Risperdal (Risperidon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Risperdal (Risperidon)

Inläggav naomi » 2006-07-15 18:52:35

Några aspies har använt små doser av Risperdal, ca. 0,5-1 mg/dygn. Jag blev nyfiken och ville prova. Min läkare ville inte skriva det åt mig, han tyckte att det är onödigt. Men jag lyckades övertala honom. Jag har aldrig haft någon nytta av depressionmediciner, så hade jag blivit nyfiken på antipsykotika, speciellt då jag hade hört att det hade blivit vanligt att aspies har fått små doser av dem.

Nu har jag haft receptet i bordslådan redan några månader, och tänkte äntligen gå till apotek att hämta medicinen. Har någon av er erfarenheter av Risperdal, och hurudana?

Hälsn.
Naomi

****
weasley:
Ändrade rubrik från Risperdal - har någon erfarenheter? till bara Risperdal.
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav Micke » 2006-07-15 19:50:24

Jag fick en obehaglig effekt utav Risperdal och blev sängliggande en kort stund, och lade ner det projektet.
Det var för över tio år sedan.
Min reaktion tror jag dock är ovanlig.

Är det för att få en ökad s k filtereffekt som du funderar på att pröva dem?
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav eskon » 2006-07-15 20:04:41

Jag har haft Risperdal i fyra år. Jag blir lugn utav det. Jag vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig, men man får på något sätt större kontroll över sina tankar. Även om känslomässigt så kan det bli en avmattning.

Jag har försökt utan ett tag, men det gick inte så bra. Så jag började igen, men de har dock sänkt min dos lite (dock marginellt). Det som jag anser är lite av en nackdel är att man oftast går upp i vikt utav dem.

Men enligt mig om man tar det bra och det dåliga så anser jag att det bättre överväger att ta dem.
Senast redigerad av eskon 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
eskon
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav naomi » 2006-07-15 22:47:09

Micke skrev:Är det för att få en ökad s k filtereffekt som du funderar på att pröva dem?

Ifall Du menar med filtereffekt något motsvarande som man når med benzodiazepaminer, jag skulle svara ja. "Benzos" har dåligt rykte och de är svåra att få tag i på grund av det, trots att det verkligen bara är ett fåtal människor som blir beroende. Trots att någon läkare kan vara lite svår med att skriva ut Risperdal åt en yrkesarbetande "frisk" människa som har "bara" as-diagnos, är det ändå ett mindre problem yrkesmässigt för läkaren, och ifall medicinen skulle fungera, skulle man inte mera behöva vara bekymrad av om man får tag i den i fortsättningen. Det är inte "skumt" att skriva ut Risperdal nyförtiden, det är lite "mode" i stället.

Jag tackar för svaren som jag fått och min nästa fråga är att hurudana doser fick ni?

Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav eskon » 2006-07-16 11:35:46

Risperdal
Jag har 3 MG nu, har haft 4 MG. Så de har sänkt lite.

Har du pojkvän och är sexuellt aktiv, så kan Risperdal ibland ge sådana biverkningar att den försämrar din sexuella förmåga.

Benzo
Jag reagerar på att du skriver att endast ett fåtal personer blir beroende av benzo, det är jag yttert tveksam till. Det flesta som har haft det har mycket svårt att sluta. Vissa anser t.om att sluta med benzo är likställt att sluta med Heroin. Vid omfattande benzobruk.

Visst om man tar benzo några fåtal gånger, och inte kontinuerligt så då är ju inte tillvänjningsrisken farlig. Men tar man dem konstant så är det desto värre. Nog om det, det var ju inte benzo diskussionen handlade om.
Senast redigerad av eskon 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
eskon
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav inbetweenworlds » 2006-07-16 14:10:20

Jag tog risperdal under 1 år.
För mig var det fruktansvärt, jag hade svårt att få ihop tankar, gick upp nästan 20 kg i vikt och ville bara sova.
Men det är mina personliga erfarenheter, min son har nu haft risperdal nästan 2 år och han mår toppen.
Han är lugnare och hans ångest nivå är extremt mycket lägre.
Jag tror man får prova själv, alla reagerar ju olika.
Senast redigerad av inbetweenworlds 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
inbetweenworlds
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2006-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav naomi » 2006-07-16 18:59:43

inbetweenworlds skrev:Jag tog risperdal under 1 år.
För mig var det fruktansvärt, jag hade svårt att få ihop tankar, gick upp nästan 20 kg i vikt och ville bara sova.
Men det är mina personliga erfarenheter, min son har nu haft risperdal nästan 2 år och han mår toppen.
Han är lugnare och hans ångest nivå är extremt mycket lägre.
Jag tror man får prova själv, alla reagerar ju olika.

Hur gammal är din son och hur stor dos tar han?
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav inbetweenworlds » 2006-07-17 14:00:35

Hur gammal är din son och hur stor dos tar han?


Ruben är snart 12 år och han tar 1mg Risperdal, 2ggr om dagen.
Morgon och kväll.
Senast redigerad av inbetweenworlds 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
inbetweenworlds
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2006-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav naomi » 2006-07-19 15:41:17

inbetweenworlds skrev:Ruben är snart 12 år och han tar 1mg Risperdal, 2ggr om dagen.
Morgon och kväll.

Tack för svaret! Jag känner några som har aspie barn. Jag tycker att den vanligaste dosen har varit 1mg, 1ggr dagligen, i ADHD-fall ofta kombinerad med Concerta.

Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav inbetweenworlds » 2006-07-20 0:41:15

Ruben tar även 56 mg Concerta och Melantonin till natten
Senast redigerad av inbetweenworlds 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
inbetweenworlds
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2006-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Nettus » 2006-07-20 20:35:53

Jag har hört att neuroleptika inte alls ska vara bra om man har AS... vet dock inte varför? Själv har jag haft vansinniga mängder med olika psykofarmaka, så jag var som en zombie... en ångestfylld zombie...
Senast redigerad av Nettus 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Nettus
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2005-11-05
Ort: Jönköping

Inläggav Eddie The Man » 2006-07-20 22:33:13

inbetweenworlds skrev:Ruben tar även 56 mg Concerta och Melantonin till natten


Du ser verkligen till att hålla ungen drogad från tidig ålder, va?

Aldrig för tidigt att börja, huh?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kaks » 2006-07-21 19:22:13

Eddie The Man skrev:
inbetweenworlds skrev:Ruben tar även 56 mg Concerta och Melantonin till natten


Du ser verkligen till att hålla ungen drogad från tidig ålder, va?

Aldrig för tidigt att börja, huh?


Eddie, det här trodde jag inte om dig. Jag trodde du var betydligt mer upplyst så du inte kommer med en så okunnig kommentar som att kalla det att droga bara för att ngn tar Concerta och Melatonin.

Trist upptäckt faktiskt.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav Kaks » 2006-07-21 20:10:04

Eddie The Man skrev:Faktum är, tar killen tre medikamenter som förändrar hans naturliga beteende finns det _inget_ annat att kalla det än just att "drogad".

För att upplysa dig så i din okunnighet så är just idéen med dessa mediciner, framför allt Concerta att inte förändra hans naturliga beteende utan att hjälpa honom att hantera sitt naturliga beteende. Vill du veta på vilket sätt Concerta och andra CS fungerar får du fråga, tänker inte lägga ner energi på att förklara om ingen är intresserad.

Melatonin förändrar inget beteende, det är ett i allra högsta grad naturligt medel eftersom det är ett hormon som kroppen själv producerar som gör att vi blir sömniga. Allt man gör är att höja den naturliga koncentrationen när man tar en melatonindos. Detta kan man göra ex under sommaren då många har svårt att sova eftersom kroppen inte kan producera melatonin när det är så ljust under hela dygnet. Andra behöver det under hela året under en period i sitt liv.

Hur Risperdal fungerar rent kemiskt i kroppen vet jag faktiskt inte.

Eddie The Man skrev:
Kaks skrev:Trist upptäckt faktiskt.

Förlåt. Jag visste inte att meningen med livet var att göra dig glad hela tiden. Jag skall genast lägga om hela mitt schema så att du tillfredställs på alla tänkbara sätt dygnet runt.

Oj nu blir jag ju smickrad. Att du tänker göra så mkt bara för att jag hade högre tankar om dig än vad som var med sanningen överenstämmande... Se där se där....

Eddie The Man skrev:Nå, svar på frågan: vad ska man kalla Rubens medicinintag? Vad kallar man det om en 20åring tar de medicinerna så ofta? Eller en 50åring?

Precis vad du säger, medicinintag. Uppenbarligen behöver Ruben, 20-åringen och 50-åringen dessa mediciner just nu för att kunna leva ett drägligt liv och då är det bra att dom kan få dom. Och eftersom dessa mediciner inte på ngt sätt förändrar deras positiva naturliga beteende utan bara förhindrar/motverkar somliga negativa effekter så ser jag bara fördelar.

/Kaks
Senast redigerad av Kaks 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Kaks
 
Inlägg: 623
Anslöt: 2005-10-26
Ort: Västerbotten

Inläggav inbetweenworlds » 2006-07-22 13:53:54

Eddie The Man skrev:Du ser verkligen till att hålla ungen drogad från tidig ålder, va?

Aldrig för tidigt att börja, huh?


Du Eddie...
Du känner varken mig eller min son och hans problematik :evil:
Tillägg till AS, Tourett och svår DAMP, har han dissociativ psykos.
Men du kanske tycker att det är bättre att han lever med röster och svår ångest!!!!
Du måste oxå ha en enorm tro på min makt över läkare, om du tror att jag har bestämt själv att "droga" mitt barn!!!!!!

Jag förstår inte hur du kan få stanna kvar i detta forum överhuvudtaget.
Du är en av de mest elaka och intrikata människor, jag stött på !!!!!
Att kicka på att såra och kränka andra, tyder bara på noll självkänsla.
Du är en patetisk och tragisk människa.
Senast redigerad av inbetweenworlds 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
inbetweenworlds
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2006-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Jasy » 2006-07-22 17:58:42

Ja, jag är ofta hungrig som beror på det. Det är irritering känsling. Alltså ja tar Risperdal.
Senast redigerad av Jasy 2011-05-04 10:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Jasy
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2006-06-02
Ort: Esbo, Finland

Inläggav zooey » 2006-07-22 23:23:02

Apropå sinnesförändrande substanser: är det någon annan som blir trött av kaffe och pigg av alkohol (vin, företrädesvis, i mitt fall) ?

Jag vet inte hur många gånger jag har slocknat i soffan efter min kaffekopp. Eller kutat runt hyperpigg efter några glas vin.

Ser framför mig hur jag som knacklig 85-åring kommer ta mig en morgonsup till frukost och en espresso till sängdags... För visst är det så pensionärer gör, fast tvärtom.

Fast jag envisas ändå med att dricka kaffe på morgonen; jag är så sugen :roll:
Senast redigerad av zooey 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
zooey
 
Inlägg: 255
Anslöt: 2006-03-26

Inläggav naomi » 2006-07-23 14:46:54

inbetweenworlds skrev:Ruben är snart 12 år och han tar 1mg Risperdal, 2ggr om dagen.
Morgon och kväll.

Under tiden då Du tog Risperdal, tog Du metylfenidat till (Ritalin, Concerta)? Jag misstänker att man i många fall kan ha nytta av Risperdal bara i samband med metylfenifat. Jag känner en vuxen kille som tar bara Risperdal, ungefär 1 mg per dag, och han verkar inte ha någon nytta av det, tvärtom.

Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:23, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav Inger » 2008-08-22 5:41:22

Någon här som har egen erfarenhet av Risperdal? Jag har aldrig provat men jag har hört att det ska vara ett rävgift som bara släcker ner de kreativa delarna av hjärnan så att man blir bara blir allmänt 'dull'. Hur kul är det?

Om man är psykotisk och har allvarliga besvär av det kanske det kan vara värt det, men om man bara har en överstimulerad aspie-hjärna och behöver mindre intryck för att hjärnan & nervsystemet ska sluta gå på högvarv är det väl bättre att satsa på en lungare & tryggare miljö?

Moderator: Flyttat från for-litet-sol-ger-autism-t6137.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-22 8:40:03

Inger skrev:Någon här som har egen erfarenhet av Risperdal? Jag har aldrig provat men jag har hört att det ska vara ett rävgift som bara släcker ner de kreativa delarna av hjärnan så att man blir bara blir allmänt 'dull'. Hur kul är det?

Om man ger det till en person som är aspergare för att man inte är tillräckligt påläst, så är det säkert så.
Eller om man ger det mot tillfällig psykos som framkallats p.g.a. stress.
Men det finns säkert en del som har nytta av den.
Jag skulle kunna tänka mig att en optimal dos inte skulle släcka ned kreativiteten, men jag kan också tänka sig att psykvården inte är så noga med att kontrollera att personen är "sig själv" bara de får bort "sjuka symptom".
De brukar ju t.ex. låta folk med SSRI gå omkring med biverkningar som tyder på för hög dos, eller preparat som bara fungerar halvdant, utan att bry sig.

Inger skrev:Om man är psykotisk och har allvarliga besvär av det kanske det kan vara värt det, men om man bara har en överstimulerad aspie-hjärna och behöver mindre intryck för att hjärnan & nervsystemet ska sluta gå på högvarv är det väl bättre att satsa på en lungare & tryggare miljö?

Det håller jag verkligen med om. Det låter inte alls bra att ge sådana mediciner till någon som p.g.a. stress fått psykotiska symptom. Tala om att missa målet.
Jag har ingen egen erfarenhet av Risperdal, men har hört och läst en del av folk med mer erfarenhet.

En del menar att sådana mediciner stör hjärnan när man ger dem till autister/aspergare eftersom man kanske har gett dem för att man tror att personen är psykotisk.
Psykiatriker som är NT kan säkert ha svårt att veta när psykotiska symptom är borta och personen är sig själv, så det kan säkert ligga något i ovanstående.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav pointblank » 2008-08-22 10:48:33

Inger skrev: "Någon här som har egen erfarenhet av Risperdal? Jag har aldrig provat men jag har hört att det ska vara ett rävgift som bara släcker ner de kreativa delarna av hjärnan så att man blir bara blir allmänt 'dull'. "

Jag hade en låg dos Risperdal (1mg) för några år sedan och blev faktiskt hjälpt av det. Upplevde mig inte mindre kreativ under den perioden eller att det påverkade hur jag var. Däremot var det som en extra hud som skyddade lite mot alla överväldigande intryck. Är nog en av de mediciner jag testat som gjort mest nytta med minst biverkningar. Risperdal kan även minska tics. Tar inte bort dem helt, men kan vara till hjälp under perioder med ökade tics hos tex personer med Tourette. De går att ta vid behov mot tics, men inte alla läkare har koll på det. Fast jag har sett andra (som haft akuta psykoser) - med betydligt högre doser visserligen - som mått riktigt dåligt på dem, så det är väl som med de flesta mediciner att det är väldigt individuellt hur man reagerar på dem och vad som hjälper.

Har ju läst att vissa här är frälsta i benzodiazepimer tex, men det är vad jag kallar verkligt "rävgift". De är lömskare också (tycker jag) genom att du inte själv upplever dig särskilt drogad även när du är det och din omgivning ser det hur tydligt som helst. Har testat annan neuroleptika också som Seroquel och Nozinan, och de är ju av en helt annan kaliber. Av dem blev jag totalt deckad (och det var väl syftet också - neddrogade patienter = lugna, lättskötta och inga jobbiga utbrott). Visst blev man lugn, orkade ju knappt upp ur sängen, men snacka om deprimerande zombietillvaro *ryser vid minnet*. Så jag är verkligen inte generellt för neuroleptika.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-08-22 22:37:11

Inger: Jag skulle inte ha något emot att prova. "Lugnare och tryggare miljö" är väl alltid primärt att prova, på samma sätt som ju bolltäcke och kyligt mörkt rum är att föredra framför höga mängder mediciner för att förbättra sömnen i första hand. Jag ser dock ingen motsättning i de två metoderna för att få bästa möjliga effekt; endel får ju bra effekt av en viss medicin, medan andra får ingen elelr negativ effekt, trots samma diagnos.

Jag tror Charley? har testat Risperdal, tror det stod i en tråd Frågande startat om hur man minskar kaos vid stress hos aspergare, hon har dock inte AS-diagnos (ännu?) tror jag. Tror även Lilla Gumman och han som har en hjärna som avatar provat Risperdal om jag minns rätt? Ursäkta om mitt minne minns fel aliasnamn (igen) nu. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:40:29, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MiaM » 2008-09-05 20:32:04

Inger skrev:Någon här som har egen erfarenhet av Risperdal? Jag har aldrig provat men jag har hört att det ska vara ett rävgift som bara släcker ner de kreativa delarna av hjärnan så att man blir bara blir allmänt 'dull'. Hur kul är det?

Om man är psykotisk och har allvarliga besvär av det kanske det kan vara värt det, men om man bara har en överstimulerad aspie-hjärna och behöver mindre intryck för att hjärnan & nervsystemet ska sluta gå på högvarv är det väl bättre att satsa på en lungare & tryggare miljö?


Men vad ska man göra åt om man är superstressad p.g.a. överstimulering när man t.ex. ska flyga? Ska man kräva att LSS-stödet hänger med på några utomlandssemstrar, eller vad? :lol:

Likväl finns de jobbiga situationerna. Jag har knappt nån flygerfarenhet. Jag och min sambo (som inte har nån AS-diagnos men åtminstone visar vissa AS-tecken) semestrade en vecka i London förra året, och när vi skulle åka hem så skulle vi checka in en extra väska mot vad vi från början angivit. Jag fick verkligen koncentrera mig på att inte få psykbryt när tanten bakom disken säger att hon behöver nåt bokningsnummer och envetet tjatar om att få se ett ihopvikt papper jag hade i handen trots att jag visste att det pappret inte hade ett skit att göra med bokningsnummer. Varje gång jag var påväg att be min sambo att ta fram pappret som faktiskt innehåller bokningsnumret så blev jag avbruten med tjat om pappret som *inte* innehöll bokningsnumret. Tyvärr var ju allt på engelska, om det hade varit på svenska så hade jag hållit en lagom pedagogisk föreläsning om att bokningsnumret aldrig lär dyka upp förrän tanten lugnat ner sig såpass att jag hunnit be min sambo att ta fram bokningsnumret.

Jag har dock aldrig provat Risperdal så jag har absolut 100% noll koll på om det skulle hjälpt i just den där situationen.

Halv-offtopic: sånthär kan störa mig i evigheter, den här situationen kan spelas upp för mig i hjärnan när jag är ensam hemma och jag kan liksom sitta och svara på vad tanten i hjärnan säger åt mig. Det verkar inte vara sådär "höra röster" utan mer att jag upprepar en situation men ger andra/bättre svar. Är det "normalt"/vanligt bland AS-folk?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Risperdal till barn

Inläggav katia » 2008-09-11 21:10:07

Hej!

Jag är journalist på svt Rapport och håller just nu på med ett inslag om utskrivning av Risperdal till barn. Jag söker någon som har erfarenhet av detta för en intervju. Det kan vara en förälder eller någon som fått det som barn och nu är vuxen.
Ring snarast om du känner dig kallad.
Spoiler: visa
070-610 61 11
Senast redigerad av katia 2011-05-04 15:53:09, redigerad totalt 1 gång.
katia
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2008-09-11

Återgå till Aspergare och vården



Logga in