör sållning utifrån kriterier, jag fick psykolog efter su-försök och insättning av Concerta, så det är ingen självklarhet att alla kan få psykolog, det är brist på dem, men berätta för dem att du vill ha en, varför och håll tummarna! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Marabou » 2011-02-17 17:53:51

Det låter ju perfekt, pjask!! :)
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Identitet » 2011-02-17 18:13:00

det ser kanon ut.
givetvis är det ju inte samma för alla landsting, men ungefär samma grundläggande standard kan man nog gissa att de har.

få hjälp med studieteknik, oh! jag vill ju plugga vidare till nåt (måste, för den delen, estetisk konst&form kommer man inte så långt med :D)
psykolog, behöver jag ju sedan länge, tror det inte blir svårt för mig att få det.
sjukgymnastik krävde min mor nästan direkt när Hab kom på tal, (drygt 15 års ångest, stress etc sitter i muskelknutar i ryggen=/)
stöd med f-kassan JA tack.. avskyr de där dårarna..
jag ser fram emot att få komma till Hab, kort sagt.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-17 22:59:39

MsTibbs skrev:För mig Vuxenhabiliteringen:

* Informationsgrupp flera möten när jag var nydiagnosticerad
* Sociala gruppen (i praktiken vad-som-faller-en-in för aspergare)
* Basal kroppskännedom individuellt och i grupp (men nu har hon slutat)
* Stavgångsgrupp
* Tillgång till vattengymnastik (tyvärr fel dag för mig)
* Psykolog för samtal
* Kurator för det praktiska FK, Gemet mm
* Hjälp att få tag på hjälpmedel

Kanske glömt något. Sedan fick jag vara med i ett asperger/schizofreniprojekt också, det var kul! Ungefär som en AS-utredning igen, plus SCID-I, SCID-II, datortester, fysiska tester, samtal... men det är ju inte det normala, jag råkade bli utvald.

Det låter ju som raka motsatsen till den katastrof till habilitering som finns i GBG.
Stavgångsgrupp och social grupp. LOL om de skulle komma på något sådant.

De hade en grupp för vuxna aspergare. Det var två psykologer som startade, och blev motarbetade av folk inom hab som sade att det inte går att ha grupper för aspergare (aspergare kan inte fungera i grupp).

På den nivån är det alltså.

Gruppen hade tio träffar och skulle sedan fortsätta, men hörde aldrig av sig som de sade, utan allt lades bara ned.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Identitet » 2011-02-17 23:09:10

men herrenån... skamligt.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav Lilla Gumman » 2011-02-17 23:15:43

Hej!

Habiliteringen i det här landstinget har haft två grupper för personer med AS. En för killar och en för tjejer. Grupperna höll på i några år. I tjejgruppen föreslog vi att vi skulle kunna göra något ihop med killgruppen, men fritidskonsulenterna som höll i det gick inte med på idén. När intresset började svalna lades grupperna ner, det kunde ha blivit en liten mixad grupp men man kan ju inte blanda killar och tjejer. :roll:

Sjukgymnastik, ja bara för de med stora problem som svåra CP-skador och sånt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Identitet » 2011-02-17 23:21:36

så dumt att inte kunna blanda könen... riktigt dumt.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav MsTibbs » 2011-02-17 23:45:55

Bror Duktig skrev:De hade en grupp för vuxna aspergare. Det var två psykologer som startade, och blev motarbetade av folk inom hab som sade att det inte går att ha grupper för aspergare (aspergare kan inte fungera i grupp).

På den nivån är det alltså.

Gruppen hade tio träffar och skulle sedan fortsätta, men hörde aldrig av sig som de sade, utan allt lades bara ned.


Sociala gruppen, egentligt heter den "gruppen för social färdighetsträning", här fungerar jättebra och har hållt på ett par tre år här minst. Vi har för närvarande två psykologer som officiellt leder den, men det mesta är snack och diskussioner aspergare emellan om allt vad som faller oss in. Ingen personalstyrning således i praktiken, de håller sig i bakgrunden vilket jag tycker fungerar bra. Nån är mer tyst, nån pratar massa, jag är mitt emellan (hoppas jag). När vi hade handuppräckning förra gången hade hälften dessutom ADHD, men gruppen är till för aspergare. Många av oss går samtliga gånger och fikar och pratar vidare efter gruppen, så har lärt känna flera bättre också.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Identitet » 2011-02-18 0:43:42

hade ju färdighetsträningsgrupp när jag gick i DBT, det var helt klart den bästa delen av terapin, det som gav mig och hjälpte mig mest :)
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Inläggav TheLooser » 2011-02-18 14:49:32

För mig har habiliteringen blivit till ett totalfiasko. När jag inte kunde specifiera exakt vad jag ville ha hjälp med, konstaterade dom att jag helt enkelt inte behövde nån hjälp. Dom hade heller inget speciellt att erbjuda.
Så nu är man helt utlämnad till ödet :evil:
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Inläggav Marabou » 2011-02-18 15:43:05

MsTibbs skrev:
Marabou skrev:Låter som jättebra möjligheter! Om jag får samma möjligheter när/om jag får min diagnos så ska jag absolut utnyttja informationsgrupp, psykologsamtal och eventuellt hjälp med kontakter med F-kassan/andra myndigheter om någonting krånglar. Bra att veta att det finns :)


Med reservation att det är olika beroende till vilken Hab man tillhör!

De gör sållning utifrån kriterier, jag fick psykolog efter su-försök och insättning av Concerta, så det är ingen självklarhet att alla kan få psykolog, det är brist på dem, men berätta för dem att du vill ha en, varför och håll tummarna! :)


Jag skulle vilja ha en psykolog för att få stöttning i att nå mitt mål att komma ut i TV-branschen igen. Jag behöver också hjälp och råd i hur jag ska göra för att bättre kunna fungera i arbetslivet. Som det är nu så fungerar det inte överhuvudtaget. Jag skulle även behöva prata om och bearbeta alla jobbiga grejer jag varit med om i och med mina svårigheter.

Jag tillhör Stockholms läns landsting. Någon som har erfarenhet av habiliteringen här?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2011-02-18 15:48:24

@Marabou

Kom att tänka på den här tråden: Tips på billig samtalsterapi.
Obs att billig i det här fallet inte måste betyda dålig.

Var dock ett tag sedan jag läste tråden..

FWIW

Lycka till!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Marabou » 2011-02-18 16:16:41

Tack för länken, barracuber! Ska kika :)

Jag vet att de har samtalsterapi där jag ska göra utredningen också, så kanske kan jag få fortsätta gå där även när utredningen är klar.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav vallesmamma » 2011-02-18 17:15:39

Synd att det inte finns vuxen habiliteringen här.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-18 23:46:31

TheLooser skrev:För mig har habiliteringen blivit till ett totalfiasko. När jag inte kunde specifiera exakt vad jag ville ha hjälp med, konstaterade dom att jag helt enkelt inte behövde nån hjälp.


Vilket feltänk... det är ju DERAS jobb, eller ett jobb att göra tillsammans, det där kartläggandet av vardagen, vad som funkar, inte funkar, vad som kostar på, hur man kan ändra så det blir lättare osv. Om man själv kunde reda ut det så behövdes ju de ju inte??
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav TheLooser » 2011-02-19 0:33:49

alfapetsmamma skrev: Vilket feltänk... det är ju DERAS jobb, eller ett jobb att göra tillsammans, det där kartläggandet av vardagen, vad som funkar, inte funkar, vad som kostar på, hur man kan ändra så det blir lättare osv. Om man själv kunde reda ut det så behövdes ju de ju inte??


Håller med, det är ju inte lätt att komma dit och veta precis vad man vill. Jag tycker det verkar som att det skiljer sig väldigt mycket var i landet man bor, på vissa ställen verkar habiliteringen mycket bättre och hjälpsammare än andra.

Min habilitering har knappt en psykolog. Enda psykologen jobbar endast 30% där. När jag var på första mötet där för två veckor sen fick jag träffa en sjukgymnast :?. Man har ju liksom mycket stor hjälp av en sjukgymnast. Hon verkade inte ha mycket kunskap om asperger.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Inläggav Identitet » 2011-02-20 14:25:50

olika landsting har fan sjukt olika tänk. märkt det inom all möjlig vård. oerhört störande, då det fortfarande är landsting i SVERIGE.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Re: Habilitering

Inläggav Peace » 2011-04-23 22:00:02

Har varit på habiliteringen några gånger samtalat lite om vad jag har för svårigheter och vad jag kan tänkas behöva för hjälp. En arbetsterapeut var och pratade med mina då blivande lärare på komvux, vilket jag faktiskt tyckte var bra eftersom jag inte är särskilt bra på att tala om och beskriva mina problem själv. Det var också snack om att jag skulle få en sk timstock, men de hörde aldrig av sig igen efter senaste besöket i januari, så antar att de har glömt det eller nåt.


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Habilitering

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-24 0:29:51

Peace skrev: Det var också snack om att jag skulle få en sk timstock, men de hörde aldrig av sig igen efter senaste besöket i januari, så antar att de har glömt det eller nåt.


Påminn? Det kan vara så att det fastnat på stället som ska skicka ut den eller nåt. Så vitt jag vet har de inte saker på själva haben utan beställer från hjälpmedelscentraler. Ju fler ställen som en remiss eller beställning kan hamna fel på desto större risk att det blir förseningar osv. Själv har jag fått saker efter några veckor. Både timstock och Time timer har varit användbart, om än inte revolutionerande.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Habilitering

Inläggav Peace » 2011-04-25 16:33:29

alfapetsmamma skrev:
Peace skrev: Det var också snack om att jag skulle få en sk timstock, men de hörde aldrig av sig igen efter senaste besöket i januari, så antar att de har glömt det eller nåt.


Påminn? Det kan vara så att det fastnat på stället som ska skicka ut den eller nåt. Så vitt jag vet har de inte saker på själva haben utan beställer från hjälpmedelscentraler. Ju fler ställen som en remiss eller beställning kan hamna fel på desto större risk att det blir förseningar osv. Själv har jag fått saker efter några veckor. Både timstock och Time timer har varit användbart, om än inte revolutionerande.

Ja, jag får väl göra det. Tror dock att de faktiskt har glömt bort mig, eftersom de skulle hjälpa mig göra schema också.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Habilitering?

Inläggav s.cat » 2011-04-28 19:58:23

Det är tydligen habiliteringen som gör utredningar iaf. Har varit där nu några gånger och gjort lite tester; faktiskt ganska roliga :)
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Re: Habilitering?

Inläggav Peace » 2011-04-30 0:31:47

Har inte fått någon vidare hjälp. Håller med krigarsjäl lite.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav skylark » 2012-12-12 12:07:45

Hej!

Min son som är 17 år har fått diagnosen asperger och blivit remitterad från BUP till habiliteringen.

Första gången vi träffades var under novemberlovet, den andra gången träffade han en psykolog den 10 december och vi har fått en ny tid hos psykologen den 29 januari.

Nu undrar jag vad de egentligen gör på den enheten? Jag tycker att man måste ha väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om någon som man bara träffar varannan månad?

Vilken behandling ger de?
Har de någon handlingsplan för patienten?
Är det överhuvudtaget någon vits att gå dit?


Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
skylark
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-12-12

Vad kan man förvänta sig av habiliteringen?

Inläggav Bastuper » 2012-12-12 12:52:02

Jag hade en kurator som jag ville skulle stötta mig
i att komma igång med studier eller annat, men hon
fick inte stötta - hon fick inte stötta men hon
fick hjälpa mig med papper och ansökningar.

Lite märkligt det där, men hoppas det går bra
för er, har haft o göra med hab sen ja va typ
nyfödd till för kanske 4 år sen.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in