Fjärrstyrning?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fjärrstyrning?

Inläggav barracuber » 2007-12-06 12:40:06

Tänkte jag chansar och slänger ut den här frågan. Har inte kollat upp själv ännu.

Vi kan kalla det "fjärrstyrningsprogram" eller remoteprogram på modern svenska. Om det inte finns nyare namn.

På ett jobb för några år sedan kom jag i kontakt med PC Anywhere när jag skulle gå in på en dator i en annan del av landet. Det fanns också ett program som hette Reachout. Jag hörde också talas om att större helpdeskar och supportavdelningar kunde "ta över" sina kunders datorer för att felsöka och lösa problem.

Är det någon som har kört detta? Hur pass vanligt är det nuförtiden? Finns det open source-alternativ? Hur är säkerheten? Blir det Gestapo?

Jag har ibland behov av att kunna hjälpa bl a släktingar och bekanta. Det vore mycket enklare om man istället för att skriva oändliga instruktioner och tillbringa timmar i telefon, kunde gå in själv.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2007-12-06 13:16:07

Ger mig själv smisk för att jag bara "slänger ut" en fråga jag inte har kollat upp själv nånting och sedan lägger med ett antal detaljfrågor. Gillar själv inte när andra gör så (obs jag menar inte att det förekommer på det här forumet, utom nu när jag själv gjorde det...) :oops:

Min tanke var bara att ta reda på om någon har använt fjärrstyrning och era erfarenheter isf.

Sen vet man ju aldrig hur lång tråden kan bli, det beror ju på hurdant allmänintresse ämnet har..

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2007-12-06 13:20:02

Hej, jag har inte erfarenheter utav kommersiella fjärrstyrningsprogram.
De få gånger jag har behövt att gå in i andras datorer, har jag använt mig utav s.k trojaner.
Självklart med deras tillåtelse, eftersom det mig de behövt hjälp ifrån.

VNC skall vara väldigt bra, användarvänligt o smidigt.
Har fått bra recensioner och.
Ja har bara testat med min virtuella box dock.

Remote PC är ett alternativ till PC anywhere, eller det kanske var tvärtom förresten.

Det ska ju finnas inbyggt i xp oxå
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rdos » 2007-12-06 14:09:46

Ja, vi har använt PC Anywhere för fjärrstyrning av våra kunders tankningsapplikation. Det var i princip ett krav för att få support. Fungerade rätt hyfsat, men det var ett tag sedan så jag undrar om det inte finns bättre alternativ. Kanske de inbyggda funktionerna "fjärrskrivbord"?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav barracuber » 2007-12-06 14:12:06

Tack Parvlon. VNC verkar bra, finns i gratisversion som dock inte verkar speciellt säker, och den ställer inget krav på att den andra datorn måste vara en Windowsmaskin.

XP Remote Desktop har jag ju själv kört en gång mot en 2003 server och d det var smidigt. Två begränsningar dock: 1) den andra datorn måste köra Windows. 2) Utan att ha undersökt i detalj så verkar RD kräva att den andra datorn har Terminal Services startat, vilket en vanlig XP Home/Pro-maskin (ickeserver) sällan har. Man får väl helt enkelt be personen starta den tjänsten....

På tal om säkerhet, känner du till Hamachi? Det körde jag och två andra killar i ett projekt där vi satt på olika platser, smidigt, gratis, har ju även en chattfunktion. Om du känner till det, kunde Hamachi (eller liknande VPN-lörningar) höja säkerheten när man "fjärrkör" släktingens dator? I Hamachi-fallet måste antagligen släktingen ha Hamachi på sin dator....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav weasley » 2007-12-06 14:17:25

barracuber:

Det går utmärkt att tunnla VNC via SSH i windows. På så vis blir det en riktigt bra lösning. Det kan gå lite segt om man har stor belastning eller väldigt dåligt nät.

Annars är Remote Desktop ett bra verktyg. Jag har för mej att det är påslaget som default i win...?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2007-12-06 14:33:32

weasley skrev:barracuber:

Det går utmärkt att tunnla VNC via SSH i windows. På så vis blir det en riktigt bra lösning. Det kan gå lite segt om man har stor belastning eller väldigt dåligt nät.


Ok. Hur kör man enklast SSH i Win? För det finns väl inte inbyggt eller? Men det verkar finnas massvis med SSH-program, även gratis sådana, för windows.

weasley skrev:Annars är Remote Desktop ett bra verktyg. Jag har för mej att det är påslaget som default i win...?


Ja det tror jag med. Vad gäller den som blir "övertagen" verkar kraven vara att den måste köra Windows och ha startat Terminal Services.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:07:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2007-12-06 18:32:11

barracuber skrev:På tal om säkerhet, känner du till Hamachi? Det körde jag och två andra killar i ett projekt där vi satt på olika platser, smidigt, gratis, har ju även en chattfunktion. Om du känner till det, kunde Hamachi (eller liknande VPN-lörningar) höja säkerheten när man "fjärrkör" släktingens dator? I Hamachi-fallet måste antagligen släktingen ha Hamachi på sin dator....
/Barracuber

Jag tror det är som weasley säger, att windows remote connection är förbockat, åtminstonde är det det på min XP pro varje gång jag installerar det.
Fast det är en modifierad version, kallad "nemesis" med bla SP2 förinstallerat. Rätt störande att det är det, för man glömmer av det varje gång.

Inställningen för att starta 'remote connection' är ev lätt ordnat i registret. Isåfall, så man kan skicka en text bara via MSN och be dem spara det till en textfil, med .reg extension o sen köra, för att aktivera tjänsten.

Hamachi har jag ej använt än, ska kolla vad det är för något senare.
De säkerhetslösningar jag vet som är bra innefattar att man kör program eller liknande på varsin dator, då för att få fram pgp nycklar eller för att köra kryptera via SSH.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in