Läsk vi gillar eller äcklas av

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav AAA » 2011-01-22 1:52:46

Portello måste testas!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav John » 2011-01-22 2:27:33

Vanilj colan är verkligen äcklig :(
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Pemer » 2011-01-22 4:09:40

Portello är kanske största favoriten, blir lika glad när jag hittar sådana i en butik och kan slå till.

I mina trakter har Willys i Tumba brukat kunna ha Portello, och stundtals kan man hitta Portello på ICA Kvarnen på Kvarnbergsplan i Huddinge. (Eller Kvarnbergsplan i Stuvsta, är det ju faktiskt om man ska vara riktigt noga.)

Pepsi är annars "vardagsfavoriten", och i övrigt gillar jag massor som nämnts i tråden:

Schweppes Ginger Ale
Dr Pepper
Root Beer
Mointain Dew
Pommac
Trocadero

Gammal hederlig svensk sockerdricka
Fruktsoda, dvs lemon/lime - samma smak som Sprite och 7-Up, alltså*
Coops lustiga Party Soda, som ligger någonstans i Portello-Dr Pepper-Ginger Ale-segmentet. Kan egentligen inte säga vad den smakar som.
Alla lite mer speciella Fanta-smaker, Exotic Fruits, Vilda bär, och vad de nu brukat heta.
Däremot är jag sällan alltför förtjust i läsk med apelsinsmak.

*där jag märkligt nog brukar tycka att Coca-Colas smak Sprite smakar ungefär lika mycket "mer" och godare än Pepsis variant 7-Up, som jag tycker Pepsi gör jämfört med Cola! Men en Apotekarnes fruktsoda är baske mig godast. Hade inte druckit någon sedan jag var liten, tror jag nästan, tills rätt nyligen.



...och jag har säkert glömt något jag gillar!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-22 6:06:43

Mina läskfavoriter är svenska klassiker som Pommac, Champis, krusbärssoda mm. Är också svag för svagdricka och julmust. Dansk Citronvand är också bra.

De jag gillar sämre är varianter med flera fruktsmaker i en läsk samt alla lightläsker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav atoms » 2011-01-22 7:50:01

Jag måste lägga till Passionsfrukt till favoriterna.

Fetbort går alla s.k. lightprodukter...
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Miche » 2011-01-22 9:38:08

Chilehead skrev:Dansk citronvand

Fanken, den hade jag glömt, suveränt god.

Chilehead skrev:Svensk Coca-cola

Enligt CC-experten här hemma är engelsk godare.

:-)043
Pemer skrev:(Eller Kvarnbergsplan i Stuvsta, är det ju faktiskt om man ska vara riktigt noga.)

Va? Kvarnbergsplan tillhör väl inte Stuvsta (i så fall borde ju det heta Stuvstagymnasiet...) Var går gränsen? Vid gamla bussgaraget eller?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav hektiske hektor » 2011-01-22 21:09:54

KrigarSjäl skrev:Mina läskfavoriter är svenska klassiker som Pommac, Champis, krusbärssoda mm. Är också svag för svagdricka och julmust. Dansk Citronvand är också bra.

De jag gillar sämre är varianter med flera fruktsmaker i en läsk samt alla lightläsker.


Svag för svagdricka?! Smakar ju som sockrat öl.
hektiske hektor
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2008-12-06

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-22 22:48:05

Sockerdricka gillar jag, det smakar barndom och jag förknippar det med Mariekex. Ett av mina första minnen är att jag sitter i köket på pappas jobb (en långvårdsklinik) och äter Mariekex och dricker sockerdricka.

Svagdricka tycker jag däremot är uräckligt, men så har jag heller inte lärt mig att dricka öl.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav John » 2011-01-23 5:20:09

Smaka aldrig Cokta. äkligaste skiten någonsin o.o smakar som blod och piss och hostmedicin, ㅋㅋㅋ
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Pemer » 2011-01-23 5:31:44

Miche skrev:Va? Kvarnbergsplan tillhör väl inte Stuvsta (i så fall borde ju det heta Stuvstagymnasiet...) Var går gränsen? Vid gamla bussgaraget eller?


Ja, få se... det måste väl ändå ha varit så att Kvarnbergsplan är praktiskt taget yttersta gränsen av Stuvsta mot Sjödalen-Fullersta. Jag får försöka kolla det där igen. Stuvsta är i vart fall en så otroligt stor enskild kommundel att det verkligen inte hade varit konstigt om hela kommunen hade hetat Stuvsta snarare än Huddinge.

Stuvsta municipalsamhälle hade faktiskt i början på 40-talet planer på att själva i förlängningen bli köping eller stad och Stuvsta station var en av landets tio mest trafikerade stationer, vilket jag förmodar innebär att det då var fler resenärer än Huddinge station hade.

Fast under 50- och 60-talet hade allt blivit samlat som dagens Huddinge kommun och in på 60-talet hade det blivit landets största kommun, eftersom det bara fanns städer med fler invånare. Jag har nu läst en artikel i gamla lokaltidningen Vårdkasen från mitten av 60-talet där en kommunchef förklarade att Huddinge inte ville ansöka om att bli stad då det i praktiken bara skulle innebära större åtaganden och skyldigheter och kosta mer än det smakade.

När jag var tonåring minns jag att det nämndes att Huddinge var på 25 i topp av Sveriges kommuner, det var väl att det just hade nått 25:e plats, då med kanske 60.000 invånare. Nu är det nummer fjorton, på god väg mot 100.000-strecket. Passerade senast Gävle 2008 och Sundsvall och Eskilstuna 2009. 2010 passerades 97.000 invånare, 97.086 den 1 november. 100.000-gränsen lär väl då passeras inte i år, men antagligen nästa år, gissar jag.

Detta om Huddinges historia. :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-23 6:58:05

hektiske hektor skrev:
KrigarSjäl skrev:Mina läskfavoriter är svenska klassiker som Pommac, Champis, krusbärssoda mm. Är också svag för svagdricka och julmust. Dansk Citronvand är också bra.

De jag gillar sämre är varianter med flera fruktsmaker i en läsk samt alla lightläsker.


Svag för svagdricka?! Smakar ju som sockrat öl.

Det är en hederlig svensk produkt med anor, helt tillverkad på naturliga råvaror.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav snuggelhund » 2011-01-23 21:31:47

Riktigt kall Coca-Cola med en citronskiva i finns det inte mycket som slår i dryckesväg.

Pepsi kan också vara ok förutsatt att det inte är från plastflaska.

Lightläsk är vidrigt, de flesta imitationskolor likså.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-23 21:46:05

Halvljummen, avslagen ligh-cola är f-n vidrigt, rena Tjernobylvattnet. :-)060
Sodavattnet Club Soda, finns det fortfarande? Jag älskade det när jag var liten. Däremot hatar jag mineralvatten med citron eller lime, speciellt när det är avslaget. Som att dricka Yes Citron.

Någon som kommer ihåg en konstig läsk med någon sorts färgade, äckligt snorkråkeliknande, sega bitar i? Minns inte vad den hette, men flaskan var snygg. Jag ser inte så jättebra och trodde att de där klumparna var mönster på glaset. När de där goggabitarna nådde min mun, trodde jag att jag skulle spy!

Andra drickor som är svinäckliga men har snygg flaska:

Purdey's.
Drack den i London, frestad av flaskan. Smakar som det gör i munnen när man har kräkts.
Bild

Snapple Oolong Tea.
Smakar som slibbigt iste utan socker.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav geocache » 2011-01-23 22:21:43

Kahlokatt skrev:Snapple Oolong Tea.
Smakar som slibbigt iste utan socker.
Bild


"slibbigt iste utan socker"... :-)060 :oops:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Dandelo » 2011-01-23 23:11:38

Var beroende av coca cola förrut, fick ont i huvudet om jag inte drack det. Tänderna höll, helt otroligt. Nu dricker jag ingen läsk alls, avskyr coca cola.

Schweppes är nog det enda undantaget. Tropical smaken är god.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Micke2 » 2011-01-23 23:31:21

KrigarSjäl skrev:
hektiske hektor skrev:
KrigarSjäl skrev:Mina läskfavoriter är svenska klassiker som Pommac, Champis, krusbärssoda mm. Är också svag för svagdricka och julmust. Dansk Citronvand är också bra.

De jag gillar sämre är varianter med flera fruktsmaker i en läsk samt alla lightläsker.


Svag för svagdricka?! Smakar ju som sockrat öl.

Det är en hederlig svensk produkt med anor, helt tillverkad på naturliga råvaror.


Om man blandar svagdrickan med hälften mjölk så får man äkta gammaldags "drickablanning", en förr mycket vanlig skånsk måltidsdryck.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-23 23:43:46

Micke2 skrev:
KrigarSjäl skrev:
hektiske hektor skrev:
KrigarSjäl skrev:Mina läskfavoriter är svenska klassiker som Pommac, Champis, krusbärssoda mm. Är också svag för svagdricka och julmust. Dansk Citronvand är också bra.

De jag gillar sämre är varianter med flera fruktsmaker i en läsk samt alla lightläsker.


Svag för svagdricka?! Smakar ju som sockrat öl.

Det är en hederlig svensk produkt med anor, helt tillverkad på naturliga råvaror.


Om man blandar svagdrickan med hälften mjölk så får man äkta gammaldags "drickablanning", en förr mycket vanlig skånsk måltidsdryck.


Åh fy h-e vad äckligt det låter. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Micke2 » 2011-01-24 0:43:31

Förklaringen till drickablanningens uppkomst är att huvuddelen av den skånska jorden användes för spannmålsodling och i liten utsträckning för kreatursskötsel. Till följd av detta var tillgången på mjölk begränsad, medan svagdricka var en mycket billig dryck. Det enkla folket kunde inte dricka ren mjölk eftersom den var för dyr och man var därför tvungen att späda ut den med svagdricka.

I sammanhanget kan även noteras att nyblivna mammor förr alltid rekommenderades dricka drickablanning på grund av dess mjölkdrivande verkan.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Kahlokatt » 2011-01-24 18:51:15

Micke2 skrev:Förklaringen till drickablanningens uppkomst är att huvuddelen av den skånska jorden användes för spannmålsodling och i liten utsträckning för kreatursskötsel. Till följd av detta var tillgången på mjölk begränsad, medan svagdricka var en mycket billig dryck. Det enkla folket kunde inte dricka ren mjölk eftersom den var för dyr och man var därför tvungen att späda ut den med svagdricka.

I sammanhanget kan även noteras att nyblivna mammor förr alltid rekommenderades dricka drickablanning på grund av dess mjölkdrivande verkan.


Ölsupeamning, hette det visst. Stackars morsor.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav svempus » 2011-01-24 20:41:40

jag gillar Jolt Cola,Coca-Cola,Schweppes tropical och dom flesta andra läsker.
dock har jag svårt för Vanilla Coke tycker den är sötsliskig(stavning?). och Dr Pepper gillar jag inte heller.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Inläggav Zombie » 2011-01-24 20:45:46

Kahlokatt skrev:
Micke2 skrev:Förklaringen till drickablanningens uppkomst är att huvuddelen av den skånska jorden användes för spannmålsodling och i liten utsträckning för kreatursskötsel. Till följd av detta var tillgången på mjölk begränsad, medan svagdricka var en mycket billig dryck. Det enkla folket kunde inte dricka ren mjölk eftersom den var för dyr och man var därför tvungen att späda ut den med svagdricka.

I sammanhanget kan även noteras att nyblivna mammor förr alltid rekommenderades dricka drickablanning på grund av dess mjölkdrivande verkan.


Ölsupeamning, hette det visst. Stackars morsor.

[WikiSve]Ölsupa[/WikiSve] ja. Varför säljer de inte sådant numera? Vad svenskarna har blivit kräsmagade... :P
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ufo » 2011-01-24 20:49:27

Kolsyrade drycker är läskiga för tänderna. Speciellt de med fosforsyra.
Mao försöker jag avstå dem helt, vilket iofs inte går något vidare.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Moggy » 2011-01-24 21:02:06

ufo skrev:Kolsyrade drycker är läskiga för tänderna. Speciellt de med fosforsyra.
Mao försöker jag avstå dem helt, vilket iofs inte går något vidare.


Är verkligen kolsyran nåt stort problem för tandhälsan? Vill minnas att jag läst att kolsyran neutraliseras snabbt...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ufo » 2011-01-24 21:06:59

Moggy skrev:
ufo skrev:Kolsyrade drycker är läskiga för tänderna. Speciellt de med fosforsyra.
Mao försöker jag avstå dem helt, vilket iofs inte går något vidare.


Är verkligen kolsyran nåt stort problem för tandhälsan? Vill minnas att jag läst att kolsyran neutraliseras snabbt...
Fosforsyran är det som löser upp tänderna. Det är en syra som är mycket aggressiv, så pass att jag undrar hur den kan vara tillåten i matvaror.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in