Äntligen, kanske lite (artikelserie om Aspergers)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Äntligen, kanske lite (artikelserie om Aspergers)

Inläggav Trampe » 2011-02-08 13:33:34

vettigt skrivet i Expressen om Asperger.

http://www.expressen.se/halsa/1.2321814 ... forkrossad



Moderator Barracuber: kompletterade rubriken lite
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav barracuber » 2011-02-08 13:52:02

Tack för länken! :)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Äntligen, kanske lite

Inläggav Miche » 2011-02-08 13:52:18

Trampe skrev:vettigt skrivet i Expressen om Asperger.

http://www.expressen.se/halsa/1.2321814 ... forkrossad

Det är handlar ju om Lotta Abrahamsson som höll föreläsning i ABF-huset den 27/1.

Hon var skitbra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2011-02-08 14:01:08

På tal om Lotta, här är en intervju med henne från november 2010 som jag missat att lyssna på: <a target="_blank" href="http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4148422&play=2713766&playtype=Ljudklipp">Studio Ett: Lotta Abrahamnsson - Leva med ADHD</a>.

Tipset fick jag av Johanna på <a target="_blank" href="http://www.medalgon.se/">Medalgon Utbildning</a>, ett utbildningsföretag som även har en Facebooksida: <a target="_blank" href="http://www.facebook.com/pages/Medalgon-Utbildning/152730391406382">Medalgon Utbildning på Facebook</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-02-08 14:32:51, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav RightIsLeft » 2011-02-08 14:23:06

Borde inte en Aspergare som mördat också intervjuats och inte bara en tämligen framgångsrik person med Aspergers syndrom?

Då hade det blivit bättre balans i tidningsartikeln.

Är det förresten känt om det finns något gemensamt, förutom diagnosen, för Aspergare som mördat? Så man kan hålla sig undan dem.
RightIsLeft
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-03-06

Inläggav Zombie » 2011-02-08 14:29:35

För att bekräfta bilden av aspergare som mördare menar du. Du kan ju knappast vara ovetande om att det är så det blir.

För att tillrättalägga en missuppfattning skulle man medvetet söka upp ytterligare folk som kan bekräfta den, i stället för att sätta ansikten på det stora flertalet också. Låt oss säga att vi skriver en artikel om en fotbollsspelare som inte har mördat. Då måste vi också skriva en om en fotbollsspelare som har mördat, så att det blir balans. Jag har inga siffror, men förmodar att mördarfrågan är ungefär lika relevant. En massa andra grupper kan också tas som exempel.

Borde väl inte mata ett eventuellt troll, men nu är ju missuppfattningarna som de är.

Däremot kan man ju hoppas att de tar upp också mindre framgångsrika aspergare vad det lider i artikelserien.

************

Ja, Lotta Abrahamsson är bra! Flera sådana, den som är hågad!
Senast redigerad av Zombie 2011-02-08 14:36:15, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2011-02-08 14:31:37

RightIsLeft skrev:Borde inte en Aspergare som mördat också intervjuats och inte bara en tämligen framgångsrik person med Aspergers syndrom?

Då hade det blivit bättre balans i tidningsartikeln.

Är det förresten känt om det finns något gemensamt, förutom diagnosen, för Aspergare som mördat? Så man kan hålla sig undan dem.


<a target="_blank" href="http://minosa.wordpress.com/2010/11/15/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/">Forskare: Aspergers kan inte förklara brottsliga handlingar</a>

Som sagt, det är inte Asperger som gör att de mördar. Det är andra saker som gör att du borde hålla dig undan från dem.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2011-02-08 17:44:40

Skum person, varit VD och ändå vet hon inte vad "se reportern som vän" betyder, hur fixade hon det??
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav RightIsLeft » 2011-02-08 18:49:31

Riskfaktorer är manligt kön, missbruk och samtidigt psykisk ohälsa, säger prof. Niklas Långström.

Alltså bör man vara försiktig vid umgänge med Torsten, som missbrukar tågtidtabeller och som har Aspergers syndrom.
RightIsLeft
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-03-06

Inläggav Sam » 2011-02-08 21:18:38

MsTibbs skrev:Skum person, varit VD och ändå vet hon inte vad "se reportern som vän" betyder, hur fixade hon det??


Skum person person är nog det sista jag skulle kalla Lotta. (Känner henne). skulle nog hellre kalla henne överlevnads smart.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Moggy » 2011-02-08 21:26:58

MsTibbs skrev:Skum person, varit VD och ändå vet hon inte vad "se reportern som vän" betyder, hur fixade hon det??



Lite vad jag tyckte...


Sen har man ju inte alltför stora problem som man kan köpa nya kläder för att det är för jobbigt att tvätta...och pysa runt i taxi är inte helt fel det heller...

- Dyra taxiresor i stället för tröttande resor. Nya kläder när jag inte klarat av att tvätta. Barnflickor och städning,speciellt när min son som inte har aspergers började leka konstiga rollekar jag inte förstod. Det kostar om man ska kompensera, men det har gett bra resultat.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ufo » 2011-02-09 3:32:10

Expressen startar i dag en artikelserie för att ge den sanna bilden om Aspergers syndrom.
Jahaja Expressen jagar goodwillpoäng.
Men jag antar att ingen har intresse i att uppdatera pressetiken så även vi funktionshindrade(handikappade) ingår där.

Patetiskt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2011-02-09 3:49:04

Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-09 5:28:56

RightIsLeft skrev:Borde inte en Aspergare som mördat också intervjuats och inte bara en tämligen framgångsrik person med Aspergers syndrom?

Då hade det blivit bättre balans i tidningsartikeln.

-Vadå "bättre balans"?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav RightIsLeft » 2011-02-09 12:01:34

KrigarSjäl skrev: -Vadå "bättre balans"?

Inte bara bä, utan också bu.


Moderator Barracuber:
Citatet såg inte rätt ut. Aktiverade HTML och BBCode i inlägget.
RightIsLeft
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-03-06

Inläggav Trampe » 2011-02-09 19:09:14

Och Expressen fortsätter idag med nya artiklar som faktiskt ger en klart mer nyanserad bild av Asperger än vad man gjort tidigare.

http://www.expressen.se/nyheter/1.23229 ... ara-morden

http://www.expressen.se/nyheter/1.23229 ... orteringen
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Zombie » 2011-02-09 19:46:58

Moggy skrev:
MsTibbs skrev:Skum person, varit VD och ändå vet hon inte vad "se reportern som vän" betyder, hur fixade hon det??

Lite vad jag tyckte...

Måtte ha missat den passusen, men som det låter så är väl det precis lika skumt som man kan vara som aspie? Mig gick det att beslå långt upp i åren med små sociala kunskapsluckor som fick "NT" att baxna, men jag är kanske skum jag med. Annars kan sådana småsaker variera så mycket i olika kretsar att jag har sett även väldigt uppenbara "NT" missa en hel del där de har varit främmande fåglar.

Moggy skrev:Sen har man ju inte alltför stora problem som man kan köpa nya kläder för att det är för jobbigt att tvätta...och pysa runt i taxi är inte helt fel det heller...

- Dyra taxiresor i stället för tröttande resor. Nya kläder när jag inte klarat av att tvätta. Barnflickor och städning,speciellt när min son som inte har aspergers började leka konstiga rollekar jag inte förstod. Det kostar om man ska kompensera, men det har gett bra resultat.

Och? Hon råkade kunna kompensera med pengar under den perioden i sitt liv. Det var väl inget hon stack under stol med eller påstod att alla kan? Och jag undrar om inte de flesta lyssnare begriper att det inte är överförbart till de flesta. Klart hon kunde ha sagt något om vilket kaos det kunde ha blivit om hon inte hade råkat vara rik, men det kanske inte föll henne in just då. Sådant händer mig hela tiden. Reportern kunde ha frågat också.

Jag tycker det är bättre ju mer folk får inblick i hur alla möjliga aspergare har det, och får en förståelse för både att asperger inte måste vara hinder för "framgång" (i någon vettig bemärkelse) och att handikappet, eller för de tursamma avvikelsen, finns där och har sitt pris ändå.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-09 20:16:58

RightIsLeft skrev:
KrigarSjäl skrev: -Vadå "bättre balans"?

Inte bara bä, utan också bu.

Ska jag se det som ett svar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav catasa » 2011-02-09 20:26:54

Bra artikel.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län


Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-10 14:18:44

Fler bra artiklar. Det var som fan...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2011-02-11 4:13:12

Ur Brattbergartikeln — ett av våra värsta dilemman i ett nötskal, tycker jag:
Victoria Lagercrantz, Expressen, skrev:Om Gunilla fått diagnosen tidigare hade hennes liv varit enklare, tror hon.
- Men jag hade knappast kommit lika långt yrkesmässigt. En diagnos kan bli en etikett som är svår att tvätta bort hur duktig du än är. Någon klok person hade säkert sagt: Nej, det där klarar du inte.

Men uttala sig för oss alla om hur vi fungerar kunde hon ha låtit bli. Det går att säga "så här fungerar jag, på de här områdena har jag 'min asperger' och jag har den på det här sättet, men det kan vara väldigt olika. Det kan också vara väldigt olika för samma person genom livet".

Särskilt som det hon tog upp stämmer med den schablon som alla redan är för indoktrinerade med, så att vi andra förblir osynliga eller ifrågasatta inom diagnosen på ett sätt som påminner om hur det var för oss alla innan den fanns att få.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Sam » 2011-02-11 9:57:19

Zombie skrev:Ur Brattbergartikeln — ett av våra värsta dilemman i ett nötskal, tycker jag:
Victoria Lagercrantz, Expressen, skrev:Om Gunilla fått diagnosen tidigare hade hennes liv varit enklare, tror hon.
- Men jag hade knappast kommit lika långt yrkesmässigt. En diagnos kan bli en etikett som är svår att tvätta bort hur duktig du än är. Någon klok person hade säkert sagt: Nej, det där klarar du inte.


Men uttala sig för oss alla om hur vi fungerar kunde hon ha låtit bli. Det går att säga "så här fungerar jag, på de här områdena har jag 'min asperger' och jag har den på det här sättet, men det kan vara väldigt olika. Det kan också vara väldigt olika för samma person genom livet".

Särskilt som det hon tog upp stämmer med den schablon som alla redan är för indoktrinerade med, så att vi andra förblir osynliga eller ifrågasatta inom diagnosen på ett sätt som påminner om hur det var för oss alla innan den fanns att få.


Nu förstår jag inte hur du kan få det till att hon uttalar sig för oss alla.

Jag ser det bara som hon uttalar sig om sig själv och hur hon tänker kring diagnosen i stort utifrån sig själv. Även om man har en diagnos så måste man väl få ge uttryck för hur man tänker kring den och hur den kanske hade kunnat påverkat ens möjligheter i livet, både negativt och positivt.

Du får gärna förklar hur hon för en grupptalan.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Zombie » 2011-02-11 15:50:35

Hon citeras i vi-form på åtminstone fyra ställen:
Vi med funktionshindret måste tänka oerhört mycket i det sociala samspelet eftersom vi inte kan läsa av minspel, gester och undertexter på ett lika självklart sätt som andra.

Köper jag. (Även om det inte skadar att punktera fördomen att det alltid är underkänslighet det gäller: en del har problem med för stor känslighet i vissa avseenden.)

- Att vi med asperger är så raka i vår kommunikation kan såra andra som inte förstår hur vi fungerar.

Sägs ju ofta och inte bara av henne. Men ändå. Vad som aldrig sägs är att en del knappt törs säga "flaska", inte har sådan kontakt med språket att de kan vara raka (tänk autismspektrumstörning, den som törs ;) ), och så vidare.

- Vi tolkar bokstavligt. Om någon säger "Oj, vad varmt det är här inne!" då uppfattar en person med asperger inte undertexten: "Kan du öppna fönstret?"

Att det gäller en del av oss, och några fler som barn eller i vissa sammanhang, är det nog få som förnekar. Men som generalisering har den ju drivits med på forumet, i uppenbart välbehövligt mentalt självförsvar. Överraskar mig att en person som Brattberg för vidare i den formen.

- Vi är noggranna, pålitliga, plikttrogna. Och vi pladdrar inte bort arbetstid på fikaraster.

Det finns också de som gärna skulle vilja fikarastprata om de bara kunde (och allt fikarastsnack behöver inte heller vara innehållslöst), och det finns de som är pratkvarnar, gränslösa eller så.

Även "noggranna, plikttrogna, pålitliga" kan man nog åtminstone nyansera med ett "i allmänhet". Särskilt om man tar med hur man kan uppfattas av andra — säg en med mycket ADHD eller kognitiva svårigheter.

************

Ändå möjligt att jag överreagerade i nattdimmorna. Å andra sidan, har inte Brattberg sett en del? Fast en hel del kan vara reporterns fel, som lägger upp hennes yttranden i viform tillsammans med dem i jagform så att man som normalläsare knappast kan undgå att blanda ihop dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in