Perservation?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Perservation?

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-23 13:40:47

Vad menas egentligen med "perservationstendens"?
Jag har inte fått det riktigt förklarat och av ordlistan blev jag inte visare.

Vad menas med att perservera och finns det några exempel?
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Inläggav Dunderbar » 2007-11-23 14:10:05

*skrattar*
jag fick läsa ordet du skrev ett antal gånger innan jag fick klart för mig vad det stod.

jag har aldrig ens hört talas om det förut.
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Aspiesmurfen » 2007-11-23 14:25:48

Roligt, det var jag faktiskt också tvungen att göra när jag fick läsa mina papper :)
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Inläggav Dunderbar » 2007-11-23 15:36:47

Även om du inte kommer på vad det betyder så kan du ju i alla fall glädja dig åt att du och jag har något gemensamt...*ler* :D
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2007-11-23 16:03:26

Det jag kunde hitta i ämnet var följande beskrivning

"Man måste betänka att vissa former av psykisk sjukdom också ger en enastående uthållighet.
Perservation - tror jag det heter med en medicinsk term. Man ger sig inte."
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav weasley » 2007-11-23 16:44:03

Det är samma ord som finns i engelskan: persevere.

Definition:

per·se·vere (pûr'sə-vîr')
intr.v. per·se·vered, per·se·ver·ing, per·se·veres
To persist in or remain constant to a purpose, idea, or task in the face of obstacles or discouragement.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Perservation?

Inläggav nassepuh » 2007-11-24 1:05:25

Aspiesmurfen skrev:Vad menas med att perservera och finns det några exempel?


Farbror doktorn försökte på ett smidigt sätt skriva att du var en envis jävel. 8)
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Re: Perservation?

Inläggav Flinta » 2007-11-24 22:35:19

Så vad heter adjektivformen? Kan man kalla sig själv perservativ?
Jag har iaf en perservationstendens utöver det vanliga!
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Perservation?

Inläggav Kvasir » 2007-11-24 22:47:20

Flinta skrev:Så vad heter adjektivformen? Kan man kalla sig själv perservativ?
Jag har iaf en perservationstendens utöver det vanliga!


Perservatorisk kanske? Varför välja den allra enklaste och tråkigaste formen av ett så underbart ord? :)

Perservatoriska tendenser tycker jag låter utmärkt. Det tror jag att jag ska börja använda, om jag bara kommer ihåg det när jag behöver det. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Perservation?

Inläggav Flinta » 2007-11-24 22:51:30

Kvasir skrev:
Flinta skrev:Så vad heter adjektivformen? Kan man kalla sig själv perservativ?
Jag har iaf en perservationstendens utöver det vanliga!


Perservatorisk kanske? Varför välja den allra enklaste och tråkigaste formen av ett så underbart ord? :)

Perservatoriska tendenser tycker jag låter utmärkt. Det tror jag att jag ska börja använda, om jag bara kommer ihåg det när jag behöver det. :)


Perserverad skulle också kunna va ett alternativ.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Perservation?

Inläggav docfrasse » 2007-11-24 23:29:50

Aspiesmurfen skrev:Vad menas egentligen med "perservationstendens"?
Jag har inte fått det riktigt förklarat och av ordlistan blev jag inte visare.

Vad menas med att perservera och finns det några exempel?


Jag tror det smugit sig in ett stavfel i texten du läst (din journal?)
Perseverationstendens, dvs tendens till perseveration, innebär benägenhet att (sjukligt) envist upprepa ett beteende. Ett exempel kan vara att återkommande ställa samma fråga till någon trots att man fått svar.

Ett vanligt ord i psykstatus ur journaler för personer på autismspektrum. Motsvarande verb är perseverera.
Ofta menas med ordet att personen tjatar.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Robin » 2007-12-07 0:32:56

I kognitionspsykologiska och neuropsykiatriska sammanhang brukar perserveration innebära att man har svårt att skifta mellan olika uppgifter. Ett övertydligt exempel skulle kunna vara att en person först får i uppgift att rita cirklar i 1min. När den minuten är slut får hon eller han sedan i uppgift att rita kvadrater, men fortsätter ändå att rita cirklar för att hon eller han har svårt att skifta utan istället persevererar eller med enklare svenska fastnar i en uppgift. Exemplet är som sagt överdrivet tydligt, men jag valde det just för att det var tydligt. Perseveration kan dock vara betydligt mer subtilt och innebära att man fastnar i vissa sätt att uttrycka sig och/eller olika sätt att tänka.

Hoppas att jag inte bara rörde till det ännu mer. Jag har utbildning på området och då kan det ibland vara svårt att förklara för andra som inte har samma förkunskaper.
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Robin
 
Inlägg: 146
Anslöt: 2005-11-16

Inläggav Alien » 2007-12-07 2:28:07

Robin skrev:I kognitionspsykologiska och neuropsykiatriska sammanhang brukar perserveration innebära att man har svårt att skifta mellan olika uppgifter. Ett övertydligt exempel skulle kunna vara att en person först får i uppgift att rita cirklar i 1min. När den minuten är slut får hon eller han sedan i uppgift att rita kvadrater, men fortsätter ändå att rita cirklar för att hon eller han har svårt att skifta utan istället persevererar eller med enklare svenska fastnar i en uppgift. Exemplet är som sagt överdrivet tydligt, men jag valde det just för att det var tydligt. Perseveration kan dock vara betydligt mer subtilt och innebära att man fastnar i vissa sätt att uttrycka sig och/eller olika sätt att tänka.

Hoppas att jag inte bara rörde till det ännu mer. Jag har utbildning på området och då kan det ibland vara svårt att förklara för andra som inte har samma förkunskaper.


Då skulle det betyda ungefär samma sak som bristande flexibilitet? Testerna jag gjorde visade att jag hade svårt för uppgifter som betydde att man skulle hoppa fram och tillbaka. För att ta ditt exempel: Först rita flera cirklar, sen en kvadrat, sen en cirkel, sen en triangel etc. Fast jag kunde det, det tog bara mycket längre tid för mig än för en normal.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Saninaé » 2007-12-07 9:45:36

Jag blir påmind om preservaton, vilket betyder bevara.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Micke2 » 2008-02-19 17:23:27

Robin skrev:I kognitionspsykologiska och neuropsykiatriska sammanhang brukar perserveration innebära att man har svårt att skifta mellan olika uppgifter. Ett övertydligt exempel skulle kunna vara att en person först får i uppgift att rita cirklar i 1min. När den minuten är slut får hon eller han sedan i uppgift att rita kvadrater, men fortsätter ändå att rita cirklar för att hon eller han har svårt att skifta utan istället persevererar eller med enklare svenska fastnar i en uppgift. Exemplet är som sagt överdrivet tydligt, men jag valde det just för att det var tydligt. Perseveration kan dock vara betydligt mer subtilt och innebära att man fastnar i vissa sätt att uttrycka sig och/eller olika sätt att tänka.

Hoppas att jag inte bara rörde till det ännu mer. Jag har utbildning på området och då kan det ibland vara svårt att förklara för andra som inte har samma förkunskaper.


Jag upptäckte denna gamla tråd som jag inte läst tidigare. Det heter naturligtvis perseveration som Robin skriver. Jag har sett felskrivningen "perservation" tidigare och i en svensk bok om autism dessutom den ännu värre "perversation".

Jag fick göra "Wisconsin Card Sorting Test" när jag blev utredd, vilket används för att undersöka denna typ av svårigheter. Har inte ni andra gjort detta?
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Flinta » 2008-02-19 20:31:58

Micke2 skrev:Jag fick göra "Wisconsin Card Sorting Test" när jag blev utredd, vilket används för att undersöka denna typ av svårigheter. Har inte ni andra gjort detta?


Jo, jag gjorde det, men minns inte alls vilka uppgifterna var i WCST? Vad var det man skulle göra med korten, och vad var det för kort??
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav docfrasse » 2008-02-19 20:53:24

Micke2 skrev:
Robin skrev:I kognitionspsykologiska och neuropsykiatriska sammanhang brukar perserveration innebära att man har svårt att skifta mellan olika uppgifter. Ett övertydligt exempel skulle kunna vara att en person först får i uppgift att rita cirklar i 1min. När den minuten är slut får hon eller han sedan i uppgift att rita kvadrater, men fortsätter ändå att rita cirklar för att hon eller han har svårt att skifta utan istället persevererar eller med enklare svenska fastnar i en uppgift. Exemplet är som sagt överdrivet tydligt, men jag valde det just för att det var tydligt. Perseveration kan dock vara betydligt mer subtilt och innebära att man fastnar i vissa sätt att uttrycka sig och/eller olika sätt att tänka.

Hoppas att jag inte bara rörde till det ännu mer. Jag har utbildning på området och då kan det ibland vara svårt att förklara för andra som inte har samma förkunskaper.


Jag upptäckte denna gamla tråd som jag inte läst tidigare. Det heter naturligtvis perseveration som Robin skriver. Jag har sett felskrivningen "perservation" tidigare och i en svensk bok om autism dessutom den ännu värre "perversation".

Jag fick göra "Wisconsin Card Sorting Test" när jag blev utredd, vilket används för att undersöka denna typ av svårigheter. Har inte ni andra gjort detta?


Eftersom vi är tryggt inne på Aspergerforum räknar jag med att ostraffat få korrigera sakfelet i ditt inlägg, Micke2: även Robin hade svårt med ordet, åtminstone vid det första av de två tillfällen han skrev det i sin grundform - perserveration.

Tänk vad mycket glädje man kan ha av sitt detaljsinne! :-)196
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Micke2 » 2008-02-19 20:56:25

Flinta skrev:Jo, jag gjorde det, men minns inte alls vilka uppgifterna var i WCST? Vad var det man skulle göra med korten, och vad var det för kort??

Testet, även förekommer i datorversion, visar ett antal kort som är märkta med olika symboler, vilka är olika till antal, färg och utformning. Man får en stort antal nya kort som man skall sortera och placera på rätt av de ursprungliga. Man får dock inte veta vilken regel man skall följa och man får endast besked om man gjort rätt eller fel för varje kort. När man t.ex. kommit på att man skall följa symbolernas antal och ignorera deras utformning och färg för att få rätt så ändras testet automatiskt så att man istället t.ex. skall gå efter deras färg vid sorteringen. I nästa steg ändras testet igen så att man skall utgå från symbolernas utformning.

Det gäller alltså att på egen hand komma på hur man skall sortera korten och när den första metoden inte fungerar längre kunna tänka om och komma på en ny regel. Om man länge håller fast vid den ursprungliga sorteringsprincipen trots att den inte fungerar längre så är detta ett uttryck för perseveration. Jag hoppas att jag kunnat uttrycka detta begripligt.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 11:02:54, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav Flinta » 2008-02-19 22:10:54

Micke2 skrev:
Flinta skrev:Jo, jag gjorde det, men minns inte alls vilka uppgifterna var i WCST? Vad var det man skulle göra med korten, och vad var det för kort??

Testet, även förekommer i datorversion, visar ett antal kort som är märkta med olika symboler, vilka är olika till antal, färg och utformning. Man får en stort antal nya kort som man skall sortera och placera på rätt av de ursprungliga. Man får dock inte veta vilken regel man skall följa och man får endast besked om man gjort rätt eller fel för varje kort. När man t.ex. kommit på att man skall följa symbolernas antal och ignorera deras utformning och färg för att få rätt så ändras testet automatiskt så att man istället t.ex. skall gå efter deras färg vid sorteringen. I nästa steg ändras testet igen så att man skall utgå från symbolernas utformning.

Det gäller alltså att på egen hand komma på hur man skall sortera korten och när den första metoden inte fungerar längre kunna tänka om och komma på en ny regel. Om man länge håller fast vid den ursprungliga sorteringsprincipen trots att den inte fungerar längre så är detta ett uttryck för perseveration. Jag hoppas att jag kunnat uttrycka detta begripligt.


Jaså, DET testet! Tack. Det knäckte jag aldrig lösningen på. Jag fattade ingenting och fick inga rätt (gjorde datorversionen).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in