Sonen har störande ljud för sig

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sonen har störande ljud för sig

Inläggav StorErik » 2011-01-14 14:28:59

Hej!

Har en pojke på 11 år med AS som har en massa ljud för sig.
Nu klagar fröken i skolan på att de andra eleverna stör sig på honom.
Vi har talat med honom om detta men det sker ingen förändring.
Finns det någon som har något förslag på hur man kan förbi ett sådan beteende.
StorErik
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav ufo » 2011-01-14 20:51:30

Ja skriv ordet "Tourettes" på frökens panna.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2011-01-15 2:26:27

Vet han om att han har en massa ljud för sig el är det omedvetet? Stör han under lektionerna?

Jag vet att jag som barn i skolåldern brukade "spinna" när jag åt frukost och drack choklad. Det visste jag inte om själv, det var min mor som berättade det en dag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav emer2 » 2011-01-15 2:51:03

Låter onekligen som läraren behöver lite undervisning. Förslagsvis skaffar du mer kunskap om saken och bestämmer ett möte med läraren för att diskutera saken. Kanske kan sen lärare och din son ta upp saken med klasskamraterna för att skapa en miljö där alla kan fungera ihop.
Grabben kan säkert förstå problemet och hindra sig till en viss grad, men om det är tourettes så kan det enligt min egna erfarenhet ske helt omedvetet. Och lite beroende på dagsform och humör t.ex. För glad eller orolig eller vad som helst som gör att jag glömmer bort att skärpa mig.
Som vuxen har jag lärt mig att dölja det. (Ersättningsljud! Dom flesta verkar tro att jag har hicka.)
Kunskap är nog en början för alla inblandade.
Lycka till
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav Miche » 2011-01-15 12:06:57

emer2 skrev:[...]bestämmer ett möte med läraren för att diskutera saken.

Tycker att en EVK (elevvårdskonferens) är lämpligare, i den deltar rektor, skolsköterskan (om det anses lämpligt), kurator (om det finns någon), lärare, föräldrar (men inte eleven), eventuellt kan man kalla in någon sakkunnig från BUP.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav tyskamama » 2011-01-15 12:16:29

hålla med miche ...... den här läraren verkar har ingen aning alls ...... hoppas det kommer blir en öppen samtal som är möjlig ..... kram
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav emer2 » 2011-01-15 16:13:14

Miche skrev:
emer2 skrev:[...]bestämmer ett möte med läraren för att diskutera saken.

Tycker att en EVK (elevvårdskonferens) är lämpligare, i den deltar rektor, skolsköterskan (om det anses lämpligt), kurator (om det finns någon), lärare, föräldrar (men inte eleven), eventuellt kan man kalla in någon sakkunnig från BUP.


Se där! Mer matnyttig kunskap. Det har säkert hänt en del med skolan sen jag var liten.
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in