Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Pemer » 2011-01-25 0:52:55

I min familj förekom också "blinda Sara".

Matte har dock nämnt en mycket roligare variant som är längre:

"Nu ska vi se, sa blinda Sara - tog fram en hammare och såg!"

Märkligt när andra ledet försvinner på det där sättet. Det är ju så det ligger till med "Gammal kärlek rostar inte" också, det har ju från början en fortsättning: ", sade gubben och kastade käringen i sjön!"
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:51:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Arkimedes » 2011-01-25 1:23:49

Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav HGJ » 2011-01-25 3:42:33

Kahlokatt skrev:"Detta giva icke bröd, ej heller limpa" (sagt när man har suttit och drällt utan att ta sig för något; mamma brukar säga så). När jag var liten trodde jag att det hette "Detta giva ickebröd, ej hellre limpa", men jag tror inte att jag reflekterade över vad ickebröd var, eller varför man inte ville ha limpa som var så gott...

Men varför formen giva om bröd inte är subjekt i pluralis?
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-26 23:56:04

Varför säger man "nu tar det hus i helvete"? Vadå "tar hus"!?

Och varför kallar man hästen för kuse och pålle? Kuse = equus? Pålle = en häst som heter Pål?

Och vad betyder "huligan" egentligen?


Funderar Kahlokatt på onsdagskvällen
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Dagobert » 2011-01-27 0:12:57

Att lägga rabarber på nåt ska visst vara en förvrängning av att "lägga embargo på".
Det var inte riktigt det du frågade om men man gör så gott man kan. :)


Förresten, barn lär sig säga totto om häst, kommer det från totalisator? Mysko barnspråk, det var i så fall i säck innan det kom i påse.
Senast redigerad av Dagobert 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-01-27 0:20:44

Många både lite underliga och en del väldigt vanliga ord (som även väldigt många rasister använder) kommer från [WikiSve]romani[/WikiSve]... ;)
Några ord med romani-ursprung har tagit sig in som lånord i rikssvenskan, exempelvis tjej (flicka), jycke (hund), lattjo (roligt), haja (förstå), pröjsa (betala), kirra (ordna, fixa) och vischan (landsbygden).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-27 21:27:05

Dagobert skrev:Förresten, barn lär sig säga totto om häst, kommer det från totalisator? Mysko barnspråk, det var i så fall i säck innan det kom i påse.


Nä, jag tror snarare att det har att göra med det "ptrooo!" som man säger för att få hästen att stanna. Men det är bara min gissning. Hästen säger ju inte "to, to", så det kan ju inte ha kommit till på samma sätt som vovve för hund. Jag sade "kacka" om skator när jag var liten, det var mitt sätt att säga "kra, kra". :)
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:51:06, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fråga om specifika uttryck iden här tråden

Inläggav segdeg » 2011-01-29 5:14:08

Du e ju fleng. :? Kunde jag få höra som barn,inte bara om mig själv, även att andra kunde vara flenga, tolkade det till en egenskap att ej yvas för. Som bäng, bingbång, ding och tjingtjång...etc...

Fläng/fleng flänga var tydligen något helt annat, enligt SAOB.

Undrar hur lokalt / dialektalt / och tidsbundet sådana här uttryck är.
:roll:

Håller med Dagobert och Zombie , etymolgi är kul, särskilt folketymologi,med alla influenser från både svunna och nya tider.

Undrar vad som blir kvar till framtidens ordböcker, av IT språk anglocismer s.k. Rinkebysvenska , diagnoser, journalistiska kullerbyttor och politikers omskrivningar

mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Alien » 2012-04-28 20:33:05

Mats skrev:Enlig min mening är uttrycket fullständigt logiskt.

Tjuvar kan inte skilja på mitt och ditt tillräckligt mycket för att respektera skillnaden.

Jag tycker det är bra att detta påpekas varje gång något blir stulet (om det nu är så).


Jag har också stört mig på uttrycket. Men jag tolkade det som att "man får inte kalla en spade för en spade", utan måste säga något förskönande, annars blir spaden ledsen el andra blir sura å spadens vägnar. Eller att man infantiliserar tjuven, hen har inte lärt sig "skilja på ditt och mitt" ännu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav notwoodstock » 2013-12-31 7:09:02

[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiom_(språk)[/url]

http://en.wikipedia.org/wiki/Idiom

/notwoodstock

P.S. Den verkar inte svälja paranteserna. D.S.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav HGJ » 2013-12-31 11:12:28

notwoodstock skrev:[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiom_(språk)[/url]

http://en.wikipedia.org/wiki/Idiom

/notwoodstock

P.S. Den verkar inte svälja paranteserna. D.S.

Du får använda url2-taggar i stället:

Kod: Markera allt
[url2]http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiom_(språk)[/url2]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiom_(språk)

Om länkning:

http://www.aspergerforum.se/post699616.html#p699616
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Bellzi » 2014-01-02 4:18:58

''Kommer om 1 sekund'', hör jag väldigt ofta. Och jag blir alltid lika irriterad när det tar minuter istället för 1 sekund. En sekund är ju en sekund och inte minuter.

''Jag har myror i brallan'', är även ett konstigt uttryck för mig haha! Jag tar det bokstavligt :oops:
Bellzi
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-04-20

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-01-02 4:32:02

-Man ska inte ta allting bokstavligt. Det måste man lära sig nån gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 7:25:49

Bellzi skrev:''Kommer om 1 sekund'', hör jag väldigt ofta. Och jag blir alltid lika irriterad när det tar minuter istället för 1 sekund. En sekund är ju en sekund och inte minuter.

''Jag har myror i brallan'', är även ett konstigt uttryck för mig haha! Jag tar det bokstavligt :oops:


Jag säger ofta "kommer om 10 sekunder"

Eller "en minut"

Och sedan känner jag mig skyldig lite om jag inte håller tiden ... :-)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Bellzi » 2014-01-02 21:49:28

notwoodstock skrev:
Bellzi skrev:''Kommer om 1 sekund'', hör jag väldigt ofta. Och jag blir alltid lika irriterad när det tar minuter istället för 1 sekund. En sekund är ju en sekund och inte minuter.

''Jag har myror i brallan'', är även ett konstigt uttryck för mig haha! Jag tar det bokstavligt :oops:


Jag säger ofta "kommer om 10 sekunder"

Eller "en minut"

Och sedan känner jag mig skyldig lite om jag inte håller tiden ... :-)

/notwoodstock


Jaså? Haha men när jag tänker på det så har jag nog sagt det själv med, men blir aldrig att man kommer tillbaka så snabbt. :'D Jaa, samma här! Jag ber alltid om ursäkt för att det tog längre tid än vad jag sagt. :lol:
Bellzi
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-04-20

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 23:22:46

Bellzi skrev:
notwoodstock skrev:
Bellzi skrev:''Kommer om 1 sekund'', hör jag väldigt ofta. Och jag blir alltid lika irriterad när det tar minuter istället för 1 sekund. En sekund är ju en sekund och inte minuter.

''Jag har myror i brallan'', är även ett konstigt uttryck för mig haha! Jag tar det bokstavligt :oops:


Jag säger ofta "kommer om 10 sekunder"

Eller "en minut"

Och sedan känner jag mig skyldig lite om jag inte håller tiden ... :-)

/notwoodstock


Jaså? Haha men när jag tänker på det så har jag nog sagt det själv med, men blir aldrig att man kommer tillbaka så snabbt. :'D Jaa, samma här! Jag ber alltid om ursäkt för att det tog längre tid än vad jag sagt. :lol:


Jag håller med. Om man säger tjugo sekunder så är det ju lite sport att det inte blir 30, t.ex.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Dagobert » 2017-03-10 5:51:40

Vad innebär dessa uttryck i praktiken, sagda av nån som har en del att säga till om?
Har försökt lägga dem i ordning från mjukt till hårt.

1. Nej, jag vill inte göra det.
2. Nej, jag kan inte göra det.
3. Nej, jag har inte för avsikt / har inte tänkt att göra det.
4. Nej, jag tänker inte göra det.
5. Nej, jag kommer inte att göra det.

Nr 5 ser jag som definitivt, hugget i sten, oavsett argument och konsekvenser. Sista ordet.
Eller gäller det bara under nuvarande förutsättningar? Kan det missbrukas?
Nr 1-4 ser jag som mer eller mindre förhandlingsbara.

Det är trist att få ett "Nej, jag kommer inte att göra det". Det är klart och tydligt, men man undrar om personen var medveten om innebörden.
Vad säger ni?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Vildsvin » 2017-03-21 22:34:51

Dagobert skrev:1. Nej, jag vill inte göra det.
2. Nej, jag kan inte göra det.
3. Nej, jag har inte för avsikt / har inte tänkt att göra det.
4. Nej, jag tänker inte göra det.
5. Nej, jag kommer inte att göra det.

Jag skulle rangordna dem efter hur mycket personen tänkt igenom alternativet:

1. Nej, jag har inte för avsikt / har inte tänkt att göra det.
2. Nej, jag tänker inte göra det.
3. Nej, jag vill inte göra det.
4. Nej, jag kommer inte att göra det.
5. Nej, jag kan inte göra det.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 16:13:40

Vad betyder uttrycket "Gamla tunnor skramlar mest?"
Har funderat på det i flera år. Fick frågan av psykologen som utredde mig när jag fick reda på min asperger diagnos och jag gissade mig till en förklaring på uttryckte. Min hypotes är att det betyder att äldre människor skulle skvallra mycket men när jag sa den förklaringen var psykologen vara tyst och det kändes som om min hypotes var totalt fel.

Kommer inte riktigt ihåg om uttrycket löd såhär "Gamla tunnor skramlar mest." eller "Tomma tunnor skramlar mest." Det kan vara så att båda uttrycken finns.
Vad tror ni de betyder?
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Mats » 2017-04-17 16:24:24

Jag fick samma fråga på min utredning, alltså "tomma tunnor skramlar mest", och svarade typ att man kan säga så om man har varit på ett möte där någon pratade väldigt mycket, men inte sa något vettigt alls - alltså att den som är "tom på innehåll" ofta är den som låter mest.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Batte » 2017-04-17 16:38:42

Pingla95 skrev:Vad betyder uttrycket "Gamla tunnor skramlar mest?"
Har funderat på det i flera år. Fick frågan av psykologen som utredde mig när jag fick reda på min asperger diagnos och jag gissade mig till en förklaring på uttryckte. Min hypotes är att det betyder att äldre människor skulle skvallra mycket men när jag sa den förklaringen var psykologen vara tyst och det kändes som om min hypotes var totalt fel.

Kommer inte riktigt ihåg om uttrycket löd såhär "Gamla tunnor skramlar mest." eller "Tomma tunnor skramlar mest." Det kan vara så att båda uttrycken finns.
Vad tror ni de betyder?

"Tomme tønner skramler mest", heter det. I alle fall på norsk. Uttrykket betyr at de som lager mye lyd (prater mye), formidler mindre av verdi (tomprat).

De som snakker mest, har ikke nødvendigvis det mest kloke/interessante å formidle.

Mats skrev:Jag fick samma fråga på min utredning, alltså "tomma tunnor skramlar mest", och svarade typ att man kan säga så om man har varit på ett möte där någon pratade väldigt mycket, men inte sa något vettigt alls - alltså att den som är "tom på innehåll" ofta är den som låter mest.
Det høres riktig ut. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Pingla95 » 2017-04-17 16:46:19

Batte skrev:
Pingla95 skrev:Vad betyder uttrycket "Gamla tunnor skramlar mest?"
Har funderat på det i flera år. Fick frågan av psykologen som utredde mig när jag fick reda på min asperger diagnos och jag gissade mig till en förklaring på uttryckte. Min hypotes är att det betyder att äldre människor skulle skvallra mycket men när jag sa den förklaringen var psykologen vara tyst och det kändes som om min hypotes var totalt fel.

Kommer inte riktigt ihåg om uttrycket löd såhär "Gamla tunnor skramlar mest." eller "Tomma tunnor skramlar mest." Det kan vara så att båda uttrycken finns.
Vad tror ni de betyder?

"Tomme tønner skramler mest", heter det. I alle fall på norsk. Uttrykket betyr at de som lager mye lyd (prater mye), formidler mindre av verdi (tomprat).

De som snakker mest, har ikke nødvendigvis det mest kloke/interessante å formidle.

Mats skrev:Jag fick samma fråga på min utredning, alltså "tomma tunnor skramlar mest", och svarade typ att man kan säga så om man har varit på ett möte där någon pratade väldigt mycket, men inte sa något vettigt alls - alltså att den som är "tom på innehåll" ofta är den som låter mest.
Det høres riktig ut. :-)Happy


I så fall var det nog "Tomma tunnor skramlar mest" som jag också fick som fråga under min utredning. Betydelserna låter riktiga och bra.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Alien » 2017-04-17 16:51:16

Om man tänker på den bokstavliga betydelsen så är det ju så att de nästan tomma tunnorna skramlar mer än de fullpackade tunnorna. Därför heter det förstås "tomma tunnor skramlar mest".

Men man skulle ju kunna tänka sig att någon travesterade talesättet och sa "gamla tunnor skramlar mest" och då syftade på att äldre babblar/kallpratar mest.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fråga om specifika uttryck i den här tråden!

Inläggav Pingla95 » 2017-05-02 10:05:52

Vad betyder utrycket "han tar med sig dörren när han kommer in."?
Vet inte om utrycket är exakt så men det var något med att ta med sig dörren in. Bilden jag fick i huvudet är nog inte överensstämmande med utrycktes betydelse.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Återgå till Språket



Logga in