Vackra människor har autism

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vackra människor har autism

Inläggav Whitney » 2011-02-14 0:16:04

Hittade en riktigt intressant artikel!

Det står att barn med autism och asperger är ovanligt vackra, även enligt Mr Asperger himself. De beskrivs som ethereally beautiful (overkligt vackra).
Jag känner ingen med asperger, men jag ser själv väldigt speciell ut. Blek som snö, stora blå ögon och vackra drag. Jag har hört att jag är vacker av många.

Är ni vackra? Tror ni att personer med autism är vackrare än genomsnittet?


http://www.paains.org.uk/articles/beautiful.htm
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Gafsan » 2011-02-14 0:21:33

Nej, jag har också läst detta och jag tycker väl inte att det stämmer så värst bra.

Om jag själv ser bra ut eller inte får andra bedöma ;) men de personer med AS jag träffat på ser varken sämre eller bättre ut än genomsnittet. Snarare något sämre kanske, av det enkla skälet att de kanske mår lite sämre än många andra.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav geocache » 2011-02-14 0:23:01

Hej Whitney!

Jag har aldrig funderat över om jag ser bra ut eller inte... jag accepterar mitt utseende precis som det är, helt enkelt.

Har du någon bild att visa, där man kan se hur du ser ut? Du vill kanske inte lägga ut den här på öppna forumet? Skicka som PM istället?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2011-02-14 0:23:03

Står ju om barn.. Jag tror att de behöver mer omtanke från sina föräldrar.

Själv är jag definitivt inte vacker och håller med geocache att det bästa är att bara acceptera. Finns ingen anledning till att runka framför en spegel.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Whitney » 2011-02-14 0:29:42

geocache skrev:Hej Whitney!

Jag har aldrig funderat över om jag ser bra ut eller inte... jag accepterar mitt utseende precis som det är, helt enkelt.

Har du någon bild att visa, där man kan se hur du ser ut? Du vill kanske inte lägga ut den här på öppna forumet? Skicka som PM istället?


Jag känner mig inte bekväm med att skicka bilder på mig till någon jag inte känner tyvärr. Men tips: jag är lik skådespelerskan alexis bledel, fast blond och blekare
Senast redigerad av Whitney 2011-02-14 0:45:06, redigerad totalt 2 gånger.
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav emer2 » 2011-02-14 0:30:40

Ehh..
Nej. Kanske kan vi ha lite speciell blick ibland?
Men i övrigt så delar vi samma gener som alla andra. Och jag vågar nog påstå att vi har samma förkärlek för personer som ligger nära det gyllene snittet.
Fast dom vi gillar blir ju vackrare. :)

Bild
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Lordthj » 2011-02-14 0:33:24

En del har påpekat att jag ser ut som en "dreamboy". Vet inte riktigt hur jag ska tolka det dock.

Enligt mig ser jag väl ganska normal ut. Ibland. Många har iaf också påpekat att jag ser tankspridd ut. Det kan jag hålla med om. Inte så konstigt då jag troligtvis har ADD.
Lordthj
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Gafsan » 2011-02-14 0:44:06

En skillnad i utseende mellan personer med asperger och andra är ju att vi ofta har en sparsammare mimik, vilket innebär att vi blir mindre rynkiga. Har jag läst, och det verkar ju rimligt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Zombie » 2011-02-14 0:46:51

Är det inte "vackrare" som sägs så brukar det vara "yngre". Ämnet dyker upp här då och då. En tråd:

http://www.aspergerforum.se/ser-du-yngr ... t6789.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Gafsan » 2011-02-14 0:49:50

Zombie skrev:Är det inte "vackrare" som sägs så brukar det vara "yngre". Ämnet dyker upp här då och då. En tråd:

http://www.aspergerforum.se/ser-du-yngr ... t6789.html


Det här tror jag mera på isf. (än att vi aspies skulle vara snyggare än genomsnittet).

Själv får jag ofta visa leg på systemet och då är jag ändå 37. Vet inte om det är så positivt, mest skumt faktiskt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Nefarious » 2011-02-14 0:54:17

Jag har ingen aning om ifall jag är vacker. Och nej, jag tror inte att aspergare är vackrare än NT.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav sugrövmanövern » 2011-02-14 1:50:38

Jag brukar få höra att jag har porslinshy, ser ut som en docka mm. Ser även yngre ut än vad jag är. För ett tag sedan lade jag ut en bild av mig på ett forum i en tråd där man skulle gissa varandras ålder. Folk gissade bla på 17. Jag är 34.

Dock har jag blivit tjock och vanställd pga sjukdom, så nu är jag inte vacker. Men annars är svaret ja, jag var vacker.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Lagen om alltings jävlighet

Inläggav Magoosan67 » 2011-02-14 2:02:56

Ja om det stämmer så gäller verkligen Murphy´s law...

Massor av vackra människor... varav flertalet skiter blankt i, eller är fullständigt medvetna om, hur de ser ut...

Dessutom.. vem bestämmer vad som är vackert?
Det är en högst subjektiv upplevelse.
Magoosan67
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-02-05

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-14 11:02:46

Jag tror inte aspies är vackrare än andra. Men jag tror att autistiska barn kan uppfattas som vackra för att de kan se lite drömmande och mystiska ut.

Men det där med mimik och rynkor tror jag på. De säger ju att vid 50 har man det ansikte man förtjänar, för då kan man se vilka ansiktsuttryck som använts mest. Om man då haft sparsam mimik lär man väl se slätare ut.

Jag har alltid fått kommentarer om mina ögon, både positiva och negativa, men ögonen är ett familjedrag. Däremot tror jag att min frånvarande alternativt lite för intensiva blick kan göra att ögonen märks mer.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Whitney » 2011-02-14 12:38:15

sugrövmanövern skrev:Jag brukar få höra att jag har porslinshy, ser ut som en docka mm. Ser även yngre ut än vad jag är. För ett tag sedan lade jag ut en bild av mig på ett forum i en tråd där man skulle gissa varandras ålder. Folk gissade bla på 17. Jag är 34.

Dock har jag blivit tjock och vanställd pga sjukdom, så nu är jag inte vacker. Men annars är svaret ja, jag var vacker.



Porslinshy, Precis vad jag får höra! Kan det vara så aspergare är blekare än genomsnittet?
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Miche » 2011-02-14 12:52:26

Whitney skrev:Kan det vara så aspergare är blekare än genomsnittet?

Kan det bero på att Aspergare inte är lika intresserade av att gå ut och umgås som andra?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Nao » 2011-02-14 12:57:12

Jag är inte vacker för fem öre men jag brukar få höra att jag har väldigt intensivt blå ögon. Däremot ser jag tydligen yngre ut än jag är, ca 10 år. Har början till skrattrynkor men är annars slät i hyn. Inte blek, snarare rosig, men jag gillar att vara ute.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Ackvelina » 2011-02-14 14:30:04

Det var en myt som grundades när autism antogs vara en form av psykos, och det handlade nog mest om lågfungerande autister (det fanns inte många beskrivningar av högfungerande autism på den tiden). Jag tror man ville visa att autism inte var någon "vanlig" utvecklingsstörning och inte berodde på någon hjärnskada utan att barnen var psykotiska och instängda i sin egen värld. Man fann det helt enkelt faschinerande med barn som inte var missbildade, dreglade eller hade konstiga spasmer, utan såg helt normala ut (dvs vackra jämfört med utvecklingsstörda), men som inte kunde tala och hade konstiga beteenden för sig som man inte riktigt kunde förklara och som man aldrig riktigt nådde fram till.

Synen på autism har förändrats men vissa myter lever kvar än, t ex att autister är vackra och att grava autister är fångade i en egen värld, utan förmåga och vilja att kommunicera med andra människor.
Ackvelina
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-12-06
Ort: Västkusten

Inläggav Estethia » 2011-02-14 14:40:53

ser oxå yngre ut (åldern börjar dock ta ut sin rätt)...
fick visa leg på systemet förra året när jag var 39.
porslinshy... mja, mjo.. på ett otrevligt sätt isf.. den är lixom blek och genomskinlig. man ser varenda blodådra under huden. :/

men jag tror oxå det hela är en myt. svårt iofs att säga utan en rejäl undersökning, men det låter ologiskt.
Estethia
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2010-11-21
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2011-02-14 14:41:39

Whitney skrev:Jag känner mig inte bekväm med att skicka bilder på mig till någon jag inte känner tyvärr. Men tips: jag är lik skådespelerskan alexis bledel, fast blond och blekare


Hej Whitney

Det är ok, jag är förresten på samma sätt, visar ytterst ogärna mig själv på bild, och när jag gör det så är det bara i sammanhang där jag känner mig helt trygg med vem/vilka som får se bilden.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Marabou » 2011-02-14 16:27:16

Jag tycker att jag ser annorlunda ut på ett sätt som jag inte kan förklara. Jag tycker att det syns på mig att jag inte är "vanlig". Jag tycker att jag har noll utstrålning vilket definitivt inte är bra i min bransch (mediebranschen) men jag vet inte hur jag ska jobba på det heller. Jag har nästan alltid samma ansiktsuttryck oavsett hur jag känner mig och försöker jag ändra ansiktsuttryck så blir det bara fel och konstlat. Detta har jag märkt på teatern också, att jag har svårt med just ansiktsuttryck.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-02-14 18:49:34

Har nästan lust att skriva att det som sägs i artikeln iaf stämmer bra på mig och mina ungar för är skitsnygga eller söta allihop. Men jag vet inte om ironin skulle gå hem.

Har snarare mer mimik än folk har i allmänhet men har ändå påfallande lite rynkor för min ålder (peppar peppar). Med tanke på graden av stress och påfrestningar jag har och har haft borde jag se ut som nittio men jag får ganska ofta höra att jag ser yngre ut jag är.

Tycker på tal om blick att man ofta direkt känner i neudaren (npf-radar) att nån är aspig eller nåt ditåt. Ofta stämmer det. Dvs, man ser en bild och tänker Den där ser aspig ut, fast den inte har hår åt alla håll och tejpade skalmar på glasögonen (nidbilden) utan ser "vanlig" ut på många sätt, men inte på blicken, och så visar det sig att den har diagnos eller iaf tänkt sig att den borde ha det. Lite lustigt.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav mnordgren » 2011-02-14 20:10:13

mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Hirnsäge » 2011-02-14 21:03:47

Jag var ett väldigt vackert barn, men blev ful i tioårsåldern och har varit det sedan dess. :P

Artikeln är rätt sjuk på sina ställen. Vad sägs om detta, till exempel: "When you've had a terrible night with a small baby, you can restore your affection for the child by dressing it up and making it look really
sweet."

Tror det är en överdrift av samma typ som "aspie eyes"-videon på YouTube - det räcker liksom inte att aspergare är lite speciella, utan man måste få det till att de är magiska också.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in